Oslo: Den nye Lørenbanen åpner 3. april

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Roar
Inlägg: 235
Blev medlem: söndag 20 augusti 2006 21:09

Oslo: Den nye Lørenbanen åpner 3. april

Inlägg av Roar »

Samtidig endres linjenettet og linjekombinasjonene.

http://groruddalen.no/index.php?page=vi ... etID=15506
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Fråga: Oslo: Den nye Lørenbanen åpner 3. april

Inlägg av Olle »

Varför kör man 2 gånger med linje 5 i varvet runt centrum innan man fortsätter norrut? Det verkar som en sämre norgehistoria, ni vet den där att det står max 5 varv i norska rondeller.
Bild
http://groruddalen.no/bilder/nyheter/ny ... /16671.jpg
:-)lle
martinl
Inlägg: 42
Blev medlem: onsdag 25 maj 2011 22:35

Re: Oslo: Den nye Lørenbanen åpner 3. april

Inlägg av martinl »

Mener å ha lest at det er vanskelig å opprettholde en fastsatt rutetabell med en egen circle line fordi det vil måtte bety at vognene må stå i "vent" på stasjoner for å få flyt i rutetabellen.
Eksempelvis, de må vente 6 minutter på Sinsen för de kjöre videre for å få korrekt intervall (10 min rute, 15 min rute osv). Ved å kjöre sammenhengende i loop, slipper man dette og utnyttelsen av vognpark og flyten i programnet blir bedre.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Oslo: Den nye Lørenbanen åpner 3. april

Inlägg av Lars_L »

Att man inte har en renodlad cirkellinje är ju ganska självklart av angivna skäl. Däremot riskerar väl detta att leda till en del oklarheter med skyltning och risk för att man tar fel tåg? Antar väl att tågen från Sognsvann som går in i ringen, skyltas Storo, eller med Ringen, men ändå.

Vad man kan fråga sig är väl då kanske snarare varför man inte har kvar detta med linjenummerbyte vid Storo mellan linje 4-6 - var inte det egentligen en tydligare variant? I det här fallet skulle man alltså ha valt att låta sträckan Sognsvann-Storo ha linje 6 och där skifta nummer till linje 5 och omvänt.

Det kan väl förvisso väcka frågor om man får "sitta kvar" på tåget vid Storo, men det kan man ju ha en liten anmärkning om - det vill säga att linje 6 fortsätter som linje 5 vid Storo och omvänt. Tror en sådan lösning ändå skulle ha blivit tydligare.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Roar
Inlägg: 235
Blev medlem: söndag 20 augusti 2006 21:09

Re: Fråga: Oslo: Den nye Lørenbanen åpner 3. april

Inlägg av Roar »

Olle skrev:Varför kör man 2 gånger med linje 5 i varvet runt centrum innan man fortsätter norrut? Det verkar som en sämre norgehistoria, ni vet den där att det står max 5 varv i norska rondeller.
Bild
http://groruddalen.no/bilder/nyheter/ny ... /16671.jpg

Dette er det ingen her som forstår heller. Åpner for at mange passasjerer vil havne på feil stasjon. De tar linje 5 som er riktig, men så kjører den plutselig ut på feil gren der det deler seg.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Fråga: Oslo: Den nye Lørenbanen åpner 3. april

Inlägg av Lars_L »

Roar skrev:
Dette er det ingen her som forstår heller. Åpner for at mange passasjerer vil havne på feil stasjon. De tar linje 5 som er riktig, men så kjører den plutselig ut på feil gren der det deler seg.
Enligt Ruter är skälet just att många tydligen tyckt att byte av linjenummer vid Storo med dagens lösning varit svårt att förstå. Kritiken mot den nya lösningen kommer ju dock inte bli mindre. Kanske extra oklokt med denna lösning att låta 5 vara "ringlinjen", bättre väl att ta linje 2- eller 3, som inte passerar rinjen ut på "grenen".

Men som sagt, en tydligare förklaring av "linjenummerbytet" med den gamla lösningen hade nog ändå varit mer lätt att förstå.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar