Här varnar man för luftledningen 5 meter upp i luften, vilket är bra att se. Höll själv på att åka ned i ett garage vid ett köpcentrum med en stor paketbil utan att tänka mig för häromveckan. Det blev till att backa.
Det är väl olika standard i olika länder för vad som är "normal maxhöjd" som ska vara skyltat (för rätt skyltade vägar) respektive vad som kräver påläsning/specialtillstånd i förväg. Eller har de kanske slängt upp 5m-skylten trots att den kanske inte formellt måste finnas?
Nog skulle väl bilisterna kunna klara av att inte åka in här utan skylten? Jag tycker att det allmänt är ett skyltraseri när det gäller biltrafiken. Förväntas inte de som kör bil tänka lite själva?
Olle skrev: Förväntas inte de som kör bil tänka lite själva?
Trafikskadestatistiken talar väl sitt tydliga språk? Sen finns det också en rent praktisk rättslig aspekt. Ska man bötfälla någon som har kört bil på en belagd yta som kan tas för en väg, så krävs det som regel en skylt om att man inte fick köra där.
Det finns även en övertro på skyltning som lösning på problem som man egentligen har skapat genom att utforma trafikmiljön på ett sätt som inbjuder till vissa felhandlingar. Människor duger egentligen inte till att köra bil, vilket man bör ha i minnet när man bygger saker...
Olle skrev:Nog skulle väl bilisterna kunna klara av att inte åka in här utan skylten? Jag tycker att det allmänt är ett skyltraseri när det gäller biltrafiken. Förväntas inte de som kör bil tänka lite själva?
:Dlle.
Trafikskadestatistiken talar väl sitt tydliga språk? Sen finns det också en rent praktisk rättslig aspekt. Ska man bötfälla någon som har kört bil på en belagd yta som kan tas för en väg, så krävs det som regel en skylt om att man inte fick köra där.
Jo, jag är väl medveten om detta. Men det gör inte skyltfloran attraktivare. Hemma där jag bor saknas det till exempel helt skyltar om att det finns en trappa man kan ramla och slå sig i, men jag har förstått det ändå och kan knappast belasta HSB för att de inte skyltat tillräckligt. Men det är kanske dumt att väcka den björn som sover.
Olle skrev:Nog skulle väl bilisterna kunna klara av att inte åka in här utan skylten? Jag tycker att det allmänt är ett skyltraseri när det gäller biltrafiken. Förväntas inte de som kör bil tänka lite själva?
:Dlle.
Trafikskadestatistiken talar väl sitt tydliga språk? Sen finns det också en rent praktisk rättslig aspekt. Ska man bötfälla någon som har kört bil på en belagd yta som kan tas för en väg, så krävs det som regel en skylt om att man inte fick köra där.
Jo, jag är väl medveten om detta. Men det gör inte skyltfloran attraktivare. Hemma där jag bor saknas det till exempel helt skyltar om att det finns en trappa man kan ramla och slå sig i, men jag har förstått det ändå och kan knappast belasta HSB för att de inte skyltat tillräckligt. Men det är kanske dumt att väcka den björn som sover.
:Dlle.
Nu är det viss skillnad på en trappa och ramla i den och något som kan tas som ett fortsättning på en väg. Om det inte är skyltat något speciellt är det rätt naturligt att förutsätta att vägen fortsätter rakt fram om ytan är asfaltsbelagd, i samma nivå och samma standard som den väg man färdas på.
Det är ju bra med tydliga instruktioner, men en tilläggstavla som man måste fundera lite på vad det innebär kan vara svår att uppfatta när man kommer med bil i hög hastighet. Dessutom förstår jag inte vitsen med att inte rita det i 90 grader. Det går inte att svänga norrut på Gdánska från Jana Karola Chodkiewcza med spårvagn.
Vid sluthållplatsen för linje 12 och 13 vid Banovo Brdo är det ett kort enkelspår in till slingorna, så det borde vara en skyllt att det kan komma spårvagnar från båda hållen trots att det är enkelspår.
Det går bara ledvagnar av varierande längd i Sarajevo men varning-för-spårvagnskyltarna har de klassiska små boggivagnarna som symbol. Kanske är en ledvagn svårtydd på en skylt?
Förenta Staterna är inte som andra länder, man litar inte på att folk förstår skyltar utan man måste alltid skriva i klartext, på engelska förstås, vad som gäller. Detta är de tämligen ensamma om, och de kommer nog aldrig att ändra sig. Märkligt att man inte går över till metersystemet också. Kanada och Mexiko samt övriga Latinamerika och Karibien (nåja) har metersystem. Men det är kanske häftigt att vara ensam om något och tycka att det är bäst?
hej skrev:I Sverige är det väl fortfarande inte ledvagnar på varningsskylten för korsande spårväg och än syns ångloken vid obevakade järnvägsöverfarter...
Ja, eller rättare sagt vid järnvägskorsningar utan bommar, oavsett om dessa är bevakade eller inte.
Ett ellok, eller ännu värre en motorvagn, vore nog för lätt att förväxla med en spårvagn.
hej skrev:I Sverige är det väl fortfarande inte ledvagnar på varningsskylten för korsande spårväg och än syns ångloken vid obevakade järnvägsöverfarter...
Ja, eller rättare sagt vid järnvägskorsningar utan bommar, oavsett om dessa är bevakade eller inte.
Ett ellok, eller ännu värre en motorvagn, vore nog för lätt att förväxla med en spårvagn.
Käre Daniel, menar du möjligen plankorsningar?
Och ja, det är väl självklart att det ska vara ånglok. Nästan alla lok i barnböcker är just ånglok och det är viktigt att barnen förstår att det kommer tåg.
hej skrev:I Sverige är det väl fortfarande inte ledvagnar på varningsskylten för korsande spårväg och än syns ångloken vid obevakade järnvägsöverfarter...
Ja, eller rättare sagt vid järnvägskorsningar utan bommar, oavsett om dessa är bevakade eller inte.
Ett ellok, eller ännu värre en motorvagn, vore nog för lätt att förväxla med en spårvagn.
Käre Daniel, menar du möjligen plankorsningar?
Och ja, det är väl självklart att det ska vara ånglok. Nästan alla lok i barnböcker är just ånglok och det är viktigt att barnen förstår att det kommer tåg.
/T
När man frågar ett barn "hur låter tåget" så svarar det "tuff tuff". Men när jag var liten kunde det hända att någon sa typ "guddung guddung, guddung guddung,", härmandes rälsskarvarna. Det är sällan man hör någon säga: Schschschschschschsch i ökande och minskande ljudstyrka. Det är ju faktiskt så de flesta tåg låter numera.
hej skrev:I Sverige är det väl fortfarande inte ledvagnar på varningsskylten för korsande spårväg och än syns ångloken vid obevakade järnvägsöverfarter...
Ja, eller rättare sagt vid järnvägskorsningar utan bommar, oavsett om dessa är bevakade eller inte.
Ett ellok, eller ännu värre en motorvagn, vore nog för lätt att förväxla med en spårvagn.
Käre Daniel, menar du möjligen plankorsningar?
Nej, märket får ju inte bara användas vid plankorsning, utan även vid annan korsning med järnväg. Märket heter till och med "Varning för järnvägskorsning utan bommar"
daniel_s skrev:
Nej, märket får ju inte bara användas vid plankorsning, utan även vid annan korsning med järnväg. Märket heter till och med "Varning för järnvägskorsning utan bommar"
Den i normalt gaturum ringa förekomsten av järnvägsspår som icke kan sägas löpa på särskild banvall bevisar att undertecknads befinnande i skumma hamnkvarter och dylika inrättningar där sådant är mindre sällan förekommande är erforderligt ofrekvent för att icke ihåggkomma sådana järnvägsspårs existens. Mittåt!