Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Ska väl inte förlänga debatten om resande med t-bana. Men egentligen är det som sagt irrelevant om folk kommer åka med den heller inte, eftersom tidsvinsten - i den mån det blir någon med t-banan blir marginell (även för dem som kommer med pendeln och ska till NKS) och att pendeltågen har så pass hög överkapacitet på sträckan, särskilt ut från stan på morgonen, vilket ju blir den primära rusningsriktningen för området (och därmed dim.).
Om vi med dessa premisser menar att det behövs en t-bana till Arenastaden, ja då kan man ju hävda det till i princip alla knutpunkter i Stockholm. Då skulle vi ju kunna bygga parallel t-banetrafik längs hela pendeltågsnätet. En del trafikanter (om än så liten) kommer ju ändå att välja t-banan, även om man inte når målpunkten snabbare - men om t-banan avgår före pendeltåget, eller om man har något närmare till uppgången, eller bättre bytesmöjlighet vid annan station etc.
Tunnelbanan behövs alltså inte oavsett om den kommer få trafikanter eller inte, utan beroende på om de som åker den gör någon restidsvinst att tala om jämfört med andra alternativ, eller inte kommer med tågen för att de skulle vara fullsatta. Först då kan vi tala om behov. I annat fall är det ju bara slöseri med skattepengar - i det här fallet dock främst Solnas skattebetalare och billisterna som kör över Essingeleden, men ändå.
Om vi med dessa premisser menar att det behövs en t-bana till Arenastaden, ja då kan man ju hävda det till i princip alla knutpunkter i Stockholm. Då skulle vi ju kunna bygga parallel t-banetrafik längs hela pendeltågsnätet. En del trafikanter (om än så liten) kommer ju ändå att välja t-banan, även om man inte når målpunkten snabbare - men om t-banan avgår före pendeltåget, eller om man har något närmare till uppgången, eller bättre bytesmöjlighet vid annan station etc.
Tunnelbanan behövs alltså inte oavsett om den kommer få trafikanter eller inte, utan beroende på om de som åker den gör någon restidsvinst att tala om jämfört med andra alternativ, eller inte kommer med tågen för att de skulle vara fullsatta. Först då kan vi tala om behov. I annat fall är det ju bara slöseri med skattepengar - i det här fallet dock främst Solnas skattebetalare och billisterna som kör över Essingeleden, men ändå.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Även Solnaborna är ju människor!Lars_L skrev:Ska väl inte förlänga debatten om resande med t-bana. Men egentligen är det som sagt irrelevant om folk kommer åka med den heller inte, eftersom tidsvinsten - i den mån det blir någon med t-banan blir marginell (även för dem som kommer med pendeln och ska till NKS) och att pendeltågen har så pass hög överkapacitet på sträckan, särskilt ut från stan på morgonen, vilket ju blir den primära rusningsriktningen för området (och därmed dim.).
Om vi med dessa premisser menar att det behövs en t-bana till Arenastaden, ja då kan man ju hävda det till i princip alla knutpunkter i Stockholm. Då skulle vi ju kunna bygga parallel t-banetrafik längs hela pendeltågsnätet. En del trafikanter (om än så liten) kommer ju ändå att välja t-banan, även om man inte når målpunkten snabbare - men om t-banan avgår före pendeltåget, eller om man har något närmare till uppgången, eller bättre bytesmöjlighet vid annan station etc.
Tunnelbanan behövs alltså inte oavsett om den kommer få trafikanter eller inte, utan beroende på om de som åker den gör någon restidsvinst att tala om jämfört med andra alternativ, eller inte kommer med tågen för att de skulle vara fullsatta. Först då kan vi tala om behov. I annat fall är det ju bara slöseri med skattepengar - i det här fallet dock främst Solnas skattebetalare och billisterna som kör över Essingeleden, men ändå.

* Regionaltågsstation vid Solna station
* Tvärbanan mot Bergshamra (och vidare mot Danderyd)
* Spårväg Odenplan - Solna centrum
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
och Näsbypark!twr skrev:* Tvärbanan mot Bergshamra (och vidare mot Danderyd)

Professionell tyckare
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Nä!Kantorn skrev:och Näsbypark!twr skrev:* Tvärbanan mot Bergshamra (och vidare mot Danderyd)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Vilken debatt!TKO skrev:Nä!Kantorn skrev:och Näsbypark!twr skrev:* Tvärbanan mot Bergshamra (och vidare mot Danderyd)
/TKO



twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Vilken debatt!twr skrev:Nä!TKO skrev:[quote="Kantornoch Näsbypark!
/TKO



Ja, även om den inte är så ordrik så är den väl lika innehållsrik (eller fattig) som många andra debatter här!
Men OK, jag kan utveckla min tanke: Även om inte Östra station är en idealisk målpunkt för resenärer från Näsby Park så är den bättre än Solna Station/Alvik/liljeholmen/Sickla etc... (överaskande nog har jag en viss sympati även för dessa kamrater!)
/TKO
(TILLAGT VID GRANSKNING: Eftersom forumprogrammet enbart tillåter tre citat blev det lite fel när jag skulle korrigera - men ni fattar nog...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Kantorns tanke, tror jag, är att detta kan vara en lösning att ta till när det behöver köras mer tåg mot Roslags Näsby och vidare. Alltså inte direkt för Näsbyparksbornas skull. Tanken är då att i stället för att göra det till en renodlad matarbana kan de åtminstone åka vidare på tvären. Dessutom kan det kanske ge en effektivare trafikering att koppla samman linjerna än att vända dem från varsitt håll på samma plats.TKO skrev: Ja, även om den inte är så ordrik så är den väl lika innehållsrik (eller fattig) som många andra debatter här!
Men OK, jag kan utveckla min tanke: Även om inte Östra station är en idealisk målpunkt för resenärer från Näsby Park så är den bättre än Solna Station/Alvik/liljeholmen/Sickla etc... (överaskande nog har jag en viss sympati även för dessa kamrater!)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Nu är detta kanske en fråga som Kantorn själv ska besvara, men var tanken att det skulle gå både tvärbane- och roslagsbanetåg till Näsby Park? Trafikunderlaget dit är ju ganska svagt... och viljan att förtäta bebyggelsen obefintlig.twr skrev:Kantorns tanke, tror jag, är att detta kan vara en lösning att ta till när det behöver köras mer tåg mot Roslags Näsby och vidare. Alltså inte direkt för Näsbyparksbornas skull. Tanken är då att i stället för att göra det till en renodlad matarbana kan de åtminstone åka vidare på tvären. Dessutom kan det kanske ge en effektivare trafikering att koppla samman linjerna än att vända dem från varsitt håll på samma plats.TKO skrev: Ja, även om den inte är så ordrik så är den väl lika innehållsrik (eller fattig) som många andra debatter här!
Men OK, jag kan utveckla min tanke: Även om inte Östra station är en idealisk målpunkt för resenärer från Näsby Park så är den bättre än Solna Station/Alvik/liljeholmen/Sickla etc... (överaskande nog har jag en viss sympati även för dessa kamrater!)
(Men för att ta upp tråden från en annan tråd: Ge mej jobbet som Stadsplanedirektör i Täby eller ännu hellre Danderyd så ska ni få se på andra bullar! Fast det är ju tyvärr så att dom där dumma politikerna ska ha ett ord med i laget också. Tänkte inte på det!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Pröva med Botkyrka, kanske stämmer bättre med din politiska åsikt, dom behöver bostäder för tvärbanan STKO skrev:Nu är detta kanske en fråga som Kantorn själv ska besvara, men var tanken att det skulle gå både tvärbane- och roslagsbanetåg till Näsby Park? Trafikunderlaget dit är ju ganska svagt... och viljan att förtäta bebyggelsen obefintlig.twr skrev:Kantorns tanke, tror jag, är att detta kan vara en lösning att ta till när det behöver köras mer tåg mot Roslags Näsby och vidare. Alltså inte direkt för Näsbyparksbornas skull. Tanken är då att i stället för att göra det till en renodlad matarbana kan de åtminstone åka vidare på tvären. Dessutom kan det kanske ge en effektivare trafikering att koppla samman linjerna än att vända dem från varsitt håll på samma plats.TKO skrev: Ja, även om den inte är så ordrik så är den väl lika innehållsrik (eller fattig) som många andra debatter här!
Men OK, jag kan utveckla min tanke: Även om inte Östra station är en idealisk målpunkt för resenärer från Näsby Park så är den bättre än Solna Station/Alvik/liljeholmen/Sickla etc... (överaskande nog har jag en viss sympati även för dessa kamrater!)
(Men för att ta upp tråden från en annan tråd: Ge mej jobbet som Stadsplanedirektör i Täby eller ännu hellre Danderyd så ska ni få se på andra bullar! Fast det är ju tyvärr så att dom där dumma politikerna ska ha ett ord med i laget också. Tänkte inte på det!)
/TKO

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Bygg om Näsbyparkslinjen till Tvärbana med normalspår. Trafikera 6 minuter fram till Danderyds sjukhus, 12 minuter till Näsbypark. Något i den stilen.TKO skrev:Nu är detta kanske en fråga som Kantorn själv ska besvara, men var tanken att det skulle gå både tvärbane- och roslagsbanetåg till Näsby Park? Trafikunderlaget dit är ju ganska svagt... och viljan att förtäta bebyggelsen obefintlig.twr skrev:Kantorns tanke, tror jag, är att detta kan vara en lösning att ta till när det behöver köras mer tåg mot Roslags Näsby och vidare. Alltså inte direkt för Näsbyparksbornas skull. Tanken är då att i stället för att göra det till en renodlad matarbana kan de åtminstone åka vidare på tvären. Dessutom kan det kanske ge en effektivare trafikering att koppla samman linjerna än att vända dem från varsitt håll på samma plats.TKO skrev: Ja, även om den inte är så ordrik så är den väl lika innehållsrik (eller fattig) som många andra debatter här!
Men OK, jag kan utveckla min tanke: Även om inte Östra station är en idealisk målpunkt för resenärer från Näsby Park så är den bättre än Solna Station/Alvik/liljeholmen/Sickla etc... (överaskande nog har jag en viss sympati även för dessa kamrater!)
(Men för att ta upp tråden från en annan tråd: Ge mej jobbet som Stadsplanedirektör i Täby eller ännu hellre Danderyd så ska ni få se på andra bullar! Fast det är ju tyvärr så att dom där dumma politikerna ska ha ett ord med i laget också. Tänkte inte på det!)
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Landstinget tackar nu för värdefulla synpunkter på gula linjen: http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/article ... ula-linjen
Så här skriver de bl.a.:
”Flera förordar en annan sträckning av Gula linjen och är kritiska till att den inte går att förlänga söderut. I höstas fattade dock landstingsstyrelsen beslut om att den fortsatta inriktningen är att bygga det grunda läget vid Odenplan.
- När vi har gått igenom alla synpunkter från allmänhet, fastighetsägare och remissinstanser kommer vi att sammanfatta och besvara dem i en samrådsredogörelse på vår webbplats http://www.nyatunnelbanan.sll.se. Ambitionen är att alla som lämnat en synpunkt ska hitta den och känna att den har blivit omhändertagen, säger Malin Harders
Samrådsredogörelsen kommer att ingå i handlingarna för järnvägsplan och miljötillstånd. Under 2016 kommer järnvägsplanen att ställas ut för granskning innan den fastställs av Trafikverket. Under våren kommer även tillståndsansökan, som reglerar bullervillkor och villkor för grundvattenpåverkan, att färdigställas och skickas in för prövning till mark- och miljödomstolen.”
Måtte någon av dessa instanser inse det okloka i att bygga stationen i det grunda läget vid Odenplan och stoppa projektet i dess planerade utformning.
Så här skriver de bl.a.:
”Flera förordar en annan sträckning av Gula linjen och är kritiska till att den inte går att förlänga söderut. I höstas fattade dock landstingsstyrelsen beslut om att den fortsatta inriktningen är att bygga det grunda läget vid Odenplan.
- När vi har gått igenom alla synpunkter från allmänhet, fastighetsägare och remissinstanser kommer vi att sammanfatta och besvara dem i en samrådsredogörelse på vår webbplats http://www.nyatunnelbanan.sll.se. Ambitionen är att alla som lämnat en synpunkt ska hitta den och känna att den har blivit omhändertagen, säger Malin Harders
Samrådsredogörelsen kommer att ingå i handlingarna för järnvägsplan och miljötillstånd. Under 2016 kommer järnvägsplanen att ställas ut för granskning innan den fastställs av Trafikverket. Under våren kommer även tillståndsansökan, som reglerar bullervillkor och villkor för grundvattenpåverkan, att färdigställas och skickas in för prövning till mark- och miljödomstolen.”
Måtte någon av dessa instanser inse det okloka i att bygga stationen i det grunda läget vid Odenplan och stoppa projektet i dess planerade utformning.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Eller ännu bättre att man helt slopar detta vansinniga projekt.Persson skrev:...
Måtte någon av dessa instanser inse det okloka i att bygga stationen i det grunda läget vid Odenplan och stoppa projektet i dess planerade utformning.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Det är ett jättedumt förslag. De allra flesta resenärer vill till Innerstan och för dessa kommer det att bli en försämring. Det får inte alls plats med fler tåg från Roslags Näsby, om man inte lägger ner stationerna mellan Djursholms Ösby och Roslags Näsby. Och även om man lägger ner de stationerna och kör fler tåg från Roslags Näsby så är det en stor försämring för resenärerna om man skulle bygga om Näsbyparkslinjen till normalspår. Det innebär ju att resenärerna från Näsbypark måste byta under hela trafiktiden, annars behövs ju bytet bara i högtrafik!twr skrev: Bygg om Näsbyparkslinjen till Tvärbana med normalspår. Trafikera 6 minuter fram till Danderyds sjukhus, 12 minuter till Näsbypark. Något i den stilen.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Efter en lång arbetsdag sjunker jag belåtet ner vid min goda middag. I brist på levande sällskap, nåja det gäller att bevaka min tallrik från delar av min koloni av fyra monsterkattor vilka lever under socialismens ledstjärna; "Allt Ditt är Vårt" försjunker jag i DN:s Stockholmsbilaga där "Dagens Viktor" har försetts med den braskande rubriken "Chans att undvika en historisk blunder".
http://www.dn.se/arkiv/dn-stockholm/vik ... k-blunder/
Efter att ha läst inledningen inser jag att mitt enkla måltidsvin bör utbytas mot något mer passande till den lycka jag känner! (OBS! följande endast för att vännen TKO skall få en möjlighet att recensera mitt val; 2012 "Zenato Valpolicella Classico Superiore").
Inför den gode Viktors slutsats; "Nu kanske finns chansen att frigöra omkring 4 miljarder kronor och istället investera dem i infrastrukturprojekt som löser riktiga problem och bidrar till riktig stadsutveckling" är det min förhoppning att en väl känd medarbetare på Trafikförvaltningen kanske kan öppna nedersta byrålådan och blåsa dammet av några förslag som inkommit från ett välkänt, kreativt spårtrafikföretag i Stockholm.
- Exempelvis att förlänga linje 7 från Centralen mot Karolinska via Vasagatan - Norra Bantorget - Torsgatan - Hagastaden. Minns Ni det förslaget...?
- Eller återuppväcka projektgruppen kring hopkopplingen "Spårväg City - Ropsten"
Fyra miljarder borde vara en bra pott att börja med!
Tjingeling / Lena
http://www.dn.se/arkiv/dn-stockholm/vik ... k-blunder/
Efter att ha läst inledningen inser jag att mitt enkla måltidsvin bör utbytas mot något mer passande till den lycka jag känner! (OBS! följande endast för att vännen TKO skall få en möjlighet att recensera mitt val; 2012 "Zenato Valpolicella Classico Superiore").
Inför den gode Viktors slutsats; "Nu kanske finns chansen att frigöra omkring 4 miljarder kronor och istället investera dem i infrastrukturprojekt som löser riktiga problem och bidrar till riktig stadsutveckling" är det min förhoppning att en väl känd medarbetare på Trafikförvaltningen kanske kan öppna nedersta byrålådan och blåsa dammet av några förslag som inkommit från ett välkänt, kreativt spårtrafikföretag i Stockholm.
- Exempelvis att förlänga linje 7 från Centralen mot Karolinska via Vasagatan - Norra Bantorget - Torsgatan - Hagastaden. Minns Ni det förslaget...?
- Eller återuppväcka projektgruppen kring hopkopplingen "Spårväg City - Ropsten"
Fyra miljarder borde vara en bra pott att börja med!
Tjingeling / Lena
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Visst minns jag Torsgatsförslaget men för de som inte minns kan du väl leta i byrolådan och publicera det igen
Stefan

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Problemet med gula linjen handlar ju inte mycket att den är tunnelbana, utan hur man bestämmer sig för att bygga den. Om nu sverigeförhandlingen är villiga att förhandla tunnelbana från älvsjö till fridhemsplan så vore det klart intressantare att göra gula linjen del av den det projektet för en riktig ny linje istället för appendix.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Jag känner att ett antal tättrafikerade spårvagnslinjer längs Solnavägen, i egna körfält likt Hammarby sjöstad skulle nog ge tillräckligt med underlag förbi NKS, om det vore det stora problemet. Damma av den gamla stomnätsstrategin och gör linje 3 till spårväg, och sedna låta den sluta i solna centrum eller liknande. Jag har flera sådana lösningar. NKS får iaf. vettiga förbindelser med både Sankt Eriksplan och Solna centrum, och kanske även Odenplan. Jag har presenterat mina idéer om spårvägssträckningar och pendelförbindelser förr, och jag har flera idéer på lösningar där någon tunnelbana inte behövs!
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Med tanke på att man överväger 6 minuters trafik med enkla C20, 45 meter långa, är det ju i praktiken redan en spårväg som planeras. En spårväg skulle dock kunna ha fördelen att koppla till betydligt fler punkter än bara Odenplan. Till exempel Tekniska högskolan och Fridhemsplan.ADDE skrev:Jag känner att ett antal tättrafikerade spårvagnslinjer längs Solnavägen, i egna körfält likt Hammarby sjöstad skulle nog ge tillräckligt med underlag förbi NKS, om det vore det stora problemet. Damma av den gamla stomnätsstrategin och gör linje 3 till spårväg, och sedna låta den sluta i solna centrum eller liknande. Jag har flera sådana lösningar. NKS får iaf. vettiga förbindelser med både Sankt Eriksplan och Solna centrum, och kanske även Odenplan. Jag har presenterat mina idéer om spårvägssträckningar och pendelförbindelser förr, och jag har flera idéer på lösningar där någon tunnelbana inte behövs!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Det finns bara ett tunnelbaneprojekt Som jag i nuläget hoppas är färdigbyggt, den så kallade gula linjen. I övrigt har vi några beslutade projekt som är mycket genomtänkta och behövliga.
/Göran
/Göran
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Jag noterade "medic"s inlägg ovan men jag utgår ifrån att det var ett uttryck av frustration pga hens förmodade personliga prestigemässiga investering i projektet. Det är inte ovanligt att sådana tankar går i baklås hos den som har oturen att drabbas av det.
Men jag passar ändå på att kommentera det. Det hade säkert varit alldeles utmärkt med t-bana just till Karolinska Sjukhuset och den s k hagastaden, men just Gula linjen är i sammanhanget vansinnig. Om man absolut skall ha t-bana på nämnda sträcka så skall den gå från (exempelvis, men inte uteslutande) Västra Skogen-Karolinska-Odenplan-Söderut (tex till Zinkensdamm-Medis-Nacka). Det skulle nämligen inte bara lösa kollektivtrafikförsörjningen för området, det skulle dessutom ge möjlighet att i framtiden dubbla kapaciteten på tunnelbana 3.
Men denna i det närmaste självklara lösningen på problemet har helt förbisetts pga att man har gått i baklås med projektet "Blindtarm Karolinska", och planeringen av tunnelbana tres förlängning söderut har gått så långt att man inte har kapacitet att göra de (ganska så) små förändringar som behövts för att ro iland projektet. Därför framstår en spårvägslösning som ett ganska bra och prisvärt alternativ, där man inte bara får en eller två förbindelser till och från de nya områdena, utan även gör det möjligt att få till helt nya spårförbindelser som inte har funnits på närmare 50 år.
Men jag passar ändå på att kommentera det. Det hade säkert varit alldeles utmärkt med t-bana just till Karolinska Sjukhuset och den s k hagastaden, men just Gula linjen är i sammanhanget vansinnig. Om man absolut skall ha t-bana på nämnda sträcka så skall den gå från (exempelvis, men inte uteslutande) Västra Skogen-Karolinska-Odenplan-Söderut (tex till Zinkensdamm-Medis-Nacka). Det skulle nämligen inte bara lösa kollektivtrafikförsörjningen för området, det skulle dessutom ge möjlighet att i framtiden dubbla kapaciteten på tunnelbana 3.
Men denna i det närmaste självklara lösningen på problemet har helt förbisetts pga att man har gått i baklås med projektet "Blindtarm Karolinska", och planeringen av tunnelbana tres förlängning söderut har gått så långt att man inte har kapacitet att göra de (ganska så) små förändringar som behövts för att ro iland projektet. Därför framstår en spårvägslösning som ett ganska bra och prisvärt alternativ, där man inte bara får en eller två förbindelser till och från de nya områdena, utan även gör det möjligt att få till helt nya spårförbindelser som inte har funnits på närmare 50 år.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.