twr skrev:
Det beror på om vi diskuterar "bästa teoretiska lösningen för att vända detta trafikupplägg" eller om vi diskuterar "bästa avvägningen mellan välfungerande, kostnadseffektiv och i största allmänhet realistisk station för Roslagsbanan på Nedre Norrmalm". Du har nog helt rätt om det är det första vi diskuterar. Om vi pratar om det andra tror jag att plattformsspåren och vändspåren lämpligen är samma. Lösningen som R. Lindmark föreslår är antagligen den bästa.
Oavsett vilket man diskuterar så för att nå "den bästa avvägningen mellan välfungerande, kostnadseffektiv och i största allmänhet realistisk station för Roslagsbanan på nedre Norrmalm" behöver man titta på vad som är optimalt och man behöver titta på väldigt många olika parametrar för att nå dit. Man måste veta vad det är som ska optimeras och i en ändstation (för tåg) är det främst två saker:
1. Tågrörelser
2. Passagerarnas rörelsemönster
Min dagliga erfarenhet av centrala säckstationer säger mig att det blir väldigt trångt på plattformar när ett tåg kommer in, har man då ombordstigning på andra spåret på samma plattform kan det bli rätt trångt och knöligt att ta sig fram. Man kan naturligtvis anpassa sig efter detta med plattformsbredder m.m. men stora folkströmmar som ska åt olika håll samtidigt blir ofta lite lätt knöligt för alla.' (För den som har möjlighet rekommenderas fältstudier på Göteborg C, spår 1 och 2 mellan kl. 16-16.30 ett antal dagar i följd. Alingsåspendelns resenärer är garvade, de som kommer från IC-tåget från Stockholm är inte riktigt lika hårt bearbetade)
Om man då utgår från "utopin" kan man banta ner den till rimlighet. Tvåvåningsstationen har förmodligen en del intressanta aspekter, den har också nackdelar eftersom man antagligen har svårt att få till snabba spårbyten mellan övre och undre plan med hänsyn till rörelsehämmade personer. Dess framtidssäkring kan vara både enkel och svår, vid en eventuell förlängning förbi nedre Norrmalm måste man fundera över om man ska kunna förlänga ena eller båda våningsplanen, väljer man det ena riskerar man en station som ger bra kapacitet åt nordostsektorns tågrörelser men som ger sämre kapacitet åt vilken sektor det nu blir. Ska man förlänga båda våningsplanen så hamnar man i att det måste finnas ett mycket större utrymme (i höjd) på ömse sidor om stationen.
Nu är det väl på sätt och vis så att vi har fyra grenbanor (om Arlanda byggs) och då kan man väl i princip ha fast plattform per grenbana med fyra spår. Så, jag tror att det är en rimlig suboptimering. Tvåvåningslösning är intressant eftersom man får bort många konflikterande tågvägar och byggnadsmässigt är det också intressant. Så rimligheten finns där.
/T
Med reservation för tyckfel.