Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Vadå grunt? Är det denna veckas färgförslag? "Åk med Gruna linjen!" Fånigt. Antingen är den väl grön eller brun.
Grunt, motsatsen till djupt! Men det kanske stavas annorlunda? ("Grundt" ger i alla fall felstavningsmarkering, vilket "grunt" inte gör!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Vadå grunt? Är det denna veckas färgförslag? "Åk med Gruna linjen!" Fånigt. Antingen är den väl grön eller brun.
Grunt, motsatsen till djupt! Men det kanske stavas annorlunda? ("Grundt" ger i alla fall felstavningsmarkering, vilket "grunt" inte gör!)
Nejdå det stavas grunt. Men det är nog inte någon särdeles vacker färg i alla fall :mrgreen:
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:"Grundt" ger i alla fall felstavningsmarkering, vilket "grunt" inte gör!
Stavningen "grundt" avskaffades när man inledde det svenska språkets förfall år 1906. :wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:"Grundt" ger i alla fall felstavningsmarkering, vilket "grunt" inte gör!
Stavningen "grundt" avskaffades när man inledde det svenska språkets förfall år 1906. :wink:
Grunt var mitt första alternativ. Det var bara när det ifrågasattes som jag testade grundt! :D

Nåväl, man tycks ha beslutat sig definitivt att Karolinskagrenen skall ligga nära ytan, vilket gör den omöjlig att förlänga åt något håll om jag förstått det rätt.
Silver Line

Inlägg av Silver Line »

twr skrev:
gbd skrev: Men nu verkar den bli av iaf och man borde kanske fokusera på på hur kan man få en ev linje mellan Fridhemsplan och liljeholmen mereffektiv än vad som hittills presenterats
Svaret på det borde vara att bygga en anslutning till Aspudden och köra tåg även till exempelvis Skärholmen. På så sätt förebygger man även möjliga kapacitetsproblem på Röda linjen i framtiden.

I norra änden kan vi väl förbereda en koppling från Fridhemsplan till Hagastaden och på så sätt koppla ihop de här snuttunnelbanorna. Kopplingen Odenplan - Hagastaden borde kunna läggas ned, eller kanske trafikeras av ett ensamt tåg i spårvagnsformat som skyttlar fram och tillbaka. Det räcker med att det vänder i Hagastaden, för kopplingen Odenplan - Arenastaden finns som bekant redan.
'

Ja, det verkar väldigt rimligt. I så fall får man ju ett sammanhängande system, istället för två snuttar med (sannolikt) lågt resande. Kopplingen Centralen-Arenastaden kan ju användas vid stora evenemang på Friends Arena.
twr

Inlägg av twr »

:lol: :lol:

Den är Grön, självklart, en del av Gröna linjens system oavsett hur den trafikeras. Men det tillfredsställer inte politikernas och kommunikatörernas lust att göra något "nytt".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

twr skrev:
gbd skrev: Men nu verkar den bli av iaf och man borde kanske fokusera på på hur kan man få en ev linje mellan Fridhemsplan och liljeholmen mereffektiv än vad som hittills presenterats
Svaret på det borde vara att bygga en anslutning till Aspudden och köra tåg även till exempelvis Skärholmen. På så sätt förebygger man även möjliga kapacitetsproblem på Röda linjen i framtiden.

I norra änden kan vi väl förbereda en koppling från Fridhemsplan till Hagastaden och på så sätt koppla ihop de här snuttunnelbanorna. Kopplingen Odenplan - Hagastaden borde kunna läggas ned, eller kanske trafikeras av ett ensamt tåg i spårvagnsformat som skyttlar fram och tillbaka. Det räcker med att det vänder i Hagastaden, för kopplingen Odenplan - Arenastaden finns som bekant redan.

Aha, du tänker så, min ide var ju annars att acceptera förlusten i slaget om odenplan och låta gröna linjen ha två grenar i norr och två i söder. Bortfallet vätser om odenplan kompenserar man genom att koppla av rospten vid östermalmstorg och låta den gå över Norra city till thorildsplan, byggs sedan något mellan liljeholmen och fridhemsplan så kan den stumpen kopplas till sagda linje och fruängengrenen
gbd

Inlägg av gbd »

LÅ1 skrev:
Harald skrev:
Grunt var mitt första alternativ. Det var bara när det ifrågasattes som jag testade grundt! :D

Nåväl, man tycks ha beslutat sig definitivt att Karolinskagrenen skall ligga nära ytan, vilket gör den omöjlig att förlänga åt något håll om jag förstått det rätt.

Odjup?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

gbd skrev:Odjup?
Är verkligen ordet grunt som motsats till djup okänt för så många? Eller driver ni med mig? :?
gbd

Inlägg av gbd »

LÅ1 skrev:
Är verkligen ordet grunt som motsats till djup okänt för så många? Eller driver ni med mig? :?
Född och uppväxt norr om dalälven :D
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

gbd skrev:
LÅ1 skrev:
Född och uppväxt norr om dalälven :D
En bra bit norr om då? Man ska väl norr Sveriges mitt för att träffa på vanan att sätta o- framför det mesta. Jag har en del av min uppväxt i Gästrikland och Hälsingland och där fanns den inte.
twr

Inlägg av twr »

Harald skrev:
gbd skrev: Född och uppväxt norr om dalälven :D
En bra bit norr om då? Man ska väl norr Sveriges mitt för att träffa på vanan att sätta o- framför det mesta. Jag har en del av min uppväxt i Gästrikland och Hälsingland och där fanns den inte.
Oavsett dess nuvarande utbredning är det ju ett mycket bra uttryck, dessutom urindoeuropeiskt. un- på engelska och tyska, in- på latin, a- på grekiska etc. Så jag tycker att det är fel att kalla det norrländskt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det grundar upp här, snart blir det grunt.

Jag väntat på att #1 ska segla in här och ge sin syn på denna urspårning.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

twr skrev:
Harald skrev:
gbd skrev: Född och uppväxt norr om dalälven :D
Oavsett dess nuvarande utbredning är det ju ett mycket bra uttryck, dessutom urindoeuropeiskt. un- på engelska och tyska, in- på latin, a- på grekiska etc. Så jag tycker att det är fel att kalla det norrländskt.
Visst har vi prefixet o- i hela Sverige. Det som är speciellt i delar av Norrland är att man kan sätta o- framför många fler ord och att det inte alltid är några fasta ord, utan man använder det på samma sätt som vi i södra Sverige använder "inte". Man kan t.ex. sätta o- framför verb. I stället för "jag har inte ätit", som vi säger i södra Sverige, kan man säga "jag har oäti" t.ex.
twr

Inlägg av twr »

Harald skrev: Visst har vi prefixet o- i hela Sverige. Det som är speciellt i delar av Norrland är att man kan sätta o- framför många fler ord och att det inte alltid är några fasta ord, utan man använder det på samma sätt som vi i södra Sverige använder "inte". Man kan t.ex. sätta o- framför verb. I stället för "jag har inte ätit", som vi säger i södra Sverige, kan man säga "jag har oäti" t.ex.
Okej då! :D Men håll med om att det är bra! Att oanvända denna konstruktion är olyckligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

Stations- eller meningskonstruktionen? :-) (Undra när Jourmaster kommer)
twr

Inlägg av twr »

gbd skrev:Stations- eller meningskonstruktionen? :-) (Undra när Jourmaster kommer)
Hela Gula linjen saknar mening, för den är så obra. Men den odjupa stationen är ändå mindre obra än den ohemult ogrunda, som är minst sagt ogrundad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

twr skrev:
gbd skrev:Stations- eller meningskonstruktionen? :-) (Undra när Jourmaster kommer)
Hela Gula linjen saknar mening, för den är så obra. Men den odjupa stationen är ändå mindre obra än den ohemult ogrunda, som är minst sagt ogrundad.
:lol: 10 points :lol:

PS Jourmaster, låt oss ha lite roligt här ett tag annars blir det oroligt DS

Som en liten inspårning, tänk så mycket spårväg som man kan bygga för alla dessa miljoner som skall grävas ner på tänkta t-banor.
gbd

Inlägg av gbd »

Jo, framförallt mycket som blir obyggt och annat som blir dubbelbyggt. Jag anser fortfarande att en separation av rödas grenar, som skulle öka kapaciteten och ge en nätstruktur på t-banan bör byggas (Det kan röra sig om 7-8km) . Men det borde finnas plats för ett "kapillärt" innerstadsnät av spårvägar också.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

C12C3C3C12 skrev: Som en liten ispårning, tänk så mycket spårväg som man kan bygga för alla dessa miljoner som skall grävas ner på tänkta t-banor.
Jezz!

I en annan tråd betr. Lidingöbanans gamla vagnar har jag nämnt att jag är permanent bosatt på en ö ute i skärgården. Fantastiskt skönt med avståndet till Landstingshuset på Hantverkargatan. I stunder av frustration över därifrån utgående signaler om nya T-banelinjer (glöm inte bort att vi befinner oss i "T-banetider") har jag lust att säga upp mina abonnemang på dagstidningar och andra "nyhetsbärare" samt helt isolera mig från omvärlden. Den lilla handelsboden på fastlandet får förse mig med förnödenheter och vinkällaren torde kunna räcka livet ut.

Under ett helt liv i kollektivtrafikens tjänst har jag alltid hävdat "rätt trafikslag för varje uppgift"; det kan vara allt från buss, spårväg, T-bana, pendeltåg till båt. Denna för mig ytterst självklara insikt är dock något som i Stockholm tycks vara helt okänd. Här är det "trafikslaget för dagen" som gäller.

För över fyra år sedan föreslog vi i AB SS att trafikförsörjningen av Karolinska och Hagastaden till en början med skulle lösas med en förlängning av "Spårväg City".

Bild

[Tror Ni att Trafikförvaltningen har svarat...? Nix, men jag vet via mina kontakter att förslaget var så besvärligt att det ligger och ruttnar i en skrivbordslåda.

Men om; då hade vi haft en högkapacitiv spårförbindelse lagom till öppnandet av detta stora kluster.

Notera att med denna dragning har linjen direktkontakt med både T-bana och pendel- samt fjärrtåg.

Tja, sedan skulle allt koncentreras till Odenplan. Självklart följde vi upp det med ett nytt förslag där vi på köpet fick en första del av omställningen av stombusslinje 4 till spårväg. Vad hände, på ett ytterst elegant sätt allokerades en massa pengar till utredning om just denna omställning. Därmed hade man snyggt och prydligt begravt det hela och kan nu koncentrera sig på nya T-banelinjer.

Vad som absolut gäller i planeringen av kollektivtrafik är att det ena trafikslaget inte utesluter det andra. Med en första spårvägsförbindelse hade man snabbt fått igång kollektivtrafiken. Den kan också med sin struktur erbjuda bättre täckning med flera hållplatslägen. Allt eftersom utbyggnaderna sker i området och efterfrågan ökar, kan man i lugn och ro planera för en avlastande T-banelinje med som nu planerat bara en station i området.

Suckar / Lena
Senast redigerad av 1 den fredag 04 december 2015 23:02, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar