Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Willy Forsström skrev:Ja kanske ett fattigdomsbevis men samtidigt en inte så galen tanke. Det är inte nödvändigt att uppfinna hjulet om och om igen. Jag tror (obs tror) att M32 i Göteborg blivit en bättre produkt om man köpt en utprovad modell från någon av de stora etablerade tillverkarna. Jag ska inte klanka på SL-s A35 och A36 ännu men efter en provtur i går mellan Ropsten och Gåshaga måste jag trots allt tycka att jag åkt i bekvämare vagnar.
Fattigdomsbevis tycker jag är ett onödigt starkt ord från Leif. I övrigt måste jag ge Willy rätt. De mest framgångsrika spårvagnarna på senare år har varit M06/A34 (omodifierad Frankfurtmodell) och A32 (Köln K4000, med i princip endast förarhytten utbytt). Men så kommer också båda vagntyperna från en beprövad tillverkare. Det är när trafikförvaltningarna börjar joxa på egen hand med specifikationerna (och dessutom vänder sig till obskyra tillverkare som AnsaldoBreda och CAF) som det går åt pipan.
Beträffande just A35/A36 skulle det förvåna mig mycket om SLL kommer att avropa en endaste vagn till ur den groteskt stora option som kom till under Chrille W:s glada dagar.
Kan så vara...
Nu var ju M06 (och senare A34) något som skakades fram av "spårvägsräddarna" här i Norrköping, så de ska väl inte falla så stor skugga där. Bra vagnar, den saken är klar. Nu känner jag ju till spelet där bakom ganska väl, men det ska vi inte trötta med här. De är ju allafall ett bra exempel på på att det som SL gör, uppfinner hjulet igen, gång på gång, är fruktansvärt onödigt. Här fick man ju bra spårvagnar som går klockrent, tack vara att Norrköping (och i viss mån Frankfurt) ställde upp på föredömligt sätt med sina resurser.
Sen kan jag nog hålla med om att fel sorts byråkrater, ska inte ha ha för mycket att säga till om när man ska köpa spårvagnar (och annat med iofs), för då går det fel. M32 är väl de mest kända exemplet på det (iofs även SL95 i Oslo kanske). Hur de är med A35/36 är kanske lite tidigt ännu att säga, däremot har ju inte signaltekniken varit så lyckat på Stockholm spårvägssatsningar.
Ska man ha någon favoritspårvagn så skulle jag nog säga GT6N, som kom att kallas för M98 i Norrköping. Bekväma att åka med, både som sittande och stående resenär. Men det bästa var väl att de var tysta både för resenärerna som för omgivningen på utsidan. Det är inte mycket ljud de ger ifrån sig när de kör över växlar till exempel. Sådant ger ett gott intryck.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
leifd skrev:Du kan nog få de flesta vagnkonstruktioner i en egen design idag, så de är inte alls unikt för Skoda...
Att sen fattiga länder som Sverige, får köpa vagnar specade för andra städer (M06, A34) är ju egentligen bara ett sorgligt fattigdomsbevis.
Ja, de flesta kan fixa en egen design om man inte tycker om standarddesignen.
Så design är väl snarare en icke-fråga.
Däremot så håller jag inte med om att det är ett fattigdomsbevis att man tar redan färdiga produkter, det är ett bra sätt att hålla kostnaderna låga vid mindre leveranser (som ju denna var).
leifd skrev:Du kan nog få de flesta vagnkonstruktioner i en egen design idag, så de är inte alls unikt för Skoda...
Att sen fattiga länder som Sverige, får köpa vagnar specade för andra städer (M06, A34) är ju egentligen bara ett sorgligt fattigdomsbevis.
Ja, de flesta kan fixa en egen design om man inte tycker om standarddesignen.
Så design är väl snarare en icke-fråga.
Däremot så håller jag inte med om att det är ett fattigdomsbevis att man tar redan färdiga produkter, det är ett bra sätt att hålla kostnaderna låga vid mindre leveranser (som ju denna var).
/or
Jo precis, för fattiga länder och städer, som våra svenska.
Eleganten skrev:Ska man ha någon favoritspårvagn så skulle jag nog säga GT6N, som kom att kallas för M98 i Norrköping. Bekväma att åka med, både som sittande och stående resenär. Men det bästa var väl att de var tysta både för resenärerna som för omgivningen på utsidan. Det är inte mycket ljud de ger ifrån sig när de kör över växlar till exempel. Sådant ger ett gott intryck.
Nu har det ju senare visat sej att dessa vagnar kräver mycke av banan och dessutom sliter spår ganska hårt. Såväl Bremen som München, som är bland de största användarna, panerar ju nu att helt slå ut vagntypen inom några år. Hur det blir i Berlin, är väl osäkert, men där finns ju fortfarande gott om äldre höggolvsvagnar att slå ut. Det finns också en problematik med vagnarnas elektronik, som behöver bytas ut, något som pågår i München och Berlin, men tveksamt om München kommer att slutföras på samtliga enheter, som det var tänkt. De städer som har vagntypen på 1000mm-boggier har också en del problem kopplade till detta (transmisson mm). Så kanske inte en helt optimal vagntyp ändå.
Eleganten skrev:Ska man ha någon favoritspårvagn så skulle jag nog säga GT6N, som kom att kallas för M98 i Norrköping. Bekväma att åka med, både som sittande och stående resenär. Men det bästa var väl att de var tysta både för resenärerna som för omgivningen på utsidan. Det är inte mycket ljud de ger ifrån sig när de kör över växlar till exempel. Sådant ger ett gott intryck.
Nu har det ju senare visat sej att dessa vagnar kräver mycke av banan och dessutom sliter spår ganska hårt. Såväl Bremen som München, som är bland de största användarna, panerar ju nu att helt slå ut vagntypen inom några år. Hur det blir i Berlin, är väl osäkert, men där finns ju fortfarande gott om äldre höggolvsvagnar att slå ut. Det finns också en problematik med vagnarnas elektronik, som behöver bytas ut, något som pågår i München och Berlin, men tveksamt om München kommer att slutföras på samtliga enheter, som det var tänkt. De städer som har vagntypen på 1000mm-boggier har också en del problem kopplade till detta (transmisson mm). Så kanske inte en helt optimal vagntyp ändå.
Det är synd att just den tekniska biten ska krångla, för ur passagerarsynpunkt så fann jag den som mycket bekväm och tyst. Upplevde den också som mycket pigg och snabb i spåret. Ur den synvinkeln så klassar jag den som favoritspårvagn för min del. Det tekniska kan jag dock inte ha någon åsikt om!
Det är synd att just den tekniska biten ska krångla, för ur passagerarsynpunkt så fann jag den som mycket bekväm och tyst. Upplevde den också som mycket pigg och snabb i spåret. Ur den synvinkeln så klassar jag den som favoritspårvagn för min del. Det tekniska kan jag dock inte ha någon åsikt om!
Förvisso kan jag hålla med dej, vagntypen är trevlig och finns ju i 4-delade versioner i Bremen och München också. Dock finns det ju en mängd andra vagnar som står sig minst lika bra idag.
Dock är ju många parametrar som t.ex. " Bekväma att åka med, både som sittande och stående resenär. Men det bästa var väl att de var tysta både för resenärerna som för omgivningen på utsidan. Det är inte mycket ljud de ger ifrån sig när de kör över växlar till exempel. Sådant ger ett gott intryck." inte värt ett dugg, om inte vagnarna fungerar tekniskt bra, eller är så svåra att få reservdelar till, att de står länge avställda i väntan.
Nej, ska vi snacka favoriter, så får nog trotts allt hållas oss til så pass moderna grejer, så att de finns i produktion fortfarande.
Givetvis bör det tekniska vara i så gott skick att vagnarna fungerar. Att ha dom stå avställda i vagnhallar, haverera utmed linjesträckningarna, eller att det inte går att få tag på reservdelar är knappast något att eftersträva.
Min poäng är mest att vagntypen uppfyller sådana krav man kan vänta sig av en ny modern spårvagn. Att den är bekväm och framför allt tyst och bidrar till en attraktiv kollektivtrafik. Sedan hade det varit pricken över i om även det tekniska hade varit på topp. Det är ett memo som måste gå hand i hand, men som tyvärr inte alltid gör det.
Eleganten skrev:Min poäng är mest att vagntypen uppfyller sådana krav man kan vänta sig av en ny modern spårvagn. Att den är bekväm och framför allt tyst och bidrar till en attraktiv kollektivtrafik. Sedan hade det varit pricken över i om även det tekniska hade varit på topp.
Det är väl inte så svårt att göra en bekväm och tyst spårvagn om man inte behöver uppfylla kravet att den ska röra på sig.
Eleganten skrev:Min poäng är mest att vagntypen uppfyller sådana krav man kan vänta sig av en ny modern spårvagn. Att den är bekväm och framför allt tyst och bidrar till en attraktiv kollektivtrafik. Sedan hade det varit pricken över i om även det tekniska hade varit på topp.
Det är väl inte så svårt att göra en bekväm och tyst spårvagn om man inte behöver uppfylla kravet att den ska röra på sig.
Det finns ju dom som tycker att spårvagnar är något ålderdomligt som inte har utvecklats något nämnvärt sedan 1800-talet. Och jag kan hålla med om det på ett antal vagntyper som har levererats på senare tid. Då är MAN-bussar att föredra. Men eftersom den här tråden handlade om vilka favoritspårvagnar man hade, och inte vad som ska beställas för morgondagen så kan vi överlåta tråden till det som den var tänkt för.
Eleganten skrev:
Det finns ju dom som tycker att spårvagnar är något ålderdomligt som inte har utvecklats något nämnvärt sedan 1800-talet. Och jag kan hålla med om det på ett antal vagntyper som har levererats på senare tid. Då är MAN-bussar att föredra. Men eftersom den här tråden handlade om vilka favoritspårvagnar man hade, och inte vad som ska beställas för morgondagen så kan vi överlåta tråden till det som den var tänkt för.
Kan hålla med om allt du skriver faktiskt..!
Men de gamla GT6N vagnar kan vi nog tyvärr inte längre räkna till nya och moderna...
Däremot är ju Skoda 15T, som finns på bild längre upp i tråden modern, tyst och bra att åka i.
Jag får för mej att du inte provåkt, i så fall bör du göra det. Rekommenderar en resa till Prag, där dessa finns i stor mängd nu, liksom iofs en massa gamla bra vagnar också. Dessutom en himla trevlig stad...
Angående fördelar och nackdelar med MAN-s GT6 (M98) finns båda delarna om man bortser från det rent tekniska.
Om jag börjar med nackdelar först. Förarplatserna som faktiskt inte är oväsentlig del av vagnen och som ska utnyttjas längst sammanhängande tid av samma person är för trång och svårarbetad. De enormt stora podestrarna runt hjulhusen och motorerna gör att trappsteg är oundvikliga. Gången vid hjulhusen är för trång. Dörrarnas konstruktion (utåtgående bladdörrar) är inte bra.
Största fördelen med vagnen är fjädringen (luftfjädring) som ger en mjuk och bra gång i spåret. Skapligt stora ytor för barnvagnar/rollatorer mm. Hyfsat bra prestanda vilket ger bra acceleration.
Vagntypen är ur förarperspektiv skön att köra trots trång förarplats och i dagens trafik utan kundkontakt skulle nog detta kunna accepteras. Däremot är hjulhusens utformning och stolarnas placering på dessa inte bra ur passagerarsynpunkt. Jag känner spontant att M98-vagnarna varit en tillgång i Norrköping men att deras störningskänslighet uppväger fördelarna. Vagnarna hade ca 30%-s tillgänglighet mot 90% för de 50 år gamla M97 och 98% för M06.
Eleganten skrev:
Kan hålla med om allt du skriver faktiskt..!
Men de gamla GT6N vagnar kan vi nog tyvärr inte längre räkna till nya och moderna...
Däremot är ju Skoda 15T, som finns på bild längre upp i tråden modern, tyst och bra att åka i.
Jag får för mej att du inte provåkt, i så fall bör du göra det. Rekommenderar en resa till Prag, där dessa finns i stor mängd nu, liksom iofs en massa gamla bra vagnar också. Dessutom en himla trevlig stad...
Håller med om att Prag (Praha) är en trevlig stad vilket även Riga är där man finner Skoda 15T på 2 linjer varav en går i närheten av färjeterminalen, dagskort kan man köpa i kiosken där, glöm inte att besöka Centralmarknaden när du kan slita dig från spårvagnsåkandet. Det finns fortfarande ett gäng Tatra 3 + 3M där också.
Vad det gäller Skoda 15T så hade Prag problem med dom först levererade spårvagnarna, mycket kan bero på Prags topografi med med kraftiga påkänningar för vagnarna. Citatet är översatt med hjälp av Googles transate, språkfel är ej korrigerade.
Lägger det här istället för att öppna en ny tråd.
"New Prague spårvagn 15T ForCity måste efter att ha kört var 20.000 km för översyn, för att byta ut sina defekta hjulet. Enligt tillverkaren Skoda Transportation i form av förebyggande kontroller, inte felet inte påverkar körsäkerheten. Hjul har ändrats i 25 av de 44 spårvagnar levereras. Ersättnings kostnader av tillverkaren inom garantiservice. Hur Skoda återanskaffningsvärdet, Skoda talesman Lubomir Black misslyckades.
Defekter, som bestod av rollover ringar för att navet av cykeln började dyka förra året. I september meddelade transportören att en del av spårvagnen stängs. "Spårvagnar är förbjudet att köra mer än 20 kilometer tiísc. Gränsen är ordentligt inställd, så jag inte visa fel ", säger teknisk direktör Transport Company Prag (DPP) Jan Šurovský. Mer om: http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-l ... n=copylink
Enligt svarta defekter i hjulupphängningen kan inte lära sig på en ny cykel, men efter att ha täckt ett visst antal kilometrů.Kola Skoda säger det tyska företaget GMT, Skoda nu testar hjulen på en annan inhemsk producent.
"Wheels är utrustade med apparater GMT bara spårvagnar, som tillverkades förra året. De nya spårvagnar är utrustade med modifierade hjul, varav tillverkaren enligt hans uttalande denna pjäs fel har tagits bort. Ändå kommer vi att fortsätta för att garantera passagerarnas säkerhet och genomföra dessa kontroller på nyligen levererade spårvagnar ", säger Black. Vilka hjul kommer att utrustas med ytterligare leveranser av spårvagnar i Prag, enligt Black beslutar i mitten av året.
Prag transportföretaget Skoda Transportation har tecknat ett avtal om leverans av 250 spårvagnsKontraktsSumman uppgår till cirka 19 miljarder kronor. Enligt analysen, som han beställt, Prag borgmästare Bohuslav Svoboda (ODS), är inköp till nackdel för Prag. De nya spårvagnar har varit i provdrift fel på strömavtagarna. Fördraget, men kan inte sägas upp.
Dessutom har företaget inte har tillräckligt med pengar för att köpa till detta års förbrukning i form av ett reverslån förmodligen fyra miljarder kronor. Mer om: http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-l ... n=copylink
C12C3C3C12 skrev:Vad det gäller Skoda 15T så hade Prag problem med dom först levererade spårvagnarna, mycket kan bero på Prags topografi med med kraftiga påkänningar för vagnarna. Citatet är översatt med hjälp av Googles transate, språkfel är ej korrigerade.
Lägger det här istället för att öppna en ny tråd.
"New Prague spårvagn 15T ForCity måste efter att ha kört var 20.000 km för översyn, för att byta ut sina defekta hjulet. Enligt tillverkaren Skoda Transportation i form av förebyggande kontroller, inte felet inte påverkar körsäkerheten. Hjul har ändrats i 25 av de 44 spårvagnar levereras. Ersättnings kostnader av tillverkaren inom garantiservice. Hur Skoda återanskaffningsvärdet, Skoda talesman Lubomir Black misslyckades.
Defekter, som bestod av rollover ringar för att navet av cykeln började dyka förra året. I september meddelade transportören att en del av spårvagnen stängs. "Spårvagnar är förbjudet att köra mer än 20 kilometer tiísc. Gränsen är ordentligt inställd, så jag inte visa fel ", säger teknisk direktör Transport Company Prag (DPP) Jan Šurovský. Mer om: http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-l ... n=copylink
Enligt svarta defekter i hjulupphängningen kan inte lära sig på en ny cykel, men efter att ha täckt ett visst antal kilometrů.Kola Skoda säger det tyska företaget GMT, Skoda nu testar hjulen på en annan inhemsk producent.
"Wheels är utrustade med apparater GMT bara spårvagnar, som tillverkades förra året. De nya spårvagnar är utrustade med modifierade hjul, varav tillverkaren enligt hans uttalande denna pjäs fel har tagits bort. Ändå kommer vi att fortsätta för att garantera passagerarnas säkerhet och genomföra dessa kontroller på nyligen levererade spårvagnar ", säger Black. Vilka hjul kommer att utrustas med ytterligare leveranser av spårvagnar i Prag, enligt Black beslutar i mitten av året.
Prag transportföretaget Skoda Transportation har tecknat ett avtal om leverans av 250 spårvagnsKontraktsSumman uppgår till cirka 19 miljarder kronor. Enligt analysen, som han beställt, Prag borgmästare Bohuslav Svoboda (ODS), är inköp till nackdel för Prag. De nya spårvagnar har varit i provdrift fel på strömavtagarna. Fördraget, men kan inte sägas upp.
Dessutom har företaget inte har tillräckligt med pengar för att köpa till detta års förbrukning i form av ett reverslån förmodligen fyra miljarder kronor. Mer om: http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-l ... n=copylink
Nåja, de där är väl inte särskilt oroande. De hör väl snarare till rutin numera att man får oväntat stort hjulslitage eller andra typer av problem, när nya fordon introduceras. Även strömavtagarna sägs man haft problem med. Men jag antar att alla såna här problem löses. Eftersom leveranserna hela tiden fortsatt, så kan jag ju inte se annat än att man löst det som framkommit. Hjul och strömavtagare är ju vagnens kontakt med infrastrukturen, så de kan ju faktisk vara så att det är där det kan behövas en del justeringar.
leifd skrev:Nåja, de där är väl inte särskilt oroande. De hör väl snarare till rutin numera att man får oväntat stort hjulslitage eller andra typer av problem, när nya fordon introduceras. Även strömavtagarna sägs man haft problem med. Men jag antar att alla såna här problem löses. Eftersom leveranserna hela tiden fortsatt, så kan jag ju inte se annat än att man löst det som framkommit. Hjul och strömavtagare är ju vagnens kontakt med infrastrukturen, så de kan ju faktisk vara så att det är där det kan behövas en del justeringar.
Nja... M32-historien visar väl rätt tydligt att det kan finnas krafter bakom en utökad beställning som inte har någonting att göra med hur bra produkten fungerar.
Det där med hjulslitage är också ytterst tveksamt huruvida man någonsin skulle komma tillrätta med. Om man kan finna något enskilt materialfel så är det väl en sak, men t ex när det gäller M06/A34 så är det ju snarast den grundläggande konstruktionen som gör att problemen uppkommer och då är det inget man åtgärdar, utan man får lära sig att leva med det och hantera det. (C20 och X60 har också ständiga hjulbyten att se fram emot under resten av sin livslängd...)
leifd skrev:Nåja, de där är väl inte särskilt oroande. De hör väl snarare till rutin numera att man får oväntat stort hjulslitage eller andra typer av problem, när nya fordon introduceras. Även strömavtagarna sägs man haft problem med. Men jag antar att alla såna här problem löses. Eftersom leveranserna hela tiden fortsatt, så kan jag ju inte se annat än att man löst det som framkommit. Hjul och strömavtagare är ju vagnens kontakt med infrastrukturen, så de kan ju faktisk vara så att det är där det kan behövas en del justeringar.
Nja... M32-historien visar väl rätt tydligt att det kan finnas krafter bakom en utökad beställning som inte har någonting att göra med hur bra produkten fungerar.
Det där med hjulslitage är också ytterst tveksamt huruvida man någonsin skulle komma tillrätta med. Om man kan finna något enskilt materialfel så är det väl en sak, men t ex när det gäller M06/A34 så är det ju snarast den grundläggande konstruktionen som gör att problemen uppkommer och då är det inget man åtgärdar, utan man får lära sig att leva med det och hantera det. (C20 och X60 har också ständiga hjulbyten att se fram emot under resten av sin livslängd...)
Vad menar du, C20 och X60 är två olika konstruktioner, C20 har boggier under mellanvagnen, X60 har Jakobsboggier.
Man kan vara bunden av kontraktet som gör det dyrt att bryta om man inte fixar det finstilta bra.
Niklausson skrev:Vilken vagn tror ni den nya M33 i Göteborg skulle kunna vara och vilken vagn hade vart den mest optimala för Göteborg? Själv hoppas jag på Transtech!
Transtech är förmodligen inte aktuell för M33, då den inte uppfyller kraven för prekvalificering, samt ännu inte finns i en normalspårsversion.