Öppen spärrlinje testas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Är Globen S fortfarande öppen eller är den sluten numera? Det var ju en utgång som tidigt fick öppen linjen.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Re: Liljeholmen
Vad jag vet så ska det inte finnas några spärrar mellan bussarna och tågen från stan. Hör det kommer bli i övrigt vet jag dock inteGN skrev:På tal om öppen spärrlinje. Hur är det tänkt att fungera på Liljeholmen efter ombyggnaden?
Dels angående spärrar, dels angående hur tågen skall trafikera stationen och på vilken sida dörrarna skall öppnas ?
/GN
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Liljeholmen kommer efter ombyggnaden förses med nya "säkra" spärrar typ Speedgate 2000, dvs de med glasdörrar.
Beträffande öppna spärrlinjer i andra städer så är detta oftast kombinerat med täta kontroller. Så icke fallet i Sthlm. Dessutom är skadegörelsefrekvensen / kl-tt-r betydligt mer omfattande i Sthlm än i andra tunnelbanesystem. Detta motiverar högre slutenhet i systemet. av de stora omplexa tunnelbanesystemen som Paris, London och New York har samtliga slutna spärrlinjer. Det är inte av en slump.
Ytterligare en aspekt på öppna spärrlinjer är att slutna spärrlinjer försvårar för obehöriga att ta sig in i systemet. Detta har t o m varit en stark synpunkt från Järnvägsinspektionen.
Beträffande öppna spärrlinjer i andra städer så är detta oftast kombinerat med täta kontroller. Så icke fallet i Sthlm. Dessutom är skadegörelsefrekvensen / kl-tt-r betydligt mer omfattande i Sthlm än i andra tunnelbanesystem. Detta motiverar högre slutenhet i systemet. av de stora omplexa tunnelbanesystemen som Paris, London och New York har samtliga slutna spärrlinjer. Det är inte av en slump.
Ytterligare en aspekt på öppna spärrlinjer är att slutna spärrlinjer försvårar för obehöriga att ta sig in i systemet. Detta har t o m varit en stark synpunkt från Järnvägsinspektionen.
Markus Eisler skrev:Det finns ingenting som är gratis här i världen. Man betalar för en tjänst eller vara. Eller också låter man bli att betala men utnyttjar då naturligtvis inte tjänsten. Att resa kollektivt utan att betala är ingenting annat än ett parasitbeteende och ytterst omoraliskt och osolidariskt gentemot såväl betalande trafikanter som mot trafiksystemet i stort.
Så talar en äkta parasiterande kapitalist!
Tuben är den andra staden.
Inte behöver man vara kapitalist för att resonera som Markus Eisler. Det räcker att man är hederlig och har en god rättsuppfattning!. Och den som parasiterar är den som inte betalar för sig!ViGiL skrev:Markus Eisler skrev:Det finns ingenting som är gratis här i världen. Man betalar för en tjänst eller vara. Eller också låter man bli att betala men utnyttjar då naturligtvis inte tjänsten. Att resa kollektivt utan att betala är ingenting annat än ett parasitbeteende och ytterst omoraliskt och osolidariskt gentemot såväl betalande trafikanter som mot trafiksystemet i stort.
Om ingen betalade för kolektivtrafiken så skulle den inte finnas!
Och vem skulle Markus parasitera på?ViGiL skrev:Markus Eisler skrev:Det finns ingenting som är gratis här i världen. Man betalar för en tjänst eller vara. Eller också låter man bli att betala men utnyttjar då naturligtvis inte tjänsten. Att resa kollektivt utan att betala är ingenting annat än ett parasitbeteende och ytterst omoraliskt och osolidariskt gentemot såväl betalande trafikanter som mot trafiksystemet i stort.
"SL" gör ingenting. Färdbeviskontrollen är utlagt på entreprenad på Connex och Ciypendeln (som du förstås vet).bruse skrev:Vet inte hur SL gör, men andra företag bruakr anställa det som behövs. Eller internutbilda. Kanske nåt för att prova?MJ skrev:>När jag varit i Budapest, Paris, Berlin osv, så har jag i snitt råkat ut för en kontroll per dag! En per dag, mot en per år i Stockholm! Klart att betalningsmoralen är låg här, när man i princip inte riskerar något alls. Dessutom har kontrollörerna inga befogenheter alls, att varken kräva legimitation eller kvarhålla dig tills polis kommer (å de lär ju dröja...)
>Nästan så man tror att SL vill man ska tjuvåka.
Ja vad ska man göra?Tänk om man bara kunde ordna fram 100 nya kontrollanter eller så, det skulle vara väldigt bra. Fler kontrollanter säger jag bara.
tidigare test av öppen spärrlinje?
Hej,
Någon som känner till ett tidigare test med öppna spärrar som gjordes i början av 90-talet? Vilket år kan det ha varit? Vilken station?
Någon som känner till ett tidigare test med öppna spärrar som gjordes i början av 90-talet? Vilket år kan det ha varit? Vilken station?
Ja, eftersom jag själv var involverad i detta projekt så skall vi se här...(med vissa förbehåll, minnet kan ju svika):
Hammarbyhöjden S
Bagarmossen
Globen S
Hägerstensåsen S
Västertorp S
Alvik S
Stadshagen N
Solna centrum N
Johannelund
Vällingby N
Danderyds sjh N
Gärdet S
Gubbängen N
Ett misslyckat projekt med ökat fuskåkande, ökad vandalisering, ökad otrygghet och sämre betalningsmoral som följd.
Bort med öppen spärrlinje på Slussen N NU!
Hammarbyhöjden S
Bagarmossen
Globen S
Hägerstensåsen S
Västertorp S
Alvik S
Stadshagen N
Solna centrum N
Johannelund
Vällingby N
Danderyds sjh N
Gärdet S
Gubbängen N
Ett misslyckat projekt med ökat fuskåkande, ökad vandalisering, ökad otrygghet och sämre betalningsmoral som följd.
Bort med öppen spärrlinje på Slussen N NU!
Blandar du inte bort korten Marcus?
Beror inte de flesta av dina nackdelar på att man slopade bemanningen samtidigt i många stationsändarna?
Jag kan inte se att vi som bor i Bagarmossen och har öppen spärrlinje grisar ned och slåss mer än i Kärrtorp som har dina älskade spärrar?
För att få trygghet, trygghet, trygghet i tunnelbanan krävs levande personal, personal, personal, vilket kostar pengar, pengar pengar...
SB
Beror inte de flesta av dina nackdelar på att man slopade bemanningen samtidigt i många stationsändarna?
Jag kan inte se att vi som bor i Bagarmossen och har öppen spärrlinje grisar ned och slåss mer än i Kärrtorp som har dina älskade spärrar?
För att få trygghet, trygghet, trygghet i tunnelbanan krävs levande personal, personal, personal, vilket kostar pengar, pengar pengar...
SB
- TimK
- Kontakt:
Som stockholmarna inte vill betala, betala, betala...vilket de visar gång på gång på gång...Stefan B skrev:Blandar du inte bort korten Marcus?
SB
-- Tim
Man betalar gärna för bra tjänster och produkter, inte för att bli blåst hela tiden...TimK skrev:Som stockholmarna inte vill betala, betala, betala...vilket de visar gång på gång på gång...Stefan B skrev:Blandar du inte bort korten Marcus?
SB
-- Tim
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- TimK
- Kontakt:
Bevis?bruse skrev:Man betalar gärna för bra tjänster och produkter, inte för att bli blåst hela tiden...
Varifrån kom den politiska viljan att sänka skattesubventioneringsgraden för SL-trafiken? Det är ju den som gör att vi inte kan ha en pålitlig trafik med trygghet, rena stationer osv. utan att höja priserna LÅNGT över den nivå där de ligger idag (och då menar jag just IDAG, 17 mars...alltså efter sista höjningen).
Trygghet kostar pengar, precis som Stefan skrev. De pengarna finns inte. Om det inte är för att stockholmarna inte vill betala, vad är då din förklaring, Bruse? *ärligt nyfiken*
En pålitlig trafik kostar också pengar. Jag var och diskuterade detta med en arbetskamrat för bara en stund sedan. På 1980-talet hade man en betydande reservkapacitet hela tiden. Det var inte så mycket så att man hade färre problem i trafiken, utan det var så att man som trafikant inte märkte av problemen eftersom reservkapaciteten drogs in i systemet så snart den behövdes så att trafikanterna ändå kom fram. Denna reservkapacitet är nu borta eftersom den anses vara för dyr för att upprätthålla. Då kan man inte förvänta sig så mycket annat än en mycket mindre pålitlig trafik eller hur?
Mvh Tim
Tim, det hela är mycket enkelt: oavsett varifrån pengarna tas, kan man inte höja priserna förrän man levererar den produkt som man utlovar.
Jag är absolut inte emot höjningen i sig. Men då måste ju produktleverantören se till at man levererar det man ulovar!
Bevis å bevis Vad kräver du? Räcker det att säga att jag aldrig aldrig aldrig det senaste två åren åkt med en tunnelbana som varit i tid?
Jag är absolut inte emot höjningen i sig. Men då måste ju produktleverantören se till at man levererar det man ulovar!
Bevis å bevis Vad kräver du? Räcker det att säga att jag aldrig aldrig aldrig det senaste två åren åkt med en tunnelbana som varit i tid?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- TimK
- Kontakt:
Jag vill ha bevis på att stockholmarna är beredda att betala för en välfungerande kollektivtrafik. Det tror jag nämligen inte. Vad du har råkat ut för när det gäller störningar i trafiken är inte det jag är intresserad av i detta sammanhang (fast det är ju naturligtvis bedrövligt...men samtidigt: Var inte tågen i tid på Tub3 förra året när du åkte med mig, och när du och klonen åkte hela tunnelbanan?).bruse skrev:Tim, det hela är mycket enkelt: oavsett varifrån pengarna tas, kan man inte höja priserna förrän man levererar den produkt som man utlovar.
Faktum kvarstår: Ska SL leverera vad man lovar, ja då måste det till en VÄLDIG massa pengar, någonstans ifrån.
Min uppfattning är att stockholmarna inte är beredda att betala dessa pengar vare sig via skattsedeln eller via SL-biljetten. Då blir ju trafiken inte bättre. Tyvärr.
Mvh Tim
Re: Öppen spärrlinje testas
Nu öppnas spärrarna i tunnelbanan – facket ser risker
SL ska återigen testa öppna spärrar - 20 år efter pilotprojektet vid Slussen som numera kallas ett fiasko. Är förutsättningarna bättre med dagens sätt att betala?DN skrev:När spärrarna öppnades vid Slussen 2004 slutade det med fiasko. Den 16 december gör SL ett nytt test, men på en t-banestation med betydligt färre resenärer.
[...]
Den 16 december blir försöket verklighet när båda spärrlinjerna vid Näckrosens tunnelbanestation slopas under ett års tid.
[...]
– Det får utvärderingen visa, men jag tror många tycker det är rimligt att vi möter upp med fler kontroller. Så gjorde vi även när vi testade påstigning alla dörrar på buss 4. I utvärderingen av det försöket kunde vi inte se att mängden biljettkontroller var något som resenärerna hade synpunkter på, skriver Anton Fendert.
Det skulle säkert hjälpa att ha pristak...SL skrev:I regionfullmäktiges beslut om budget för 2024 har trafiknämnden fått i uppdrag att förbereda ett pilotprojekt med en spärrfri tunnelbanestation. Trafikförvaltningen har tidigare genomfört ett liknande pilotprojekt år 2004 vid tunnelbanestationen Slussen norra vars resultat påvisade ett intäktstapp. Skillnaden från 2004 mot idag är bland annat ett nytt biljettsystem där trafikförvaltningen både förenklat och samtidigt utökat de olika betalningsalternativen.
Snarare ”över 30 år efter att man införde det vid ett antal stationsentréer förra gången”. (Är alla ens återbemannade sedan dess, funderar t ex på Globen södra?)
Det enda relevanta är väl viljan att betala. Sättet att inte betala är detsamma nu som dåEnceladus skrev: ↑måndag 02 december 2024 20:14 Är förutsättningarna bättre med dagens sätt att betala?

- Kristofer
- Kontakt:
Globen södra är inte återbemannad. Där finns en automatspärr som används både för in- och utpassage.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Jag har svårt att förstå upprördheten från en del håll. Troligen handlar det om okunskap från sådana som själva aldrig eller sällan åker med tågen, alternativt fackliga företrädare som ser en risk för minskat antal spärrvakter.
Dessvärre kan ju de som inte vill göra rätt för sig passera spärrarna utan större problem, och på ett sådant sätt att de oftast knuffar eller trampar på betalande resenärer.
Dessvärre kan ju de som inte vill göra rätt för sig passera spärrarna utan större problem, och på ett sådant sätt att de oftast knuffar eller trampar på betalande resenärer.
/Gunnar Ekeving