Kraftig isbildning på kontaktledning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Kraftig isbildning på kontaktledning

Inlägg av Odd »

Hej.

Nu på morgonen den 28 december inträffade ett för kontaktledningsbanor ovanligt väderfenomen, nämligen kraftig isbildning på kontaktledning. Resultatet är att det är extremt svårt att ta sig fram med spårvagnarna då man hela tiden förlorar direkt kontakt med ledningen.

Så här tror jag att det har gått till. Det har i stort sett varit minusgrader sedan gårdagens snöfall och snön har lagt sig på kontaktledningens ovansida. Under nattens trafikfria tid så gick det över till någon enstaka plusgrad och snön har smält och runnit ner på undersidan av kontaktledningen och när temperaturen har fallit igen nu på morgonkvisten så frös det omedelbart till, på undersidan. Normalt sett så brukar det vara frost och då brukar det gå att hanka sig fram och efterföljande vagnar får frostrensade ledningar.

Hur vanligt är det att dessa fenomen inträffar? Jag antar att det krävs väldigt exakta förhållanden för att man skall pricka in det precis under de 3-4 trafikfria timmarna under natten.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
roggek

Re: Kraftig isbildning på kontaktledning

Inlägg av roggek »

...och varför har ingen uppfunnit en uppvärmd kontaktledning?...
Borde ju inte vara svårare än att uppfinna en strömskena med värme, menar jag...

Hörru M_M vart har du tagit vägen med dina lysande idéer...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

roggek skrev:...och varför har ingen uppfunnit en uppvärmd kontaktledning?...
Borde ju inte vara svårare än att uppfinna en strömskena med värme, menar jag...

Hörru M_M vart har du tagit vägen med dina lysande idéer...
Jag är inte M_M, men jag kan ju slänga in ett förslag: :D

Man KAN ju ändra på anläggningen så att varannan matningspunkt jordar (med lämplig strömbegränsning) - då flyter en ström genom ledningen så att den värms.
Fungerar bara på trafikfri tid och lär dra en hel del energi, så jag tror inte det är en särskilt bra idé egentligen.

SI
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag tror att den metoden kan vara ganska vansklig. En enda svag punkt, en gammal lagning, jack eller liknande skulle kunna göra att kontaktledningen bränns av.

Det är ju trots allt sällan som denna svårartade typ av isbildning uppstår, annars brukar det ju vara frost och den är lättare att hantera, i alla fall med äldre vagnpark.

Man kan tänka sig att nya vagnar så småningom får laddhybridegenskaper och då kanske man löser hela problemet om man från början designar systemet så att den klarar av hackig och opålitlig strömförsörjning. Vem vet...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Odd, det finns massor att läsa om fenomenet frost på kontaktledningen, inte minst i tråden "Veckans 12:a" under rubriken "Spårtrafik Bilder".

Jag bor i en stuga i Bromma med tomtgräns mot 12:an så jag märker vad som händer om jag är hemma. Alldeles rätt, imorse var det stora problem att få igång trafiken. Men jag vet att driftledningen för 12:an och Tvärbanan är mycket vaksam och sätter in botemedlet A30 304 (på Lidingö A24 17) som får gå under trafikfria tiden och riva bort frosten. Det är närmast överraskningar i väderutvecklingen som den gångna natten, som leder till uppstartsproblem på morgnarna. Din beskrivning av väderförloppet inatt är antagligen korrekt.

Det brukar vara ett par gånger per säsong som problemen kommer - men utan Isvagn 304 och 17 hade det nog blivit 10-15 gånger per år. Det extremaste fallet var nog den 5 januari 2014, då det kom underkylt regn på småtimmarna som fastnade i stora sjok på kontaktledningen. A32 blev obrukbara, vilket fick den sensationella konsekvensen att 304 gick ett varv som ordinarie trafikvagn på 12:an på morgonen. Självklart så åkte jag med:-) Och det betyder att 12:an haft ordinarie A30-trafik senare än Lidingöbanan.

A32 är känsligast för frosten medan A35 är något bättre. Men vid svåra förhållanden är det bara gammelvagnar som fungerar. Det är annars ett snyggt skådespel, som rullande gröna tomtebloss. Den gröna färgen kommer säkert av kopparjoner från kontaktledningen.

//henrik
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Det är väl bara att man har ett dieseldrivet fordon med någon slags anordning som kan rensa bort isen?
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

Spårvägar som använde trolleyhjul, lär ha haft släpskor som de bytte ut hjulen mot i samband med trafikens start frostiga morgnar.
Jag känner bara till trådbusslinjer där det gick ett dieselfordon med strömavtagare för att rensa bort frost.

Själv kommer jag ihåg morgnar på Kårstaskogen med första tåget till Rimbo (X7P + 4 BP) där det slog så ihållande ljusbåge att det skulle gått att läsa tidningen inne i vagnen med kupébelysningen släckt. (Och då hade det faktiskt gått ett södergående tåg strax innan)

SI
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Det är väl bara att man har ett dieseldrivet fordon med någon slags anordning som kan rensa bort isen?
Nja. "Det är bara att" är inte så bara. Det är i så fall "mer bara" att ha ett eldrivet fordon med något slags anordning (läs: sin vanliga strömavtagare) som gör detta, det finns nämligen redan. Ditt "bara att-fordon" finns däremot inte. :D
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev:
M224 skrev:Det är väl bara att man har ett dieseldrivet fordon med någon slags anordning som kan rensa bort isen?
Nja. "Det är bara att" är inte så bara. Det är i så fall "mer bara" att ha ett eldrivet fordon med något slags anordning (läs: sin vanliga strömavtagare) som gör detta, det finns nämligen redan. Ditt "bara att-fordon" finns däremot inte. :D
Fast har inte de nya snöloken på Saltis och tvären en bygel just för detta, dessutom försedd med Glycerinrulle för att motverka frostbildning. RB använder denna teknik med stor framgång.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

En halvtimme kvar till första ordinarie trafiktåg på 12:an. Vagn 304 kom just förbi i sitt gröna gnistregn. Vackert!

//henrik
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Gnistregn fra isdannelse på kjøreledningen kan være vakkert :)
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Har sagt det förut! Utrusta en eller flera vagnar med dubbla strömavtagare som är parallellkopplade och uppe båda samtidigt när det är is på ledningen så är problemet löst!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Har sagt det förut! Utrusta en eller flera vagnar med dubbla strömavtagare som är parallellkopplade och uppe båda samtidigt när det är is på ledningen så är problemet löst!
Ja men då ska vi komma ihåg att det man inte ens kan byta ut en glödlampa på A35/A36 utan en stor komplicerad process! Jag ser det som ett mindre komplicerat projekt att köpa en hel vagn till, än att montera en till strömavtagare!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Ja men då ska vi komma ihåg att det man inte ens kan byta ut en glödlampa på A35/A36 utan en stor komplicerad process!
Vadå. Räcker det inte att man gör en riskanalys och dokumenterar den? :?
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag kommer ihåg när Stockholms Spårvägar (Det gamla) hade en diesellastbil med trådbusspröt på som åkte runt på trådbussnätet på morgnarna då det var frost. Är det någon här som har en bild på den?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Sven Blomberg skrev:Jag kommer ihåg när Stockholms Spårvägar (Det gamla) hade en diesellastbil med trådbusspröt på som åkte runt på trådbussnätet på morgnarna då det var frost. Är det någon här som har en bild på den?
Jeg mener å huske at Bergen eller Landskrona har en sånn type lastebil nå, men jeg finner ikke mere infomasjon om det.......
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Andy skrev:
Sven Blomberg skrev:Jag kommer ihåg när Stockholms Spårvägar (Det gamla) hade en diesellastbil med trådbusspröt på som åkte runt på trådbussnätet på morgnarna då det var frost. Är det någon här som har en bild på den?
Jeg mener å huske at Bergen eller Landskrona har en sånn type lastebil nå, men jeg finner ikke mere infomasjon om det.......
Via länken nedan finns bilder på Landskronas avfrostningsbil, en VW Transporter. Skrolla en bit nedåt på sidan.
http://www.pege.nu/Lk-tradbuss-15feb.htm
Ju förr dess bättre.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Någon lastbil har jag aldrig sett på bild, men väl en buss, en gammal halvhyttare som var försedd med spröt. Den finns på bild på sidan 50 i boken Trådbussen i Sverige, del II.
Roar

Inlägg av Roar »

Andy skrev:Jeg mener å huske at Bergen eller Landskrona har en sånn type lastebil nå, men jeg finner ikke mere infomasjon om det......
.[/quote]

Stemmer. Bergen fikk en ny arbeids-lastebil rett før jul. Detet er er en Mercedes Axor med to-akslet aggregat for skinnedrift, lasteplan, bakmontert kran og dessuten mulighet for tilkobling av både plog og snøkost. På taket har den en avisingsrulle for kjøreledningen med dertil hørende tank- og pumpesystem.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
daniel_s skrev:Ja men då ska vi komma ihåg att det man inte ens kan byta ut en glödlampa på A35/A36 utan en stor komplicerad process!
Vadå. Räcker det inte att man gör en riskanalys och dokumenterar den? :?
Jo ur säkerhetstillståndsmässig synpunkt är det mer än tillräckligt. Men det finns ju andra svårigheter att övervinna också.
Skriv svar