Invigningsarrangemang 24 okt 2015 Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Invigningsarrangemang 24 okt 2015 Lidingöbanan

Inlägg av LÅ1 »

Peter Bolin skrev:Det blir en lång dag om jag ska gå upp kl. 03.00 på lördag, så det är möjligt att jag väntar med dokumentationen tills solen har gått upp.
kl. 03.00 på lördag är snarare läggdags för mig som är nattuggla! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Du får väl göra som dagens ungdom...."Dygna" :D
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

AGA hållplats? Är det så traditionslöst numera att "SL" inte ens kan skriva AGA Station längre? :shock:
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Varför då, egentligen? Lidingöbanan är ju numera även formellt juridiskt en spårväg, och på sådana har man normalt hållplatser. Jag vet inte om det gamla begreppet "hållstation" (hållplats med stopplikt som markerades med en gul/röd rand) finns längre. Annars är det väl mest en smaksak. "Gamla" Aga var kanske mer "stationsmässig" eftersom där fanns en byggnad med kontor, väntsal m m.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

För att hållatsen har hetat/kallats AGA Station sedan en väldig massa år! SLs pendeltågsstationer är skyltade som stationer även om de är hållställen och hållplatser.

Och på järnvägen heter det inte station längre utan driftplats men ingen får väl för sig att skylta tex "Spånga Driftplats" bara för det? :shock:

Nä fortsätt kalla AGA Station för AGA Station! Det är väl där både vagnar och personal är stationerade eller heter det hållplatsionerade numera? :cheesygrin:
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Mina herrar.

Man får vända sig till TRI Spårväg för hållbara definitioner (till man ändrar dem, såklart): http://www.rtcon.se/sakdok/tri/Tri%20Sp ... 201-10.pdf
§ 1. Begreppsförklaringar (här i lagom ologisk ordning)

pkt. 95. Trafikplats (tpl) = samlat begrepp för station och hållplats
pkt. 39. Hållplats = plats utom station som är avsedd för trafikantutbyte
pkt. 79. Station (stn) = plats med huvudsignaler där tågmöte kan ske.
pkt. 80. Stationsgräns = gräns mellan station och linjesträcka omedelbart utanför stations yttersta infartssignal.

Observera att de sistnämnda punkterna endast tillämpas på LB (till skillnad från t.ex. TvB, som är ett enda ställverksområde, och där egentliga infarts- och utfartssignaler saknas). Så nog uppfyller Aga kraven på att kallas station. Märkligt nog var Aga den enda station där man brukade ropa ut namnet med suffixet -station (jag har t.ex. aldrig hört ex.vis Torsviks station), vilket möjligtvis hänger samman med Agas betydelsen för banans tillkomst (utom någon lustigkurre som ibland kunde ropa ur "Gasaccumulator"). Hur "tanten i taket" har programmerats i A36-orna återstår att höra.

Det gamla regnskyddet vid norrplattformen hade faktiskt en skylt med texten "Aga station".

Bild

Riktigt var herr Gädda har sett ordet hållplats i kombination med stationsmanet Aga vet jag inte, är det möjligtvis detta:
http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/lidingobanan/
Det intressanta är att denna text bl.a. innehåller följande meningar: "Lidingöbanan har varit avstängd i nästan två år på grund av omfattande upprustningsarbeten på spår och stationer." samt "Mellan klockan 12.00 och 16.00 hålls ett invigningsarrangemang vid den nya hållplatsen vid AGA."

Denna fadäs lämnas i alla fall utan ytterligare kommentarer från min sida.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Anders Hanquist

Men man ropar väl för sjutton aldrig ut vilken typ av driftplats det handlar om. Det är ju totalt ointressant för den resande allmänheten. Den här skylten som visas på bilden torde vara ett unikum. Kunde varit något slags "förtydligande" så att inte någon skulle tro att det var själva företaget AGA som hade sin entré där. Förresten borde kanske namnet ha ändrats till '''Dalénum''', som väl området kallas numera. AGA har visserligen fortfarande sitt huvudkontor på platsen, men dominerar inte lika mycket. Dessutom bör ju inte hållplatsnamn vara "kommersiella" enligt regelverket. Möjligen med undantag för "IKEA", som ju underlättar för besökande till sådana platser.
Björn Ehnberg

Anders Hanquist skrev:Men man ropar väl för sjutton aldrig ut vilken typ av driftplats det handlar om. Det är ju totalt ointressant för den resande allmänheten. Den här skylten som visas på bilden torde vara ett unikum. Kunde varit något slags "förtydligande" så att inte någon skulle tro att det var själva företaget AGA som hade sin entré där. Förresten borde kanske namnet ha ändrats till '''Dalénum''', som väl området kallas numera. AGA har visserligen fortfarande sitt huvudkontor på platsen, men dominerar inte lika mycket. Dessutom bör ju inte hållplatsnamn vara "kommersiella" enligt regelverket. Möjligen med undantag för "IKEA", som ju underlättar för besökande till sådana platser.
"för sjutton" - det var väl en rätt trist reaktion. Jag försökte i alla fall förklara vad jag tror är den historiska bakgrunden till att en del förare ropade ut även suffixet -station vid just Aga, oavsett vad du tycker. Märkligt att en sådan sak leder till aggressiva reaktioner, men det är väl ett tecken i tiden. Nå det är i alla fall historia nu, och PIS-systemet i A36-vagnarna ropar och skyltar alldeles säkert "Aga" vid den aktuella stationen.

Att Aga station skulle byta namn till något annat kommer i varje fall inte på fråga. Övervägande historiska skäl talar för det, och det har tack och lov landstinget insett. Det där tjafset med icke-kommersiella namn har f.ö. varit uppe även gällande hållplatsnamnet "Solna Business Park" på Tvärbanan. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... iness+park
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

På fasaden på AGA gamla stationshus stod det AGA Station väl synligt för allt och alla och skylten på regnskyddet med samma text som statio shuset var ifrån 90-talet men ersatte en tidigare sönderslagen skylt med samma text.

Det var i SLs annons inför invigningen som formuleringen "AGA hållplats" dök upp; Själklart ska man inte i normalfallet ha trafikplatskategori med i trafikplatsnamnet men det förekommer!

Skriv AGA eller AGA Station men inte AGA hållplats!

Och rent formellt? Är AGA station eller hållplats numera?

Naturligtvis en ickefråga på det stora hela men det är ju därför vi har detta forum! :cheesygrin: å

AGA är som sagt ett historiskt namn, ska det bytas ska det vara tillGasaccumulator! :D
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Jag har hört en glad förare annonsera Aga centralstation. :-)
Anders Hanquist

Jo. Sådana skojigheter hör ju ihop med de "manuella" utropen. "Automatutrop" blir ju mer "torra" så att säga.

Om nu landstinget råkar använda en i någons tycke "fel" benämning så är det verkligen ingen stor sak. Det råkade bli fel vagntyp i SL-annonsen också. Kanske mer pinsamt, men ändå mest kul. I informationen på SL:s hemsida så formuleras det som "vid den nya hållplatsen vid AGA" vilket nog kommer att leda den intresserade delen av allmänheten rätt.

Anledningen till att man skyltade "AGA Station" på den gamla byggnaden torde ha varit att klagöra att det inte handlade om AB Gasaccumulators kontorsbyggnad. Att det sedan "spillde över" på plattformsskyltarna också kan man undra över.
Björn Ehnberg

Ja, alla behöver vi något att reta oss på. Jag anser i varje fall att Aga enligt gällande TRI är en station. I övrigt är det mesta som avhandlats här historia nu. A36-ans automatutrop kommer med all säkerhet att låta på detta sätt: https://www.dropbox.com/s/00jms7xrslpwp ... p.mp3?dl=0
twr

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev: Anledningen till att man skyltade "AGA Station" på den gamla byggnaden torde ha varit att klagöra att det inte handlade om AB Gasaccumulators kontorsbyggnad. Att det sedan "spillde över" på plattformsskyltarna också kan man undra över.
Ja, det verkar ju vara den troligaste förklaringen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

AGA hållplats stod det i tidningen....
Som sagt ingen stor sak, större sak är väl i så fall om spårvagnschaufförerna kommer räcka?! :)

Tror nog att allt kommer gå utmärkt mer eller mindre direkt och vagnarna kommer efter lite intrimmning vara till stor belåtenhet! :D
Björn Ehnberg

Ja, idag var vi då äntligen framme vid återinvigningen av LB. Här är först några lagom gnälliga intryck av bana och fordon. En sak jag förvånades över var att det inte gick fortare, ställvis t.o.m. långsammare än på den gamla tiden (var i alla fall mitt intryck - jag hade inte alltid möjlighet att se hastighetsmätaren i ledarhytten). Det förefaller också som börvärden och bromskurvor i ATC:n här och där är mer restriktivt inställda än tidigare. Så några påtagligt kortare restider verkar det inte bli. S-kurvan förbi depåområdet verkar vara ett problem för sig, och måste tydligen avverkas i låg fart. Tidigare kunde man få upp rätt bra rulle mellan Larsberg och Aga.

A36 uppvisar som väntat ungefär samma problem som A35. På några sträckor, t.ex. över Lidingöbron och mellan Högberga och Brevik fanns klara tendenser till sinusgång. Här måste CAF hopsta upp folk som kan gångdynamik, så att man i alla fall försöker få bukt med vagnens vekhet i sidled. I övrigt liknade problem, ojämn temperaturfördelning mellan de olika ändarna i kupén, för låg högtalarvolym vid automatutropen (trots volymkontrollen i maxläge), felaktig prioritering mellan samtidiga systemljud (pling vid nästa hållplats-tryckning) och automatutrop, så att de senare klipps av. Och ett rejält smällande i växlarna, något som observerades redan när Arriva började provköra A35 på Solnagrenen. Vid växelkrysset söder om station Gåshaga Brygga har detta blivit ett sådant problem att det föranlett reaktioner (insändarskriverier mm.) från den närboende allmänheten. En annan reflexion jag gjorde är att man inte släckt vagnarnas toppstrålkastare här. På Tvärbanan klagade förarpersonalen mycket över att mötande tåg bländade, speciellt i tunnlarna, av vilka det ju inte finns en endaste en på Lidingö. Då vred CAF strålkastarlinsen 180 grader, så att ljusknippet riktades uppåt istället. Men då fick de boende t.ex. vid Bällsta bro in ljuset i sina lägenheter och började klaga. Tillslut släcktes toppstrålkastarna helt, i synnerhet som funktionen och nyttan ifrågasattes (annars kunde man ju alternativt ha kopplat dem över helljuskontakten). På Lidingö kanske man inte riktigt har de problemen.

Men också allmänhetens synliga glädje över att få åka i en vagn med plant insteg, inga problem med barnvagnar och rullatorer.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den söndag 25 oktober 2015 9:27, redigerad totalt 2 gång.
Björn Ehnberg

Så några snapshots från dagens återinvigning av den 101-åriga Lidingöbanan. Oktober var god mot oss och gav oss som var där ett strålande solsken, trots höstkylan i luften.

Det har gått nästan 2 1/2 halvt år mellan de här bilderna

Bild
Bild

men nu är trafiken igång. Vid Aga station stod vagnarna uppradade när trafiken tillfälligt stoppades inför invigningsceremonin.
Bild

Där gick det högre befälet inom AB SS omkring i skinande vita mössor, som om de hade tagit studenten allihop. Det känns nästan som att förflyttas till det tidiga 50-talet, när jag var liten och åkte mycket fram och tillbaka på banan. Även vagn 17 fick lufta sig. Tyvärr ser det inte så ljust ut för någon adventskörning med denna, SL/TF är inte så pigga på idén, enligt vad jag hörde från AB SS representant.
Bild

Så till själva invigningen, som inleddes med att "den sjunde vagnen", dvs. den med Lidingös "skyline" påstrajpad, rullade in.
Bild

Dagens konferencier var TF:s strategiske planerare, tillika känd spårvägsprofil, Carl "Calle" Silfverhjelm
Bild

Först ut av talarna borde ha varit TF:s förvaltningschef, men han är ju som bekant avsatt, och hans tillförordnade efterträdare var inte närvarande. TF:s talan fördes istället av denne chef inom förvaltningen, vars namn och befattning jag tyvärr alldeles tappat bort i skrivande stund. Även AB SS vd Magnus Braxell (t.v. i bilden, i vit mössa förstås) talade, men där fick jag ingen bra bild.
Bild

Så över till de tyngre politikerna. Först ut var naturligtvis trafiklandstingsråder Kristoffer Tamsons (m)
Bild

Därefter gick ordet till f. kommunalrådet i Lidingö stad, numera investerings- och fastighetslandstingsrådet inom SLL Paul Lindquist (m)
Bild

Avslutande talare var kommunalrådet Anna Rheyneuclaudes Kihlman (m), kommunstyrelsens ordförande i Lidingö stad
Bild

Därefter kunde "den sjunde vagnen" avgå mot Ropsten som första trafiktåg efter den officiella invigningen. AB SS styrelseordförande Thomas Lange ser, med all rätt, nöjd ut
Bild
(observera oktobersolen i lövverket)

I övrigt gick invigningen i sparsamhetens tecken. Allmänheten bjöds på kaffe och (torr) sockerkaka
Bild

och studentorkestern Kårsdraget stod för musikunderhållningen
Bild

Det var, kan man säga, andra bullar.

Men allt roligt har ett slut. Här har jag medföljt "den sjunde vagnen" till Ropsten. Här kan man se att dörrarna givetvis går att öppna på båda sidorna samtidigt
Bild
Bild

Men att göra såhär annat än i samband med avstigningen efter ankomst Ropsten är en absolut nono, så fort avstigningen är avslutad ska åtminstone dörrarna mot gamla spår 3 ställas på frigivning istället, så att man inte får genomdrag och utkylning. Sommartid bör båda sidorna vara frigivna för att inte släppa ut kylan ur kupén vid varm väder.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den söndag 25 oktober 2015 9:26, redigerad totalt 2 gång.
Anders Hanquist

Lite intressant att kolla destinationsskyltarna. De klarar tydligen inte vissa gemena bokstäver med "nedåtgående staplar", alltså g, j, p, q och y. Detta har ju inte märkts på de hittillsvarande destinationerna. Syns dock tydligt på ovanstående bild från Ros. Går det att lösa på något snyggt sätt? Skulle det funka att använda versaler? Kanske svindyrt att programmera om, vad vet jag?
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag har åkt med CAF-vagnarna i Antalya som dels går i trånga gator med låg hastighet, dels på typ förortsbana i hög hastighet max 80 km/h, dom gick utmärkt där, ändå så är dom "truck-vagnar".
Björn Ehnberg

Anders Hanquist skrev:Lite intressant att kolla destinationsskyltarna. De klarar tydligen inte vissa gemena bokstäver med "nedåtgående staplar", alltså g, j, p, q och y. Detta har ju inte märkts på de hittillsvarande destinationerna. Syns dock tydligt på ovanstående bild från Ros. Går det att lösa på något snyggt sätt? Skulle det funka att använda versaler? Kanske svindyrt att programmera om, vad vet jag?
Nu kommer jag inte själv ihåg riktigt hur det såg i i verkligheten, men det kan ju vara vanskligt att gå på fotona. Det kan ju vara så att kamerans exponeringstid är kortare än periodtiden i destinationsskyltens svepfrekvens. Den första bilden är exponerad med 1/100-del, den andra med 1/1000-dels sekund.
twr

Inlägg av twr »

Björn Ehnberg skrev:
Anders Hanquist skrev:Lite intressant att kolla destinationsskyltarna. De klarar tydligen inte vissa gemena bokstäver med "nedåtgående staplar", alltså g, j, p, q och y. Detta har ju inte märkts på de hittillsvarande destinationerna. Syns dock tydligt på ovanstående bild från Ros. Går det att lösa på något snyggt sätt? Skulle det funka att använda versaler? Kanske svindyrt att programmera om, vad vet jag?
Nu kommer jag inte själv ihåg riktigt hur det såg i i verkligheten, men det kan ju vara vanskligt att gå på fotona. Det kan ju vara så att kamerans exponeringstid är kortare än periodtiden i destinationsskyltens svepfrekvens. Den första bilden är exponerad med 1/100-del, den andra med 1/1000-dels sekund.
Jag lade också märke till det. "p" i Ropsten såg nästan ut som "P", eftersom det var i linje med de andra bokstäverna. På plats alltså, inte på foto.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar