Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev: Om man inte ska ha korsande spår (vilket man förvisso har nu) så blir det dock ett ämlans gytter av flyovers i tunnlarna... ;)
Nu var det korsande tågvägar som var problemet, inte korsande spår. Och det löser du genom att köra genom. Och med den bredden som du får genom att ha plattformar mellan varje spår, ja, då kan du nog göra ett utdrag på 250 meter för kostnaden av bredden på stationen i stället.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av Kantorn »

2763 skrev:
Kantorn skrev: Om man inte ska ha korsande spår (vilket man förvisso har nu) så blir det dock ett ämlans gytter av flyovers i tunnlarna... ;)
Nu var det korsande tågvägar som var problemet, inte korsande spår. Och det löser du genom att köra genom. Och med den bredden som du får genom att ha plattformar mellan varje spår, ja, då kan du nog göra ett utdrag på 250 meter för kostnaden av bredden på stationen i stället.

/T
En liten missuppfattning där: Jag tänkte mig detta som en säcklösning. Och då faller ju hela alltet... Genomkörning - vilket håll? Blir det då en enriktningslösning Odenplan - T-Centralen - Tekniska högskolan? Eller hur menar du? Det blir i alla händelser för dyrt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av R.Lindmark »

Jag tror att en lämplig ändstation i Stockholm bör bestå i 4 spår fördelat i två plan. Det kräver ett bergrum med ett betongbjälklag emellan och tar förmodligen mindre plats än fyra spår i bredd. Läg till ett spårkryss framför vardera plattorm och du kommer ha en station med "gratis" fly over. 50% av fallen kan en infart ske utan konflikt med utfarter på de andra spåren och i 50% av fallen är en infart i konflikt med en möjlig utfart. Förslagsvis skulle tåg på Österakärsbanan gå från ena planet och tåg på Kårstabanan gå från det andra och parken skulle få hoppa.

Hoppas ni förstår hur jag tänker ;) /R
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev: En liten missuppfattning där: Jag tänkte mig detta som en säcklösning. Och då faller ju hela alltet... Genomkörning - vilket håll? Blir det då en enriktningslösning Odenplan - T-Centralen - Tekniska högskolan? Eller hur menar du? Det blir i alla händelser för dyrt.
Ja, visst är det en säck vi pratar om båda två. I det fall jag talar om ligger plattformarna inte i själva säcken, den ligger bakom. Dvs tågen går genom stationens på- och avstigningsytor. Och det innebär att du slipper korsande tågvägar eftersom sortering till avgångsspår inte konflikterar med ankomsterna. Stationen blir längre, men smalare än så som du tänkt dig. Tänker man då lite smart kan det finnas utrymme för "utbytesmateriel" vid vagnfel och för att ställa upp vagnar med vagnfel utan att störa trafiken.

Jag är fullt medveten om att detta är en utopi, men det är å andra sidan en mycket väl fungerande sådan.

/T
Med reservation för tyckfel.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av twr »

2763 skrev:
Kantorn skrev: En liten missuppfattning där: Jag tänkte mig detta som en säcklösning. Och då faller ju hela alltet... Genomkörning - vilket håll? Blir det då en enriktningslösning Odenplan - T-Centralen - Tekniska högskolan? Eller hur menar du? Det blir i alla händelser för dyrt.
Ja, visst är det en säck vi pratar om båda två. I det fall jag talar om ligger plattformarna inte i själva säcken, den ligger bakom. Dvs tågen går genom stationens på- och avstigningsytor. Och det innebär att du slipper korsande tågvägar eftersom sortering till avgångsspår inte konflikterar med ankomsterna. Stationen blir längre, men smalare än så som du tänkt dig. Tänker man då lite smart kan det finnas utrymme för "utbytesmateriel" vid vagnfel och för att ställa upp vagnar med vagnfel utan att störa trafiken.

Jag är fullt medveten om att detta är en utopi, men det är å andra sidan en mycket väl fungerande sådan.

/T
Det beror på om vi diskuterar "bästa teoretiska lösningen för att vända detta trafikupplägg" eller om vi diskuterar "bästa avvägningen mellan välfungerande, kostnadseffektiv och i största allmänhet realistisk station för Roslagsbanan på Nedre Norrmalm". Du har nog helt rätt om det är det första vi diskuterar. Om vi pratar om det andra tror jag att plattformsspåren och vändspåren lämpligen är samma. Lösningen som R. Lindmark föreslår är antagligen den bästa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av 2763 »

twr skrev: Det beror på om vi diskuterar "bästa teoretiska lösningen för att vända detta trafikupplägg" eller om vi diskuterar "bästa avvägningen mellan välfungerande, kostnadseffektiv och i största allmänhet realistisk station för Roslagsbanan på Nedre Norrmalm". Du har nog helt rätt om det är det första vi diskuterar. Om vi pratar om det andra tror jag att plattformsspåren och vändspåren lämpligen är samma. Lösningen som R. Lindmark föreslår är antagligen den bästa.
Oavsett vilket man diskuterar så för att nå "den bästa avvägningen mellan välfungerande, kostnadseffektiv och i största allmänhet realistisk station för Roslagsbanan på nedre Norrmalm" behöver man titta på vad som är optimalt och man behöver titta på väldigt många olika parametrar för att nå dit. Man måste veta vad det är som ska optimeras och i en ändstation (för tåg) är det främst två saker:
1. Tågrörelser
2. Passagerarnas rörelsemönster

Min dagliga erfarenhet av centrala säckstationer säger mig att det blir väldigt trångt på plattformar när ett tåg kommer in, har man då ombordstigning på andra spåret på samma plattform kan det bli rätt trångt och knöligt att ta sig fram. Man kan naturligtvis anpassa sig efter detta med plattformsbredder m.m. men stora folkströmmar som ska åt olika håll samtidigt blir ofta lite lätt knöligt för alla.' (För den som har möjlighet rekommenderas fältstudier på Göteborg C, spår 1 och 2 mellan kl. 16-16.30 ett antal dagar i följd. Alingsåspendelns resenärer är garvade, de som kommer från IC-tåget från Stockholm är inte riktigt lika hårt bearbetade)

Om man då utgår från "utopin" kan man banta ner den till rimlighet. Tvåvåningsstationen har förmodligen en del intressanta aspekter, den har också nackdelar eftersom man antagligen har svårt att få till snabba spårbyten mellan övre och undre plan med hänsyn till rörelsehämmade personer. Dess framtidssäkring kan vara både enkel och svår, vid en eventuell förlängning förbi nedre Norrmalm måste man fundera över om man ska kunna förlänga ena eller båda våningsplanen, väljer man det ena riskerar man en station som ger bra kapacitet åt nordostsektorns tågrörelser men som ger sämre kapacitet åt vilken sektor det nu blir. Ska man förlänga båda våningsplanen så hamnar man i att det måste finnas ett mycket större utrymme (i höjd) på ömse sidor om stationen.

Nu är det väl på sätt och vis så att vi har fyra grenbanor (om Arlanda byggs) och då kan man väl i princip ha fast plattform per grenbana med fyra spår. Så, jag tror att det är en rimlig suboptimering. Tvåvåningslösning är intressant eftersom man får bort många konflikterande tågvägar och byggnadsmässigt är det också intressant. Så rimligheten finns där.

/T
Senast redigerad av 2763 den onsdag 05 augusti 2015 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av Kantorn »

2763 skrev:
twr skrev: Det beror på om vi diskuterar "bästa teoretiska lösningen för att vända detta trafikupplägg" eller om vi diskuterar "bästa avvägningen mellan välfungerande, kostnadseffektiv och i största allmänhet realistisk station för Roslagsbanan på Nedre Norrmalm". Du har nog helt rätt om det är det första vi diskuterar. Om vi pratar om det andra tror jag att plattformsspåren och vändspåren lämpligen är samma. Lösningen som R. Lindmark föreslår är antagligen den bästa.
Oavsett vilket man diskuterar så för att nå "den bästa avvägningen mellan välfungerande, kostnadseffektiv och i största allmänhet realistisk station för Roslagsbanan på nedre Norrmalm" behöver man titta på vad som är optimalt och man behöver titta på väldigt många olika parametrar för att nå dit. Man måste veta vad det är som ska optimeras och i en ändstation (för tåg) är det främst två saker:
1. Tågrörelser
2. Passagerarnas rörelsemönster

Min dagliga erfarenhet av centrala säckstationer säger mig att det blir väldigt trångt på plattformar när ett tåg kommer in, har man då ombordstigning på andra spåret på samma plattform kan det bli rätt trångt och knöligt att ta sig fram. Man kan naturligtvis anpassa sig efter detta med plattformsbredder m.m. men stora folkströmmar som ska åt olika håll samtidigt blir ofta lite lätt knöligt för alla.' (För den som har möjlighet rekommenderas fältstudier på Göteborg C, spår 1 och 2 mellan kl. 16-16.30 ett antal dagar i följd. Alingsåspendelns resenärer är garvade, de som kommer från IC-tåget från Stockholm är inte riktigt lika hårt bearbetade)

Om man då utgår från "utopin" kan man banta ner den till rimlighet. Tvåvåningsstationen har förmodligen en del intressanta aspekter, den har också nackdelar eftersom man antagligen har svårt att få till snabba spårbyten mellan övre och undre plan med hänsyn till rörelsehämmade personer. Dess framtidssäkring kan vara både enkel och svår, vid en eventuell förlängning förbi nedre Norrmalm måste man fundera över om man ska kunna förlänga ena eller båda våningsplanen, väljer man det ena riskerar man en station som ger bra kapacitet åt nordostsektorns tågrörelser men som ger sämre kapacitet åt vilken sektor det nu blir. Ska man förlänga båda våningsplanen så hamnar man i att det måste finnas ett mycket större utrymme (i höjd) på ömse sidor om stationen.

Nu är det väl på sätt och vis så att vi har fyra grenbanor (om Arlanda byggs) och då kan man väl i princip ha fast plattform per grenbana med fyra spår. Så, jag tror att det är en rimlig suboptimering. Tvåvåningslösning är intressant eftersom man får bort många konflikterande tågvägar och byggnadsmässigt är det också intressant. Så rimligheten finns där.

/T
Angående byten mellan spår så är väl inte det så vanligt i nuläget att man byter tåg på Östra Station, det görs väl betydligt längre norrut? Och vid en eventuell förlängning söderut och dito eventuell förgrening så kommer väl byte ske vid förgreningen? Nej, tågbyte tror jag inte vi behöver oroa oss för, typ, alls.
Senast redigerad av Kantorn den onsdag 05 augusti 2015 11:07, redigerad totalt 2 gång.
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av twr »

Kantorn och Tony, det har blivit lite knas med citaten i era senaste inlägg... :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av 2763 »

twr skrev:Kantorn och Tony, det har blivit lite knas med citaten i era senaste inlägg... :D
Tack för pepåkandet. Jag har åtgärdat mitt inlägg!

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av Kantorn »

2763 skrev:
twr skrev:Kantorn och Tony, det har blivit lite knas med citaten i era senaste inlägg... :D
Tack för pepåkandet. Jag har åtgärdat mitt inlägg!

//T
Även jag har försökt korrigera efter förmåga. Tack!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev: Angående byten mellan spår så är väl inte det så vanligt i nuläget att man byter tåg på Östra Station, det görs väl betydligt längre norrut? Och vid en eventuell förlängning söderut och dito eventuell förgrening så kommer väl byte ske vid förgreningen? Nej, tågbyte tror jag inte vi behöver oroa oss för, typ, alls.
Om du har ett trasigt tåg som blockerar ett spår, vänder du då den linjen Norr om Öst (sorry, var tvungen att ta förkortningen denna gång eftersom det blev två vädersträck) eller lägger du in den linjen på ett annat spår på Öst? Det är sånt som liksom händer i trafik att fordon eller växlar går sönder. Det kan också bli fel när man lägger tågvägar och det kan pågå arbeten på ett spår som leder till att man byter spår för ett visst tåg.

Och Tågbyte, det är sånt man gör när ett tåg är så trasigt att det inte får fortsätta i trafik.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av Kantorn »

2763 skrev:
Kantorn skrev: Angående byten mellan spår så är väl inte det så vanligt i nuläget att man byter tåg på Östra Station, det görs väl betydligt längre norrut? Och vid en eventuell förlängning söderut och dito eventuell förgrening så kommer väl byte ske vid förgreningen? Nej, tågbyte tror jag inte vi behöver oroa oss för, typ, alls.
Om du har ett trasigt tåg som blockerar ett spår, vänder du då den linjen Norr om Öst (sorry, var tvungen att ta förkortningen denna gång eftersom det blev två vädersträck) eller lägger du in den linjen på ett annat spår på Öst? Det är sånt som liksom händer i trafik att fordon eller växlar går sönder. Det kan också bli fel när man lägger tågvägar och det kan pågå arbeten på ett spår som leder till att man byter spår för ett visst tåg.

Och Tågbyte, det är sånt man gör när ett tåg är så trasigt att det inte får fortsätta i trafik.

/T
Aha. När jag byter tåg så stiger jag av ett och på ett annat. Men nu förstår jag. Förlåt min dumhet ;)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev: Aha. När jag byter tåg så stiger jag av ett och på ett annat. Men nu förstår jag. Förlåt min dumhet ;)
Det är budskapets avsändare som ansvarar för dess korrekta uppfattande till dess att avsändaren vidimerat att mottagaren har förstått rätt, eller konstaterat att mottagarens möjlighet att förstå är obefintlig och därmed gett upp och accepterat att budskapet icke gått in..

Därför är det jag som ödmjukast ska be om ursäkt för att jag använt språk som mig varit självklart till äventyr att så icke var fallet för andra!

//T
Med reservation för tyckfel.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av twr »

2763 skrev:
Kantorn skrev: Aha. När jag byter tåg så stiger jag av ett och på ett annat. Men nu förstår jag. Förlåt min dumhet ;)
Det är budskapets avsändare som ansvarar för dess korrekta uppfattande till dess att avsändaren vidimerat att mottagaren har förstått rätt, eller konstaterat att mottagarens möjlighet att förstå är obefintlig och därmed gett upp och accepterat att budskapet icke gått in..

Därför är det jag som ödmjukast ska be om ursäkt för att jag använt språk som mig varit självklart till äventyr att så icke var fallet för andra!

//T
Väldigt fin diskussion vi har fått till här! :D Många bra frågor som blir belysta!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av Kantorn »

2763 skrev:
Kantorn skrev: Aha. När jag byter tåg så stiger jag av ett och på ett annat. Men nu förstår jag. Förlåt min dumhet ;)
Det är budskapets avsändare som ansvarar för dess korrekta uppfattande till dess att avsändaren vidimerat att mottagaren har förstått rätt, eller konstaterat att mottagarens möjlighet att förstå är obefintlig och därmed gett upp och accepterat att budskapet icke gått in..

Därför är det jag som ödmjukast ska be om ursäkt för att jag använt språk som mig varit självklart till äventyr att så icke var fallet för andra!

//T
Mig synes att vi båda kan vara orsak till misshälligheterna. Eder ödmjuka anhållan om ursäkt är i och med detta accepterad.
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av twr »

Jag hoppas jag inte stoppade upp diskussionen genom att påpeka vilken trevlig ton den hölls i!

Jag tolkar det som att vi är relativt överens i att en tvåvånings 4-spårs säckstation är en rimlig lösning. Men vi är kanske inte helt säkra på att det är den sammantaget bästa lösningen.

Vad skulle den andra varianten vara? Om vändspåren ligger bakom, behöver man inte ändå två ankomst- och två avgångsspår?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Man kunne vel tenke seg en stor slinga som vi har på Stortinget i Oslo. Der kjørte vi 8 tog i kvarteret gjennom.
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av R.Lindmark »

twr skrev:Jag hoppas jag inte stoppade upp diskussionen genom att påpeka vilken trevlig ton den hölls i!

Jag tolkar det som att vi är relativt överens i att en tvåvånings 4-spårs säckstation är en rimlig lösning. Men vi är kanske inte helt säkra på att det är den sammantaget bästa lösningen.

Vad skulle den andra varianten vara? Om vändspåren ligger bakom, behöver man inte ändå två ankomst- och två avgångsspår?
Ja två ankomst och två avgångsspår vore lämpligt, men även om du inte får några korsande tågvägar på trafikspåret så kommer du att få det mellan plattformarna och vändspåren.

/R
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av Odd »

Bara en tanke (med reservation för att det redan har skrivits i något inlägg tidigare men som jag inte orkat leta efter), hur skulle det fungera med en storslinga, låt säga (RB)-Odenplan-Centralen-Östra-(RB)? Skulle det vara värt kostnaden?

Själv tror jag på att man behåller ett litet Östra station där en av linjerna vänder, tex Näsbyparksgrenen, och att de övriga två vänder vid Odenplan.

För länge sedan var min tanke/skiss på det hela att RB skulle gå längs Värtabanan och sedan in på pendeltågens snart gamla spår vid Karlberg och sedan till spår 13-16 på Centralen. Antingen genom att moderna roslagsbanevagnar skulle kunna gå på både likström och växelström eller att man har helt skild likström hela vägen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av Verspieder »

Odd skrev:Själv tror jag på att man behåller ett litet Östra station där en av linjerna vänder, tex Näsbyparksgrenen, och att de övriga två vänder vid Odenplan.

För länge sedan var min tanke/skiss på det hela att RB skulle gå längs Värtabanan och sedan in på pendeltågens snart gamla spår vid Karlberg och sedan till spår 13-16 på Centralen. Antingen genom att moderna roslagsbanevagnar skulle kunna gå på både likström och växelström eller att man har helt skild likström hela vägen.
Även jag tror på att behålla Näsbyparksgrenen till Östra station, även om de bägge långa grenarna i framtiden (på något vis) skulle få avvika in mot Odenplan/Centralen. Med den nya depån i Molnby och i förlängningen förhoppningsvis nya spår till Rimbo och Arlanda kan nybyggda fordon sättas in på de längre linjerna, medan den korta Näsbyparksgrenen kan få behålla dagens vagnar.
Låst