Styrelektronik M31
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Styrelektronik M31
301 har åkt till tjeckien, då bör rimligtvis 336 kommit tillbaka.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
336 är tillbaka..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
Ett tag sen sist..
301 och 325 är i Göteborg och 333 har åkt till tjeckien.
301 och 325 är i Göteborg och 333 har åkt till tjeckien.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
301 är i trafik
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
Det verkar fungera bra med revisionen i Ostrava. Kanske borde man seriöst fundera på att skicka M32 dit också...
Re: Styrelektronik M31
Ingenting är omöjligthej skrev:Det verkar fungera bra med revisionen i Ostrava. Kanske borde man seriöst fundera på att skicka M32 dit också...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
333 kom hem inatt och på dagen så åkte 324 iväg
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
333 i trafik.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
328 har kommit hem, och förmodligen så åker 312 inom kort
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
Hur många vagnar är det kvar att revidera?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Styrelektronik M31
13 vagnar totalt kvar. Då är även 312 inräknad.
309, 312, 317, 322, 334, 337, 339, 352, 354, 356, 361, 371, 379.
309, 312, 317, 322, 334, 337, 339, 352, 354, 356, 361, 371, 379.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
348 kom hem inatt.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
337 är nere i tjeckien.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
348 är i trafik, verkar även som 312 har kommit hem.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
309 har åkt till tjeckien.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
På Ekovas hemsida finns en film på ca 4 minuter om deras verksamhet. Text på tjeckiska och engelska. Det är en del bilder på M31 renoveringen samt en hel del andra verkstadsbilder.
Länk till hemsidan: http://www.ekova.cz/en (Engelsk version) Klicka på "Promo video"
Om man vill ladda ner deras film finns den på: http://www.ekova.cz/videos/ekova_promo.mp4 Filmen är på ca 74 Mb.
Länk till hemsidan: http://www.ekova.cz/en (Engelsk version) Klicka på "Promo video"
Om man vill ladda ner deras film finns den på: http://www.ekova.cz/videos/ekova_promo.mp4 Filmen är på ca 74 Mb.
Re: Styrelektronik M31
Det var 324 som kom hem.alex87 skrev:309 har åkt till tjeckien.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
Hur många M31 återstår att bygga om och renovera nu ?
Kan man tro att Göteborgs Spårvägar kan tänka sej att även renovera M32 hos Ekova i Ostrava ?
Eller hur tänker man om dessa ? Vad jag förstår så är väl Ansaldo ett avslutat kapitel nu, allafall vad gäller garantier och arbeten på vagnarna.
Kan man tro att Göteborgs Spårvägar kan tänka sej att även renovera M32 hos Ekova i Ostrava ?
Eller hur tänker man om dessa ? Vad jag förstår så är väl Ansaldo ett avslutat kapitel nu, allafall vad gäller garantier och arbeten på vagnarna.
Re: Styrelektronik M31
Det borde vara 10 st M31 kvar att renovera/uppgradera.leifd skrev:Hur många M31 återstår att bygga om och renovera nu ?
Kan man tro att Göteborgs Spårvägar kan tänka sej att även renovera M32 hos Ekova i Ostrava ?
Eller hur tänker man om dessa ? Vad jag förstår så är väl Ansaldo ett avslutat kapitel nu, allafall vad gäller garantier och arbeten på vagnarna.
Renovering/driftsättning av M32 kommer att upphandlas, men Göteborgs Spårvägar har ännu inte gått ut med anbudshandlingar. Eventuellt vill man invänta skiljedomen från Stockholms Handelskammares skiljedomsinstitut. Förfarandet inleddes under hösten 2015 och bör vara klart under våren 2017.
http://www.goteborgssparvagar.se/pressmeddelande/
Tilläggsavtalet där Ansaldo skulle reparera vagnarna hävdes i november 2015 för att möjliggöra att upphandla en annan leverantör av reparationerna.
http://www.goteborgssparvagar.se/gotebo ... aldobreda/
Med tanke på hur Ekova skött sina åtaganden med M31 är det möjligt att de har en fördel vid en kommande upphandling av renovering av M32.
Det kan ju dock tänkas att de helst inte tar i vagnarna med tång för att undvika fiasko....

Re: Styrelektronik M31
Tack för svar !darthjpp skrev:Det borde vara 10 st M31 kvar att renovera/uppgradera.leifd skrev:Hur många M31 återstår att bygga om och renovera nu ?
Kan man tro att Göteborgs Spårvägar kan tänka sej att även renovera M32 hos Ekova i Ostrava ?
Eller hur tänker man om dessa ? Vad jag förstår så är väl Ansaldo ett avslutat kapitel nu, allafall vad gäller garantier och arbeten på vagnarna.
Renovering/driftsättning av M32 kommer att upphandlas, men Göteborgs Spårvägar har ännu inte gått ut med anbudshandlingar. Eventuellt vill man invänta skiljedomen från Stockholms Handelskammares skiljedomsinstitut. Förfarandet inleddes under hösten 2015 och bör vara klart under våren 2017.
http://www.goteborgssparvagar.se/pressmeddelande/
Tilläggsavtalet där Ansaldo skulle reparera vagnarna hävdes i november 2015 för att möjliggöra att upphandla en annan leverantör av reparationerna.
http://www.goteborgssparvagar.se/gotebo ... aldobreda/
Med tanke på hur Ekova skött sina åtaganden med M31 är det möjligt att de har en fördel vid en kommande upphandling av renovering av M32.
Det kan ju dock tänkas att de helst inte tar i vagnarna med tång för att undvika fiasko....
Kan ha viss förståelse för att Ekova "helst inte tar i vagnarna med tång för att undvika fiasko".
Dock tror jag att de är allt för professionella för att se detta så. Allt beror nog på hur mycket som ska göras på vagnarna. Kan man rusta upp sunkiga öststastatror, så löser man nog problemen med M32 också. Sen går de väl inte att gör så mycket åt vissa saker, so de långa överhängen fram och bak. Men detta kanske egentligen är små problem...