Vagnarna på Lidingö genom tiderna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Vagnarna på Lidingö genom tiderna

Inlägg av LÅ1 »

Mitt i skriver om gamla tiders vagnar på Lidingö: "När trävagnarna var en lyx"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Re: Vagnarna på Lidingö genom tiderna

Inlägg av daniel_s »

Haha, vilken underbart museal bild från 70-talets Malmköping! Helt klart något att ställa ut på SMM (Spårvägssällskapets metamuseum där vi i framtiden visar upp all intressant spårvägssällskapiana, som t ex A31).

Det mesta blev ju rätt i artikeln i alla fall, diggar också bilden från Kottla!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, det var inte alltid bättre förr, t.ex. var det ännu mer igenväxt kring banan än t.o.m. i mitten på 2000-talet.

Mitti skrev:Södra Lidingöbanan fick också en liknande typ av trävagnar. Dessa ska enligt Gunnar Friberg ha varit mycket eleganta och användes fram till 1971, då Lidingöbon Ingvar Svenserud minns att de förstördes. – Jag kommer ihåg att bara några dagar efter att vagnarna hade slutat rulla ställdes de upp på en lång rad mellan kvarnen och Kyrkviken. Det var minst 15 vagnar. Man dränkte in dem med diesel, sedan sattes eld på ett par stycken åt gången.
Är det möjligt att trävagnarna skulle ha varit i trafik till 1971 - jag har inget minne av att några sådana var i trafik då. Här har man nog snurrat till det. Däremot eldades en massa A24-or upp efter det att Helge B lagt ned norra banan 1971. Detta kan man läsa om i Petrus Sarmentos utmärkta bok om just norra banan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
218

Inlägg av 218 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det var inte alltid bättre förr, t.ex. var det ännu mer igenväxt kring banan än t.o.m. i mitten på 2000-talet.

Mitti skrev:Södra Lidingöbanan fick också en liknande typ av trävagnar. Dessa ska enligt Gunnar Friberg ha varit mycket eleganta och användes fram till 1971, då Lidingöbon Ingvar Svenserud minns att de förstördes. – Jag kommer ihåg att bara några dagar efter att vagnarna hade slutat rulla ställdes de upp på en lång rad mellan kvarnen och Kyrkviken. Det var minst 15 vagnar. Man dränkte in dem med diesel, sedan sattes eld på ett par stycken åt gången.
Är det möjligt att trävagnarna skulle ha varit i trafik till 1971 - jag har inget minne av att några sådana var i trafik då. Här har man nog snurrat till det. Däremot eldades en massa A24-or upp efter det att Helge B lagt ned norra banan 1971. Detta kan man läsa om i Petrus Sarmentos utmärkta bok om just norra banan.
Ja där har någon snurrat ett par varv!
Sista veckorna med norra banan i drift bytte man ut en del vagnar som man ville bli av med från södra till norra banan.
Vid nedläggningen så ställdes allt upp i vagnhallen Hersbyholm. Med kräm i ledningen en tid efter nedläggningen drog
(tryckte?) motorvagn 48 skrotvagnarna till Kyrkviken där de sedan brändes (inklusive 48:an). Naturligtvis så pratar vi om
Ängbyvagnar och inte trävagnarna år 1971. Efter det så small det en hel del på södra banan och man saknade då de vagnar
man precis hade eldat upp!

Mr H
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

Trävagnarna fasades ut i samband med anskaffandet av ängbyvagnarna i slutet av 40-talet. De var dock i huvudsak uppställda utomhus vid vagnhallsbranden 49, så de som fanns kvar sattes i trafik (ingen hade skrotats men någon/några vagnar förstördes vid branden).
Jag vet inte på stående fot när de definitivt togs ur trafik, men det borde varit i samband med de sista ängbyvagnsleveranserna 52. Sedan skrotades de utom nr 4 och 5, där nummer 5 fick lämna delar till nr 4 i sådan grad att resultatet befanns vara mera nr 5 om jag förstått internskvallret i Malmköping rätt.

SI
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Tja jag var inte med, och ni som var det kommer kanske inte ihåg så mycket av 70-talet :wink: , men nog är det 5:an som är kvar om än med en hel del delar från vagn 4.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Det fanns faktiskt "in i vår tid" en tredje spånkorg kvar.

Bild

Nu minns jag icke dess nummer, men var det inte LiB nr 5 (Kalmarmotorvagn)...??

Min blivande hustru bodde vid Kvarnens hållplats och från 1958 åkte jag regelbundet förbi dess uppställningsplats vid Hersbyholm. Bilden är tagen december 1961.

SSS gjorde åtskilliga försök att få överta vagnen men fick tvärnobben. Så en dag när jag åkte förbi så var det bara pyrande rester kvar av den.

Jfr gärna med Jönköpingsvagnen som vi verkligen kämpade för. Tja, när sedan den brunnit upp så fick vi den brandskadade trucken.

Hälsningar / Lena
Senast redigerad av 1 den onsdag 11 november 2015 12:26, redigerad totalt 1 gånger.
Torbjörn

Inlägg av Torbjörn »

Lena, här är LiB 5. Bilden tagen i Hersbyholm 14/10 1961

/Tobbe
Bilagor
LiB 5, liten bild.jpg
LiB 5, liten bild.jpg (71.84 KiB) Visad 3472 gånger
Senast redigerad av Torbjörn den onsdag 11 november 2015 10:18, redigerad totalt 2 gång.
Torbjörn Jansson
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Tror Lena menar vagnen på bilden hon visar, din bild visar SSLidJ 5, hennes bild en LiB vagn, de ser ju helt olika ut! :D
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Torbjörn skrev:Kan det möjligen vara denna vagn som Lena menar? Bilkden tagen i Hersbyholm 14/10 1961

/Tobbe
Nej, det där är inte LiB 5. Det står ju "STOCKHOLM - SÖDRA LIDINGÖN" på vagnen. Alltså är det SSLidJ 5. På vagnen på Lenas bild står det "LIDINGÖ TRAFIK AB". Det är alltså en annan vagn.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Dessutom ifrågasätter jag om bilden är tagen vid Hersbyholm. Ser mer ut som spårharpan utanför "gamla lokstallet" i AGA. Södra Kungsvägen i bakgrunden.

/ Lena
Torbjörn

Inlägg av Torbjörn »

Lena! Fel av mig, det är SSLidJ 5 i AGA! Jag förväxlade bildtexten med de från föregående negen, dessa visar LiB 5 i Hersbyholm jämte en, som jag skrivit, redskapsvagn, på samma ställe! Om intresse finnes kan jag lägga ut dessa bilder också :-)!

/Tobbe
Torbjörn Jansson
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

INTRESSE FINNES! :D
Torbjörn

Inlägg av Torbjörn »

img871.jpg
img871.jpg (63.13 KiB) Visad 3431 gånger
LiB 5 enligt "order"! Hersbyholm 14/10 1961.

/Tobbe
Bilagor
img872.jpg
img872.jpg (63.49 KiB) Visad 3431 gånger
Torbjörn Jansson
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

När Norra och Södra banan hade de gamla trävagnarna, gick de på varandras banor då? När "Ängbyvagnarna" kom gick de ju växelvis på norra och södra banan.
Medlem nr 266
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Sven Blomberg skrev:När Norra och Södra banan hade de gamla trävagnarna, gick de på varandras banor då? När "Ängbyvagnarna" kom gick de ju växelvis på norra och södra banan.
Det var något som infördes med ängbyvagnarna som var lättare att skylta om än de gamla vagnarna. På det viset sparade man ett tågsätt.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enligt Ankarbergs bok så körde man efter vagnhallsbranden 1949 så gott det gick enligt den tidtabell man annonserat, d v s i pendeltrafik på båda banorna. Detta ska man ha gjort med en kombination av norra banans vagnar, ett par inlånade ängbyvagnar från spårvägen samt södra banans äldre materiel. Inte för att jag kan några detaljer om tidtabellen i fråga, men detta kan säkert ha inneburit att äldre vagnar vid något tillfälle hamnade på "fel" bana? Antar att det inte var så noga med skyltningen just då.

Har även sett en bild på nätet (och vet att jag har den sparad någonstans) som visar en SS A24 och en lidingövagn i samma tåg vid Centralvägen!
Christer Ljunggren

Inlägg av Christer Ljunggren »

Intressant med norra banans (Lib) vagn 5. I allt väsentligt är det mekaniskt sett en Kalmar (KVAB) byggd SS A12 med enkla plattformsdörrar och träklädsel samt tryckluftbroms. Men en fråga som kanske någon har svar på - vad var det för elutrustning? Lidingöbanans andra (äldre) motorvagnar var ju utrustade med (tror jag) två 35 kW motorer per vagn. Men har var Lib 5 utrustad? Var det motsvarade som en SS A12?

Christer Ljunggren
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Tanken med likheten med SS vagnar slog mig också! Vagn 288 och en hög teakpanel så fixar vi den saken... :D
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Christer Ljunggren skrev:Intressant med norra banans (Lib) vagn 5. I allt väsentligt är det mekaniskt sett en Kalmar (KVAB) byggd SS A12 med enkla plattformsdörrar och träklädsel samt tryckluftbroms. Men en fråga som kanske någon har svar på - vad var det för elutrustning? Lidingöbanans andra (äldre) motorvagnar var ju utrustade med (tror jag) två 35 kW motorer per vagn. Men har var Lib 5 utrustad? Var det motsvarade som en SS A12?

Christer Ljunggren
Spårvägsmuseet har den här bilden, där man förstås inte ser så mycket. Men är det inte lite väl tomt under hitre boggin? Rakt under siffran "5" ser man naturen genom ett hål som jag tycker borde ha varit tilltäppt, om det suttit en motor alt. växellåda på främre axeln.
Skriv svar