Lars_L skrev:Intressant. Det hade jag missat.
Återigen visar man väl dock att man inte förstår hur samhällsekonomiska analyser görs. Men kanske har tjänstemän påtalat att det inte går att hitta någon lämplig trafikal lösning på en avgrening från Fridhemsplan från blåa? Bör också vara väldigt knepigt tekniskt i och med att det skulle behöva läggas en annan station för att kunna grena av från blåa linjen ganska långt norrut för att få till bra svängradie - i annat fall skulle ju tunneln behöva gå över Mälaren ungefär i höjd med Kungsholms torg.
Om Eliasson var en lite duktigare akademiker än han uppenbarligen är hade han kunnat tänka ut eller ta reda på detta själv. Och så hade vi sluppit hela denna ointelligenta och onödiga debatt.
Lars_L skrev:Eliasson lär nog utbrista en djup suck över alla korkade beslutsfattare vid detta läge. Att inte bygga den sammankopplad med blåa linjen, gör ju inte denna förbindelse mer samhällsekonomisk lönsam än att förlänga gula linjen...(möjligen om man räknar in att den skulle behöva ligga djupare vid Odenplan och därmed skulle ha tappat resenärer).
Vilket han borde ha insett själv från början, så han har stjälpt mer än hjälpt den här processen. Han borde sucka över sin egen dumhet.
Lars_L skrev:Jag är nog för en sådan här förbindelse på sikt - men tror att man skulle byggt ut med dubbelspår till Västra Skogen. Då skulle man fått ett perfekt system för framtiden och det skulle ändå finnas möjlighet att bygga vidare systemet genom stan i en framtid. Då skulle man också få betydande restidsvinster. Fast det skulle knappast vara aktuellt från om 30-40 år. Risken är väl förstås att ett sådant system skulle bli för störningskänsligt.
Helt säkert störningskänsligt. Och jag har svårt att se att nyttan skulle motivera kostnaden. Däremot är det betydligt närmare från Fridhemsplan till Hagastaden...
Lars_L skrev:
Samtidigt anser jag nog att professorn har tänkt fel i detta avseende; det är bättre att använda blåa linjens hela sträckning genom stan och söderöver och kapaciteten där, än att begränsa av en ny sträckning (med begränsad möjighet till kapacitetsutbyggnad). I Nacka finns mycket mer potential att bygga (och i ett senare skede även förlänga t-banan till Orminge) och jag tror att man nog kan utveckla Hagsätragrenen också genom att bygga mer, så att det kan motiveras med tätare trafik. Framförallt bör inte turtätheten från Gup bli för dålig om man vill avlasta sträckan GUP-TCE.
Självklart. Den maximala trafiken bör finnas där resandet är som störst. Förbi T-Centralen, inte mellan Västra skogen och Stadshagen. Vem som helst inser detta, men man blir nog lite förvirrad av att studera för mycket ekonomi.