Nu utgick jag från Bostadsförmedlingens statistik (som dock inte särskiljer Hjulsta). Men givetvis ligger medlet på 7-8 år för Norra Järva. Allt beror ju på storlek på lägenheten etc. Men då rör det billiga lägenheter. Nu talar vi om nyproduktion. Och då har man med bara något halvårs kötid kunnat få i exempelvis Hjorthagen. Priserna på nya hyresrätter blir väl troligen lägre i Hjulsta, särskilt som stadens egna fastighetsbolag kan bygga på tomträtt, men det handlar rätt mycket om vad kostnaden hamnar på för boendet.Lennart Petersen skrev:7-8 i bostadskön får man nog räkna med för en lägenhet i Hjulsta, 1:or finns det väldigt få av så de är en bristvara.Lars_L skrev:Såg att jag skrev fel, menade förstås Hjulsta. Husby har ju lite bättre läge, då det är gångavstånd till Kista.BSB101 skrev:Självklart kommer inte kommunala bostadsbolag stå för all nyproduktion men det finns inget som hindrar dessa bolag från att öka byggnadstakten. Sedan är det ointressant vem som bygger. Det finns idag ett underskott på bostäder så att bygga bostäder i Husby får nog anses som en lågriskprojekt.
Problemet idag är att visa kommuner hellre bygger i dåliga kollektivtrafiklägen än bra dito.
Fast min poäng var väl att inte en förlängning av tunnelbanan till Barkarby kommer att bidra annat än på marginalen. Om det går eller inte beror väl helt på hur mycket annat som byggs och vad priset hamnar på. I Hjulsta idag kan du få en hyresrätt (1:a) ganska lätt om du stått i bostadskön 0-2 år.
Medan de bostadsrätter som sålts i Hjulsta/Rinkeby i regel har hamnat under utbudspriset.
Å andra sidan kan du få en 2 på Norrmalm om du stått 2-4 år i bostadskön. Men då är hyran givetvis hög. Det är denna bild som tyvärr sällan kommer fram i debatten; att det stora problemet är att det finns för få billiga lägenheter. Och billigt blir det inte om man bygger nytt. Då behövs ett attraktivt läge, eller att kommunen tar risken.
Bostadsrätter är sällsynta i Hjulsta,Rinkeby men i vart fall i Tensta hamnar de långt över utbudspriset och ligger nu på upp emot 30000kr/ m2
Nu var ju detta också ett sidospår lite grann. För frågan handlade ju om ifall viljan att bo i Hjulsta skulle påverkas så mycket av att tunnelbanan förlängs till Barkarby. Inte annat än på marginalen är min slutsats. Sedan kan man förstås hävda att det ändå är så populärt att bo där, att det inte är något problem oavsett.
Den större - och den är mycket intressant men så att säga lite OT, är ju hur stor bostadsbristen är, eller om det är snarare så att det är attraktivt att stå i bostadskö för att vinna på ett lotteri där man kan få bo i lägenhet som byggts för höga subventioner och som därmed har låg hyra?
Av närmare 500 000 som står i bostadskön var endast 63 000 aktiva 2014 (personer som anmäler sig till 5 eller fler lägenheter per år). Det är naturligtvis 63 000 för mycket och att den steg med 1 000 från 2013 är i fel riktning. Givetvis får man räkna med att många som står "gett upp", men eftersom man samtidigt kan få en lägenhet med relativt kort kötid om man har tur och är beredd på att ta en dyrare lägenhet (blir godkänd för sådan), är det ju ändå en relativt liten andel aktiva.
Med tanke på de stora bostadsplaner som planeras i alla möjliga väderstreck så måste ju frågan ställas hur stor är efterfrågan på hyresrätter till den hyresnivåer som de landar på vid nyproduktion av dem som står i bostadskön? 1/3 kanske är en rimlig siffra? Då hamnar vi på 21 000 lägenheter hyresrätter. Givetvis får man räkna med att kanske fler vill ha hyresrätt av dem som blir tvungna att välja bostadsrätt. Men det är ju bara en spekulation. Det bör ju påpekas att bostadsrätt sällan blir märkbart dyrare om man jämför nyproduktion och att det redan idag med tämligen kort kötid är lätt att få en hyresrätt i nyproduktion i ett attraktivt läge.
Alltså, med de hyresnivåer som finns på nyproduktion idag, har jag svårt att se att det finns någon större uppdämd efterfrågan, såvida man inte klarar att bygga betydligt billigare än idag. Om andelen aktiva i bostadsförmedlingens kö skulle sjunka ner till exempelvis 40 000, så ser jag det inte som otroligt att man börjar få svårt att hyra ut nyproducerat. Särskilt om man tittar på mindre attraktiva lägen.