Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av Kantorn »

Om Näsbyparklinjen tycker jag... äh det vet ni förresten...
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Verspieder skrev:
Odd skrev:Själv tror jag på att man behåller ett litet Östra station där en av linjerna vänder, tex Näsbyparksgrenen, och att de övriga två vänder vid Odenplan.

För länge sedan var min tanke/skiss på det hela att RB skulle gå längs Värtabanan och sedan in på pendeltågens snart gamla spår vid Karlberg och sedan till spår 13-16 på Centralen. Antingen genom att moderna roslagsbanevagnar skulle kunna gå på både likström och växelström eller att man har helt skild likström hela vägen.
Även jag tror på att behålla Näsbyparksgrenen till Östra station, även om de bägge långa grenarna i framtiden (på något vis) skulle få avvika in mot Odenplan/Centralen. Med den nya depån i Molnby och i förlängningen förhoppningsvis nya spår till Rimbo och Arlanda kan nybyggda fordon sättas in på de längre linjerna, medan den korta Näsbyparksgrenen kan få behålla dagens vagnar.
Det går inte att få ihop projektet då. Eller snarare, det är ändå motiverat, men det är svårt att motstå frestelsen att finansiera halva projektet med att bygga nya bostäder på Östra station. Ni måste helt enkelt acceptera att Östra station inte finns länge när det här projektet genomförs. Inte ett enda spår eller växel så långt ögat kan nå. Allt annat är orealistiskt!

Om man nu ska vända något tidigare bör detta ske vid Danderyds sjukhus, där byte både till tunnelbana och övrig Roslagsbana kan ske. Med ett tredje spår från Djursholms Ösby till Mörby/Danderyds sjukhus kan man helt undvika att Näsbyparksgrenen tar upp någon kapacitet på huvudlinjen. Jag är osäker på om detta är motiverat, men betydligt vettigare än att köra en liten grenbana till "Östra station".

(Kantorns idé är också bra, för övrigt.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag är förstås en stor anhängare av kantorns Idé och vill ju knyta näsbyparksgrenen med kistagrenen...

En annan tanke är ju att Näsby-park-tågen kan köra till Odenplan, och vända där, medan de övriga tågen fortsätter till Centralen. Det kan göras med en 4-spårig Centralstation och en 3- eller 4-stpårig Odenplan-Station för RB. Alternativt så kan nu Näsby-tågen vända vid Stocksund, där det 3:e spåret och ett plattform anläggs. Inge annan linje trafikerar hållplatsen ändå. (Men pga. det låga resandetalet så lär hållplatsen läggas ner ändå. Speciellt om Mörby Station flyttas närmare tunnelbanan och bussterminalen... Vore ju förresten bra ur kapacitetssynpunkt på själva banan.)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

ADDE skrev:Jag är förstås en stor anhängare av kantorns Idé och vill ju knyta näsbyparksgrenen med kistagrenen...

En annan tanke är ju att Näsby-park-tågen kan köra till Odenplan, och vända där, medan de övriga tågen fortsätter till Centralen. Det kan göras med en 4-spårig Centralstation och en 3- eller 4-stpårig Odenplan-Station för RB. Alternativt så kan nu Näsby-tågen vända vid Stocksund, där det 3:e spåret och ett plattform anläggs. Inge annan linje trafikerar hållplatsen ändå. (Men pga. det låga resandetalet så lär hållplatsen läggas ner ändå. Speciellt om Mörby Station flyttas närmare tunnelbanan och bussterminalen... Vore ju förresten bra ur kapacitetssynpunkt på själva banan.)
Minns inte nu (och är för lat för att kolla) men har de som använder Stocksunds hållplats något alternativ?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev: Minns inte nu (och är för lat för att kolla) men har de som använder Stocksunds hållplats något alternativ?
Det verkar finnas en busshållplats där som trafikeras av 601H. Sen, om man gör trafikala förändringar kan utfallet på "ha" vara olika före och efter omläggningen. I övrigt finns väl alltid de apostoliska riddjuren att tillgå.

När det gäller Näsbyparktågen så känns det för mig lite som att man tar bort deras möjlighet till direktresa in till centrum om de inte får följa med in. Att ha Tvärbana som huvudsakligt kollektivstråk är kanske rätt, men det förutsätter också att det i huvudsak stödjer de huvudsakliga resandemönstren som finns i Näsbypark. Å andra sidan, alla kan inte ha direktresor till allt - men det är väl bra om den stora massan får så få byten som möjligt. För mig ser det också ut som att en förlängd kista-gren har både för och nackdelar. Om jag inte missminner mig ska kistagrenen terminera vid Helenelund. Därefter ska man då ta sig igenom tät villabebyggelse på sollentuna-sidan och över en relativt lång bro och en lång sträcka därefter återigen genom villabebyggelse på danderydssidan och så ska man ansluta till Ösby station på ett bra sätt med tanke på all bebyggelse och befintliga vägar behöver det inte vara helt lätt Det är förstås en fördel att man knyter ihop pendeltågsnätet med bana 2 och roslagsbanan i detta läge är kanon, men mellan dessa grenar är det mest villabebyggelse, vatten och golfbanor - och det är kanske inte direkt vad man behöver köra med 60m långa spårvagnståg för att betjäna med ett fullgott kollektivtrafikutbud. (Med undantag för vattnet kan kanske framtiden ändra på graden villabebyggelse, men det törs jag inte sia om). Å andra sidan vore det kanske lite coolt med tågdelning och att främre halvan trafikerade Näsbypark och bakre halvan en återuppbyggd "Eddavägslinje". Med lite smarta tankegångar kan det bli en väldig rotation på kopplingarna eftersom det är rätt mycket längre till Näsbypark. Denna tanke får förmodligen placeras i garderoben för våta drömmar.

Det är i alla fall mycket att tänka på och Kantorns "mantra" är inte ointressant. Det skulle onekligen frigöra kapacitet på den gemensamma sträckan, å andra sidan tror jag i så fall att det är billigare att göra stationerna innanför Ösby till tre- eller fyrspårsstationer som är så långa att skip-stop-tågen kan köra förbi tåget som har passagerarutbyte utan att saker tar allt för lång tid. Alternativt på ställen där alla stannar blir det fyrspår och perrong vid samtliga spår. Frågan är om man ändå har tillräcklig kapacitet i tvärtrafiken mellan Danderyd och Kista med befintlig busstrafik eller om man behöver en rejäl statusuppdatering av densamma. En sådan upprustning kommer dessutom fler till gagn eftersom man kan få en betydligt högre turtäthet då.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

2763 skrev:
Kantorn skrev: Minns inte nu (och är för lat för att kolla) men har de som använder Stocksunds hållplats något alternativ?
Det verkar finnas en busshållplats där som trafikeras av 601H. Sen, om man gör trafikala förändringar kan utfallet på "ha" vara olika före och efter omläggningen. I övrigt finns väl alltid de apostoliska riddjuren att tillgå.

När det gäller Näsbyparktågen så känns det för mig lite som att man tar bort deras möjlighet till direktresa in till centrum om de inte får följa med in. Att ha Tvärbana som huvudsakligt kollektivstråk är kanske rätt, men det förutsätter också att det i huvudsak stödjer de huvudsakliga resandemönstren som finns i Näsbypark.
Jag kan tänka mig att de som vill till Tekniska Högskolan kanske gnäller litegrand. De andra får ju direktpåstigning till Tunnelbanan antingen vid Mörby Centrum eller Danderyds sjukhus.
2763 skrev:Å andra sidan, alla kan inte ha direktresor till allt - men det är väl bra om den stora massan får så få byten som möjligt. För mig ser det också ut som att en förlängd kista-gren har både för och nackdelar. Om jag inte missminner mig ska kistagrenen terminera vid Helenelund. Därefter ska man då ta sig igenom tät villabebyggelse på sollentuna-sidan och över en relativt lång bro och en lång sträcka därefter återigen genom villabebyggelse på danderydssidan och så ska man ansluta till Ösby station på ett bra sätt med tanke på all bebyggelse och befintliga vägar behöver det inte vara helt lätt ...
//T
Fast den grenen hade jag ju inte tänkt mig då... Mitt förslag bygger på utbyggnad av Solnagrenen via Frösunda - Bergshamra - Danderyds sjukhus - Djursholms Ösby. En spårbunden variant av 509 kan man säga.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
2763 skrev:Å andra sidan, alla kan inte ha direktresor till allt - men det är väl bra om den stora massan får så få byten som möjligt. För mig ser det också ut som att en förlängd kista-gren har både för och nackdelar. Om jag inte missminner mig ska kistagrenen terminera vid Helenelund. Därefter ska man då ta sig igenom tät villabebyggelse på sollentuna-sidan och över en relativt lång bro och en lång sträcka därefter återigen genom villabebyggelse på danderydssidan och så ska man ansluta till Ösby station på ett bra sätt med tanke på all bebyggelse och befintliga vägar behöver det inte vara helt lätt ...
//T
Fast den grenen hade jag ju inte tänkt mig då... Mitt förslag bygger på utbyggnad av Solnagrenen via Frösunda - Bergshamra - Danderyds sjukhus - Djursholms Ösby. En spårbunden variant av 509 kan man säga.
Ja, Solnagrenen till Danderyds sjukhus är det som har utretts. Kistagrenen är ADDE:s idé.

Då tycker jag snarare att Kistagrenen kunde gå mer eller mindre direkt i tunnel från Helenelund mot Roslags Näsby och Täby centrum. Det är dyrt och lär inte hända på ett tag. Vi får ta en sak i taget.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev: Fast den grenen hade jag ju inte tänkt mig då... Mitt förslag bygger på utbyggnad av Solnagrenen via Frösunda - Bergshamra - Danderyds sjukhus - Djursholms Ösby. En spårbunden variant av 509 kan man säga.
Jag vilar min väska! (I rest my...) Det är något helt annat och aningens förbålt mycket klokare! ;)

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Stämmer riktigt att Kistagrenen är min idé. Jag vill ju att Solnagrenen går via Södra Bergshamra och Universitetet till Ropsten och koppla samman med Lidingöbanan där. Det vore ju bra med en tvärförbindelse mellan Lidingö och Nordost även för kollektivtrafikresenärer, utan att de behöver göra vinkelbyten i Ömt.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

ADDE skrev:Stämmer riktigt att Kistagrenen är min idé. Jag vill ju att Solnagrenen går via Södra Bergshamra och Universitetet till Ropsten och koppla samman med Lidingöbanan där. Det vore ju bra med en tvärförbindelse mellan Lidingö och Nordost även för kollektivtrafikresenärer, utan att de behöver göra vinkelbyten i Ömt.
Visst vore det det. Men det som behövs för det är ju en linje av något slag mellan Ropsten och Danderyds sjukhus (för att slippa byte till T-bana eller Roslagsbana). En spårväg från Solna och norr om Brunnsviken är ju en rätt stor omväg för folk mot Ropsten.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
ADDE skrev:Stämmer riktigt att Kistagrenen är min idé. Jag vill ju att Solnagrenen går via Södra Bergshamra och Universitetet till Ropsten och koppla samman med Lidingöbanan där. Det vore ju bra med en tvärförbindelse mellan Lidingö och Nordost även för kollektivtrafikresenärer, utan att de behöver göra vinkelbyten i Ömt.
Visst vore det det. Men det som behövs för det är ju en linje av något slag mellan Ropsten och Danderyds sjukhus (för att slippa byte till T-bana eller Roslagsbana). En spårväg från Solna och norr om Brunnsviken är ju en rätt stor omväg för folk mot Ropsten.
Ett enkelt sätt att lösa det är att dra linje 201 till Danderyds sjukhus. Till exempel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev: För länge sedan var min tanke/skiss på det hela att RB skulle gå längs Värtabanan och sedan in på pendeltågens snart gamla spår vid Karlberg och sedan till spår 13-16 på Centralen. Antingen genom att moderna roslagsbanevagnar skulle kunna gå på både likström och växelström eller att man har helt skild likström hela vägen.
Det har utretts också. Det finns en del poänger, men också en del utmaningar:

* Ska du ha treskensspår på Värtabanan? Det kräver duovagnar. Eller fler spår, det har man inte tagit hänsyn till i överdäckningen av Hagastaden.
* Det krävs en planskildhet någonstans på sträckan mellan Karlberg och Centralen, för att kora Arlanda express och en del andra tåg.
* Centralens kapacitet kommer nog att behövas ändå. Har vi råd att avvara 4 spår?
* Man missar möjligheten till en knutpunkt på vägen, antingen i Odenplan eller Tekniska högskolan.
* Ändstationen på Centralen ligger ganska perifert, man vill ju hellre komma till T-Centralen och Station City.

Förutom ovanstående lär det stöta på motstånd från miljörörelsen att köra 48 tåg i timmen genom Bellevueparken (visst man gör det ju nu [nästan] i Frescati, men det är skillnad på befintligt och nytt).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

ping twr.

Hade du lagt ut denna lank? Hursomhelst, vatten på din kvarn:

http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... ektorn.pdf
twr

Inlägg av twr »

gbd skrev:ping twr.

Tack!

För den som är intresserad, läs gärna bilaga 15 på denna länk:
http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -11-15.pdf
Där beskrivs hur det är tänkt att Roslagsbanan skulle trafikeras om den dras in till T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

twr skrev:

Tack!

Där beskrivs hur det är tänkt att Roslagsbanan skulle trafikeras om den dras in till T-Centralen.

Som börjar på sidan 245 I dokumentet?
twr

Inlägg av twr »

gbd skrev:
twr skrev:

Tack!

Som börjar på sidan 245 I dokumentet?
Ja, precis.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Denna artikel

http://www.dn.se/sthlm/lidingo-och-brom ... unnelbana/

(som har en egen tråd) anger att Roslagsbanan till City/Odenplan finns med bland Stockholms stads önskemål. Det är ju glädjande, för det är väl första gången som någon mer officiell instans tar ställning för att detta bör byggas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Anta Roslagsbanan från Universitetet till Odenplan till T-Centralen.

Får slutstationen 2, 4 eller 6 spår? Beskriv ert optimala trafikupplägg för vardera scenariot! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Ja, inte lär det bli lika många spår vid slutstation som idag. Men idag används ju Stockholms Östra för rangering och uppställning av fordon och för av- och påkoppling. Detta måste man lösa på ett annat sätt. Man kan helt enkelt inte bygga in kapacitet under jord för att hantera sådan utrymmeskrävande verksamhet.

Jag tror nog man får försöka lösa det med två spår vid plattform (ett för ankommande respektive avgående) och ha bakspår för uppställning. Fyra spår bakom stationen får då utgöra utrymme för att vända tåg. Då bör det inte bli några kapacitetsproblem. Även om detta också är lite känsligt. Med det borde ändå vara lite mindre störningskänsligt än att ha två plattformar med fyra spår. Dessutom borde det bli väsentligt billigare att bygga.

Så pass tätt trafik, kräver ju dock också att man bygger ut lite mer dubbelspår på banan, så att känsligheten minskar. Sedan måste man också kunna ha plats får tåguppställning och ev. på- och avkoppling på annan plats.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:Ja, inte lär det bli lika många spår vid slutstation som idag. Men idag används ju Stockholms Östra för rangering och uppställning av fordon och för av- och påkoppling. Detta måste man lösa på ett annat sätt. Man kan helt enkelt inte bygga in kapacitet under jord för att hantera sådan utrymmeskrävande verksamhet.
Ja, så måste det ju vara, som princip. Men kanske kan man ändå ställa upp tåg på natten vid plattform, eller vändspåren som du beskriver?
Lars_L skrev:Jag tror nog man får försöka lösa det med två spår vid plattform (ett för ankommande respektive avgående) och ha bakspår för uppställning. Fyra spår bakom stationen får då utgöra utrymme för att vända tåg. Då bör det inte bli några kapacitetsproblem. Även om detta också är lite känsligt. Med det borde ändå vara lite mindre störningskänsligt än att ha två plattformar med fyra spår. Dessutom borde det bli väsentligt billigare att bygga.
Är du säker på att detta blir billigare än en fyrspårstation i två plan? Spontant tror jag ditt förslag innehåller fler spårmeter och mer bergrum? Hur ska du göra med växelpaketet till de fyra spåren? I plan eller en planskildhet?
Lars_L skrev:Så pass tätt trafik, kräver ju dock också att man bygger ut lite mer dubbelspår på banan, så att känsligheten minskar. Sedan måste man också kunna ha plats får tåguppställning och ev. på- och avkoppling på annan plats.
Vi får väl utgå från dubbelspår till Åkersberga respektive Ormsta, de sträckor där man har olika uppehållsmönster. och en ny depå i trakten av Rydbo eller Täljö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Låst