Gula Linjen..

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tub4

Re: Gula Linjen..

Inlägg av Tub4 »

Lars_L skrev:
Tub4 skrev:
Stockholm är fortfarande den stad i världen som har mest t-banespår i förhållande till folkmängd.
Vill bara kolla.. Det där eller liknande citat används ofta som något negativt.. Varför? Visst kostar det att driva men är det inte något som vi skall se som positivt och försöka få ännu flera att ställa bilen och använda kollektivtrafiken?
Vi har alldeles för mycket privatbillism i staden som det är. Många hade faktiskt kunnat spara på utrymmet och åka kollektivt och då är många/mycket spår bra, inte sant?
Det är givetvis inte negativt. Tvärtom är det positivt att vi har lyckats få så många att åka kollektivt som vi har. Men sett till utbyggnadsplaner och uppfattningen att man har varit oansvariga som inte byggt mer tunnelbana i Stockholm, tycker jag ändå det är relevant.

Vi ska har råd med driften också och då krävs ett stort underlag. I annat fall läggs dessa miljarder i driftkostnader på SL-kortet. I genomsnitt kostar ju tunnelbanan idag 3 miljarder per år, bara i driftskostnader. Men en nybyggd tunnelbana får man räkna med ganska många hundra miljoner i avskrivning per år därtill.

Att köra ett fullängdståg 1 km, kostar ca 300 kronor som nyckeltal.
Jo jag förstår vad du menar men jag tycker det är tråkigt att se det arhumentet användas som något negativt. Nu är jag starkt subjektiv för kollektivtrafik och ingen anhängar av bilar öht inom stad så min åsikt är inte helt opartikst.. ;)
Men vi behöver bygga ut kollektivtrafik - på bekostnad av biltrafik är min åsikt.. Det är helt enkelt inte hållbart platsmässigt med biltrafiken som den är nu.

Då är det för mig snarare positivt med mycket spår per person.

Jo det kostar..

Men vad kostar det att inte ha den?
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Lars_L skrev: Utgår från Metrobits.org:s databas. Där kan man lägga till kolumnen "length per resident". Listan (dock finns det en del system som man saknar statistisk ifrån) - ser ut som följder:

1. Stockholm, 83,9 mm
2. Oslo, 73,8 mm
3. München, 73,6 mm
4. Hamburg 59,5 mm
5. Prag, 56.1 mm

London kommer först på 14:e plats, med 46,9 mm
New York kommer faktiskt först på 52.a plats, med 19,5 mm.

Bör ju påpekas att man använder beteckningen tätort, alltså inte bara kommunen som avses. I Stockholm kan några års eftersläpningar när det gäller befolkningsökning också givetvis ha dragit ner siffrorna något, mot det som finns angivet i databasen.
Här kommer de korrekta uppgifterna:
Stockholm: 106 km, 1 372 565 invånare (2010-12-31), 77.2 mm, ännu mindre nu pga befolkningsökningen
Oslo: 86 km, 958 378 (1 januari 2015), 89.7 mm

Tätortsdefinitionerna är något olika men har knappast någon större betydelse i detta fall.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Enligt norska Wikipedia är banlängden i Oslo 80 km. Det är svårt att veta vem som har rätt. Några officiella tal har jag inte hittat. Varken Ruter eller Sporveien har några uppgifter om det på nätet vad jag kan se.
twr

Inlägg av twr »

AdrianLangemar skrev:
Lars_L skrev: Utgår från Metrobits.org:s databas. Där kan man lägga till kolumnen "length per resident". Listan (dock finns det en del system som man saknar statistisk ifrån) - ser ut som följder:

1. Stockholm, 83,9 mm
2. Oslo, 73,8 mm
3. München, 73,6 mm
4. Hamburg 59,5 mm
5. Prag, 56.1 mm

London kommer först på 14:e plats, med 46,9 mm
New York kommer faktiskt först på 52.a plats, med 19,5 mm.

Bör ju påpekas att man använder beteckningen tätort, alltså inte bara kommunen som avses. I Stockholm kan några års eftersläpningar när det gäller befolkningsökning också givetvis ha dragit ner siffrorna något, mot det som finns angivet i databasen.
Här kommer de korrekta uppgifterna:
Stockholm: 106 km, 1 372 565 invånare (2010-12-31), 77.2 mm, ännu mindre nu pga befolkningsökningen
Oslo: 86 km, 958 378 (1 januari 2015), 89.7 mm

Tätortsdefinitionerna är något olika men har knappast någon större betydelse i detta fall.
Sedan kan det ju vara lite godtyckligt vad som räknas in i tunnelbana eller Metro eller vad det kallas. Om Roslagsbanan och Saltsjöbanan räknas in får Stockholm ännu fler spår per person.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Tub4 skrev:
Jo jag förstår vad du menar men jag tycker det är tråkigt att se det arhumentet användas som något negativt. Nu är jag starkt subjektiv för kollektivtrafik och ingen anhängar av bilar öht inom stad så min åsikt är inte helt opartikst.. ;)
Men vi behöver bygga ut kollektivtrafik - på bekostnad av biltrafik är min åsikt.. Det är helt enkelt inte hållbart platsmässigt med biltrafiken som den är nu.

Jo det kostar..

Missförstå mig inte. Jag tycker man ska bygga ut kollektivtrafiken. I annat fall skulle jag nog inte ägna så mycket tid åt det här forumet. Men detta hindrar inte att man måste se på vilket underlag som finns på olika sträckor och fundera över var pengarna gör mest nytta. Ibland - och det är väl den diskussionen jag vänder mig mot - blir det nästan så att eftersom tunnelbana ses som positivt kan man bygga hur som helst och hur mycket som helst. Tunnelbana ger ju inte automatiskt ett trafikunderlag, särskilt inte där de fungerar som "tvärförbindelser"

Tunnelbana är ju en ganska tung infrastrukturinvestering och kräver ett man får ett resandeunderlag på den gemensamma sträckan som iaf tangerar 10 000 i maxtimmen per riktning, och troligen mer idag på grund av de otroligt tunga investeringskostnaderna.

En tunnelbana som tvärförbindelse är utomordentligt svår att få lönsam. Särskilt i Stockholm där man ju kan nå flertalet platser i innerstaden med ett extra t-byte.

I London fungerar det ju, men då knyter ju circle line (som ju dessutom bara har 10-minuterstrafik) ihop en rad centrala tågstationer i staden. Ser vi på andra städer som bygger "ringlösningar" i vår storlek, så låter man alltid ringen passera centralstationen.

Utgångspunkten för ett fjärde tunnelbanesystem i Stockholm måste nog vara att den:
1. Innebär tunnelbana för ett större område som idag inte har spårtrafik och där det finns stor byggpotential. Motsvarande ca 80 000 bostäder
2. Trafikerar bytespunkter för flera av de andra t- linjerna, om än inte nödvändigtvis Stockholms Central. Troligtvis behövs dock någon mer central station än Odenplan.
3. Delvis kan ha en funktion av tvärförbindelse. Dock inte som huvudfunktion.
4. Alternativt utnyttjar infrastruktur på befintliga system ute på grenarna, för att skapa en alternativ trafikering genom stan. Detta skulle ge utrymme för att bygga mer längs existerande grenar.

Det senare, punkt 4, är nog mest realistiskt. Problemet med exempelvis tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö, är ju att som tvärförbindelse ger den ganska liten nytta - då ju Tvärbanan lyckas åstadkomma det hela på ungefär den restid som blir resultatet om man måste byta linje vid Fridhemsplan - efter att Tvärbanans Kistagren öppnat. Sträckan Älvsjö-Liljeholmen går ju på 7-8 minuter i restid + bytestid idag och med tätare trafik både på Tvärbanan och pendeln, blir ju den faktiska bytestiden ännu kortare. Därtill då att den vänder vid Fridhemsplan. Nu talar man om en möjlig förlängning i framtiden - men utan att ha klart hur en sådan skulle se ut.

Det var väl några funderingar kring det hela. Men framförallt måste man ju också titta på var vi har "propparna" i systemet idag. Var finns de stora kapacitetsproblemen. Med den exploatering som sker vid Liljeholmen är det inte otänkbart att kapaciteten där kan komma att behöva utökas i en framtid. Men att bara bygga sträckan Älvsjö-Fridhemsplan kommer inte skapa tillräckligt resandeunderlag för att riktigt få den effekten (om än inte den förstås är helt försumbar "på marginalen".) Många som ska till dessa knutpunkter åker dock annan väg redan idag än t-banan via T-centralen
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Tub4

Inlägg av Tub4 »

Nej jag är egentligen inte tillräckligt insatt i Fridhemsplas-Älvsjö-delen, det var mer ett försök att göra den nuvarande/planerade Gula linjen nyttig. Binda ihop den lilla korta med npgot som diskuterats och för mig såg vettig ut som avlastning av T-centralen - och en typ av ny tvärförbindelse.

Jag är väldigt övertygad av att satsa på kapacitetsstark kollektivtrafik till Hagastaden är vettigt dock. Men jag tycker att den planerade lösningen är aningen korkad och borde göras "nyttig".

Ser man till att inte göra det alltför lätt för bilar i Hagastaden och runt alla ny arbetsplatser och bostäder även runt Ki och KS kan man absolut få en bra volym på Gula. Det är snarare så att det är en förutsättning med en lösning likt den Gula för att det över huvud taget skall fungera i området.
Det är återigen då, väldigt synd att man begränsar sig som man gör. Det finns ju faktiskt ganska många alternativ här på forumet om hur man kunde gjort bättre dragningar åt diverse håll...

GÅr jag runt i cirklar? Kanske. ;)
gbd

Inlägg av gbd »

Lars_L skrev:
Tub4 skrev:

Jo det kostar..

Missförstå mig inte. Jag tycker man ska bygga ut kollektivtrafiken. I annat fall skulle jag nog inte ägna så mycket tid åt det här forumet. Men detta hindrar inte att man måste se på vilket underlag som finns på olika sträckor och fundera över var pengarna gör mest nytta. Ibland - och det är väl den diskussionen jag vänder mig mot - blir det nästan så att eftersom tunnelbana ses som positivt kan man bygga hur som helst och hur mycket som helst. Tunnelbana ger ju inte automatiskt ett trafikunderlag, särskilt inte där de fungerar som "tvärförbindelser"

Tunnelbana är ju en ganska tung infrastrukturinvestering och kräver ett man får ett resandeunderlag på den gemensamma sträckan som iaf tangerar 10 000 i maxtimmen per riktning, och troligen mer idag på grund av de otroligt tunga investeringskostnaderna.

En tunnelbana som tvärförbindelse är utomordentligt svår att få lönsam. Särskilt i Stockholm där man ju kan nå flertalet platser i innerstaden med ett extra t-byte.

I London fungerar det ju, men då knyter ju circle line (som ju dessutom bara har 10-minuterstrafik) ihop en rad centrala tågstationer i staden. Ser vi på andra städer som bygger "ringlösningar" i vår storlek, så låter man alltid ringen passera centralstationen.

Utgångspunkten för ett fjärde tunnelbanesystem i Stockholm måste nog vara att den:
1. Innebär tunnelbana för ett större område som idag inte har spårtrafik och där det finns stor byggpotential. Motsvarande ca 80 000 bostäder
2. Trafikerar bytespunkter för flera av de andra t- linjerna, om än inte nödvändigtvis Stockholms Central. Troligtvis behövs dock någon mer central station än Odenplan.
3. Delvis kan ha en funktion av tvärförbindelse. Dock inte som huvudfunktion.
4. Alternativt utnyttjar infrastruktur på befintliga system ute på grenarna, för att skapa en alternativ trafikering genom stan. Detta skulle ge utrymme för att bygga mer längs existerande grenar.

Det senare, punkt 4, är nog mest realistiskt. Problemet med exempelvis tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö, är ju att som tvärförbindelse ger den ganska liten nytta - då ju Tvärbanan lyckas åstadkomma det hela på ungefär den restid som blir resultatet om man måste byta linje vid Fridhemsplan - efter att Tvärbanans Kistagren öppnat. Sträckan Älvsjö-Liljeholmen går ju på 7-8 minuter i restid + bytestid idag och med tätare trafik både på Tvärbanan och pendeln, blir ju den faktiska bytestiden ännu kortare. Därtill då att den vänder vid Fridhemsplan. Nu talar man om en möjlig förlängning i framtiden - men utan att ha klart hur en sådan skulle se ut.

Det var väl några funderingar kring det hela. Men framförallt måste man ju också titta på var vi har "propparna" i systemet idag. Var finns de stora kapacitetsproblemen. Med den exploatering som sker vid Liljeholmen är det inte otänkbart att kapaciteten där kan komma att behöva utökas i en framtid. Men att bara bygga sträckan Älvsjö-Fridhemsplan kommer inte skapa tillräckligt resandeunderlag för att riktigt få den effekten (om än inte den förstås är helt försumbar "på marginalen".) Många som ska till dessa knutpunkter åker dock annan väg redan idag än t-banan via T-centralen

JAg tror definitivt att alternativ 4 skulle vara bra. Om man först kanske sett till att en korsande av snittet var ansluten till en befintlig linje så hade man kanske ssedan utifrån detta kunnat se var det kunnat finns l'mpliga grena längre ut att bygga funnits, istället för att smådutta här och där
Tub4

Inlägg av Tub4 »

Menar du att t ex G"Gula Linjen" skulle göras som en ren avgrening av Gröna och man förstärker Gröna linjen? Eller pratar vi mer generellt?
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Tub4 skrev:Menar du att t ex G"Gula Linjen" skulle göras som en ren avgrening av Gröna och man förstärker Gröna linjen? Eller pratar vi mer generellt?
Båda delarna. Gula linjen som är tänkt i dag fungerar bäst som en avgrening till gröna. I alla fall i bra många år. Det är klart om Västerort fortsätter växa kan man behöva ha en separat bana för trafiken till NKS och Arenastaden. Men då kan man kanske också hitta ytterligare lösningar. Eftersom reseriktningen är omvänt på gula och gröna linjen, fungerar det bra att avgrena tillräckligt med tåg till NKS i högtrafik i ena riktningen, och där magasinera några tåg (och omvänt).

Sedan är det ju två avgreningar som har varit på tal, den ena att grena av från blåa linjen vid Västra skogen - och där skulle man kunna hitta en annan sträckning genom staden. Vi har också röda linjen vid Liljeholmen där man skulle kunna hitta en liknande lösning framöver.

Man tänker ju rätt och effektivt när man nu föreslår att göra en gren till Hagsätra på blåa linjen.

Vad som är bäst är ju dock något man måste undersöka ganska ordentligt. Men framförallt måste det ju finnas ett behov också. Det är ju egentligen bara på gröna linjen från söderort som det idag finns något som kan liknas vid kapacitetsproblem på tunnelbanan. Men även från sydväst på röda kan det bli problem om några år förstås. Särskilt som man bygger så mycket i bl.a. Liljeholmen.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Blindtarm Karolinska, A K A Gula Linjens historik ser ut ungefär så här:
- Karolinska Sjukhuset och området mellan sjukhuset och Norra Station bebyggs kraftigt. Området är grovt sett en 1000x300 meter stor rektangel. Man vill ha kollektivtrafik.
- En gammal avgrening från Odenplans T-bana dammas av. Den kan ju komma till användning nu, och förgreningen skall få en station, Karolinskas område, men notera att endast en liten del av rektangeln på 30 Ha täcks upp.
- Avgreningen skulle inte direkt stjäla kapacitet från västerort, då man idag i rusningen vänder i Odenplan. Däremot skulle en framtida avgrening mot tex Bromma Flygplats och det området äventyras. Alltså skulle man idag kunna avvara ett tåg var tionde minut, i rusningen till någon av de södra grenarnas ändstationer och i icke-rusningen Gullmarsplan. Men denna lilla avgrening skulle bli djup och mycket dur, mycket kostnad för drygt en kilometer t-bana. Och 50% av den nya stadsdelen, av politiker nu kallad Hagastaden, skulle inte få någon nämnvärd nytta av t-banan.
- En ny målpunkt måste hittas, och man fann den nya arenan vid Solna Station, numera kallad Friends Arena. Nu trodde man att man hade underlag för en t-bana, trots att man precis samtidigt höll på att planera och börja bygga en pendeltågstunnel med direktförbindelse mellan, just det, Odenplan och Solna Station, precis samma sträcka som t-banan. Vilken fadäs, men det går att reparera, man kan tex slänga in ett par bygglöften om förtätning av bebyggelse vid Solnavägen med ny station där, och byggnation vid Råsundasjön. Dessutom har det dykt upp en till målpunkt, ett gigantiskt affärskomplex som kallas för Mallof Scandinavia, världens största.. fel, en jättestor stormarknad. Vilken fjäder i hatten!
- Men som med alla korthus så börjar även detta att rasa. Bebyggelsen vid Råsundasjön ligger löst, SLs egna utredningar visar på ett utnyttjande som motsvarar en ledbusslinje i 10-minuterstrafik och luften börjar gå ur detta lilla projekt som från början skulle lösa kollektivtrafikförsörjningen av nya "Hagastaden", något som den fortfarande bara löste till ca 50%.

Så, vad finns det för alternativ? Jag kan se två, och dessa möjligen i kombination. Den ena är att man långsiktigt bygger en ny t-banelinje från Västra Skogen, via Karolinska- Odenplan-Kungsholmen-Zinkensdamm-Medis-Sofia-Nacka, som en avgrening av tunnelbana 3. Både Hjulstagrenen (i så fall Hjulsta-Nacka) och Akallagrenen ( i så fall Akalla-Hagsätra) skulle i praktiken bli linjer som för lång tid framöver skulle slippa alla former av kapacitetsproblem.
Den andra lösningen är att man lägger de ca 5-7 miljarder som Blindtarm Karolinska skulle kosta, till att bygga minst två nya spårvägslinjer, båda från Karolinskaområdet, men med två olika vägar genom "Hagastaden" och med olika målpunkter. En skulle vara Ropsten, vilket skulle skapa en förbindelse Ropsten-Gasverksområdet-Östra-Odenplan samt en antingen enligt Grönstedts förslag, till Centralen via Odenplan-Norra Bantorget, eller ut mot Kungsholmen, möjligen med Hornstull eller kanske till och med Östberga som mål. Dessa två skulle troligen helt kunna finansieras av att man slopar Blindtarm Karolinska.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Odds historieskrivning kanske är lite vinklad, men det finns ju kommenterat i andra trådar. Visst vore det en fördel med spårväg att kunna nå fler målpunkter - men det är ju ändå så att den stora andelen har målpunkten vid Solnavägen. Det är ju där nästan alla verksamhet kommer samlas. Det är ju därför tunnelbana egentligen är en bra lösning (sett till hur området planeras).

Allt är väl dock bättre än att lägga pengar på en tarm till Arenastaden, men spårväg får ju därmed också svårt att visa på några tidsvinster. Tror nästan den får lika dåligt värde som grenen till Arenastaden. Vinsterna skulle väl då vara att man löser andra "knutar" för trafiken i innerstaden.

Att därmed tro att man kan bebygga Bromma flygplats med en gren från gröna är nog inte troligt. Flygplatsen skulle väl få omkring 5000 påstigande i maxtimmen. Men kan förstås hamna mycket högre. Tanken att kunna åka bil in till staden med en sådan utbyggnad måste nog framstå som tidsmässigt omöjlig. Troligen skulle vi få en resandenivå som därmed ligger över det som är från Söderort idag. Däremot skulle det vara lönsamt - men troligen måste vi ändå - om man planerar för detta att hitta en ny lösning även för att trafikförsörja Bromma flygplats ändå.

En gren till NKS, är väl det som är möjligt att göra på gröna linjen, utan att trängseln blir olidlig.
Tub4

Inlägg av Tub4 »

Nja, jag säger inte emot det mesta men uppfattningen om Hagastaden är inte särskilt korrekt. Att tro att det bara är Karolinska sjukhuset som behöver en T-bana visar på att Odd faktiskt måste läsa på om Hagastaden med omnejd.
Jag håller med i sak att lösningen blev konstig men behovet är där. Det är nog snarare så att behovet är så stort att både T-bana och en senare lösning med spårvagn som anslutning till Tvärbanan och och liknande finns.
Dessutom är väl kostnaden beräknad till 4 mijarder, inte 5-7? Jag kan ha fe där dock det är vad som helst en stor summa...

Men alltså, i nuläget hade det gått att lösa denna lilla snutt som en ren grön avgrening utan att de västerut blir lidande? Hur är signalsystem, om man inför de som anskaffats till Röd Linje för tätare trafik, hade det avhjälpt senare?

Känns ju int ehelt vettigt att låte en ev bebyggelse av Bromma sabba, det ligger ju avsevärt långt bort i tiden om ens någonsin. Då kan man väl isåfall fundera på en annan lösning med en helt ny T-bann eller en annan pendeltågslinje? (Över Kungsholmen?)
twr

Inlägg av twr »

Tub4 skrev: Känns ju int ehelt vettigt att låte en ev bebyggelse av Bromma sabba, det ligger ju avsevärt långt bort i tiden om ens någonsin. Då kan man väl isåfall fundera på en annan lösning med en helt ny T-bann eller en annan pendeltågslinje? (Över Kungsholmen?)
Nuvarande kontrakt löper ut 2038. Det är inte långt bort i infrastrukturplaneringssammanhang.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Tub4 skrev:Nja, jag säger inte emot det mesta men uppfattningen om Hagastaden är inte särskilt korrekt. Att tro att det bara är Karolinska sjukhuset som behöver en T-bana visar på att Odd faktiskt måste läsa på om Hagastaden med omnejd....
Det är just det som är grejen, T-banan skulle bara täcka upp en del av Hagastadens behov då t-banan kommer gå vinkelrätt mot bebyggelsen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev:
Tub4 skrev: Känns ju int ehelt vettigt att låte en ev bebyggelse av Bromma sabba, det ligger ju avsevärt långt bort i tiden om ens någonsin. Då kan man väl isåfall fundera på en annan lösning med en helt ny T-bann eller en annan pendeltågslinje? (Över Kungsholmen?)
Nuvarande kontrakt löper ut 2038. Det är inte långt bort i infrastrukturplaneringssammanhang.
Och kontraktet är med staten vilket gör att en politisk överenskommelse Stockholm Stad- Staten kan riva upp kontraktet så området kan användas för bostäder.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Tub4 skrev:Nja, jag säger inte emot det mesta men uppfattningen om Hagastaden är inte särskilt korrekt. Att tro att det bara är Karolinska sjukhuset som behöver en T-bana visar på att Odd faktiskt måste läsa på om Hagastaden med omnejd.
Jag håller med i sak att lösningen blev konstig men behovet är där. Det är nog snarare så att behovet är så stort att både T-bana och en senare lösning med spårvagn som anslutning till Tvärbanan och och liknande finns.
Dessutom är väl kostnaden beräknad till 4 mijarder, inte 5-7? Jag kan ha fe där dock det är vad som helst en stor summa...

Men alltså, i nuläget hade det gått att lösa denna lilla snutt som en ren grön avgrening utan att de västerut blir lidande? Hur är signalsystem, om man inför de som anskaffats till Röd Linje för tätare trafik, hade det avhjälpt senare?

Känns ju int ehelt vettigt att låte en ev bebyggelse av Bromma sabba, det ligger ju avsevärt långt bort i tiden om ens någonsin. Då kan man väl isåfall fundera på en annan lösning med en helt ny T-bann eller en annan pendeltågslinje? (Över Kungsholmen?)
Det var väl snarast jag som påpekade om tunnelbanans placering. Men givetvis är jag påläst. Men det är ju inte för bostäderna man bygger tunnelbana, eller ens spårväg. Det är ju att det är relativt stort antal människor som kommer arbeta där, och arbetsplatsområdet är relativt väl avgränsat - även om väl gamla Karolinska nu kommer fortsätta att användas. Från en station vid Solnavägen når man ganska bra området - sett till de avstånd som man brukar anse vara rimliga för tunnelbana - alltså en omkrets på omkring 1000 meter. Däremot är ju fördelen med både buss och spårväg att man kan ha närmare till hållplatserna. Det är ju den fördel som spårväg och buss har. Men eftersom ändå koncentrationen blir till Solna vägen, är det ju dit det är viktigt att restiderna är korta.

. Fast 5-7 miljarder är ju hela satsningen - alltså till Arenastaden. Till NKS skulle det väl kosta 4-miljarder.

Saken är ju den att det aldrig idag går mer än 24 tåg i timmen bortom Alvik i rusningsriktning. Tågen går varannan minut en kort stund i den tidiga morgonrusningen, men i princip är det utgående tåg till Skarpnäck och Farsta strand som man låter utgå från Vällingbydepån. De skulle i princip lika gärna utgå från Högdalen. Men både behovet av att ha lika många utgående turer från bägge depåerna, och att tåg som ska utgå från Farsta och Skarpnäck måste passera vändbryggan vid Gullmarsplan gör det praktiskt att låta en del tåg utgå från Vällingby.

Att i rusningen från Hässelby komma upp i (totalt med tågen från NKS) ca 32 tåg i timmen tror jag inte är omöjligt alls. Det är ju inte så hårt tryck och uppehållen tar sällan mer än 30 sekunder i genomsnitt. Däremot lär det vara omöjligt i andra riktningen (alltså från Söderort - där är stationsuppehållen på tok för långa).
Eftersom man har två plattformar vid Odenplan, bör det kunna fungera rätt bra . Räknar vi med en headway på 75 sekunder + 30 sekunders stationsuppehåll, har vi 7,5-sekunders marginal, vilket torde räcka. Där det är kritiskt (exempelvis vid T-centralen) klarar man också i regel lite kortare avstånd mellan tågen (ca 55 sekunder+stationsuppehåll). Men naturligtvis går det inte under någon längre tid att köra så. Man bör dock kunna klara den kritiska halvtimmen under maxtimmen. Man kan därtill har lite lägre turtäthet från NKS under maxtimmen - om man bara bygger ett par uppställningsspår bakom stationen (detta är nog rätt bra att ha ändå). Då skulle man kunna köra 6 tåg från NKS under maxtimmen och upp till ca 26 tåg från Västerort.

Det största problemet från Västerort är dock att då flest reser i morgonrusningen går tågen ofta bara var 3-4:e minut fram till Alvik. Det är ju här trängseln är besvärande och att det inte går oftare idag är ju för att Trafikförvaltningen inte tycker det behövs något och ser något problem med trängseln .Sedan kan det väl vara så på sikt att man tycker det är bättre att göra en linje separat av gula linjen, eller en annan lösning för Västerort. Det är ju lite vad man tycker är bäst.

Men trängseln idag från Västerort har ju inget med banans kapacitet att göra, utan är ju snarast för att man inte tycker att det behövs högre kapacitet.

Man bör i alla fall undvika att köra gula linjen isolerat. Behövs det under viss tid av kapacitetsskäl, så bör man ju just begränsa sig till när det är nödvändigt. Man kan exempelvis tomköra några avgångar söderut i morgonrusningen från Odenplan - ett tomtåg går betydligt lättare att klämma in, utan att det riskerar att stjäla så mycket kapacitet.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Lennart Petersen skrev:
twr skrev:
Och kontraktet är med staten vilket gör att en politisk överenskommelse Stockholm Stad- Staten kan riva upp kontraktet så området kan användas för bostäder.
Kontraktet är väl i och för sig med Svedavia - som förvisso är ett statligt bolag, men ändå inte staten. Men visst 2038 är inte så långt bort i infrastruktursammanhang. Dock kan man ju knappast börja bygga 2038 och knappast börja planera något när det finns en stor politisk majoritet för att behålla Bromma och nog en stor politisk osäkerhet. Troligen kommer ju ett nytt kontrakt att skrivas långt före 2038 och säkerligen på 30 år framåt i tiden.

Skulle man planera för att lägga ner Bromma, så kan man ju knappast börja bygga på flygfältet 2038. Allt beror på när det står klart att det ska bli bostäder. Nåväl senast 2033 lär väl i alla fall den saken vara klar (senare vore orimligt ur planeringshänseende och tidigare också svårt med tanke på vem som har den politiska makten). Sedan ska dock området planeras och saneras. Säg att man kan börja planeringsarbetet 2033 så lär det väl ta ca 20 år innan området är helt klart. Alltså kring 2050 måste man kanske ha en t-banelösning.

I sådana fall skulle man väl planera att bygga en t-banesträcka även om inte Flygplatsen läggs ner. Även detta tittade man ju på. En sådan linje skulle i sådana fall gå till Hässelby och då erbjuda en snabbare väg till stan - än via Bromma. Utan Bromma skulle en sådan linje dock bara få ca 12 000 påstigande - utan för Hässelby-Vällingby, alltså totalt ca 32 000 påstigande. En sådan förlängning får väl iof inte så där väldigt dåliga värden, men samtidigt blir det ju inte så mycket bostäder av en sådan linje och den förstärker egentligen inte kapaciteten. Skulle Bromma byggas, skulle en sådan linje däremot få lika hög belastning som dagens gröna linje (minst).
Tub4

Inlägg av Tub4 »

Ja precis, att hindra en T-bana till Hagastaden för att det kanske behövs T-bana till Bromma flygplats om några decennier är inte så vettigt. Jag gillar att vara förutseende men här är det en dålig ursäkt i en rad av dåliga argument varför en stadsdel skall ha mycket sämre koellktivtrafikslösningar än typ alla andra inom ett liknande områda i stan.

De planerade T-baneuppgångarna i Hagastaden når faktiskt ganska bra. Det blir en avsevärd mängd bostäder och arbetsplatser inom 1000m från dessa uppgångar.

Ja en del av nuvarande KS kommer att fortsätta användas som sjukhus. Bl a borta vid Astrid Lindgrens barnsjukhus - men inte med den verksamheten. Det är dock inom rimligt gångavstånd till uppgång NKS?
twr

Inlägg av twr »

Tub4 skrev:Ja precis, att hindra en T-bana till Hagastaden för att det kanske behövs T-bana till Bromma flygplats om några decennier är inte så vettigt. Jag gillar att vara förutseende men här är det en dålig ursäkt i en rad av dåliga argument varför en stadsdel skall ha mycket sämre koellktivtrafikslösningar än typ alla andra inom ett liknande områda i stan.

De planerade T-baneuppgångarna i Hagastaden når faktiskt ganska bra. Det blir en avsevärd mängd bostäder och arbetsplatser inom 1000m från dessa uppgångar.
Jag tycker det är vettigt. Vi måste alltid ha det långsiktiga perspektivet.

Det finns dock en elegant lösning. Gå från Hagastaden via Västra skogen till Bromma flygplats. En anledning bland en miljard andra till att sträckan upp mot Arenastaden inte bör byggas! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Tub4 skrev:Ja precis, att hindra en T-bana till Hagastaden för att det kanske behövs T-bana till Bromma flygplats om några decennier är inte så vettigt. Jag gillar att vara förutseende men här är det en dålig ursäkt i en rad av dåliga argument varför en stadsdel skall ha mycket sämre koellktivtrafikslösningar än typ alla andra inom ett liknande områda i stan.

Ja en del av nuvarande KS kommer att fortsätta användas som sjukhus. Bl a borta vid Astrid Lindgrens barnsjukhus - men inte med den verksamheten. Det är dock inom rimligt gångavstånd till uppgång NKS?
På dom 1000 meterna kan man bygga 3 spårvägshållplatser...

Inom parantes så är Hässelbygrenen redan nu överbelastad med trafikanter under rusningen, ingen bra lösning att minska utbudet där.
Skriv svar