Hechtwagen » ons okt 21, 2015 13:35
Då ber jag Jes att än en gång förklara nyttan med att förlänga 201:an till Gåshaga, det är ju inte på sträckan Gåshaga-Kottla som trängseln är utan snarare från Larsberg till Ropsten.
OK då, vi tar det en gång till! Jag ska sammanfatta och förtydliga vad jag har skrivit förut.
När det gäller kapaciteten på Lidingöbanan så var den kritiska punkten förut Ropsten-Baggeby, i båda riktningarna. På morgonen har trafikanter blivit kvarlämnade i Baggeby. Från Ropsten har trängseln varit relaterad till flödet från tunnelbanan, ibland fulla tåg, ibland nästan tomma.
Resandet på Lidingöbanan har ökat och kommer att öka. Gåshaga/Käppala/Brevik är i princip färdigbyggda områden. Dalénum vid Aga har kommit halvvägs, förtätning av Larsberg är på gång (detaljplan just utställd) och Bergsätra (ovanför Aga) kan bli nästa utbyggnadsområde, förutom Lidingö centrum/Torsvik med överdäckning av Södra Kungsvägen.
Alltså, varför ska man förlänga linje 201 då?
Som en annan skribent har förstått kan det kanske bli en överflyttning av resenärer från spårvagn till buss om, det är det som är poängen, bussen trafikerar Södra Kungsvägen hela vägen mellan Högberga och Gåshaga och slutligen i slingan via Gåshaga strand till Gåshaga.
Öster om Brevik är det för många långt gångavstånd till Lidingöbanan och längre restid med buss ger förmodligen inte längre restid totalt till Ropsten. Därtill kommer att södra Lidingö får direktförbindelse till Lidingö centrum med stadshus och några affärer. Även om Lidingöbanans kapacitet inte utnyttjas fullt ut öster om Aga så kan ändå trycket minska på de kritiska avsnitten närmast Ropsten. Gångsätra gymnasium inom gångavstånd från Lidingöbanan är numera nerlagt och det är Hersby med linje 201 som är gymnasieskola.
Kollektivtrafikandelen är låg på Lidingö och det är väl trevligt om den ökar, oavsett om det är med spårvagn eller buss? Utökad trafik på Lidingöbanan då? Jovisst, tyvärr skymmer molnen månen just nu …
Alltså, förlängning av linje 201 till Brevik/Gåshaga i delvis annan sträckning än Lidingöbanan ger
- Kortare gångavstånd för dem som bor långt från Lidingöbanan
- Frigör lite kapacitet närmare Ropsten
- De som bor på södra ön kan åka direkt till skolor och Lidingö centrum
- Fler (nöjda) kollektivtrafikresenärer, tror jag!
- Slopade byten i Kottla dagtid kan påverka restiden positivt. Tänk också på vad som skrivits förut om den olyckliga utformningen av Kottla för byte mot Gåshaga.
En förlängning av linje 201 dagtid vardagar är en enkel, snabb och relativt billig lösning, men visst femminuterstrafik Aga-Ropsten i rusningstid har varit SL:s mantra och budskap samt sammankoppling med Spårväg City år 2018, men nu blir det nog inte så… Visst, man kan skicka hit ett gäng A35:or ändå, plats finns ju och blocksignalerna duggar tätt mellan Ropsten och Aga. Det finns någon här tror jag på forumet som gärna vill bli av med A35:orna på Tvärbanan. Men det kostar mucho dinero!
Se min argumentation som ett förslag på kort sikt för fler nöjda kollektivtrafikresenärer på södra Lidingö till en rimlig kostnad. Jag är för närvarande lite pessimist och tror inte att Lidingöbanan får mera pengar nu, vi får vara tacksamma för det beslut som fattades år 2013, det hade aldrig kommit till stånd idag.
Färdigsnackat om denna sak, jag klyver inte mera näbb nu, det blev ändå ingen gädda till middag!