Spårvägspersonal

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
turbo

Spårvägspersonal

Inlägg av turbo »

Ofta ser man på bilder från Spårvägen allvarliga män eller enstaka kvinnor i mörka och ganska prydliga uniformer. Många satt och körde sin vagn iförda tjocka ytterrockar. Nu har jag två funderingar? Var det så kallt i mustangernas förarhytter att denna mundering var av nöden? Hur länge höll sig till endast heltidsanställda? Jag vill minnas att man mot slutet av spårvägseran tycktes ha många "söndagsextra" med mindre strikta krav på uniformering. Stämmer detta?
daniel_s

Re: Spårvägspersonal

Inlägg av daniel_s »

Det är likadant idag, bara plaggen som är modernare. Att en förarhytt är försedd med värme (oftast rätt kraftiga grejer) innebär ju inte att man kan sitta och köra i inomhusklädsel. Det drar lite ibland och man behöver ju förflytta sig till och från vagnen samt då och då lägga om växlar m m.

Långrockar har dock försvunnit, kanske för att arbetsuppgifterna numera så sällan utförs stående.

Bland tunneltågförarna var den långa vinterparkasen mycket populär, troligen vanligaste vinterytterplaget, ända fram till de första åren på 2000-talet då den försvann ur sortimentet i samband med ägarbyten m m. Som alternativ kunde man välja en "vanlig" jacka. När de jätteusla Connex-uniformerna tog över försvann båda plaggen och ersattes med nån jätteusel "skaljacka" som det var tänkt att man skulle ha foder i. Den har man sedan försökt att utveckla vidare och nog har det blivit bättre, men jag tycker fortfarande att de flesta vinterjackor numera slutar aningen för högt upp.

Lägre, eller åtminstone annorlunda, krav på deltidsanställda är inte heller något som förändrats så mycket som man kanske kan tro. På tunnelbanan i slutet av 90-talet var det inte bara mindre tilldelning, utan även ett helt separat uniformsförråd för deltidare om jag inte missförstod det redan då. Sedan 1999 har det ju varit många namn- och operatörsbyten som föranlett förändringar i uniformssortimentet och då har man ofta fått kompromissa lite, ibland har det blivit ganska konstiga effekter så det är naturligt att man särskilt på helgerna ibland kan se lite "annorlunda" uniformering.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag har alltid tyckt att det är märkligt att entreprenörerna styr uniformeringen. Borde inte alla som arbetar i SL-trafiken ha en (nästan) enhetlig SL-uniform. Denna kan ju sedan få ha vissa detaljer som indikerar vilket företag det är som utför trafiken, eller vad det är för uppgift. Finns det ens ett SL-märke på uniformerna som trafikpersonalen använder?

När det gäller ordningsvakterna hade väl SL vissa krav på uniformering tidigare? De röda tröjorna. Men sedan kom ju centrala uniformsregler från statsmakten. (Från polisen eller från lagstiftarna, tror jag.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Jag har alltid tyckt att det är märkligt att entreprenörerna styr uniformeringen. Borde inte alla som arbetar i SL-trafiken ha en (nästan) enhetlig SL-uniform. Denna kan ju sedan få ha vissa detaljer som indikerar vilket företag det är som utför trafiken, eller vad det är för uppgift. Finns det ens ett SL-märke på uniformerna som trafikpersonalen använder?
Nix, här har principen varit tydlig sedan 1967: fordonen bär SL:s färger, personalen bär entreprenörens uniform. Utöver att det är en rimlig avvägning ur marknadsföringssynpunkt så är det också en fråga om arbetsgivarens arbetsmiljöansvar. Vet inte riktigt hur man löser det hos de huvudmän som anvisar en uniform som operatörerna ska använda, man kanske har partsgemensamma råd och sånt.

I och för sig finns ju varianten som t ex Skånetrafiken kör med, d v s att operatören har sin egen uniform men med trafikhuvudmannens märke på. Men den varianten har SL aldrig heller tillämpat. Jag tror att SL helt enkelt vill undvika att uppfattas som arbetsgivare.
Senast redigerad av daniel_s den söndag 29 november 2015 13:13, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

För inte så länge sedan (2008) fanns det ett sådant projekt. Tanken var då att man skulle ha en enhetligt uniformering utåt. Den enskilde trafikanten åker ju "med SL" (snarare än med Arriva, Nobina, etc). Att landstinget sedan valt olika entreprenörer för att utföra trafiken är en annan sak. Det syddes upp en provkollektion och entreprenörerna verkade vara med "på tåget". Helt plötsligt avbröts det hela av någon anledning.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:För inte så länge sedan (2008) fanns det ett sådant projekt. Tanken var då att man skulle ha en enhetligt uniformering utåt. Den enskilde trafikanten åker ju "med SL" (snarare än med Arriva, Nobina, etc). Att landstinget sedan valt olika entreprenörer för att utföra trafiken är en annan sak. Det syddes upp en provkollektion och entreprenörerna verkade vara med "på tåget". Helt plötsligt avbröts det hela av någon anledning.
Hoppsan, jag kompletterade mitt inlägg lite samtidigt som du skrev detta. Jag tror att SL stoppade det av det skäl jag nyss angav.

Sen tenderar nog alla såna här enhetlighets-projekt att stupa på att det smyger sig in saker man inte hade tänkt på. I princip är det nog en väldigt bra idé med ett centralt uniformssortiment som alla beställer från, det går då att få förmånliga inköpspriser och en effektiv lagerhållning. Men sen kan man väl skriva upp att det visar sig att den där jackan är väldigt olämplig när man ska koppla tågvärmekablar i Västerhaninge och tunneltågförarna behöver benfickor och bussförarna behöver en tröja med mer isolering på höger sida och så vidare. Och då är respektive arbetsgivare ansvarig för att det skaffas fram mer ändamålsenliga grejer. Det kanske fortfarande väger över åt det positiva hållet ur ren kostnadssynpunkt, men svårigheterna att upprätthålla enhetligheten kan ju lätt verka övermäktiga och då ger folk upp.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

daniel_s skrev: Nix, här har principen varit tydlig sedan 1967: fordonen bär SL:s färger, personalen bär entreprenörens uniform.
Nu slirade du väl ändå på årtalen. Det var ju först på 1990-talet som upphandlad trafik blev aktuell. Från -67 var alla anställda och uniformerade av SL. Undantaget då var pendeltågstrafiken, där SJ då hade ensamrätt på spåren och alltså körde på entreprenad åt SL med sin personal och sina uniformer.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:
daniel_s skrev: Nix, här har principen varit tydlig sedan 1967: fordonen bär SL:s färger, personalen bär entreprenörens uniform.
Nu slirade du väl ändå på årtalen. Det var ju först på 1990-talet som upphandlad trafik blev aktuell. Från -67 var alla anställda och uniformerade av SL. Undantaget då var pendeltågstrafiken, där SJ då hade ensamrätt på spåren och alltså körde på entreprenad åt SL med sin personal och sina uniformer.
Nej naturligtvis har jag full koll på årtalen, det var speciellt med hänsyn till pendeltågstrafiken som jag formulerade mig som jag gjorde.

Däremot slirar ju du lite på begreppen om du menar att pendeltågstrafiken skulle ha varit den enda entreprenadtrafik som funnits före 1993. Så är det ju inte utan det har hela tiden funnits en och annan "anomali" i SL-trafiken som du säkert vet egentligen. (I dessa fall har dock vanligtvis även färgsättningarna varit högst varierande!)
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

LÅ1 skrev:
När det gäller ordningsvakterna hade väl SL vissa krav på uniformering tidigare? De röda tröjorna. Men sedan kom ju centrala uniformsregler från statsmakten. (Från polisen eller från lagstiftarna, tror jag.)
Det har nog med att göra att klädseln skall gå att hänföra till uniform. Det är högre straff att "klippa till" en uniformerad person. Sedan vill man väl se skillnad på vakten och buset. :D
Medlem nr 266
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sven Blomberg skrev:
LÅ1 skrev:
Det har nog med att göra att klädseln skall gå att hänföra till uniform. Det är högre straff att "klippa till" en uniformerad person. Sedan vill man väl se skillnad på vakten och buset. :D
Det är RPSFS 2012:17 som reglerar uniformeringen med stöd av 9 § ordningsvaktsförordningen (1980:589); RPS har tyvärr lyckats med konststycket att få in ett tryckfel i lagstödshänvisningen i föreskriftens inledning...

Jag känner inte till hur man resonerade när den här föreskriften infördes, men jag tror att man gjorde det för att "städa upp" lite och för att det ska gå att skilja ordningsvakter från väktare, trygghetsvärdar och allt vad man nu kallar det snarare än för att förstärka deras rättsliga skydd. Ordningsvakter har något som inte andra har, rätten att i viss mån utöva statsmaktens våldsmonopol och det är ur den synpunkten både viktigt och smidigt att det syns tydligt att det är en ordningsvakt man har att göra med.

Dock börjar vi väl komma rätt långt bort från långrockarna nu...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:Det är likadant idag, bara plaggen som är modernare. Att en förarhytt är försedd med värme (oftast rätt kraftiga grejer) innebär ju inte att man kan sitta och köra i inomhusklädsel. Det drar lite ibland och man behöver ju förflytta sig till och från vagnen samt då och då lägga om växlar m m.

Långrockar har dock försvunnit, kanske för att arbetsuppgifterna numera så sällan utförs stående.

Bland tunneltågförarna var den långa vinterparkasen mycket populär, troligen vanligaste vinterytterplaget, ända fram till de första åren på 2000-talet då den försvann ur sortimentet i samband med ägarbyten m m. Som alternativ kunde man välja en "vanlig" jacka. När de jätteusla Connex-uniformerna tog över försvann båda plaggen och ersattes med nån jätteusel "skaljacka" som det var tänkt att man skulle ha foder i. Den har man sedan försökt att utveckla vidare och nog har det blivit bättre, men jag tycker fortfarande att de flesta vinterjackor numera slutar aningen för högt upp.

Lägre, eller åtminstone annorlunda, krav på deltidsanställda är inte heller något som förändrats så mycket som man kanske kan tro. På tunnelbanan i slutet av 90-talet var det inte bara mindre tilldelning, utan även ett helt separat uniformsförråd för deltidare om jag inte missförstod det redan då. Sedan 1999 har det ju varit många namn- och operatörsbyten som föranlett förändringar i uniformssortimentet och då har man ofta fått kompromissa lite, ibland har det blivit ganska konstiga effekter så det är naturligt att man särskilt på helgerna ibland kan se lite "annorlunda" uniformering.
Visst ska man kunna sitta och köra i inomhusklädsel om man så önskar, jag känner till förare som även vintertid kör i kortärmade skjortor (uniforms- givetvis). Det ska värmesystemet klara av. Bäst är faktiskt A32, vars dubbla värmesystem går att reglera manuellt. Där är ex.vis A35 betydligt sämre med sin slagiga automatik, som antingen gör hytten för varm eller för kall, och där man periodvis har behövs använda seprata elektriska värmefläktar (för att inte tala om A30, vars värmefläkt brände fötterna medan det var minusgrader i brösthöjd - men man ska ju hålla fötterna varma och huvudet kallt, har jag hört :wink: ). Behöver man gå ut är det ju lätt att hänga på sig vinterjackan - om man har någon fungerade sådan, vill säga. Connex skaljacka, som introducerades mot slutet av 2003 (alltså den blå med gula dekordetaljer), var inte alls jätteusel utan varm och skön, rätt använd - efter namnbytet till Veolia färgades den om till grått och rött. Och framför allt tilldelades den alla anställda som en del i basutrustningen. Vill man leta efter något genomuselt är det väl Arrivas jacka, som är helt oanvändbar vid minusgrader. Nu har Arriva iofs. lanserat en riktig vinterjacka, men eftersom verksamheten går med förlust vill man inte tilldela den till all tjänstgörande personal, utan dessa får istället tjäna in den via det sk. klädpoängsystemet, vilket gör att det krävs mer en ett halvårs tjänstgöring innan man ens kan tänka sig att rekvirera en sådan. Givet att man inte har några andra behov av att förnya uniformspersedlarna förstås.

Tunneltågförare har givetvis andra behov, eftersom de måste öppna hyttdörren vid varje stationsuppehåll, men nu var det ju inte de tråden handlade om.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Anders Hanquist skrev:För inte så länge sedan (2008) fanns det ett sådant projekt. Tanken var då att man skulle ha en enhetligt uniformering utåt. Den enskilde trafikanten åker ju "med SL" (snarare än med Arriva, Nobina, etc). Att landstinget sedan valt olika entreprenörer för att utföra trafiken är en annan sak. Det syddes upp en provkollektion och entreprenörerna verkade vara med "på tåget". Helt plötsligt avbröts det hela av någon anledning.
Ja, jag tror det var något som den dåvarande alliansmajoriteten i SLL ärvde från det tidigare styret. Dåvarande trafiklandstingsrådet Wennerholm var negativ till detta eftersom han tyckte att idén undergrävde entreprenörsansvaret, vilket även andra här framhållit. Jag och flera andra skrev dessutom till honom och instämde i hans bedömning. Nackdelarna överväger.
Här har vi dock en bloggerska som hade en annan uppfattning: https://veoliahora.wordpress.com/2008/1 ... formsnytt/
Själv tyckte jag att den föreslagna "looken" var verdervärdigt ful, speciellt ytterplaggen. Uniformsmössan såg ut som en tysk uniformsmössa från andra världskriget. Det var bara SS-märket som saknades.

Efter detta avslutades försöket (någon flitig person kan säkert leta upp något beslutsprotokoll om detta) i tysthet.

PS. Det har varit si och så med uniformsdisciplinen, i alla fall under Veolia-tiden (speciellt på Lidingöbanan, där många komponerade sin egen uniform med detaljer från Röda Arme´n mm.). Även på andra håll kunde man se speciellt deltidare som dök upp i sina gamla SL-uniformer. Efter att Arriva resp. MTR övertagit makten är det dock slut med sådana utsvävningar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

dr Cassandra Nojdh skrev:Visst ska man kunna sitta och köra i inomhusklädsel om man så önskar, jag känner till förare som även vintertid kör i kortärmade skjortor
Det kan man ju göra om man har en avskild förarhytt där temperaturen kan regleras oberoende av resandeutrymmets temperatur. Men förr var ju det inte vanligt och att ha kortärmstemperatur för resande som är klädda för utomhusvistelse vintertid är inte lämpligt. När jag var konduktör på tolvan brukade jag ställa termostaten på cirka 15 grader. Det är en lagom temperatur för stillasittande med ytterkläder. Då fick jag förstås även själv klä mig för den temperaturen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Harald skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Visst ska man kunna sitta och köra i inomhusklädsel om man så önskar, jag känner till förare som även vintertid kör i kortärmade skjortor
Det kan man ju göra om man har en avskild förarhytt där temperaturen kan regleras oberoende av resandeutrymmets temperatur. Men förr var ju det inte vanligt och att ha kortärmstemperatur för resande som är klädda för utomhusvistelse vintertid är inte lämpligt. När jag var konduktör på tolvan brukade jag ställa termostaten på cirka 15 grader. Det är en lagom temperatur för stillasittande med ytterkläder. Då fick jag förstås även själv klä mig för den temperaturen.
Visst! Jag uttalade mig bara om förhållandena i nutid - hoppas jag, och med utgångspunkt från de vagntyper jag känner till. Det är bl.a. därför förarhytterna i moderna spårvagnar är helt avskiljda från kupéerna.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Men tråden började ju med att turbo frågade om gamla bilder där man ser påpälsade förare. Därför ansåg jag det relevant att påpeka att det inte alltid har varit så att man kunnat köra i kortärmad skjorta vintertid.

Man tror ju att det var striktare med uniform förr, men på den här bilden som troligen är från sent 1950-tal kör en förare 59:an klädd rutig skjorta:

http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb193.jpg
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

På 70-80-talen var det tämligen enhetligt och en bussförare i Norrtälje hade exakt likadan uniform som en tunneltågförare, det var bättre förr med det. Synd att enhetsuniformsprojektet rann ut i sanden 2008! :shock:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:Connex skaljacka, som introducerades mot slutet av 2003 (alltså den blå med gula dekordetaljer), var inte alls jätteusel utan varm och skön
Ja men jag syftade på den som kom 1999, den var exakt jätteusel. Har frågat alla i hela världen och de hälsade att de håller med :cheesygrin:
dr Cassandra Nojdh skrev:Tunneltågförare har givetvis andra behov, eftersom de måste öppna hyttdörren vid varje stationsuppehåll, men nu var det ju inte de tråden handlade om.
Spårvägspersonal står det ju, det uppfattar jag som all personal på spårvägen på den tiden, inklusive bangubbar, buss- och tunnelbanepersonal. Och då tänkte jag att det kunde vara intressant att diskutera lite om hur uniformsfrågan fortsatt för deras del! Ser ingen speciell poäng med att snäva in det till spårvagnspersonal.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Connex skaljacka, som introducerades mot slutet av 2003 (alltså den blå med gula dekordetaljer), var inte alls jätteusel utan varm och skön
Ja men jag syftade på den som kom 1999, den var exakt jätteusel. Har frågat alla i hela världen och de hälsade att de håller med :cheesygrin:
dr Cassandra Nojdh skrev:Tunneltågförare har givetvis andra behov, eftersom de måste öppna hyttdörren vid varje stationsuppehåll, men nu var det ju inte de tråden handlade om.
Spårvägspersonal står det ju, det uppfattar jag som all personal på spårvägen på den tiden, inklusive bangubbar, buss- och tunnelbanepersonal. Och då tänkte jag att det kunde vara intressant att diskutera lite om hur uniformsfrågan fortsatt för deras del! Ser ingen speciell poäng med att snäva in det till spårvagnspersonal.
Ja, hehe, jag förstod att du skulle skriva så. Det var lite oklart först vilken jacka du menade först, men det var den där fula blå och röda, eller hur? Därför försökte jag skriva om vilken jacka jag menade.

I övrigt: ja, får man inte snubbor för att skriver om sådant tråden inte handlar om så får man snubbor för att man skriver om sådant tråden handlar om, och det är inte så klart vilket. :)
Dessutom kan man väl se en viss kategorisering inom personalkåren ändå. Trafikpersonalen har ju t.ex. andra behov än bangubbarna, verkstads- och städpersonalen. Inom trafikpersonalen urskiljer man dessutom ytterligare kategoriseringar som förare, varav tunneltågförare, spårvagnsförare och bussförare har olika behov, tågvärdar samt yttre trafikledare, de sistnämnda kan, som framgår av namnet ha behov av både varma jackor och täckbyxor vintertid.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 30 november 2015 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Hechtwagen skrev:På 70-80-talen var det tämligen enhetligt och en bussförare i Norrtälje hade exakt likadan uniform som en tunneltågförare, det var bättre förr med det. Synd att enhetsuniformsprojektet rann ut i sanden 2008! :shock:
Det var ett rent hugskott från tjänstemannahåll och politikerna var inte alls med på tåget. Själv kan jag inte se några fördelar alls med att all kollektivtrafikpersonal i Stockholms län ska ha samma uniformsutförande.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Harald skrev:Men tråden började ju med att turbo frågade om gamla bilder där man ser påpälsade förare. Därför ansåg jag det relevant att påpeka att det inte alltid har varit så att man kunnat köra i kortärmad skjorta vintertid.

Man tror ju att det var striktare med uniform förr, men på den här bilden som troligen är från sent 1950-tal kör en förare 59:an klädd rutig skjorta:

http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb193.jpg
Min kommentar var i första hand riktad till Daniels inlägg.

Fin bild från en gången tid, förresten. Var det inte färggladare förr (och då tänker jag inte bara på förarens skjorta)?
Skriv svar