Söndagskväll ute på "Kobben", vilken jag ägnar åt att sortera i bingen med inkommande post. En fördel med att bo på en ö i Stockholms Skärgård, där vi får besöka ICA-handlarens postkontor på fastlandet för att hålla oss informerade om lifvets olika skeenden, är att mängden reklam är minimal.
En broschyr från det fjärran landet USA väckte dock mitt intresse och jag tänkte omedelbart på upphandlingen av M33 i Göteborg (en tråd som tagit 9 månaders semester!).
Amerika, teknikens hemort på jorden, är ju ett riktigt "spårvägsland", och där har man tydligen lyckats skapa en "Standardspårvagn", vilken i sitt grundutförande torde tillfredsställa alla intressenter som är på jakt efter en lämplig vagntyp. Användarvänlig, omtyckt av passagerarna, robust konstruktion. standardkomponenter och kan t.o.m. fås med rostskydd!
Man kallar vagntypen för PCC och broschyren ger tänkvärd information om modellen "Streamliner"!
Jämfört med andra spårvagnstyper här i Sverige är den på många sätt revolutionerande. Bl.a. ett 100% plant golv. Inga podestrar, trappsteg eller annat skrymmande som förhindrar passagerarcirkulationen. Och gott om plats för barnvagnar vilket förutom mobiltelefoner m.m. tycks vara standardbagage för resenärer nu för tiden.
Notera gärna det nya uttryck som man nu marknadsför i staterna; "Natural Steps". I dessa dagar när Folkhälsoinstitut m.fl. av myndigheterna tillsatta övervakningsorgan starkt oroar sig för att befolkningen håller på att förvandlas till soffpotatisar i brist på motion så är det "Naturliga Steget" en finurlig lösning. Många av oss måste ju för vårt uppehälle färdas kollektivt till och från arbete, dagis, shopping m.m. Att man då samtidigt kan få en liten så önskvärd dos motion med arm- och benböjningar är ju helt fantastiskt. Och notera också huru älskvärt föraren kan hälsa alla påstigande samt uppnå 100% viseringsgrad av färdhandlingar.
Stor omsorg beträffande komforten för sittande passagerare har verkligen beaktats. Stolarna har skapats med tanke på avslappning, mjuka och figurformade. Dessutom gott om benutrymme och jag behöver inte vara rädd att riva upp en maska på mina nylonstrumpor. Konstruktörerna har verkligen tänkt på allt!
Och jag som plägar att läsa de tidningar jag inte hinner med hemma, uppskattar verkligen vagnens genomtänkta innerbelysning, som skapar en känsla av hemmakomfort. Detaljkänslan hos konstruktörernas i samband med deras omsorg om passagerarna visar sig också att när dörrarna är öppna så belyses även hållplatsområdet vilket minskar kontrasterna och ökar säkerheten för passagerarna när de på- och avstiger när det är mörkt ute!
Understundom förekommer det att passagerare föredrar att stå i vagnen, kanske om denne bara skall åka en kort sträcka. Här har man åter verkligen visat sin känsla för "passagerarvänlighet". Man förser vagnen med speciella fönster för att stående bekvämt skall kunna njuta av de scenerier som passerar utanför under färden. Parollen tycks vara; "Ett fönster till varje passagerare"!
För att resandet med kollektivtrafik skall öka måste man även erbjuda passagerarna en tillfredsställande luftkvalitet inne i vagnen; varmt under vinterns kalla dagar och ordentligt med friskluft när värmen ute stiger. Här har man verkligen på ett helt fantastiskt sätt lyckats skapa ett ventilationssystem vilket med nyutvecklade termostater och fläktar ger en ytterst förnämligt klimat inne i vagnen. Studera gärna de väl genomtänkta luftströmmarna.
Denna vagntyp är självklart möjligt att köra multipelkopplad med flera vagnar och man kan på detta sätt skapa en tågkapacitet som anpassas till varje trafikbehov under dygnets timmar.
Självklart kan vagntypen även levereras för linjesträckor utan vändslingor med förarplats i bägge ändar samt dörrar äfvenledes på bägge sidor. Om det nu finns något spårvägsbolag som är så korkade att de bygger spårvägslinjer utan vändslingor....!
Vänliga Hälsningar / Lena