SL X30
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL X30
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL C30
Det glädjer mig att se att man rättat till misstagen ang förarmiljön som man gjorde med C20. Alla nödvändiga reglage verkar finnas framför föraren i stället för utspridda runt hytten. Jag kan dock inte finna aktiveringsnyckeln men det kan ju vara så att den är ersatt av någon annan mekanism. Placeringen av nyckelaktiveringen vid förardörren i C20 visade sig vara mindre lyckosam, vilket man märkte när en ligist snodde förarnyckeln genom att helt enkelt bara ta den och lubba därifrån.
A-stolpen verkar vara alldeles för tjock, som på C20. På C6-liknande Cx-vagnar så är rutorna stora och breda och man har som förare en god sikt, inte bara framåt, utan även snett framåt. Men vi får väl se vad som händer.
A-stolpen verkar vara alldeles för tjock, som på C20. På C6-liknande Cx-vagnar så är rutorna stora och breda och man har som förare en god sikt, inte bara framåt, utan även snett framåt. Men vi får väl se vad som händer.
Genius on call
Re: SL X30
Synd bara att de fortsätter att envisas med att ha några sittplatser i bredd.
Re: SL X30
Vad säger de vänsterhäntas klubb om att ha styrspaken till höger?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Är det med den som man också bromsar? I så fall kan det ju faktiskt vara allvarligt, så länge man godkänner vänsterhänta som förare!
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Är det med den som man också bromsar? I så fall kan det ju faktiskt vara allvarligt, så länge man godkänner vänsterhänta som förare!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL X30
Jag skulle visserligen hellre se att man hade dubbla spakar som vissa vagnar hade, men det verkar vara omöjligt idag. Och det spelar egentligen ingen roll om man är vänster eller högerhänt, man skulle kunna variera i alla fall.
Genius on call
- Karsten
- Inlägg: 1480
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: SL X30
X60 har ju dubbla spakar, så omöjligt lär det inte vara.Odd skrev:Jag skulle visserligen hellre se att man hade dubbla spakar som vissa vagnar hade, men det verkar vara omöjligt idag. Och det spelar egentligen ingen roll om man är vänster eller högerhänt, man skulle kunna variera i alla fall.
Re: SL X30
Ja, och Traxx-lok har FEM spakar!Karsten skrev:X60 har ju dubbla spakar, så omöjligt lär det inte vara.Odd skrev:Jag skulle visserligen hellre se att man hade dubbla spakar som vissa vagnar hade, men det verkar vara omöjligt idag. Och det spelar egentligen ingen roll om man är vänster eller högerhänt, man skulle kunna variera i alla fall.
Re: SL X30
Ska de verkligen heta X30? ska det inte vara C30?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
SL C30
Det är jag som hade hål i huvudet när jag startade tråden!Martin skrev:Ska de verkligen heta X30? ska det inte vara C30?
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tyvärr kan man ju inte ändra inlägg efter en tid. (Infördes väl när någon raderade alla sina inlägg efter att han ansåg sig blivit illa behandlad på forumet, eller vad det nu var för anledning!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: SL X30
Kommer ni ihåg den här tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=29942
En intressant fråga är förstås om C30-vagnarna kommer att få magnetskenbromsar. Vad jag förstår ska vagnen få Bombardiers Flexx eco-boggier, och de kan ju förses med magnetskenbromsar. Frågan är om det är något som ligger i beställninen.
En intressant fråga är förstås om C30-vagnarna kommer att få magnetskenbromsar. Vad jag förstår ska vagnen få Bombardiers Flexx eco-boggier, och de kan ju förses med magnetskenbromsar. Frågan är om det är något som ligger i beställninen.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: SL C30
Off topic: Jag är förvånad över att det ändå tog så lång tid innan någon faktiskt påpekade det, men det visar väl kanske att de flesta som läser, eller i alla fall som kommenterar, fattar att det var en felskrivning och inte fokuserar på den utan på själva huvudfrågan.LÅ1 skrev:Det är jag som hade hål i huvudet när jag startade tråden!Martin skrev:Ska de verkligen heta X30? ska det inte vara C30?![]()
Tyvärr kan man ju inte ändra inlägg efter en tid. (Infördes väl när någon raderade alla sina inlägg efter att han ansåg sig blivit illa behandlad på forumet, eller vad det nu var för anledning!)
Visst var det väl så att magnetskenbromsar valdes bort från tunneltågen pga problemet med att man förstör skarvarna, eller har jag fattat det fel? Med det "nya" systemet med axelräknare så kommer inte det att vara ett problem, men däremot kommer "grodvältare" att vara ett större problem när skenbromsarna väl används. Fast jag hoppas att axelräknare bara blir en parentes i SL-nätet...Björn Ehnberg skrev:En intressant fråga är förstås om C30-vagnarna kommer att få magnetskenbromsar. Vad jag förstår ska vagnen få Bombardiers Flexx eco-boggier, och de kan ju förses med magnetskenbromsar. Frågan är om det är något som ligger i beställninen.
Genius on call
Re: SL C30
Det förvånade mig också! Men hade det kommit direkt hade jag kanske kunnat ändra rubriken. Jag vet inte vad som styr möjligheten att ändra ett inlägg!?Odd skrev:Off topic: Jag är förvånad över att det ändå tog så lång tid innan någon faktiskt påpekade det, men det visar väl kanske att de flesta som läser, eller i alla fall som kommenterar, fattar att det var en felskrivning och inte fokuserar på den utan på själva huvudfrågan.LÅ1 skrev:Det är jag som hade hål i huvudet när jag startade tråden!Martin skrev:Ska de verkligen heta X30? ska det inte vara C30?![]()
Tyvärr kan man ju inte ändra inlägg efter en tid. (Infördes väl när någon raderade alla sina inlägg efter att han ansåg sig blivit illa behandlad på forumet, eller vad det nu var för anledning!)
Visst var det väl så att magnetskenbromsar valdes bort från tunneltågen pga problemet med att man förstör skarvarna, eller har jag fattat det fel? Med det "nya" systemet med axelräknare så kommer inte det att vara ett problem, men däremot kommer "grodvältare" att vara ett större problem när skenbromsarna väl används. Fast jag hoppas att axelräknare bara blir en parentes i SL-nätet...Björn Ehnberg skrev:En intressant fråga är förstås om C30-vagnarna kommer att få magnetskenbromsar. Vad jag förstår ska vagnen få Bombardiers Flexx eco-boggier, och de kan ju förses med magnetskenbromsar. Frågan är om det är något som ligger i beställninen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL C30
Jag också. Observera dock att även axelräknare kan störas av skenbromsar!Odd skrev:Visst var det väl så att magnetskenbromsar valdes bort från tunneltågen pga problemet med att man förstör skarvarna, eller har jag fattat det fel? Med det "nya" systemet med axelräknare så kommer inte det att vara ett problem, men däremot kommer "grodvältare" att vara ett större problem när skenbromsarna väl används. Fast jag hoppas att axelräknare bara blir en parentes i SL-nätet...
"Grodvältare" pga skenbromsning går att undvika genom att göra så att skenbromsarna kopplas ur strax före stoppögonblicket.
Re: SL C30
Jo, det känner vi ju till. Men jag tror inte att det kommer att bli något problem sen för jag hoppas att axelräknarna aldrig tas i skarpt bruk i tunnelbanan. De kommer säkerligen försöka (eller har redan försökt) men kommer upptäcka (eller har redan upptäckt) att axelräknare inte fungerar så bra i tunnelbanemiljö, och förhoppningsvis river man inte det gamla signalsystemet innan man förstått det.daniel_s skrev:...
Jag också. Observera dock att även axelräknare kan störas av skenbromsar!
...
Det finns ju faktiskt en chans att delar av det gamla signalsystemet, dvs spårledningarna, kan få finnas kvar tills vidare, och då finns det kanske chans att systemet ändå kommer att fungera som man tänkt, med "flytande block" och så vidare.
Genius on call