Om cykling och bilåkande kontra kollektivtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

Om cykling och bilåkande kontra kollektivtrafik

Inlägg av LÅ1 »

Det var svårt att formulera en lämplig rubruik till detta inlägg!
Jag råkade hitta en artikel som till stor del sjunger kollektivtrafikens lov, framförallt den spårbundna. Även om artikeln ser ut att handla om cykling.
"Så blev män i lycra aggressiva cykelkrigare"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
bruse

Re: Om cykling och bilåkande kontra kollektivtrafik

Inlägg av bruse »

Vi är många som undrar vad "tyskt lättviktsstål" är för något.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:Vi är många som undrar vad "tyskt lättviktsstål" är för något.
Poröst stål som lätt rostar? :roll: :cheesygrin:
Eller som lätt viker sig vid påfrestning kanke? :cheesygrin:

Jag undrade vad Corratec var för något. En googling visade att det förmodligrn är ett cykelfabrikat.

Det intressanta i artikeln, för detta forum, är dess senare hälft. Några citat (utvalda i en hast):
"Är det ett effektivt botemedel mot bilismen vi söker finns det i dagens Sverige bara ett: Storstockholms Lokaltrafik, SL."
"Det som gör att Stockholm har den överlägset högsta kollektivtrafikandelen, en av de högsta i västvärlden, är vår spårbundna kollektivtrafik."
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Tja, mängden av egoistiska män i märkliga kläder lär väl aldrig bidra till att ge cyklingen bättre rykte eller mer utrymme :mrgreen:

Men jag håller inte med om att kollektivtrafik hjälper mot bilism, utan jag påstår att det endast är kapaciteten på vägnätet som begränsar bilismen i rådande ekonomi. Det enda som hjälper mot bilismen är därför att se till att den har så lite fysiskt utrymme som möjligt att expandera på.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Tja, mängden av egoistiska män i märkliga kläder lär väl aldrig bidra till att ge cyklingen bättre rykte eller mer utrymme :mrgreen:

Men jag håller inte med om att kollektivtrafik hjälper mot bilism, utan jag påstår att det endast är kapaciteten på vägnätet som begränsar bilismen i rådande ekonomi. Det enda som hjälper mot bilismen är därför att se till att den har så lite fysiskt utrymme som möjligt att expandera på.
Fler vägar och körfält ger bara större utrymme till köerna, menar du? Det verkar ju ha varit så hitintills. T.ex när man målae om Essingeleden till 4 filer.
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

daniel_s skrev:Tja, mängden av egoistiska män i märkliga kläder lär väl aldrig bidra till att ge cyklingen bättre rykte eller mer utrymme :mrgreen:
Det är väl egoistiska män i märkliga kläder som har gett bilismen dess nuvarande rykte och utrymme, så det handlar mera om vilken status och makt dessa personer har.
Skriv svar