Förstudie inleds i Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2241
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Förstudie inleds i Norrköping
Ramböll AB har fått nytt uppdrag av Tekniska kontoret i Norrköpings kommun.
Uppdraget omfattar 2 förstudier samt projektledning för dessa.
1. Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi,
2. spårväg mellan Ljura centrum och Söder tull.
Källa: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE ... XT:SV:HTML
Uppdraget omfattar 2 förstudier samt projektledning för dessa.
1. Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi,
2. spårväg mellan Ljura centrum och Söder tull.
Källa: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE ... XT:SV:HTML
Ju förr dess bättre.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi innebär väl inte per automatik spårburen dito?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
- Thomas Lange
- Inlägg: 2241
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Narturligtvis inte.Martin skrev:Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi innebär väl inte per automatik spårburen dito?
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...
Ju förr dess bättre.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Det finns ju sedan länge kommunala beslut på att spårvägen ska byggas ut i takt med att staden växer (detta skedde ju under 90-talet, i samband med beslutet om att spårvägen skulle behållas).Thomas Lange skrev:Narturligtvis inte.Martin skrev:Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi innebär väl inte per automatik spårburen dito?
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...
Att beställa förstudie för "Förbättrad kollektivtrafik" i stället för att skriva spårväg, så får man ju dels en mer förutsättningslös studie, samtidigt som man troligen tystar krafter som ser rött, så fort orden "utbyggnad av spårvägen" nämns. Det finns faktiskt tjänstemän (och politiker) som faktiskt tänker längre än näsan räcker.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Ja, det är nog ungefär så det ska tolkas. Ljuralänken däremot är ju uttryckligen en omläggning av en befintlig spårväg.leifd skrev:Det finns ju sedan länge kommunala beslut på att spårvägen ska byggas ut i takt med att staden växer (detta skedde ju under 90-talet, i samband med beslutet om att spårvägen skulle behållas).Thomas Lange skrev:Narturligtvis inte.Martin skrev:Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi innebär väl inte per automatik spårburen dito?
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...
Att beställa förstudie för "Förbättrad kollektivtrafik" i stället för att skriva spårväg, så får man ju dels en mer förutsättningslös studie, samtidigt som man troligen tystar krafter som ser rött, så fort orden "utbyggnad av spårvägen" nämns. Det finns faktiskt tjänstemän (och politiker) som faktiskt tänker längre än näsan räcker.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Är Kungsgatansträckan redan utredd? Med tanke på trafikstörningen som är nu hade väl denna underlättat rätt mycket att ta i samma vända? Är ju kort så någon förmögenhet hade den väl inte kostat.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Spår i Kungsgatan finns i framtida planer, men är ju inte aktuellt nu. Om det kan tänkas komma med i den kommande förstudien för Vrinnevi, är väl okänt just nu. Troligt är att denna länk få leva för sej själv. Att denna länk hade varit bra vid en avstängning vid Saltängsbron, är nog ingen som säger emot. Men nu finns ju inte sträckan, så därför är det inget att fundera på just nu.gnorfen skrev:Är Kungsgatansträckan redan utredd? Med tanke på trafikstörningen som är nu hade väl denna underlättat rätt mycket att ta i samma vända? Är ju kort så någon förmögenhet hade den väl inte kostat.
Kungsgatatan är 1300 meter, inte jättelångt, men endå en hyfsat lång sträcka. Den kräver spår helt i gata och innehåller gammal och hyfsat lång bro, som måste förstärkas, eller byggas ny. Till detta kommer växelsystem i båda ändar... Så en prislapp runt 100 miljoner tror jag ju inte är för högt räknat.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
"Sträckan genom Vasaparken" är ingen omläggning, det är en komplettering av spårnätet.twr skrev:Ja, det är nog ungefär så det ska tolkas. Ljuralänken däremot är ju uttryckligen en omläggning av en befintlig spårväg.leifd skrev:Det finns ju sedan länge kommunala beslut på att spårvägen ska byggas ut i takt med att staden växer (detta skedde ju under 90-talet, i samband med beslutet om att spårvägen skulle behållas).Thomas Lange skrev:Narturligtvis inte.
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...
Att beställa förstudie för "Förbättrad kollektivtrafik" i stället för att skriva spårväg, så får man ju dels en mer förutsättningslös studie, samtidigt som man troligen tystar krafter som ser rött, så fort orden "utbyggnad av spårvägen" nämns. Det finns faktiskt tjänstemän (och politiker) som faktiskt tänker längre än näsan räcker.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Nu är vi inne på definitioner. Nej, det ersätter inte andra spår, det kompletterar. Däremot är det en omläggning av en linje.leifd skrev:"Sträckan genom Vasaparken" är ingen omläggning, det är en komplettering av spårnätet.twr skrev: Ja, det är nog ungefär så det ska tolkas. Ljuralänken däremot är ju uttryckligen en omläggning av en befintlig spårväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Det är inte sant, Thomas.Thomas Lange skrev: Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...
Förstudien kan ju börja med att ta reda på vad man ska göra för att förbättra trafiken och då kan det vara fråga om utredningsalternativ om
* Längre bussar
* Annan körsträcka för bussar
* Annat trafikslag än buss med flera olika utredningsalternativ.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Nu vet jag inte om förstudien om Vrinnevi-utbyggnaden är klar, men jag såg att Norrköpings kommuns nya översiktsplan är utställd för granskning nu. I den redovisas ett antal möjliga spårutbyggnader, och alternativen har kokats ner något från samrådsversionen i våras. Kanske ger det en föraning av vad för alternativ förstudien förordar. Se följande länk:
http://kartor.norrkoping.se/cbkort?sele ... _landsbygd
Verkar som att de två kvarvarande huvudalternativen för utbyggnad till sjukhuset är antingen Västertull-Ektorp-Vilbergen-Sjukhuset eller att utgå från Klingsberg och bygga öster om Gamla Övägen. Sen finns det några mindre variationer som jag tycker verkar synnerligen konstiga, som att bygga i Ektorpsgatan, eller ringen: Broocmansplan-Albrektsvägen-Västertull.
Om man beslutar för en byggnation från Väster tull så kommer ju Söderstaden att lämnas utan kollektivtrafik om även Ljuralänken byggs och linje 2 flyttar till Vasaparken. Då skulle ju kompletterande trafik behövas, i t.ex. Klingsbergsslingan eller i form av någon slags busslinje i Gamla Övägen, vilket inte känns helt optimalt.
http://kartor.norrkoping.se/cbkort?sele ... _landsbygd
Verkar som att de två kvarvarande huvudalternativen för utbyggnad till sjukhuset är antingen Västertull-Ektorp-Vilbergen-Sjukhuset eller att utgå från Klingsberg och bygga öster om Gamla Övägen. Sen finns det några mindre variationer som jag tycker verkar synnerligen konstiga, som att bygga i Ektorpsgatan, eller ringen: Broocmansplan-Albrektsvägen-Västertull.
Om man beslutar för en byggnation från Väster tull så kommer ju Söderstaden att lämnas utan kollektivtrafik om även Ljuralänken byggs och linje 2 flyttar till Vasaparken. Då skulle ju kompletterande trafik behövas, i t.ex. Klingsbergsslingan eller i form av någon slags busslinje i Gamla Övägen, vilket inte känns helt optimalt.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Det bör väl gå att göra som i Göteborg där nordost dels trafikeras via snabbspåret och dels via Redbergsplatsen. D.v.s. i Norrköping kan Navestadslinjen trafikeras både via gamla och nya banan. (Men visst, det blir ju nån slags komplettering).
Sidospår: Jag har nog tjatat om det förr, men upprepar att jag tycker att det var synd att man körde slut på det sista på den gamla slingan. Om man hade slutat köra där när det var lite livslängd kvar på slingan så kunde man haft en skollinje som bara haft enstaka turer per dag som passat skoltiderna. Med ett fåtal turer per dag så håller spåren givetvis mycket längre än om det är full trafik. Om man hade kört sådan trafik så hade det gett en signal att kollektivtrafiken kan anpassa sig till olika platsers behov även om resenärerna inte är särskilt benägna att byta till egen bil. (Minns inte vilken typ av skola det är, på en gymnasieskola kan ju en del redan ha körkort när de går andra året, medan grundskoleelever antagligen inte direkt åker epatraktor till skolan).
Sidospår: Jag har nog tjatat om det förr, men upprepar att jag tycker att det var synd att man körde slut på det sista på den gamla slingan. Om man hade slutat köra där när det var lite livslängd kvar på slingan så kunde man haft en skollinje som bara haft enstaka turer per dag som passat skoltiderna. Med ett fåtal turer per dag så håller spåren givetvis mycket längre än om det är full trafik. Om man hade kört sådan trafik så hade det gett en signal att kollektivtrafiken kan anpassa sig till olika platsers behov även om resenärerna inte är särskilt benägna att byta till egen bil. (Minns inte vilken typ av skola det är, på en gymnasieskola kan ju en del redan ha körkort när de går andra året, medan grundskoleelever antagligen inte direkt åker epatraktor till skolan).
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Det var en gymnasieskola där, som numera är nedlagd. Istället har en högstadieskola flyttat in under denna termin. NT skrev förra vintern att kommunen planerade för återupptagen skoltrafik i begränsad omfattning där i och med den nya skolan. Än har dock inget hänt på den fronten, men då har ju å andra sidan spårarbete pågått en stor del av hösten som omöjliggjort en sådan trafik. Dock skriver kommunen på sin hemsida att skolan främst har elever från Hageby. Och är det så blir det ju svårt att köra skolvagnar mellan skolan och dess upptagningsområde på ett bra sätt.M_M skrev:Om man hade slutat köra där när det var lite livslängd kvar på slingan så kunde man haft en skollinje som bara haft enstaka turer per dag som passat skoltiderna.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Kan väl nämna då att man i princip bytt det mesta av slingan under senare år. I princip finns inget kvar som är utslitet.M_M skrev:Det bör väl gå att göra som i Göteborg där nordost dels trafikeras via snabbspåret och dels via Redbergsplatsen. D.v.s. i Norrköping kan Navestadslinjen trafikeras både via gamla och nya banan. (Men visst, det blir ju nån slags komplettering).
Sidospår: Jag har nog tjatat om det förr, men upprepar att jag tycker att det var synd att man körde slut på det sista på den gamla slingan. Om man hade slutat köra där när det var lite livslängd kvar på slingan så kunde man haft en skollinje som bara haft enstaka turer per dag som passat skoltiderna. Med ett fåtal turer per dag så håller spåren givetvis mycket längre än om det är full trafik. Om man hade kört sådan trafik så hade det gett en signal att kollektivtrafiken kan anpassa sig till olika platsers behov även om resenärerna inte är särskilt benägna att byta till egen bil. (Minns inte vilken typ av skola det är, på en gymnasieskola kan ju en del redan ha körkort när de går andra året, medan grundskoleelever antagligen inte direkt åker epatraktor till skolan).
Just nu byter man dessutom allt spår från Hörngatan till slingans växlar vid Albrektsvägen. Samtidigt ökas spårmittavståndet, då detta var en av de sista (eller rent av sista), där 2,50-vagnar inte kunde mötas. Det har även ingått utbyte av vatten och avloppsledningar i Trozelligatan, samt tillgänglighetsanpassning av de fyra aktuella hållplatserna.
Detat innebär ju att det nu i princip är nytt spår på hela den gamla Klingsbergslinjen.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Skall detta tolkas som att man åter kommer att använda Klingsbergsslingan för reguljär trafik?leifd skrev:Kan väl nämna då att man i princip bytt det mesta av slingan under senare år. I princip finns inget kvar som är utslitet.
Just nu byter man dessutom allt spår från Hörngatan till slingans växlar vid Albrektsvägen. Samtidigt ökas spårmittavståndet, då detta var en av de sista (eller rent av sista), där 2,50-vagnar inte kunde mötas. Det har även ingått utbyte av vatten och avloppsledningar i Trozelligatan, samt tillgänglighetsanpassning av de fyra aktuella hållplatserna.
Detat innebär ju att det nu i princip är nytt spår på hela den gamla Klingsbergslinjen.
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Det är nog inte uteslutet i vart fall. Det lär väl bero lite på vilka behov som finns i övrigt i nätet och vilka utbyggnader som gör när och i vilken ordning. Samt om det finns vagnar att köra med såklart. Två varianter som man kan tänka sej är ju Klingsberg - Drottningatan - Norr Tull och Trumpetaregatan - Söder Tull - Klingsberg, men som sagt, återstår att se...TKO skrev:Skall detta tolkas som att man åter kommer att använda Klingsbergsslingan för reguljär trafik?leifd skrev:Kan väl nämna då att man i princip bytt det mesta av slingan under senare år. I princip finns inget kvar som är utslitet.
Just nu byter man dessutom allt spår från Hörngatan till slingans växlar vid Albrektsvägen. Samtidigt ökas spårmittavståndet, då detta var en av de sista (eller rent av sista), där 2,50-vagnar inte kunde mötas. Det har även ingått utbyte av vatten och avloppsledningar i Trozelligatan, samt tillgänglighetsanpassning av de fyra aktuella hållplatserna.
Detat innebär ju att det nu i princip är nytt spår på hela den gamla Klingsbergslinjen.
undrar
Thomas K Ohlsson
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Oavsett Klingsberg eller ej tycker jag att det är väldigt trevligt att Norrköping långsiktigt ser spårväg som en bra kollektivtrafik, trots vad Östgötatrafiken tycker.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Harkel (och ett försynt jag vet att det är blå önskedrömmar...) Smedstuguplan?leifd skrev: Det är nog inte uteslutet i vart fall. Det lär väl bero lite på vilka behov som finns i övrigt i nätet och vilka utbyggnader som gör när och i vilken ordning. Samt om det finns vagnar att köra med såklart. Två varianter som man kan tänka sej är ju Klingsberg - Drottningatan - Norr Tull och Trumpetaregatan - Söder Tull - Klingsberg, men som sagt, återstår att se...
Med reservation för tyckfel.
Re: Förstudie inleds i Norrköping
Tekniska nämnden i Norrköping verkar ha bestämt sig för vilken sträckning Ljuralänken ska ha. Se följande tjänsteskrivelse:
http://www.norrkoping.se/p360api/downlo ... 28_1_1.PDF
http://www.norrkoping.se/p360api/downlo ... 28_1_1.PDF