Äntligen. Kanske har mina brev till olika befattningshavare och partier runt om i Stockholm sått ett litet idéfrö. Men förmodligen inte, många andra har nog haft samma funderingar och tankar som jag, och jag vet att det finns i varje fall minst en till i Brommadepån.
Mina/våra funderingar går ut på att t-banan rätas ut på en lång bro mellan Alvik och Stora Mossen med tre spår, vilket möjliggör att man kör i full fart in på vändspåret och kan vända utan kötider infart Alvik. Drottningholmsvägen flyttas och hamnar ungefär på samma position som t-banebron. Norr om t-banan har man kvar en mindre depåanläggning med lättunderhåll i befintlig verkstad samt uppställning av upp till ca 20 vagnar. Gamla hallbyggnaden rivs.

- bmdepa2.png (660.4 KiB) Visad 2972 gånger
Bilden visar ungefär läget på den nya anläggningen. En ny byggnad uppförs runt den gamla verkstaden och den gamla uppställningshallen rivs.
Resten av utrymmet, dvs delar av den gamla depåbyggnaden, Drottningsholmsvägen och gamla T-banan (vinkelboda) har stor möjlighet att bebyggas med bostäder.
Man löser flera problem. Spårvägens access till Nockebybanan behålls, T-banan får möjlighet till snabbare vändningar och det blir en uppställningshall som kompletterar Ulvsundadepån. Det är inte heller omöjligt att man kan spara någon miljard på att slippa bygga en ny depå i Rissne så ekonomiskt skulle det nog också innebära en rejäl effektivisering.
Kan man dessutom gräva ner en del av Drottningholmsvägen, eller ännu bättre, gräva ner T-banan mellan Alvik och Abrahamsberg, så skulle det bli jättebra.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.