Invigningen av Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn Ehnberg

Re: Invigningen av Lidingöbanan

Inlägg av Björn Ehnberg »

/jes skrev:Den enkla och inte minst snabba lösningen av eventuella kapacitetsproblem på Lidingöbanan är att linje 201 förlängs till Brevik, eventuellt Gåshaga under dagtid måndag-fredag. Kvällar och helger byte spårvagn/buss i Kottla som förut.

Dessutom skulle detta upplevas som en stor standardförbättring av dem som bor på södra ön.

Linje 221 Larsberg-Ropsten trafikerar sedan omläggningen av linjenätet i somras nu hela trafikdygnet med samma frekvens som Lidingöbanan.
Jaha ja, är vi där nu igen. Tyckte väl att jag kände igen detta: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=240

Annars kanske vi kan vänta åtminstone lite grann innan vi börjar måla :evil: på väggen.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
AGR
Kontakt:

Re: Invigningen av Lidingöbanan koppling linje 12

Inlägg av AGR »

En tid så tursattes ett rusnings tåg med 2 vagns A30+A30, som avkopplades till tur 10 och 11 efter em rusningen.
Om jag minns rätt.
Mvh AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Magnus Ahltorp skrev:
Björn Ehnberg skrev: Ja, men försöker man dra ned på turtätheten på linje 12 under högtrafik kommer det att bli ett :evil: -la liv på de boende i Nockeby, Ålsten och Äppelviken, det kan jag lova herrarna.
Det tror jag säkert, men Lidingöbanan hade redan innan ombyggnaden flera resenärer, trots att den har nästan halva turtätheten. Att man inte kan köra mycket oftare i rusningen är ju på grund av banan, men det är faktiskt ingen anledning att köra 20-minuterstrafik på dagen.

Om man däremot jämför turtätheten på Lidingöbanan och Nockebybanan med medelinkomsten längs dessa så visar det sig att den är ganska proportionell, så det kanske finns en anledning ändå.
Nu kör man väl förvisso var 20-minut och var 30:e till stor del på grund av passning med tunnelbanan. Var 10:e skulle väl bli aningen för mycket dagtid, liksom va 15:e på kvällstid. På 12-an försöker man ju ständigt minska när man har 10-minuterstrafik dagtid till 12-minuterstrafik. Vet inte hur ofta man ändrat från var 10:e till 12:e och tillbaka igen. Tycks vara en ständig tvistefråga. På 70-talet gick ju dock även 21 var 12:e minut dagtid på vardagar. Så man har ju haft den turtätheten.

Men på Lidingöbanan har det ju också gått att köra med tre-vagnarståg (om man undantar skoltågen då på 12:an). Så hade möjligheten funnits, är det väl inte otroligt att man gjort så även på Nockebybanan. På det sätt var det ju bättre med den äldre vagnparken. Då var det ju lättare att anpassa till efterfrågan.

Så länge man inte bara har mycket korta enkelspårssträckor på Lidingöbanan, får man väl dock ändå säga att det är mer stabilt med lite längre tåg och sämre turtäthet än att ha för många vagnar ute på banan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Björn Ehnberg skrev: Annars kanske vi kan vänta åtminstone lite grann innan vi börjar måla :evil: på väggen.
Givetvis noterade du min skrivning "eventuella kapacitetsproblem" som nästan var ironisk till sin karaktär. Jag är då fullständigt lugn och tror att det kommer att gå alldeles utmärkt. Pratade igår med en förare som just blivit avlöst vid Aga och som andades tillförsikt. Tidningen Tåg behövde en bild till sin pressläggning idag, men föraren slipper komma med på bild då den usle fotografen misslyckades som vanligt. :D
Björn Ehnberg

/jes skrev:
Björn Ehnberg skrev: Annars kanske vi kan vänta åtminstone lite grann innan vi börjar måla :evil: på väggen.
Givetvis noterade du min skrivning "eventuella kapacitetsproblem" som nästan var ironisk till sin karaktär. Jag är då fullständigt lugn och tror att det kommer att gå alldeles utmärkt. Pratade igår med en förare som just blivit avlöst vid Aga och som andades tillförsikt. Tidningen Tåg behövde en bild till sin pressläggning idag, men föraren slipper komma med på bild då den usle fotografen misslyckades som vanligt. :D
Givetvis, Jan-Erik, givetvis. Alla har ju dessutom rätt till en åsikt. Jag pratade i början på veckan också med bekanta bland förarpersonalen, och även mina sagesmän hyste tillförsikt, så långt man nu kan förutse. Det hör väl i viss mån till yrkesrollen, men jag hade lite insikt i vad som försigick bakom kulisserna innan invigningen av Tvärbanans Solnagren 27/10 2013, och där var det skakigt vill jag lova. Så gick ju också åt pipsvängen upprepade gånger påföljande vecka. Här hoppas och tror jag att det kommer att gå bättre. Betr. ev. kapacitetsproblem kan vi väl hålla ögonen öppna, men vänta i något kvartal innan vi börjar dra för långtgående slutsatser.

Väl mött på lördag.
twr

Inlägg av twr »

Björn Ehnberg skrev: Givetvis, Jan-Erik, givetvis.
Inte för att vara sån, men folk väljer väl att ha ett alias av en anledning? Du har gjort det här förr, minns jag. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Björn Ehnberg

twr skrev:
Inte för att vara sån, men folk väljer väl att ha ett alias av en anledning? Du har gjort det här förr, minns jag. :D
Ur allmänna forumregler:
Upptäcker man något som tycks strida mot lag eller regler ska Jourmaster kontaktas. Misstänkt regelbrott skall aldrig kommenteras öppet!
I övrigt inga kommentarer.
twr

Inlägg av twr »

Björn Ehnberg skrev:
twr skrev:
Ur allmänna forumregler:
Upptäcker man något som tycks strida mot lag eller regler ska Jourmaster kontaktas. Misstänkt regelbrott skall aldrig kommenteras öppet!
I övrigt inga kommentarer.
Då ber jag om ursäkt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Då ber jag Jes att än en gång förklara nyttan med att förlänga 201:an till Gåshaga, det är ju inte på sträckan Gåshaga-Kottla som trängseln är utan snarare från Larsberg till Ropsten.

Kan man avlasta gröna tunnelbanan genom innerstaden genom att förlänga busslinje 4 från Gulmarsplan till Farsta? :shock:
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Hechtwagen skrev:Då ber jag Jes att än en gång förklara nyttan med att förlänga 201:an till Gåshaga, det är ju inte på sträckan Gåshaga-Kottla som trängseln är utan snarare från Larsberg till Ropsten.
Om det är lämpligt att göra vet jag inte, men här är ett försök att förklara nyttan.

Utan byte i Kottla blir det troligare att vissa tar bussen hela vägen, istället för att ta tåget hela vägen. Det är svårt att motivera att man ska kliva av tåget i Kottla eller Brevik för att andra ska få plats.

Dessutom har det i alla fall historiskt varit trängsel från Käppala och Brevik till Larsberg. Förr gick nämligen "alla" från Käppala och Brevik högstadiet i Bodal. Jag är dock inte helt uppdaterad på skolungdomsströmmarna, så jag vet inte hur det är nu.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Hechtwagen » ons okt 21, 2015 13:35

Då ber jag Jes att än en gång förklara nyttan med att förlänga 201:an till Gåshaga, det är ju inte på sträckan Gåshaga-Kottla som trängseln är utan snarare från Larsberg till Ropsten.
OK då, vi tar det en gång till! Jag ska sammanfatta och förtydliga vad jag har skrivit förut.

När det gäller kapaciteten på Lidingöbanan så var den kritiska punkten förut Ropsten-Baggeby, i båda riktningarna. På morgonen har trafikanter blivit kvarlämnade i Baggeby. Från Ropsten har trängseln varit relaterad till flödet från tunnelbanan, ibland fulla tåg, ibland nästan tomma.

Resandet på Lidingöbanan har ökat och kommer att öka. Gåshaga/Käppala/Brevik är i princip färdigbyggda områden. Dalénum vid Aga har kommit halvvägs, förtätning av Larsberg är på gång (detaljplan just utställd) och Bergsätra (ovanför Aga) kan bli nästa utbyggnadsområde, förutom Lidingö centrum/Torsvik med överdäckning av Södra Kungsvägen.

Alltså, varför ska man förlänga linje 201 då?

Som en annan skribent har förstått kan det kanske bli en överflyttning av resenärer från spårvagn till buss om, det är det som är poängen, bussen trafikerar Södra Kungsvägen hela vägen mellan Högberga och Gåshaga och slutligen i slingan via Gåshaga strand till Gåshaga.

Öster om Brevik är det för många långt gångavstånd till Lidingöbanan och längre restid med buss ger förmodligen inte längre restid totalt till Ropsten. Därtill kommer att södra Lidingö får direktförbindelse till Lidingö centrum med stadshus och några affärer. Även om Lidingöbanans kapacitet inte utnyttjas fullt ut öster om Aga så kan ändå trycket minska på de kritiska avsnitten närmast Ropsten. Gångsätra gymnasium inom gångavstånd från Lidingöbanan är numera nerlagt och det är Hersby med linje 201 som är gymnasieskola.

Kollektivtrafikandelen är låg på Lidingö och det är väl trevligt om den ökar, oavsett om det är med spårvagn eller buss? Utökad trafik på Lidingöbanan då? Jovisst, tyvärr skymmer molnen månen just nu …

Alltså, förlängning av linje 201 till Brevik/Gåshaga i delvis annan sträckning än Lidingöbanan ger

- Kortare gångavstånd för dem som bor långt från Lidingöbanan
- Frigör lite kapacitet närmare Ropsten
- De som bor på södra ön kan åka direkt till skolor och Lidingö centrum
- Fler (nöjda) kollektivtrafikresenärer, tror jag!
- Slopade byten i Kottla dagtid kan påverka restiden positivt. Tänk också på vad som skrivits förut om den olyckliga utformningen av Kottla för byte mot Gåshaga.

En förlängning av linje 201 dagtid vardagar är en enkel, snabb och relativt billig lösning, men visst femminuterstrafik Aga-Ropsten i rusningstid har varit SL:s mantra och budskap samt sammankoppling med Spårväg City år 2018, men nu blir det nog inte så… Visst, man kan skicka hit ett gäng A35:or ändå, plats finns ju och blocksignalerna duggar tätt mellan Ropsten och Aga. Det finns någon här tror jag på forumet som gärna vill bli av med A35:orna på Tvärbanan. Men det kostar mucho dinero!

Se min argumentation som ett förslag på kort sikt för fler nöjda kollektivtrafikresenärer på södra Lidingö till en rimlig kostnad. Jag är för närvarande lite pessimist och tror inte att Lidingöbanan får mera pengar nu, vi får vara tacksamma för det beslut som fattades år 2013, det hade aldrig kommit till stånd idag.

Färdigsnackat om denna sak, jag klyver inte mera näbb nu, det blev ändå ingen gädda till middag!
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Är det någon som vet turtätheten 1962? på båda banorna....

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Och linje 201 fortsätter att gå till Brevik! :)
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

/jes skrev:Och linje 201 fortsätter att gå till Brevik! :)
Och stannar inte enligt tidtabellen i Kottla.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Nej, inte i verkligheten heller även om man gjort en slinga med glasbur utan skyltning. På Kottlavägen finns en neutral stolpe.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Stefan Widén skrev:Är det någon som vet turtätheten 1962? på båda banorna....

Stefan
Såvitt jag minns var 15:e minut i högtrafik och var 30:e f.ö.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Magnus Ahltorp skrev:
/jes skrev:Och linje 201 fortsätter att gå till Brevik! :)
Och stannar inte enligt tidtabellen i Kottla.
Keolis skriver i ett meddelande: (min sammanfattning)
Lidingöbanan är åter i trafik. Därför tas den under banans utbyggnad tillfälligt indragna hållplatsen för busslinje 201, Kottla station, i drift igen den 26 okt. Linje 201 trafikerar t.o.m. 10 januari 2016 sträckan mellan Kottla och Brevik.

Från och med 11 januari kommer linje 201 att vända vid Kottla station med anslutning till till och från Lidingöbanan, Linje 21.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Det som händer när trängseln blir för stor på lidingötåget är att folk åker med sin bil istället! Skule ltro att de som bor längs med banan har bil i större utsträckning än genomsnittet längs med SLs nät. Sedan är det lätt att säga att alla får plats fastän man i själva verket skrämt bort en 30%ig ökning av resandet.

Hade varit helt klart önskvärt med 60-meterståg, A36 är lite "Dagens lidingöbana för gårdagens behov".
Skriv svar