kl. 03.00 på lördag är snarare läggdags för mig som är nattuggla!Peter Bolin skrev:Det blir en lång dag om jag ska gå upp kl. 03.00 på lördag, så det är möjligt att jag väntar med dokumentationen tills solen har gått upp.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
kl. 03.00 på lördag är snarare läggdags för mig som är nattuggla!Peter Bolin skrev:Det blir en lång dag om jag ska gå upp kl. 03.00 på lördag, så det är möjligt att jag väntar med dokumentationen tills solen har gått upp.
"för sjutton" - det var väl en rätt trist reaktion. Jag försökte i alla fall förklara vad jag tror är den historiska bakgrunden till att en del förare ropade ut även suffixet -station vid just Aga, oavsett vad du tycker. Märkligt att en sådan sak leder till aggressiva reaktioner, men det är väl ett tecken i tiden. Nå det är i alla fall historia nu, och PIS-systemet i A36-vagnarna ropar och skyltar alldeles säkert "Aga" vid den aktuella stationen.Anders Hanquist skrev:Men man ropar väl för sjutton aldrig ut vilken typ av driftplats det handlar om. Det är ju totalt ointressant för den resande allmänheten. Den här skylten som visas på bilden torde vara ett unikum. Kunde varit något slags "förtydligande" så att inte någon skulle tro att det var själva företaget AGA som hade sin entré där. Förresten borde kanske namnet ha ändrats till '''Dalénum''', som väl området kallas numera. AGA har visserligen fortfarande sitt huvudkontor på platsen, men dominerar inte lika mycket. Dessutom bör ju inte hållplatsnamn vara "kommersiella" enligt regelverket. Möjligen med undantag för "IKEA", som ju underlättar för besökande till sådana platser.
Ja, det verkar ju vara den troligaste förklaringen.Anders Hanquist skrev: Anledningen till att man skyltade "AGA Station" på den gamla byggnaden torde ha varit att klagöra att det inte handlade om AB Gasaccumulators kontorsbyggnad. Att det sedan "spillde över" på plattformsskyltarna också kan man undra över.
Nu kommer jag inte själv ihåg riktigt hur det såg i i verkligheten, men det kan ju vara vanskligt att gå på fotona. Det kan ju vara så att kamerans exponeringstid är kortare än periodtiden i destinationsskyltens svepfrekvens. Den första bilden är exponerad med 1/100-del, den andra med 1/1000-dels sekund.Anders Hanquist skrev:Lite intressant att kolla destinationsskyltarna. De klarar tydligen inte vissa gemena bokstäver med "nedåtgående staplar", alltså g, j, p, q och y. Detta har ju inte märkts på de hittillsvarande destinationerna. Syns dock tydligt på ovanstående bild från Ros. Går det att lösa på något snyggt sätt? Skulle det funka att använda versaler? Kanske svindyrt att programmera om, vad vet jag?
Jag lade också märke till det. "p" i Ropsten såg nästan ut som "P", eftersom det var i linje med de andra bokstäverna. På plats alltså, inte på foto.Björn Ehnberg skrev:Nu kommer jag inte själv ihåg riktigt hur det såg i i verkligheten, men det kan ju vara vanskligt att gå på fotona. Det kan ju vara så att kamerans exponeringstid är kortare än periodtiden i destinationsskyltens svepfrekvens. Den första bilden är exponerad med 1/100-del, den andra med 1/1000-dels sekund.Anders Hanquist skrev:Lite intressant att kolla destinationsskyltarna. De klarar tydligen inte vissa gemena bokstäver med "nedåtgående staplar", alltså g, j, p, q och y. Detta har ju inte märkts på de hittillsvarande destinationerna. Syns dock tydligt på ovanstående bild från Ros. Går det att lösa på något snyggt sätt? Skulle det funka att använda versaler? Kanske svindyrt att programmera om, vad vet jag?