Arriva säger upp sin konduktörspersonal
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Leif Steen
Arriva säger upp sin konduktörspersonal
Rykten säger att Arrivas konduktörspersonal igår fick på personalmöten veta att de kommer att sägas upp inom några månader. Kan någon bekräfta eller dementera?
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal
Inte helt korrekt enligt facket själva (vilket ju torde vara en säker källa). Däremot ska de ha fått erbjudande att säga upp sig själva. Men varsel är väl då snart att vänta.
https://st.org/artiklar/arriva-utsatter ... tpressning
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
De senaste gångerna jag har åkt med tvärbanan så har ingen konduktör viserat mig. Hur många andra städer i Europa har konduktörer? Inga gissningar tack.
Är det tillåtet med uppskattningar? Endast den som har koll på samtliga städer i Europa kan ju komma med något annat än en gissning.M224 skrev:Hur många andra städer i Europa har konduktörer? Inga gissningar tack.
- Leif Steen
Ointressant hur många andra som har det eller inte, det är formerna för man hanterar eller vårdar sin personal som gäller.
Se på TJ:s och på ST:s hemsidor.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Vad som är av intresse för mig eller andra kan väl inte du avgöra? Jag är intresserad av hur många städer det kan röra sig om.Leif Steen skrev:Ointressant hur många andra som har det eller inte, det är formerna för man hanterar eller vårdar sin personal som gäller.
Senast redigerad av M224 den onsdag 16 mars 2016 13:23, redigerad totalt 1 gånger.
Uppskattningar går bra. Det är mest vilda gissningar jag stör mig på.daniel_s skrev:Är det tillåtet med uppskattningar? Endast den som har koll på samtliga städer i Europa kan ju komma med något annat än en gissning.M224 skrev:Hur många andra städer i Europa har konduktörer? Inga gissningar tack.
Nog trätt om formerna...M224 skrev:Uppskattningar går bra. Det är mest vilda gissningar jag stör mig på.daniel_s skrev:Är det tillåtet med uppskattningar? Endast den som har koll på samtliga städer i Europa kan ju komma med något annat än en gissning.M224 skrev:Hur många andra städer i Europa har konduktörer? Inga gissningar tack.
Jag tycker vi räknar upp några.
Amsterdam har konduktörer på vissa linjer (i egen hytt)
Rotterdam har springkonduktörer
Fritt att fortsätta för andra...
Bybanen i Bergenleifd skrev:M224 skrev:Nog trätt om formerna...M224 skrev:Hur många andra städer i Europa har konduktörer? Inga gissningar tack.
Jag tycker vi räknar upp några.
Amsterdam har konduktörer på vissa linjer (i egen hytt)
Rotterdam har springkonduktörer
Fritt att fortsätta för andra...
Blackpool
Nottingham (åtminstone 2008)
Kommer inte på några fler städer i Europa. Fritt att fortsätta för andra...
Intressant, tack. Många gånger så hinner jag inte bli visiterad av konduktören på tvärbanan och ibland är det riktigt trångt.
- dr Cassandra Nojdh
Som det har framställts för personalen så är det SL/TF som har gjort avsteg från den tidigare projektplanen och nu vill snabba upp processen, eftersom man redan i förväg har bestämt sig för att det hela ska gå bra. Från början var det, om jag förstår det rätt, meningen att ett försök skulle genomföras under 6 månader, och därefter utvärderas (då är vi ungefärligen framme vid årsskiftet 2016/2017). Konduktörerna skulle istället arbeta som tågvärdar och plattformsvärdar under projekttiden. Nu sägs det att en utvärdering ska kunna göras redan under tidiga hösten och varsel om övertalighet, med åtföljande förhandlingar, påbörjas redan då. Ett mindre antal konduktörer ska erbjudas anställning på Roslagsbanan istället (ev. också på Saltsjöbanan), även färdbeviskontrollant på ISS kan, som framgått på annan plats, bli aktuell för en mindre personalgrupp. Övriga avses sägas upp, såvida de inte redan nu (dvs. före månadsskiftet mars/april) accepterar avgångsvederlag, men fram till omkring första oktober "erbjudas" annan sysselsättning inom Arriva (dock inte de tidigare nämnda tågvärds/plattformsvärdsjobben, efter dessa nu har strukits), eftersom spårvagnstågen avses avbemannas redan från projektstart omkring 10/6. Om detta är tidsplanen (vilket jag alltså inte kan bekräfta) passar det ju alldeles utmärkt eftersom Tvärbanan kommer att vara avstängd under en stor del av sommaren 2016.Lars_L skrev:Inte helt korrekt enligt facket själva (vilket ju torde vara en säker källa). Däremot ska de ha fått erbjudande att säga upp sig själva. Men varsel är väl då snart att vänta.
Syftet är förstås att spara pengar, eftersom man räknar med att färdbeviskontrollen ska kunna göras minst lika effektiv som idag. Tanken är dessutom att den inbesparade personalkostnaden inte ska hamna i Arrivas fickor, utan gå tillbaka till landstinget. Hur detta ska skötas avtalsmässigt, liksom om det ens är upphandlingsmässigt tillåtet eftersom det helt sparkar omkull de förutsättningar under vilka upphandlingen av E20-kontraktet gjordes, övergår mitt förstånd. Men det är väl därför det är så bråttom.
Även bland förarpersonalen har dessa besked vållat stor oro, med tanke på det kommande ensamarbetet. SL/TF viftar undan detta med att peka på att tunneltågförarna redan arbetar under samma villkor (vilket de inte gör). Redan nu har Arriva en betydande personalomsättning inom förarkåren, med åtföljande kronisk personalbrist, och det här lär inte minska denna. Det kan mycket väl innebära att Arriva/E20 står med ett förarunderskott på en 10 -20 personer inom en relativt snar framtid. Det är inte min sak att råda eller avråda någon, men jag skulle fundera både en och två gånger innan jag tog ett jobb inom Arriva.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 16 mars 2016 19:05, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
Konduktörerna har inte rätt att visitera resenärerna!M224 skrev:Intressant, tack. Många gånger så hinner jag inte bli visiterad av konduktören på tvärbanan och ibland är det riktigt trångt.

- dr Cassandra Nojdh
Nä, det blev en stavelse för mycket där, visera heter det.Hechtwagen skrev:Konduktörerna har inte rätt att visitera resenärerna!M224 skrev:Intressant, tack. Många gånger så hinner jag inte bli visiterad av konduktören på tvärbanan och ibland är det riktigt trångt.
I själva sakfrågan (dvs. manuell visering kontra automatvisering) har det ju gjorts en del försök att diskutera denna tidigare här, ex.vis https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=34562 eller
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=34560 - det gick väl inte alltid så bra. I övrigt kan tilläggas att AB SS, såvitt jag förstår, är avtalsmässigt skyddade mot denna klåfingrighet på sina banor.
Beträffande kommande ordningsproblem mm. kan väl studera hur det går till i Göteborg. Man får väl hoppas att trafikanterna stänger av motorn innan de kör in i vagnarna med mopederna. En fd. Göteborgsförare berättade för mig att det som gällde när man körde utåt Biskopsgården och så helgdagskvällar var att "säg för

En sak som borde uppmärksammas är om periodbiljetterna också måste viseras i plattformsautomaterna för att vara giltiga färdbevis? Hur blir det annars med VBP-modellen? Eller kanske får Arriva betalt efter vikt. Det lär ju finnas viktgivare i vagnarna!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Ett viktigt skäl till VBP-modellen har väl varit att ge utföraren ett incitament att se till att alla betalar. Om man tar ifrån utföraren möjligheten att göra det, så kan man väl inte behålla VBP-modellen?dr Cassandra Nojdh skrev:En sak som borde uppmärksammas är om periodbiljetterna också måste viseras i plattformsautomaterna för att vara giltiga färdbevis? Hur blir det annars med VBP-modellen? Eller kanske får Arriva betalt efter vikt. Det lär ju finnas viktgivare i vagnarna!
Mig veterligen har Arriva för länge sedan förhandlat bort de delar i entreprenadersättningen som bygger på VBP.dr Cassandra Nojdh skrev: Hur blir det annars med VBP-modellen? Eller kanske får Arriva betalt efter vikt. Det lär ju finnas viktgivare i vagnarna!
Med benägen hjälp av facket som skyddsstoppade den bärbara viseringsapparaten, befriades Arriva från vitesbelopp för ej uppnådda viseringsgrader.
Och då finnes ej någon anledning att behålla konduktörerna på linje 22.
Konduktörerna på RB och SB har "säkerhetstjänst". Någon här på forumet som vill satsa en slant på att det inte bakom kulisserna pågår förslag till omarbetning av TRI och att i nästa omgång försvinner dessa också....?
Tja, sedan har man tömt Ulvsundadepån och flyttat tillbaka till Bromma, vilket innebär 95 mille i insparade hyreskostnader.
Sittande så här vid ring-side måste jag erkänna min fascination över Arrivas förmåga att förhandla av brallorna på Trafikförvaltningen! Hittills uppnådda vinster ca 150 mille per år.
Hälsar / Lena
Först försvann tunnelbanefobin.
Sen verkar det som om enhetstaxan kommer tillbaka.
Och nu kanske till och med viseringshysterin är på väg att försvinna!
Vart är SL - eller rättare dess politiska ledning - på väg egentligen???
(Det är nog värt en egen tråd - eller vad säger ni kamrater?)
funderar
Genosse Ohlsson
Sen verkar det som om enhetstaxan kommer tillbaka.
Och nu kanske till och med viseringshysterin är på väg att försvinna!
Vart är SL - eller rättare dess politiska ledning - på väg egentligen???
(Det är nog värt en egen tråd - eller vad säger ni kamrater?)
funderar
Genosse Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jo, jag brukar föra det resonemanget när en del säger att SL inte kan göra sig av med konduktörerna på RB och SB, att det är enkla och små åtgärder som behövs för att avskaffa dom. På Saltsjöbanan har man börjat med hittills inte så framgångsrika experiment med ITV i vagnarna så att förarna kan se hela utsidan och det är ju inte svårt att räkna ut att målet är att slopa konduktörerna på Saltis och Roslagsbanan. Även pendeltågen ligger nog risigt till inom inte allt för lång tid.
Något som förbryllar mig är varför Arriva vill göra sig av med konduktörerna innan kontraktstiden är slut. De borde ju förlora pengar på avskaffandet, men nu vet vi ju inte hur kontraktet ser ut. Men allt skulle förklaras om SL/TF helt enkelt betalar en sorts bonus till Arriva utanför kontraktet för att "slippa" betala för dem.
Vad jag anser om denna utveckling behöver jag nog inte redogöra för, de som behöver vet det redan, men jag är inte säker på att besparingen i slutändan blir som man tänker sig. Förutom att man behöver fler kontrollanter, så behövs kanske motsvarande i varje fall motsvarande 15 heltidstjänster för plockstädning, något som konduktörerna gör idag. Skadegörelsen kommer garanterat att öka, repade rutor och kl-ttr- säten.
Men nu är det uppenbarligen så att de redan har bestämt sig, "utvärderingen" är ju bara ett spel för galleriet för att försöka villa bort facket, som ju har svalt hela betet. Men att man i detta läge inte sätter dit valideringsmaskiner på vagnarna fattar jag inte, om det inte är så att de helt enkelt inte vill ge någon form av utrymme för de som inte har biljett.
Något som förbryllar mig är varför Arriva vill göra sig av med konduktörerna innan kontraktstiden är slut. De borde ju förlora pengar på avskaffandet, men nu vet vi ju inte hur kontraktet ser ut. Men allt skulle förklaras om SL/TF helt enkelt betalar en sorts bonus till Arriva utanför kontraktet för att "slippa" betala för dem.
Vad jag anser om denna utveckling behöver jag nog inte redogöra för, de som behöver vet det redan, men jag är inte säker på att besparingen i slutändan blir som man tänker sig. Förutom att man behöver fler kontrollanter, så behövs kanske motsvarande i varje fall motsvarande 15 heltidstjänster för plockstädning, något som konduktörerna gör idag. Skadegörelsen kommer garanterat att öka, repade rutor och kl-ttr- säten.
Men nu är det uppenbarligen så att de redan har bestämt sig, "utvärderingen" är ju bara ett spel för galleriet för att försöka villa bort facket, som ju har svalt hela betet. Men att man i detta läge inte sätter dit valideringsmaskiner på vagnarna fattar jag inte, om det inte är så att de helt enkelt inte vill ge någon form av utrymme för de som inte har biljett.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lugn, bara lugn, om en 20-30 år sisådär, har vi både förarlös tunnelbana och spårväg i Stockholm... 

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Vadå ITV...? I T-banan kör man 8-vagnars Cx-tåg utan ITV. Häng några burkar vid de plattformar som är krökta.Odd skrev:Jo, jag brukar föra det resonemanget när en del säger att SL inte kan göra sig av med konduktörerna på RB och SB, att det är enkla och små åtgärder som behövs för att avskaffa dom. På Saltsjöbanan har man börjat med hittills inte så framgångsrika experiment med ITV i vagnarna så att förarna kan se hela utsidan och det är ju inte svårt att räkna ut att målet är att slopa konduktörerna på Saltis och Roslagsbanan. Även pendeltågen ligger nog risigt till inom inte allt för lång tid.
- Bl.a. för att slippa sysselsätta en massa konduktörer när den spårgående trafiken ersätts med buss under avstängningar.
Dessutom är VBP borttaget, så de fyller de ingen uppgift utan kostar bara en massa pengar.
- Plockstädning...? Varför det? I kontraktet är det i.o.f.s. stadgat att vagnarna skall vara rena och snygga. Men det finns inga viten. Räcker med en grovrensning en gång per dygn. Låt paxen sitta i det skräp de själva strör omkring sig.
- Skadegörelse...? det är TF:s vagnar. och så länge rutorna inte rasar ihop så är det inte nödvändigt att reparera. Det går bra att sitta på ett "dekorerat" säte. Dessutom finns det i alla fall inte så många i en A32. Så klagar någon så har hen troligtvis i alla fall inte validerat sitt kort.
- Vadå "villat bort facket". ...? Sanningen är väl närmast att det var facket som med bolagets goda minne skyddsstoppade viseringsmaskinerna...? Och tillhandahåller TF "för tunga maskiner" som inte får användas av personalen så faller ju hela idén med VBP och viteskrav vid för låg visering.
- Självklart sätter man inte några valideringsutrustningar i vagnarna. Då fungerar ju inte finessen med att alla som påträffas inne i tåget måste ha giltigt färdbevis. De kickade konduktörerna med sina taxekunskaper borde ju nu vara mumma för bevakningsföretagen. Och säkert bättre betalt! Dessutom bara dagpass. Jag har aldrig upplevt en kontroll efter kl. 18:00.
Vakna upp Odd. Du jobbar på ett företag vars ägare Deutsche Bahn är på dekis och äntligen fått tillstånd av sin ägare Tyska Staten att sälja 40 % av de nationella bolagen inom Arriva-koncernen. Det torde vara en låg-Odd-sare

Och vad man nu sysslar med att "klä bruden", d.v.s. total avlöva företaget på alla "onödiga kostnader" så att man kanske kan lura någon stackars köpare att det går att dra runt verksamheten.
Hälsar Din Gamle Vän / Lena
Deutsche Bahn and its owner, the German government, have reached an agreement allowing the national rail operator to keep the proceeds from the planned partial privatization of foreign transport company Arriva.
The deal ends a dispute that was blocking the sale and had led to the cancellation of a special supervisory board meeting on the matter in early February. That meeting will now take place in May.
Deutsche Bahn, which is restructuring to fix chronic inefficiencies, plans to sell up to 40 percent of Arriva through an initial public offering in London in the second quarter of 2017.
- Hechtwagen
Fast Arriva är ju utvalda av "SL" så frågan är om inte en stor del av skulden ligger hos "SL" som uppenbarligen inte kan konsten att välja rätt entreprenörer? Ett ännu tydligare exempel var ju när SL totalt nonchalerade alla varningstecken när Citypendeln fick uppdraget att sköta pendeltågstrafiken!
Sedan är det slående att dessa internationella bjässar lokalt sköts av inte allt för skickliga tjänstemän!
Arriva har ju uppenbarligen lagt underfinansierade anbud i stockholm, frågan är om "SL" eller ens Arriva själva insåg det?
Sedan är det slående att dessa internationella bjässar lokalt sköts av inte allt för skickliga tjänstemän!
Arriva har ju uppenbarligen lagt underfinansierade anbud i stockholm, frågan är om "SL" eller ens Arriva själva insåg det?