Displaysymboler
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bra, härom är vi överens. Anledningen till att jag var motstridig var att jag ansåg att detta inte klart framgick. Jag tror att vi härefter lägger ner pajerna på tallrikarna och följer Jagr:s förslag om ätande.Mr. Burns skrev:Nu börjar det spåra ur lite. Du har tagit upp detta en gång tidigare och jag förstår inte varför. Jag har aldrig skrivit att Spårvägen skulle vara boven. Min åsikt är snarare att det inte finns någon bov alls.

Om du tycker att jag lastar västtrafik för detta så har jag nog tryckt ut mig för mycket. Det hela handlar naturligtvis om prioriteringar som måste göras. Den grupp som gjort valet har under alla omständigheter valt mellan pest och kolera. Det biljettsystem från prodata som används inom VTG och gamla Bohuslän var gammalt och urmodigt redan när det installerades, scanpoint, som används i övriga länet är väl konstruktionsmässigt c:a 10 år yngre. Hursom så är det i samband med maskinbyte läge att byta i hela länet på en gång och införa enhetstaxa.Mr. Burns skrev: Att de av Västtrafik ålagda anpassningarna för det nya biljettsystemet stjäl viss verkstadskapacitet från Spårvägen är väl en högst rimlig slutsats. Att mot den bakgrunden lasta Västtrafik för att rullstolsanpassningen har dröjt så länge tycker jag är ganska magstarkt. Betänk ändå att antalet mantimmar som åtgår för just biljettsystemsanpassningen måste vara marginella i jämförelse med de totala antalet mantimmar i GS verkstad sedan M31 kom till stan. Men som sagt lastar jag heller inte Spårvägen, utan är fullt medveten om att anpassningen har inneburit en del problem som många har arbetat för att lösa.
Jodå, jag har läst även Dennis inlägg men inte kommenterat dem på grund av tidsbrist - det borde jag kanske gjort. Det är lätt att sitta på läktarplats eller framför TV:n och döma matchen. Förvisso finns inte jag själv på plan, men jag håller mig åtminstone i närhet till spelarbåset.Mr. Burns skrev: Vet inte om du läst de tidigare inläggen. Hur som helst är bakgrunden till mitt inlägg att Dennis Hage menar att Västtrafik borde lyfta blicken och inse att det finns färdiga fastsättningsanordningar. Och om vi då inskränker diskussionen till detaljer i anpassningsarbetet borde vi väl kunna enas om att det är Spårvägens bord. Utan att utnämna någon part till syndabock.
Därmed inte sagt att Dennis kommentarer är överflödiga, tvärtom. Jag tycker att han har väldigt mycket att komma med om vad som händer på andra sidan Atlanten och att vi andra säkert kan både lära oss från honom precis som han har möjlighet att lära från oss.
Vad gäller detaljerna i anpassningsarbetet så är allt klart. Ombyggnad kommer, som sagt att ske, så snart medel kommer från högre ort - det vill, från Rantorgets horisont, säga från andra sidan Stampgatan.
Som den andra krokusen i vårrabatten! Den som väntar på något gott väntar ofta längre.JAgr skrev: En liten ljusning i mörkret är i alla fall att vagn 305 har nu blivit utrustad med rullstolsplats, vagnen är i trafik och kommer att inom kort vara tillåten för rullstolar. Det som saknas är bl.a. att få ut information till alla förare om hur den nya tillkommande utrustningen skall hanteras. När denna information är utsänd/meddelad kommer vagnen även att få symboler som visar att vagnen är godkänd för rullstolar enligt tidigare framförda önskemål. Detta blir inom 2-3 veckor, det är ju ett antal förare som skall informeras.
Två vagnar av 80 är dubbelt så många som en, det rör på sig!
/Tony
Som sagt, det är ju bara bra om det finns möjlighet att spänna fast rullstolen. Men frågan är om en ej fastspänd rullstol utgör en så stor risk att det är motiverat att förbjuda det. Jag tror inte det (uppenbarligen gör inte SL och andra lokaltrafikbolag det heller). Men på den här punkten har vi uppenbarligen olika åsikter...Q skrev:En anledning till att rullstolen ska vara fastspänd är att en osäkrad rullstol med rullstolsåkare kan ge upphov till svåra skador på passagerare som färdas i närheten av rullstolen då denna får fart i händelse av kollition eller nödbromsning. Detta tror jag även rullstolsbundna tycker om, alla har ju inte full rörlighet i armar så att de kan hålla i sig.
Och friktionen gummi / M31-golv kommer inte att kunna hålla en rullstol på plats, titta på barnvagnarna, de står inte alltid helt stilla trots att de är bromsade.
Men - om du anser att dagens lösning är bristfällig och vill åtgärda den så måste du låta bli att tillåta, annars lär du aldrig kunna motivera kostnaden för ombyggnaden.kildor skrev:Som sagt, det är ju bara bra om det finns möjlighet att spänna fast rullstolen. Men frågan är om en ej fastspänd rullstol utgör en så stor risk att det är motiverat att förbjuda det. Jag tror inte det (uppenbarligen gör inte SL och andra lokaltrafikbolag det heller). Men på den här punkten har vi uppenbarligen olika åsikter...Q skrev:En anledning till att rullstolen ska vara fastspänd är att en osäkrad rullstol med rullstolsåkare kan ge upphov till svåra skador på passagerare som färdas i närheten av rullstolen då denna får fart i händelse av kollition eller nödbromsning. Detta tror jag även rullstolsbundna tycker om, alla har ju inte full rörlighet i armar så att de kan hålla i sig.
Och friktionen gummi / M31-golv kommer inte att kunna hålla en rullstol på plats, titta på barnvagnarna, de står inte alltid helt stilla trots att de är bromsade.
Som framkommit så är det alltså inte enbart den rullstolsburnes säkerhet det handlar om utan även om medresenärernas säkerhet.
Erik nämnde för en tid sedan att det blivit förbjudet med rullstol på buss sedan stombussen kom. Så är det inte, det har nämligen varit förbjudet hela tiden men påtalades först tillräckligt starkt i samband med stombusspremiären varför förbudet kom att tillämpas.
På samma sätt undrar jag om du som yttrat dig om säkerhetsrelaterade frågor på en vagntyp som du inte är medveten om hur den ser ut verkligen har lusläst SLs och övriga trafikhuvudmäns resevillkor så att det du säger verkligen har relevans.
/Tony
Min information kommer från den numer pensionerade tillgänglighetsexperten på Västtrafik, Ragnar Domstad. "Fakta" presenterades av honom i sitt försvar till HandikappOmbudsmannen. Fakta därifrån har tidigare visat sej vara tvivelaktig. Så även denna gång tydligen.Tony M skrev:Erik nämnde för en tid sedan att det blivit förbjudet med rullstol på buss sedan stombussen kom. Så är det inte, det har nämligen varit förbjudet hela tiden men påtalades först tillräckligt starkt i samband med stombusspremiären varför förbudet kom att tillämpas.
Sorry. Förmedlade bara vad jag fått reda på från Västtrafik själva!
Ni som har koll; Göteborgs Spårvägar är inte inblandade i busstrafiken alls... eller!?
Erik!errkki skrev:Min information kommer från den numer pensionerade tillgänglighetsexperten på Västtrafik, Ragnar Domstad. "Fakta" presenterades av honom i sitt försvar till HandikappOmbudsmannen. Fakta därifrån har tidigare visat sej vara tvivelaktig. Så även denna gång tydligen.Tony M skrev:Erik nämnde för en tid sedan att det blivit förbjudet med rullstol på buss sedan stombussen kom. Så är det inte, det har nämligen varit förbjudet hela tiden men påtalades först tillräckligt starkt i samband med stombusspremiären varför förbudet kom att tillämpas.
Sorry. Förmedlade bara vad jag fått reda på från Västtrafik själva!
Ni som har koll; Göteborgs Spårvägar är inte inblandade i busstrafiken alls... eller!?
Självfallet skrev jag inte det jag skrev för att påtala att du har fel bara för att du har fel utan för att försöka visa på ett samband.
Som tidigare nämnt så kan resevillkoren ha ändrats då Stadstrafiken/GLAB gick upp i Västtrafik, det vet jag intet om. Ragnar brukar ha koll på saker och ting så någon relevans ligger säkert i det han har sagt. Det som jag har fått reda på var i alla fall att under den tid som VTG har skött trafiken har det reglemente som jag beskrivit ovan varit det som var gällande. (men har Dock ej tillämpats förrän linje 16 kom)
Göteborgs Spårvägar har för närvarande en del linjer däribland 16, 27, 28, 29, 58 samt ytterligare ett bra gäng som jag inte åker så ofta som ovanstående och därför har jag inte heller koll på dem.
Från och med i sommar kommer GS att ha i princip all busstrafik i Göteborgs stadstrafik. De nya bussar som köps till detta är så vitt jag vet från början utrustade med orangea dörrkanter (det vill säga - de har rullstolsplats)
Vi ses snart på vagnen Erik!
/Tony
Allright! Då snackar vi politik! Klart det blir lättare att motivera ombyggnadskostnaderna om man säger att man inte tillåter rullstolar förrän man bygger om. Men nog borde man kunna argumentera för säkerhetshöjande åtgärder även om något inte är förbjudet?Tony M skrev:Men - om du anser att dagens lösning är bristfällig och vill åtgärda den så måste du låta bli att tillåta, annars lär du aldrig kunna motivera kostnaden för ombyggnaden.
Visst. Det är jag fullt medveten om.Tony M skrev:Som framkommit så är det alltså inte enbart den rullstolsburnes säkerhet det handlar om utan även om medresenärernas säkerhet.
Nej. Jag har ingen detaljkunskap kring resereglerna eller utformningen av bussar och spårvagnar i Göteborg jämfört med övriga landet. Så jag kan inte "bevisa" min ståndpunkt. Men jag tycker inte jag har sett någon bra motivering till Västtrafiks regler heller. Om man har en specifik regel som förbjuder något som man tror är farligt borde man väl kunna motivera den. Varför är rullstolar farligare än barnvagnar, rullatorer och stående passagerare?Tony M skrev:På samma sätt undrar jag om du som yttrat dig om säkerhetsrelaterade frågor på en vagntyp som du inte är medveten om hur den ser ut verkligen har lusläst SLs och övriga trafikhuvudmäns resevillkor så att det du säger verkligen har relevans.
(edit: kapade onödigt stycke)
M31
En länk till Göteborgs informationsblad om rullstolar
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... r_i_trafik
/JAgr
/JAgr
Re: M31
Innebär detta att planer på en ramp nu övergivits?JAgr skrev:En länk till Göteborgs informationsblad om rullstolar
/JAgr
Lite för/nackdelar med ramp och höga plattformar.errkki skrev: Vad är annars alternativet till ramp? Höga perronger och låga fordon? Målet är väl att det inte ska vara någon höjdskillnad alls mellan fordon och hållplats... eller!?
Rampen möjliggör även att rullstol lätt kan rulla på/av även vid tillfälliga hållplatser och vid vagnfel på gatan.
Dock så måste rampen låsas i infällt läge och ge klarsignal på något sätt. Strombussarna har löst det med en manuell ramp som man viker uppåt/utåt.
När jag var på kollektivtrafnsportmässan pratade jag en halvtimme med en firma som handikappanpassar bussar. De hadde en lite gullig ramp som föläggs under golvet och enast är ca 90mm hög. Men om den tål miljön under en 31'a vet jag inte. Men det var en heltklart smidig konstruktion, ska se om jag hittar en länk till tillverkaren.
Höja hållplatser, kräver att alla vagnar/bussar håller ungefär samma höjd. JAgr, vilken höjd har M32's låggolv iförhållande till M31?
Ett problem som kan uppstå om man höjer hållplatserna för mkt är att all teknik på en M31 sitter undervagnen med luckor framför. De kan bli svåra att öppna och då blir det stora bekymmer vid vagnfel.
Ur gatuestetisk synvinkel vill man nog inte höja hpl med än 150-200 mm för att dessa inte ska bli av modellen "plattform". Sen kan det ju vara bra men en liten höjdskillnad så blir det inte en ramp till hållplatsen.
//Q
Min åsikt är att en rullstol består av en hel del stålrörsom i kombination med den rörelseengeri som fginns i rullstolen med dess vikt kan bli farlig för övriga resenärer. Det finns en hel del sakker som en resenär kan fastna på rullstolen. T.ex. fastna med handen i ett hjul om rullstolen kommer i rörelse.kildor skrev: -----8<-----
Om man har en specifik regel som förbjuder något som man tror är farligt borde man väl kunna motivera den. Varför är rullstolar farligare än barnvagnar, rullatorer och stående passagerare?
(edit: kapade onödigt stycke)
En rullstol står inte stilla vid en ev bromsning (jämför med en bromsa barnvagn, den rör sig mkt..) och rullstolsåkaren kan då ha väldigt svårt att häva rullningnen. Alla rullstolåkare är inte helt rörliga, jag antar att Erkkii har ganska bra rörlighet i armarna eftersom du jobbar, men en hel del har inte den rörligheten. Dessutom tror jag att många rullstolsåkare kan känna sig säkrare då de vet att deras rullstol sitter fast och inte kan komma i rörelse.
Sedan finns det ju en del elrullstolar i drift. Då är frågan ska dessa tillåtas samtidigt med "vanliga"? Min åsikt är ja, tillåter vi den ena gruppen kan vi likagärna tillåta dem. Men en elrullstol väger betydligt mer och åstakommer därigenom mer skador vid en urspårning/kollition/etc.
rollatorn och barnvagnen, ja dessa väger för det första inte > 70kg. Och massan på objektethar rättstor betydelse i sammanhanget.
Dessutom finns det redan remmar för att sätta fast sin banrvagn, iaf ska det göra det, de fösvninner väldigt snabbt då mindra begåvade typer leker med kniv. Vidare finns ledstänger i sådan höjd att man kan ställa vagnar så att de inte flyger frammåt om ngt händer.
//Q
"Problemet" med elrullstolar har ju Västtrafik/GS/Trafikkontoret/vilka-ni-vill löst på det smidiga viset att de inte har en chans att komma ombord. En 15 cm kant är omöjlig att forcera och ramper finns inte (i dagsläget iallafall). Elrullstolar KAN INTE följa med buss eller spårvagn. Detta är i sej beklämmande. Rullstolar KAN följa med - men får som bekant inte.Q skrev:Sedan finns det ju en del elrullstolar i drift. Då är frågan ska dessa tillåtas samtidigt med "vanliga"? Min åsikt är ja, tillåter vi den ena gruppen kan vi likagärna tillåta dem. Men en elrullstol väger betydligt mer och åstakommer därigenom mer skador vid en urspårning/kollition/etc.
Dagens rullstolar är till allra största delen byggda av lättmetall (titan är det allra vanligaste) och väger inte mer än en matkasse. En rullstol har inte en bråkdel så många utstickande delar som en normal barnvagn. Jämför en katalog med moderna barnvagnar och en med moderna rullstolar och förvånas över skillnaderna (det gjorde jag)!
Förutsättningarna för att låta rullstolar följa med kollektivtrafiken har förändrats radikalt från det att resereglerna författades i början av 80-talet. Det är dags för Västtrafik/GS/Trafikkontoret/vilka-ni-vill att vakna upp och inse att året nu är 2004!