Denna debattråd är utbruten från Linje 7 förlängs inte till Centralen/Jourmaaster
dr Cassandra Nojdh skrev:
spårsnoken skrev:Nja. Politikerna har ju nu hamnat i någon slags rävsax där man hellre vill bevara månadskortspriset än att investera. Men skall man dra en logisk slutsats av detta blir det också ingen tunnelbaneutbyggnad för det är viktigare att slå vakt om ett billigt månadskort....
mvh/spårsnoken
Månadskortet är inte billigt.
Beror helt på vilka referenser man har. Med det utbud som finns är det mycket billigt jämfört med andra städer.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
spårsnoken skrev:Nja. Politikerna har ju nu hamnat i någon slags rävsax där man hellre vill bevara månadskortspriset än att investera. Men skall man dra en logisk slutsats av detta blir det också ingen tunnelbaneutbyggnad för det är viktigare att slå vakt om ett billigt månadskort....
mvh/spårsnoken
Fast det är väl inte egentligen investeringarna som drabbas. Det påverkar ju främst genom kapitalkostnader längre fram. Problemet för landstinget som helhet är ju att kapitalkostnaderna måste hållas på en rimlig nivå. Månadskortet styrs ju främst av driftskostnaderna för köpt trafik (även konsulterna är ju en försvinnande liten del av driftsbudgeten).
Så priset på månadskortet avgör ju snarast vilken turtäthet och hur mycket trafik som SL kan beställa. När nu höjningen uteblev, blir det ju alltså snarare indragen nattrafik i tunnelbanan än färre spårinvesteringar. På sikt innebär ett för lågt månadskort med höga investeringar dock risken att man kan få fina spårinvesteringar men ingen trafik. Såsom med nya Citybanan. Utan höjt månadskort kommer man inte ha råd att ha kvar den turtäthetsstandard som finns ens idag på pendeltågen.
Finns det ingen "felräkningskassa"? Det som förlängningen in på Klarabergsgatan kostar kan väl inte vara annat än "felräkningspengar" då ytskiktet redan är avklarat? Om man inte ändrar detta så lägger sig löjlighetens skimmer över de beslutande. Ska besökare som skall besöka Djurgården inte få en anständig förbindelse förrän efter 2020?
spårsnoken skrev:Nja. Politikerna har ju nu hamnat i någon slags rävsax där man hellre vill bevara månadskortspriset än att investera. Men skall man dra en logisk slutsats av detta blir det också ingen tunnelbaneutbyggnad för det är viktigare att slå vakt om ett billigt månadskort....
mvh/spårsnoken
Månadskortet är inte billigt.
Med tanke på hur mycket man får för pengarna jämfört med vad man får för betydligt mer pengar i övriga landet skulle jag vilja påstå att: jo det är billigt.
Sven Blomberg skrev:Finns det ingen "felräkningskassa"? Det som förlängningen in på Klarabergsgatan kostar kan väl inte vara annat än "felräkningspengar" då ytskiktet redan är avklarat? Om man inte ändrar detta så lägger sig löjlighetens skimmer över de beslutande. Ska besökare som skall besöka Djurgården inte få en anständig förbindelse förrän efter 2020?
Det är ju en flerårsbudget. Så man hinner nog justera den här biten i kommande budgetar. Moderaterna - att döma av debatten i går, verkar i dag se Spårväg city som en belastning och anklagade S för att prioritera spårväg i City istället för i förorterna. M verkar livrädda att få en ny "NK-express-debatt" i media. Det är nog orsaken till detta besynnerliga beslut och det som nog är det stora hotet mot projektet.
Kantorn skrev:Med tanke på hur mycket man får för pengarna jämfört med vad man får för betydligt mer pengar i övriga landet skulle jag vilja påstå att: jo det är billigt.
Ja, det får man nog hålla med om. 790 kronor för hela Stockholms län är inte dyrt. Som jämförelse så kostar ett kort för sex zoner i Skåne 795 koronor. Skåne är indelat i ett par hundra zoner, så det är inte stort område. I Västra Götaland kostar ett kort för en enda kommun i allmänhet 715 kronor. Några kommuner har billigare kort. I Göteborg kostar det t.ex. 580 kronor, men då är det bara Göteborgs kommun och så fort man ska över kommungränsen så kostar det 1010. Ska man åka i ett större område runt Göteborg så finns kortet Göteborg+++ som gäller i ett område som är något mindre än Stockholms län och kostar 1635 kronor. Så man får nog konstatera att trots att SL har valt enhetstaxa för 30-dagarskortet och inte erbjuder billigare kort för mindre områden, så är kortet billigt och även 890 kronor hade varit billigt.
dr Cassandra Nojdh skrev:Månadskortet är inte billigt.
Nämn gärna vilket annat svenskt månadskort som helst, utanför Stockholms länsgräns, som har samma trafikutbud och är billigare. Många andra län har inte bara dyrare månadskort, utan har dessutom i många år haft tilläggstaxa på nattrafiken. Dvs deras månadskort har bara betalt halva de nattliga resorna, och resten har man fått betala extra.
Kritiken av SL-kortets priser leder tyvärr till att Stockholmare ses som gnälliga bortskämda brats av många övriga svenskar.
dr Cassandra Nojdh skrev:Månadskortet är inte billigt.
Nämn gärna vilket annat svenskt månadskort som helst, utanför Stockholms länsgräns, som har samma trafikutbud och är billigare. Många andra län har inte bara dyrare månadskort, utan har dessutom i många år haft tilläggstaxa på nattrafiken. Dvs deras månadskort har bara betalt halva de nattliga resorna, och resten har man fått betala extra.
Kritiken av SL-kortets priser leder tyvärr till att Stockholmare ses som gnälliga bortskämda brats av många övriga svenskar.
Problemet med SL:s kort är väl att långt de flesta får väsentligt mer än de behöver. Det gör att de som bara åker tunnelbana betalar ett alldeles för högt pris för att de som reser i B och C-zon ska få ett för billigt pris.
2763 skrev:Problemet med SL:s kort är väl att långt de flesta får väsentligt mer än de behöver. Det gör att de som bara åker tunnelbana betalar ett alldeles för högt pris för att de som reser i B och C-zon ska få ett för billigt pris
Men det resonemanget går ju alltid att tillämpa om man inte har en strikt reslängdstaxa, så det är inget specifikt för SL-kortet. Ska man åka i Göteborg så får man köpa ett kort som gäller från Bergum till Vrångö fast man kanske bara ska åka mellan Majorna och centrum. Då betalar man alltså även för den dyra skärgårdstrafiken, som de som köper SL-kort inte betalar för. Så då kan man säga att de som bara åker i stan betalar ett alldeles för högt pris för att de som åker till öarna ska få ett för billigt pris. F.ö. övrigt det väl knappast frågan om ett för högt pris så länge hälften av kostnaderna täcks av skatteintäkter.
2763 skrev:Problemet med SL:s kort är väl att långt de flesta får väsentligt mer än de behöver. Det gör att de som bara åker tunnelbana betalar ett alldeles för högt pris för att de som reser i B och C-zon ska få ett för billigt pris
Men det resonemanget går ju alltid att tillämpa om man inte har en strikt reslängdstaxa, så det är inget specifikt för SL-kortet. Ska man åka i Göteborg så får man köpa ett kort som gäller från Bergum till Vrångö fast man kanske bara ska åka mellan Majorna och centrum. Då betalar man alltså även för den dyra skärgårdstrafiken, som de som köper SL-kort inte betalar för. Så då kan man säga att de som bara åker i stan betalar ett alldeles för högt pris för att de som åker till öarna ska få ett för billigt pris. F.ö. övrigt det väl knappast frågan om ett för högt pris så länge hälften av kostnaderna täcks av skatteintäkter.
Jo... fast ja... fast jo...Du har naturligtvis en poäng, Harald. Men det argumentet biter inte på den som bara åker tunnelbana. Problemet är naturligtvis generellt, mitt exempel var applicerat på Stockholm.
SL-kortet kostar 790 kronor. Genomsnittlig reslängd i tunnelbanan är 5.6 km, d.v.s. tunnelbaneresenären betalar 141 kronor per km för kortet.
Genomsnittlig reslängd med spårvagn är 4,5 km, men då är ju Stockholm och Norrköping med där reslängden är kortare än i Göteborg. Göteborg står för 80-85 % av antalet resor med spårväg. Genomsnittlig reslängd med spårväg i Stockholm och Norrköping ligger troligen kring 3 km. Då kan genomsnittlig reslängd i Göteborg uppskattas till 4,8 km. Med priset 580 kronor betalar spårvagnsresenären 121 kronor per km. Det är alltså något billigare för spårvagnsresenären i Göteborg än för tunnelbaneresenären i Stockholm, men då får ju stockholmaren också en högre kvalitet.
Harald skrev:SL-kortet kostar 790 kronor. Genomsnittlig reslängd i tunnelbanan är 5.6 km, d.v.s. tunnelbaneresenären betalar 141 kronor per km för kortet.
Genomsnittlig reslängd med spårvagn är 4,5 km, men då är ju Stockholm och Norrköping med där reslängden är kortare än i Göteborg. Göteborg står för 80-85 % av antalet resor med spårväg. Genomsnittlig reslängd med spårväg i Stockholm och Norrköping ligger troligen kring 3 km. Då kan genomsnittlig reslängd i Göteborg uppskattas till 4,8 km. Med priset 580 kronor betalar spårvagnsresenären 121 kronor per km. Det är alltså något billigare för spårvagnsresenären i Göteborg än för tunnelbaneresenären i Stockholm, men då får ju stockholmaren också en högre kvalitet.
Som vanligt har du rätt i det faktiska. Men. Hur många av de som klagar över månadskortets pris reflekterar över det sambandet?
Jag betalar för en tjänst där jag kan åka till Slut(!) men jag behöver inte den delen av tjänsten, alltså är produkten för dyr. Att produkten sannolikt blivit dyrare med ett större urval av zoner intresserar inte att ta reda på. Då klagar och gnäller man på priset.Man får ju mer än man behöver.
2763 skrev:Problemet med SL:s kort är väl att långt de flesta får väsentligt mer än de behöver. Det gör att de som bara åker tunnelbana betalar ett alldeles för högt pris för att de som reser i B och C-zon ska få ett för billigt pris
Men det resonemanget går ju alltid att tillämpa om man inte har en strikt reslängdstaxa, så det är inget specifikt för SL-kortet. Ska man åka i Göteborg så får man köpa ett kort som gäller från Bergum till Vrångö fast man kanske bara ska åka mellan Majorna och centrum. Då betalar man alltså även för den dyra skärgårdstrafiken, som de som köper SL-kort inte betalar för. Så då kan man säga att de som bara åker i stan betalar ett alldeles för högt pris för att de som åker till öarna ska få ett för billigt pris. F.ö. övrigt det väl knappast frågan om ett för högt pris så länge hälften av kostnaderna täcks av skatteintäkter.
Det beror väl på om kostnaderna är rimliga eller inte?
Nu är iofs skattefinansieringsgraden för just månadskorten betydligt över 50%, men de åkande torde ändå betala mer än hälften av produktvärdet. Negativ produktivitet är vanlig i socialistiska system, vilket den offentliga kollektivtrafiken de facto är.
Problemet är att varken skattebetalare eller resenärer egentligen vill betala för denna negativa produktivitet. Därför tycker båda grupperna, väsentligen överlappande, att det är just dyrt.
Kantorn skrev:Med tanke på hur mycket man får för pengarna jämfört med vad man får för betydligt mer pengar i övriga landet skulle jag vilja påstå att: jo det är billigt.
Ja, det får man nog hålla med om. 790 kronor för hela Stockholms län är inte dyrt.
SL-kortet gäller inte i hela Stockholms län. Det gäller bara på ett av de två landstingsbolagen.
Tunnelbanan är inte byggd enbart med kommunala skattepengar från innerstadskommunerna, utan med hjälp av bl.a statsbidrag från hela Sverige. Då folk runtom i landet hjälpt till att subventionera bygget av innerstadsbornas färdmedel, är det väl bara rätt logiskt att dessa innerstadsbor därefter får lov att subventionera resorna för folk i t.ex Norrtälje, Nynäshamns, Södertälje och Nykvarns kommuner?
Om invånare/medborgare i vissa specifika angränsande kommuner vill stänga sin taxa om sig, så får de väl först se till att de själva för helt egna pengar bygga upp sin egen kollektivtrafik, dvs hela tunnelbanan och pendeltågsspåren.