Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)

Inlägg av LÅ1 »

Ett avsnitt av Svenska hemligheter handlar om katastrofsjukhuset under Södersjukhuset. Även delar av järnvägstunneln visas. (Denna järnvägstunnel nämns lite då och då i trådar här på forumet.)

Svenska hemligheter - Säsong 3 avsnitt 4
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Christian Spår

Re: Spåret och katastrofsjukhuset under SöS (Stockholm)

Inlägg av Christian Spår »

Hur mycket användning får de där spåren? Just spåret till eriksdal är väl fortfarande försvarets riksintresse, till stadens förtret som vill bygga. Men det är ju också två säckspår i söder som nätt och jämnt når fram till under korsningen Swedenborgsgatan/Fatburs brunngatan. Bara arbetsfordon?

Det är ett litet förtret att det finns infrastruktur men den passar in så dåligt i trafikbehov att det bästa man kan göra är bara låta det stå i väntan på krig behöver tunga transporter till fartyg.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Spåret har väl ingen betydelse längre eftersom vi inte använder försvaret längre för att skydda vårt lands gränser och sannolikheten för ett storskaligt luftangrepp får anses oerhört litet, krigen har helt enkelt ändrat karaktär sedan 40-talet.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Det spår som leder till SÖStunneln påverkas inte av citybanan och därmed skall det röras vilket brukar vara en bra garanti för att det får vara kvar. I filmen visade man från utfarten efter SÖS och att det skulle komma tåg där är ju tämligen säkert att det inte gör då kontaktledningen är nedklippt :D :D

Fö så om inte jag minns fel är det vid stora ingången dvs mot själva sjukhuset. plattformar i godstågshöjd.

Tänk om man kom på något fiffigt som gjorde att man utan tvekan kunde visa upp allt annat som ligger nergrävt och fungerar......

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
218

Inlägg av 218 »

Stefan Widén skrev:Det spår som leder till SÖStunneln påverkas inte av citybanan och därmed skall det röras vilket brukar vara en bra garanti för att det får vara kvar. I filmen visade man från utfarten efter SÖS och att det skulle komma tåg där är ju tämligen säkert att det inte gör då kontaktledningen är nedklippt :D :D

Fö så om inte jag minns fel är det vid stora ingången dvs mot själva sjukhuset. plattformar i godstågshöjd.

Tänk om man kom på något fiffigt som gjorde att man utan tvekan kunde visa upp allt annat som ligger nergrävt och fungerar......

Stefan
Fast det där med ktl är lite överskattat :D
Plattform är lite storvulet benämnt på lastbryggan under Södersjukhuset.

218

Bild
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag har för mig att man ser från tåget att växeln till det spåret är borttagen, kan nån som åker förbi bekräfta?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Man har en känsla av att det mesta är så att säga bortglömt och att ingen "bryr sig" förrän det kanske blir aktuellt att bygga ngt på området. Kontaktledningen är bottagen (sälvklart, koppar är stöldbegärligt), men utliggarna spretar vind för våg. Kunde man inte plockat ner dem också när man ändå höll på. Vissa tunnlar (i alla fall den under Fåfängan) är igenmurade för att slippa bosättningar. Anläggningens ägare är (rätta mig om jag har fel) kommunen genom exploateringskontoret. Vet inte heller om banan är formellt nedlagd. Det hela verkar i alla fall ytterst lågprioriterat. Men det är ju en rätt märklig miljö för att var "mitt i storstan".
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Anders Hanquist skrev:Man har en känsla av att det mesta är så att säga bortglömt och att ingen "bryr sig" förrän det kanske blir aktuellt att bygga ngt på området. Kontaktledningen är bottagen (sälvklart, koppar är stöldbegärligt), men utliggarna spretar vind för våg. Kunde man inte plockat ner dem också när man ändå höll på. Vissa tunnlar (i alla fall den under Fåfängan) är igenmurade för att slippa bosättningar. Anläggningens ägare är (rätta mig om jag har fel) kommunen genom exploateringskontoret. Vet inte heller om banan är formellt nedlagd. Det hela verkar i alla fall ytterst lågprioriterat. Men det är ju en rätt märklig miljö för att var "mitt i storstan".
Lite märkligt i sammanhanget var att när man byggde Hammarby Sjöstad, norra delen så kostade man på sig att bevara spåren med snygga gaturäler , dock ingen kontaktledning och inga master. Detta i stället för att bara riva upp rälsen vilket borde varit betydligt billigare. På ett avsnitt av banan har man stadsodlingar vilket är i lådor placerade ovanpå banor och den kan plockas bort snabbt. Det verkar som att ambitionen är att banan ska vara kvar något så när intakt för att kunna tas i bruk om det behövs.
Själv har jag i vart fall åkt den med extratåg draget av diesellok T21 så man kan räkna in den i "åkta banor" . Det har också gått några arrangemang med tåg som fortsatt på Saltsjöbanan.
Anders Hanquist

Att man renoverade spåren i Norra Hammarbyhamnen hade att göra med att de faktiskt användes då (första hälften av 1990-talet). Från vårt fikarum i Söderhallen (Spårvägsmuseet) kunde man någon gång i veckan skåda ett diesellok med några godsvagnar passera. Plöstligt upphörde verksamheten. Som jag förstod det var godskunden då Viking Line. Så höjde dåvarande SJ godstrafik taxan för dessa transporter och Viking gick över till lastbilar. Det är så jag minns det. Sedan dess har det bara gått något enstaka utflyktståg och vagntransporter Saltsjöbanan-Hammarby. Sedan förföll det hela alltmer och på den här sidan millenieskiftet tror jag inte något tåg har tagit sig fram den vägen.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag funderar på om sträckan skulle kunna gå att använda, kanske om man satsade på en "billig" lösning. Säg att man har mötesspår under Skanstullsbron, kontaktledning mellan Skanstullsbron och Södra Station och kontaktledning vid vändning vid Slussen. Sen kör man två turer med ladd-el-hybridspårvagnar med möte under Skanstullsbron.
Hållplatser vid Södra Station, Södersjukhuset, Vickergatan (vid koloniträdgårdarna), Eriksdal, Mjärdgränd, Barnängen, Danvikstull, Tegelviksplan, Statsgårdskajen och Slussen. 6,5 km och hållplatstäthet ungefär som Nockebybanan. Förväntat lågt utnyttjande och ganska gles trafik men en bra genväg för de som bor längs sträckan för att komma till såväl Slussen som till Södra Station, och i framtiden även anslutning till T-bana i höjd med Mjärdgränd.

Sen får man se, om det blir en dundersuccé så kanske man kan fundera på utökad trafik.

Någon som vågar sig på en kostnadsberäkning för ett experiment. Man kan ju börja med sträckan Södra Station-Tegelviksplan där spåret i princip finns kvar i helhet.
Anders Hanquist

Låter i och för sig trevligt. Jag undrar om man inte någon gång har räknat lite löst på alla möjligheter att utnyttja en massa "glömda spår". Faller säkert på en massa "tråkiga" realiteter, som trafikantunderlag, tillgänglighet, renoveringskostnader etc.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Odd skrev:Jag funderar på om sträckan skulle kunna gå att använda, kanske om man satsade på en "billig" lösning. Säg att man har mötesspår under Skanstullsbron, kontaktledning mellan Skanstullsbron och Södra Station och kontaktledning vid vändning vid Slussen. Sen kör man två turer med ladd-el-hybridspårvagnar med möte under Skanstullsbron.
Hållplatser vid Södra Station, Södersjukhuset, Vickergatan (vid koloniträdgårdarna), Eriksdal, Mjärdgränd, Barnängen, Danvikstull, Tegelviksplan, Statsgårdskajen och Slussen. 6,5 km och hållplatstäthet ungefär som Nockebybanan. Förväntat lågt utnyttjande och ganska gles trafik men en bra genväg för de som bor längs sträckan för att komma till såväl Slussen som till Södra Station, och i framtiden även anslutning till T-bana i höjd med Mjärdgränd.

Sen får man se, om det blir en dundersuccé så kanske man kan fundera på utökad trafik.

Någon som vågar sig på en kostnadsberäkning för ett experiment. Man kan ju börja med sträckan Södra Station-Tegelviksplan där spåret i princip finns kvar i helhet.
HE HE satt just och kom samma lösning fast ändå inte. Här är min version.
Efter som viking starkt vill ha bortspåret då de påverkat möjligheterna för deras terminalbyggnader mm så tror jag inte på att återuppväcka spåret där. I stället får Viking bekosta en ny plattform med direktanslutning till deras terminal. Med lite god vilja slänger man in en hållplats precis innan tunneln då får även de kryssningsresenärer som ligger där sin egna hållplats. Genom N hby hamnen har vi samma tankar. Vid Eriksdal vill jag komplettera med en hiss upp till Ringvägen då skapas en bra länkning till Tuben där samt att föräldrar med trötta ungar slipper mördararbacken :D Visst måste det bli en station inne vid sös också.... Sen vid södra station kan man vika av spåret tidigare och få en direkt anslutning mot cst. väl där framme gör man en snygg "snäcka" på den hittills så tråkiga järnvägsparken.

Duovagnar så klart, underhåll och uppställning bland allt annat i Hagalund,

Förmodligen har idén vart uppe förut men vissa idéer tål att upprepas till det bli en verklighet... :D

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Odds projekt kostar med omläggning av spåret och dubbelspårig tunnel vilket är en förutsättning ungefär en miljard utan nya fordon. Det är väl ungefär så det brukar sluta med kostnaderna i denhär stan! Fördelen är den långa tunneln som gör att handelskammaren antagligen är på! :D

Vi har ju första tvärbanan som exempel där en av poängerna var att man utnyttjade gamla industrispår!
gbd

Inlägg av gbd »

Odd skrev:Jag funderar på om sträckan skulle kunna gå att använda, kanske om man satsade på en "billig" lösning. Säg att man har mötesspår under Skanstullsbron, kontaktledning mellan Skanstullsbron och Södra Station och kontaktledning vid vändning vid Slussen. Sen kör man två turer med ladd-el-hybridspårvagnar med möte under Skanstullsbron.

Mao en Tram-train i ett omvänt C eller hade du tänkt att trafiken skulle gå i cirkel?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev:Odds projekt kostar med omläggning av spåret och dubbelspårig tunnel vilket är en förutsättning ungefär en miljard utan nya fordon. Det är väl ungefär så det brukar sluta med kostnaderna i denhär stan! Fördelen är den långa tunneln som gör att handelskammaren antagligen är på! :D

Vi har ju första tvärbanan som exempel där en av poängerna var att man utnyttjade gamla industrispår!
Men min idé var att man bara har ett mötesspår under Skanstullsbron, i dagen där det finns plats, inte har dubbelspåriga tunnlar. Poängen var att man kanske inte alls behöver förändra något spår alls, utan "bara" hänga upp kontaktledning på delar av sträckan. Mötesspåret behöver ju bara rymma en vagn av vald vagnslängd. Terminering vid Vikingterminalen som initial ändhållplats gör att inget nytt spår behöver anläggas initialt och eftersom det handlar om spårväg så kan kurvan efter tunneln vid Terminalen vara väldigt snäv och därmed inte gå in på terminalens lastområden.

Men du har rätt i Handelskammaren, man kan kalla det för en tunnelbana så kanske de går på det. Rosamedgrönaprickarlinjen.
Christian Spår

Tänkte att framtiden skulle kunna ha några saker som ändrar förutsättningar för kollektivtrafik på spåret

- citybanan kommer ju ha till sidoeffekt att södra plattformen vid södra station inte kommer ha pendeltåg som stannar där, och just nu är väl tanken att regionaltåg inte stannar där heller, men om så sker som blir det rimligtvis fler resenärer som vill spridas på södermalm.
- nacka tunnelbanan skapar en station med uppgång på båda sidor av hammarby kanalen, det kan bli en målpunkt att ta sig till
- viktingterminalen skulle kunna flyttas iväg och man skapar stadsbebyggelse där som vill ha god kollektivtrafik.
- vid "trädgård på spåret" så finns det möjlighet att bygga mer stadsbebyggelse också

Men även då är väl förutsättningarna inte de bästa.
Anders Hanquist

Intressanta "nya" synpunkter. Den föreslagna T-stn "Hammarby kanal" ger ju förvisso en ny omstigningsmöjlighet till en sådan trafikering. Flytt av Vikingterminalen verkar inte vara på gång. Men jag tycker nog att den borde kunna förläggas till Värta/Frihamnsområdet. Gärna en gemensam terminal för hela sjötrafiken till Finland/Ryssland/Baltikum. Men det är en annan fråga.

Hur har du tänkt dig anslutningen vid Södra station?
Christian Spår

Har ingen färdig plan eller något jag vill förespråka. Men man kommer väl till spåren via idag låsta dörrar under rosenlundsgatans bro över södermalmsallén. Alternativt att man gör en uppgång till Swedenborgsgatan, det var ett tag sedan jag såg exakt utformning utritad på någon detaljplan från kommunen. Den senare är väl inte så dålig, fast jag har inte fysiskt varit där och tittat och sett förutsättningar, får ju inte göra det heller.

Problemet är att man inte skapar så stort resvärde för byte mellan linjer. Man behöver mer stadsutveckling längs banan, något som inte alltid är lätt att göra inom tullarna.
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Christian Spår skrev:Har ingen färdig plan eller något jag vill förespråka. Men man kommer väl till spåren via idag låsta dörrar under rosenlundsgatans bro över södermalmsallén. Alternativt att man gör en uppgång till Swedenborgsgatan, det var ett tag sedan jag såg exakt utformning utritad på någon detaljplan från kommunen.
Detaljplanen för nuvarande Södra station ligger här:

http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... =Stadsplan

På plankartan kan man se hur spårområdet ser ut under husen, och även hur det går iväg en tunnel i den sydvästra ändan. Tyvärr är inte det spåret utritat på spårområdesplanen, men det verkar finnas med på den vanliga kartan, dock lite otydligt.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det finns andra planer för spåren öster om SöS: "Centerns nya förslag – bygg Stockholm Low Line".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar