Låter ju rimligt.leifd skrev:En orsak till svårkördheten och att man inte fick vagnarna att gå bra, av den orsaken, kan ju vara motorstyrkan.
M58 har 2x60 kW medan M67 har 4x30 kW, alltså teoretiskt samma motorstyrka, men på M58 ligger ju alltså bara 66% av av adhesionsvikten på dessa 120 kW. På M67 har vi alla 100% adhesionsvikt på samma 120 kW... Det var helt enkelt svårt att få ner kraften i rälen.
Till detta ett för personalen nytt och rätt komplicerat uppkopplingssystem. Låt mej även tro att utbildningen, inte heller var av någon särskilt god kvalitet på den tiden (den känndes rätt obefintlig även 1977 då jag fick utbildning på M67). Det var nog först långt in på 80-talets slut, som man på allsvar fick utbildning värd namnet.
Så jag tror nog att dessa rätt misslyckade spårvagnar, dels kan skrivas på EPA-kontot, men också på en hel del på allmän okunskap och möjligen ointresse inom den organisation som hanterade dem.
Fast jag tänker att det kanske snarare var de andra faktorer du nämner som gjorde det svårt att få ner kraften i rälen. Plus ovana vid släpvagnskörning kanske. Stockholm hade ju gott om 60 kW-motorer i vagnar som drog släp, även dubbla. Med något högre axeltryck, men inte alltid så mycket verkar det. (A11 enligt Vagnhallen ca. 5,2 ton tom; A2 en uppgift ca. 5,2 ton, en annan ca. 7,3 (gissningsvis olika ombyggnadsstadier, där det lättare också hade svagare motorer, men bilden vid den tyngre uppgiften visar ursprungligt utseende…); A4 ca. 7,7; A5 ca. 7,3.)