Hörde av en trafikvärd i torsdags att hon var uppsagd, för SL skulle inte ha trafikvärdar längre. Det var en värd som kollar biljetter vid bakdörrarna vid 2:ans hållplats vid Slussen. (Riktning mot Sofia).
Sedan läser man att det nyligen placerades ut trafikvärdar vid några stökiga busshållplatser i Västerort. "Värdar ska stoppa stök vid stationen". Dessa skall enligt artikeln inte kolla accesskort vid bakdörrarna, utan snarare förhindra påstigning där.
Trafikvärdar har ju förekommit utmed spårväg 7. Åtminstone vid sådana tillfällen då behovet kan antas föreligga. Blir det inga sådana i framtiden?
Någon som har mer detaljerad information?
Trafikvärdar i SL-trafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Trafikvärdar i SL-trafiken
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikvärdar i SL-trafiken
Ja, LÅ1. Den detaljerade informationen kallas för källkritik!
Massmedia (och särskilt Mitt i, som börjar få samma journalistikförtroende som Aftonbladet, d vs "dyngpress"!) kan inte i dagsläget skilja på värdar, väktare och ordningsvakter.
Den sistnämnda kategorin, ordningsvakter, är de som har laglig rätt att hindra påstigning vid bakdörrarna handgripligen.
Och det är nog ordningsvakter som kallas felaktigt för "värdar" (det låter ju gulligare gentemot trafikanterna) som media menar, men i deras värld ser allt ut som värdar...
Massmedia (och särskilt Mitt i, som börjar få samma journalistikförtroende som Aftonbladet, d vs "dyngpress"!) kan inte i dagsläget skilja på värdar, väktare och ordningsvakter.
Den sistnämnda kategorin, ordningsvakter, är de som har laglig rätt att hindra påstigning vid bakdörrarna handgripligen.
Och det är nog ordningsvakter som kallas felaktigt för "värdar" (det låter ju gulligare gentemot trafikanterna) som media menar, men i deras värld ser allt ut som värdar...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Värdar är billigare än ordningsvakter och genom att använda värdar framstår det som SL gör något samtidigt som notan blir lägre. Att sedan värdarna inte har någon befogenhet är en annan femma.
Jag har glömt att medvetet kolla, men tror inte jag sett några trafikvärdar på busshållplatserna inne i stan de två senaste dagarna. Det verkar alltså vara så att den servicen har upphört!?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Jag ställer mig lite frågande till trafikvärdarnas funktion. Ofta står de och pratar med varandra två och två på perrongen på ett sätt som effektivt förhindrar allmänheten från att gå fram och fråga om något. Jag ställde en gång en fråga om hur jag bäst skulle ta mig stan när tunnelbanan strejkade och fick ett mycket svävande svar. De visste uppenbarligen inget om parallella busslinjer.