Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Det talas åter om spårtaxi har jag sett. Jag tror inte detta är något att satsa på. I Stockholm vill man av olika skäl sällan bygga om miljöer och skulle nu alla gator få dessa spårbanor uppstår ju ett oändligt antal spår och växlar antar jag. Skall dessa dessutom gå ovanför marken blir det direkt fult och säkert mycket dyrt. Och hur försäkrar man sig om att växlarna fungerar även i snö? Om fordonen skall komma i den takt som vissa reklamfilmer vill göra gällande måste det minsta fel skapa jätteköer direkt. Jag förstår inte hur detta skulle fungera men om det finns någon anhängare här är jag idel öra.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Frågan har diskuterats och dödats flera gånger under de senaste 20 åren. Just nu är den stendöd. Endast tunnelbana står på dagordningen. Koppla av.
Läs gärna denna bok ifall du vill bilda dig en uppfattning om olika lätta transportslags för- och nckdelar. Där finns även ett avsnitt om spårtaxi.
Persontransporter i långa banor, Den Goda Staden, Banverket
https://online4.ineko.se/trafikverket/P ... tail/43558
Läs gärna denna bok ifall du vill bilda dig en uppfattning om olika lätta transportslags för- och nckdelar. Där finns även ett avsnitt om spårtaxi.
Persontransporter i långa banor, Den Goda Staden, Banverket
https://online4.ineko.se/trafikverket/P ... tail/43558
Ju förr dess bättre.
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
De som försöker sälja spårtaxi viftar bort alla invändningar. Men som du har jag svårt att se poängen. Eller som någon på detta forum sa för flera år sedan. "Kapaciteten hos en taxi kombinerat med flexibiliteten hos spårtrafik." Det sämsta av två världar.turbo skrev:Det talas åter om spårtaxi har jag sett. Jag tror inte detta är något att satsa på. I Stockholm vill man av olika skäl sällan bygga om miljöer och skulle nu alla gator få dessa spårbanor uppstår ju ett oändligt antal spår och växlar antar jag. Skall dessa dessutom gå ovanför marken blir det direkt fult och säkert mycket dyrt. Och hur försäkrar man sig om att växlarna fungerar även i snö? Om fordonen skall komma i den takt som vissa reklamfilmer vill göra gällande måste det minsta fel skapa jätteköer direkt. Jag förstår inte hur detta skulle fungera men om det finns någon anhängare här är jag idel öra.
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Spårtaxi kan vara en kul grej i en Bondfilm - men inte mera!
Hur resonerar de som kämpar så hårt?
Hur resonerar de som kämpar så hårt?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Att genom att flyta ovanför problemen i den urbana miljön kan man lösa dem!643 skrev:Spårtaxi kan vara en kul grej i en Bondfilm - men inte mera!
Hur resonerar de som kämpar så hårt?
Ju förr dess bättre.
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Spårtaxin har förvisso en del fördelar. Grundproblemet är väl egentligen att det fungerar där det är ett relativt litet resandeunderlag, men då går det å andra sidan inte i normalfallet att motivera investeringskostnaden (som ofta underskattas i förslagen). Men till Heathrows kortidsparkering är det givetvis en utmärkt, om än dyr lösning.
Grundprincipen är väl nästan i alla sammanhang annars att fordon med liten kapacitet, oavsett om de går ofta, förvisso ger den fördelen att turtätheten kan vara hög, men nackdelen att man fort slår i kapacitetstaket. Fungerar ju därmed också synnerligen dåligt i kombination med tyngre transportmedel där många stiger av samtidigt vid en station och ska byta till spårtaxi. detta gäller ju även linbanor och andra lösningar med liten kapacitet per fordon.
Grundprincipen är väl nästan i alla sammanhang annars att fordon med liten kapacitet, oavsett om de går ofta, förvisso ger den fördelen att turtätheten kan vara hög, men nackdelen att man fort slår i kapacitetstaket. Fungerar ju därmed också synnerligen dåligt i kombination med tyngre transportmedel där många stiger av samtidigt vid en station och ska byta till spårtaxi. detta gäller ju även linbanor och andra lösningar med liten kapacitet per fordon.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Hur mycket talas det om det egentligen? Intresset peakade väl för 5-10 år sedan, jag tror inte att det har så många aktiva förespråkare just nu. Däremot är linbanor väldigt "hett" just nu. Vi får se hur länge det håller i sig...turbo skrev:Det talas åter om spårtaxi har jag sett. Jag tror inte detta är något att satsa på. I Stockholm vill man av olika skäl sällan bygga om miljöer och skulle nu alla gator få dessa spårbanor uppstår ju ett oändligt antal spår och växlar antar jag. Skall dessa dessutom gå ovanför marken blir det direkt fult och säkert mycket dyrt. Och hur försäkrar man sig om att växlarna fungerar även i snö? Om fordonen skall komma i den takt som vissa reklamfilmer vill göra gällande måste det minsta fel skapa jätteköer direkt. Jag förstår inte hur detta skulle fungera men om det finns någon anhängare här är jag idel öra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Linbanor är välbeprövat, men är ju mest praktiskt i branta miljöer där andra färdmedel inte riktigt fungerar. I Sollentuna verkar det däremot vara ganska platt där de har tänkt sig linbana. Även om det finns en höjd mellan Häggviks station och Väsjön är det knappast något oforcerbart bergsmassiv, snarare så att man måste anstränga sig för att passera den.twr skrev:Däremot är linbanor väldigt "hett" just nu. Vi får se hur länge det håller i sig...
Finns det några exempel i världen på "platt" linbana?
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Ja, visst vet jag det. Och en bra idé i många fall. Bara ett konstaterande att vi har en "linbanetrend" just nu, ungefär som spårtaxitrenden för några år sedan.Magnus Ahltorp skrev:Linbanor är välbeprövattwr skrev:Däremot är linbanor väldigt "hett" just nu. Vi får se hur länge det håller i sig...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Zaragoza hadde en som ble nedlagt på grunn av dårlig økonomi. Den var ganske flat og gikk til et kjøpesenter.
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 591
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Sedan har det ju funnits ett antal linbanor för godstransporter som gått genom flack terräng. På stående fot kommer jag ihåg den i Eskilstunatrakten och sedan var det väl en vid Boliden. Och sedan fanns det väl ganska många som gick lokalt inom gruvområdet, men de båda jag nämnt gick väl längre sträckor.
Hur som haver håller jag med: linbanor verkar vara innevarande modefluga tills någon blåser liv i spårtaxin igen (konceptet har väl tagits upp då och då för att sedan självdö sedan 50-talet). Och nej jag delar den allmänna meningen här: spårtaxi är bara vettig i speciella situationer, och aldrig där trafikflödena kan väntas bli stora.
SI
Hur som haver håller jag med: linbanor verkar vara innevarande modefluga tills någon blåser liv i spårtaxin igen (konceptet har väl tagits upp då och då för att sedan självdö sedan 50-talet). Och nej jag delar den allmänna meningen här: spårtaxi är bara vettig i speciella situationer, och aldrig där trafikflödena kan väntas bli stora.
SI
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Göteborg skulle satse på sportaxi tidlig på 1970-tallet. Det ble aldri noe av. Det er heller ingen andre steder i verden som har bygd ut et større system med sportaxi.
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Nån ställde frågan hur tät trafiken vid Torslandaverken (som idag har busstrafik) behövde vara. Svaret blev uppenbarligen obekvämt för det dog. Samma sak på 90-talet, fast då var frågan hur lång tid det skulle ta att tömma Ullevi... sen blev det spårvagn.Nils Carl Aspenberg skrev:Göteborg skulle satse på sportaxi tidlig på 1970-tallet. Det ble aldri noe av. Det er heller ingen andre steder i verden som har bygd ut et større system med sportaxi.
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Linbanor behöver inte ha liten kapacitet per kabin. En av de ledande tillverkarna, Leitner, anger upp till 35 personer per kabin för en bana av typen med kabiner som går runt. Kabiner för upp till 200 personer finns också, men då är det typen med två kabiner som pendlar.Lars_L skrev:Grundprincipen är väl nästan i alla sammanhang annars att fordon med liten kapacitet, oavsett om de går ofta, förvisso ger den fördelen att turtätheten kan vara hög, men nackdelen att man fort slår i kapacitetstaket. Fungerar ju därmed också synnerligen dåligt i kombination med tyngre transportmedel där många stiger av samtidigt vid en station och ska byta till spårtaxi. detta gäller ju även linbanor och andra lösningar med liten kapacitet per fordon.
http://www.leitner-ropeways.com/Produkt ... -2S-Bahnen
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Helt riktigt, jodå, jag har surfat runt en del också. Men problemet blir att med 35 per kabin tar lastningen så lång tid, att kapaciteten per timme ändå inte blir bättre. Det som blivit populärt på sistone är ju dock tanken med relativt små kabiner, som går tätt. Som i London och Bolivia. Och där blir det ju fort köbildning. Men i Bolivia får det ju ändå sägas vara en mycket bra lösning med tanke på höjdskillnaden i området. Ofta som med spårtaxi, linbanor och andra nya påfund är ju att när förslag kommer i pressen, så framstår det alltid som en mycket billigare och bättre lösning än klassiska transportmedel, vilket ytterst sällan är fallet. Linbanor passar dock bra på korta sträckor med stora höjdskillnader (eller över vattendrag) och då dom komplement till annan kollektivtrafik.Harald skrev:Linbanor behöver inte ha liten kapacitet per kabin. En av de ledande tillverkarna, Leitner, anger upp till 35 personer per kabin för en bana av typen med kabiner som går runt. Kabiner för upp till 200 personer finns också, men då är det typen med två kabiner som pendlar.Lars_L skrev:Grundprincipen är väl nästan i alla sammanhang annars att fordon med liten kapacitet, oavsett om de går ofta, förvisso ger den fördelen att turtätheten kan vara hög, men nackdelen att man fort slår i kapacitetstaket. Fungerar ju därmed också synnerligen dåligt i kombination med tyngre transportmedel där många stiger av samtidigt vid en station och ska byta till spårtaxi. detta gäller ju även linbanor och andra lösningar med liten kapacitet per fordon.
http://www.leitner-ropeways.com/Produkt ... -2S-Bahnen
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Leitner anger maxkapaciteten 5.000 personer per timme för en "Dreiseilbahn" (den med kabiner för 35). Det kräver ju drygt två kabiner per minut, så troligen går det att ordna stationerna så att man kan lasta och lossa flera kabiner samtidigt.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Antingen får man koppla ihop flera kabiner eller skaffa nya längre ledkabiner! Hade man inte hästspårtaxi i stockholm redan 1877? 

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Man kan väl lossa och lasta en kabin samtidigt. Trettiofem går ut till vänster och trettiofem nya kommer in från höger - till exempel. Det förfarandet borde ta ca 30 sekunder.Harald skrev:Leitner anger maxkapaciteten 5.000 personer per timme för en "Dreiseilbahn" (den med kabiner för 35). Det kräver ju drygt två kabiner per minut, så troligen går det att ordna stationerna så att man kan lasta och lossa flera kabiner samtidigt.
Professionell tyckare
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
På de flesta större skidanläggningar växlar man sittliftkorgar mellan hög och låg hastighet i på- och avstigningstationer genom att koppla loss från huvudwiren. Samma sak torde inte vara omöjligare på en kabinbana.Harald skrev:Leitner anger maxkapaciteten 5.000 personer per timme för en "Dreiseilbahn" (den med kabiner för 35). Det kräver ju drygt två kabiner per minut, så troligen går det att ordna stationerna så att man kan lasta och lossa flera kabiner samtidigt.
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?
Så gör man förstås. Men det är lite skillnad på skidresenärerna och kollektivresenärer med rullatorer och bagage etc. Att lasta folk stående med skidor är nog mycket lättare. Men det är inget problem att ha en avstigningsstation och en för påstigning. Problemet är väl som sagt att i praktiken lasta 35 passagerare per kabin på 30 sekunder. I alla fall om de ska ha sittmöjlighet. Har du så kort säkerhetsavstånd blir också hastigheten betydligt lägre. Det är väl därför man satsat på småkabiner i exempelvis London.2763 skrev:På de flesta större skidanläggningar växlar man sittliftkorgar mellan hög och låg hastighet i på- och avstigningstationer genom att koppla loss från huvudwiren. Samma sak torde inte vara omöjligare på en kabinbana.Harald skrev:Leitner anger maxkapaciteten 5.000 personer per timme för en "Dreiseilbahn" (den med kabiner för 35). Det kräver ju drygt två kabiner per minut, så troligen går det att ordna stationerna så att man kan lasta och lossa flera kabiner samtidigt.
Om 35 personer skulle gå in genom samma dörrpar i t-banan, så skulle nog uppehållet bli på närmare minuten...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,