Det är ju väldigt synd. Är ju en mycket bra vagn och fin vagn dessutom. De har ju själva sagt att dem kan bygga den perfekta vagnen för oss, synd att man inte vågar chansa så som Helsingfors gjorde. Finns det någonstans man kan se vad Göteborgs spårvägar har haft för kvar?darthjpp skrev:Transtech är förmodligen inte aktuell för M33, då den inte uppfyller kraven för prekvalificering, samt ännu inte finns i en normalspårsversion.Niklausson skrev:Vilken vagn tror ni den nya M33 i Göteborg skulle kunna vara och vilken vagn hade vart den mest optimala för Göteborg? Själv hoppas jag på Transtech!
Vilka är era favoritspårvagnar (moderna)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Vilka är era favoritspårvagnar (moderna)
Skoda har ju sin egen utvecklade Skoda 15T ForCity, den passar säkert in bra i Göteborg med, om man ställer rimliga krav såklart.Niklausson skrev:Det är ju väldigt synd. Är ju en mycket bra vagn och fin vagn dessutom. De har ju själva sagt att dem kan bygga den perfekta vagnen för oss, synd att man inte vågar chansa så som Helsingfors gjorde. Finns det någonstans man kan se vad Göteborgs spårvägar har haft för kvar?darthjpp skrev:Transtech är förmodligen inte aktuell för M33, då den inte uppfyller kraven för prekvalificering, samt ännu inte finns i en normalspårsversion.Niklausson skrev:Vilken vagn tror ni den nya M33 i Göteborg skulle kunna vara och vilken vagn hade vart den mest optimala för Göteborg? Själv hoppas jag på Transtech!
Vagntypen finns ju numera i ett antal städer, men främst då i Prag som just nu en bit över 150 st.
Jag vet att det här har diskuterats många gånger, men jag förstår fortfarande inte varför vi måste ha 100% låggolv i spårvagnar när många bussar på ett eller annat sätt saknar detta, förutom all annan obekvämlighet?
/Göran
/Göran
-
Skoda har ju sin egen utvecklade Skoda 15T ForCity, den passar säkert in bra i Göteborg med, om man ställer rimliga krav såklart.
Vagntypen finns ju numera i ett antal städer, men främst då i Prag som just nu en bit över 150 st.
Hade säkert passat Göteborg. Däremot är dem la inte de finaste vagnarna som finns men men. Hoppas att Göteborgs spårvägar lyckas med att få en perfekt vagn som båda kan köra normalt men också har hög komfort och ser någorlunda bra ut. M32 är ju inte alls skön att sitta i om man åker mer än 30 min med den, man får ju både ont i röven och ryggen.
Mårten Ignell som är projektledare M33, har sagt att utvärderingsarbetet avseende M33 pågår för fullt. Beslut om leverantör och vagn kommer innan sommaren om inget oförutsett inträffar.
- Nils Carl Aspenberg
Oslo har nå bedt om tilbud på 87 nye vogner med en opsjon på ytterligere 60.
-
Roligt! Läst att dem haft liknade problem med deras italienare som vi i Göteborg. Vilken vagn vill Osloborna ska köra i staden i framtiden?Nils Carl Aspenberg skrev:Oslo har nå bedt om tilbud på 87 nye vogner med en opsjon på ytterligere 60.
- Nils Carl Aspenberg
Oslos nye vogn skal være tyst, 33-35 meter lang og være en standardvogn som redan finnes. Oslo har gode erfaringer med 345 T-banevogner fra Siemens. Prosjektlederen for T-banevognkjøpet er prosjektleder for sporvognsleveringen. Siemens er trolig en sterk kandidat. Trolig også Bombardier. Det spør hvordan man vektlegger pris. Da kan østeuropeiske leverandører være aktuelle. Syd-Europa er trolig ikke aktuelt denne gangen.
-
Låter intressant! Önskar att Göteborg skulle kunna satsa på längre spårvagnar, det som gäller nu har jag för mig är 29-31m, hade gärna sett 35-45m långa vagnar. Skulle vara intressant om man valde samma vagn då man skulle kunna lära sig av varandra, plus att det förmodligen skulle finnas reservdelar i respektive stad. Har inte alls tänkt på siemens till Göteborg så ska nog gå och kika på den vagnen! 

- Nils Carl Aspenberg
Oslo ønsker også muligheten til å forlenge vognene.
-
Tittat lite på Skoda 15T. Helt okej tycker jag nu, däremot är jag besviken över att det bara är 1-sitts säten på ena sidan av vagnen men det måste la gå och fixa. Såg att sätena på vagnarna i Prag var gjorda av trä
Tror ni den är skön att sitta i mer än 20-30 min? Riga hade också samma vagn från Skoda, men man hade även samma modell fast med 4-sets vagnar och stolar som ej var gjorda i träd men också där bara 1-sitts säten på ena sidan.