Tub4 skrev:Nja, jag säger inte emot det mesta men uppfattningen om Hagastaden är inte särskilt korrekt. Att tro att det bara är Karolinska sjukhuset som behöver en T-bana visar på att Odd faktiskt måste läsa på om Hagastaden med omnejd.
Jag håller med i sak att lösningen blev konstig men behovet är där. Det är nog snarare så att behovet är så stort att både T-bana och en senare lösning med spårvagn som anslutning till Tvärbanan och och liknande finns.
Dessutom är väl kostnaden beräknad till 4 mijarder, inte 5-7? Jag kan ha fe där dock det är vad som helst en stor summa...
Men alltså, i nuläget hade det gått att lösa denna lilla snutt som en ren grön avgrening utan att de västerut blir lidande? Hur är signalsystem, om man inför de som anskaffats till Röd Linje för tätare trafik, hade det avhjälpt senare?
Känns ju int ehelt vettigt att låte en ev bebyggelse av Bromma sabba, det ligger ju avsevärt långt bort i tiden om ens någonsin. Då kan man väl isåfall fundera på en annan lösning med en helt ny T-bann eller en annan pendeltågslinje? (Över Kungsholmen?)
Det var väl snarast jag som påpekade om tunnelbanans placering. Men givetvis är jag påläst. Men det är ju inte för bostäderna man bygger tunnelbana, eller ens spårväg. Det är ju att det är relativt stort antal människor som kommer arbeta där, och arbetsplatsområdet är relativt väl avgränsat - även om väl gamla Karolinska nu kommer fortsätta att användas. Från en station vid Solnavägen når man ganska bra området - sett till de avstånd som man brukar anse vara rimliga för tunnelbana - alltså en omkrets på omkring 1000 meter. Däremot är ju fördelen med både buss och spårväg att man kan ha närmare till hållplatserna. Det är ju den fördel som spårväg och buss har. Men eftersom ändå koncentrationen blir till Solna vägen, är det ju dit det är viktigt att restiderna är korta.
. Fast 5-7 miljarder är ju hela satsningen - alltså till Arenastaden. Till NKS skulle det väl kosta 4-miljarder.
Saken är ju den att det aldrig idag går mer än 24 tåg i timmen bortom Alvik i rusningsriktning. Tågen går varannan minut en kort stund i den tidiga morgonrusningen, men i princip är det utgående tåg till Skarpnäck och Farsta strand som man låter utgå från Vällingbydepån. De skulle i princip lika gärna utgå från Högdalen. Men både behovet av att ha lika många utgående turer från bägge depåerna, och att tåg som ska utgå från Farsta och Skarpnäck måste passera vändbryggan vid Gullmarsplan gör det praktiskt att låta en del tåg utgå från Vällingby.
Att i rusningen från Hässelby komma upp i (totalt med tågen från NKS) ca 32 tåg i timmen tror jag inte är omöjligt alls. Det är ju inte så hårt tryck och uppehållen tar sällan mer än 30 sekunder i genomsnitt. Däremot lär det vara omöjligt i andra riktningen (alltså från Söderort - där är stationsuppehållen på tok för långa).
Eftersom man har två plattformar vid Odenplan, bör det kunna fungera rätt bra . Räknar vi med en headway på 75 sekunder + 30 sekunders stationsuppehåll, har vi 7,5-sekunders marginal, vilket torde räcka. Där det är kritiskt (exempelvis vid T-centralen) klarar man också i regel lite kortare avstånd mellan tågen (ca 55 sekunder+stationsuppehåll). Men naturligtvis går det inte under någon längre tid att köra så. Man bör dock kunna klara den kritiska halvtimmen under maxtimmen. Man kan därtill har lite lägre turtäthet från NKS under maxtimmen - om man bara bygger ett par uppställningsspår bakom stationen (detta är nog rätt bra att ha ändå). Då skulle man kunna köra 6 tåg från NKS under maxtimmen och upp till ca 26 tåg från Västerort.
Det största problemet från Västerort är dock att då flest reser i morgonrusningen går tågen ofta bara var 3-4:e minut fram till Alvik. Det är ju här trängseln är besvärande och att det inte går oftare idag är ju för att Trafikförvaltningen inte tycker det behövs något och ser något problem med trängseln .Sedan kan det väl vara så på sikt att man tycker det är bättre att göra en linje separat av gula linjen, eller en annan lösning för Västerort. Det är ju lite vad man tycker är bäst.
Men trängseln idag från Västerort har ju inget med banans kapacitet att göra, utan är ju snarast för att man inte tycker att det behövs högre kapacitet.
Man bör i alla fall undvika att köra gula linjen isolerat. Behövs det under viss tid av kapacitetsskäl, så bör man ju just begränsa sig till när det är nödvändigt. Man kan exempelvis tomköra några avgångar söderut i morgonrusningen från Odenplan - ett tomtåg går betydligt lättare att klämma in, utan att det riskerar att stjäla så mycket kapacitet.