Är ju fan löjligt om man ska vara såå dumsnål för den ynka biten. Knappt att man ens kan kalla det förlängning..Thomas Lange skrev:Med "till Centralen" menas en hållplats i Klarabergsgatan framför varuhuset Åhléns och med gångavstånd till resp. Centralstationen, blivande pendeltågstationen Stockholm City och T-centralen. Även Cityterminalen för bussar kan räknas dit.
Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Som sagt, Stockholms politiker har jag Inte mycket till övers för.. Man skäms.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Håller med. Jag hoppas i det längsta att den förlängning som stoppats är den mot Ropsten, och den ända fram upp på Klarabergsviadukten. Men jag hoppas troligen förgäves.Bussmicke skrev: Knappt att man ens kan kalla det förlängning..
Medlem nr 266
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
- Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Här bör nog Lange & Co (AB SS) sticka ut hakan riktigt ordentligt och få till ett möte med berörda politiker och tjänstemän. Att man påtalar vikten att en förlängning måste bli av. Det handlar bara om att prioritera rätt med de medel man har för investeringar. Och antalet resenärer på 7:an samt antalet besökare till Djurgården talar sitt tydliga språk.
Har man ny investerat i en dyr spårväg, inkl vagnar så finns det endast en väg att gå. Och det är att bygga "klart" linjen fram till Centralen/Cityterminalen. Jag skulle gärna se att man dammade av det gamla förslaget som spårvägssällskapet skissade på i början av 1990-talet. Det vill säga en vändslinga utanför berörda stationer. Då kunde även de gamla vagnarna fortsätta fram vid behov. Det kan inte vara många miljoner det handlar om i sammanhanget.
Har man ny investerat i en dyr spårväg, inkl vagnar så finns det endast en väg att gå. Och det är att bygga "klart" linjen fram till Centralen/Cityterminalen. Jag skulle gärna se att man dammade av det gamla förslaget som spårvägssällskapet skissade på i början av 1990-talet. Det vill säga en vändslinga utanför berörda stationer. Då kunde även de gamla vagnarna fortsätta fram vid behov. Det kan inte vara många miljoner det handlar om i sammanhanget.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Det finns väl fler som borde vilja vara med och trycka på!
Djurgårdens besöksmål har väl en sammanslutning.
Och Stockholms visitors board samt Visitstockholm om nu det senare är någon form av organisation och inte bara namnet på en webbplats.
Djurgårdens besöksmål har väl en sammanslutning.
Och Stockholms visitors board samt Visitstockholm om nu det senare är någon form av organisation och inte bara namnet på en webbplats.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Nu tror jag nog man trycker på. Däremot har det nog liten effekt om det finns en överenskommelse redan om detta mellan partierna. Frågan är väl snarare hur sanktionerat detta förslag är politiskt? Jag kan inte se budgettexten som att den avser något annat än att upplösa projektgruppen för utbyggnad från Djurgårdsbron mot Ropsten. Fortsättningen till Centralen har ju alla varit eniga om.
Men budgetdebatten är väl redan imorgon, så det är nog försent nu, om man inte hunnit få gehör redan.
Men budgetdebatten är väl redan imorgon, så det är nog försent nu, om man inte hunnit få gehör redan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
- Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Det kan nog vara bra om många trycker på. Men jag tror nog att de som är insatta i verksamheten kan förmedla de rätta argumenten för de styrande. Och ett politiskt beslut bör kunna ändras med tanke på att denna utbyggnad ändå beror mångas vardag/helgdag. Som jag skrev i förra inlägget, antalet resenärer och besökare till Djurgården talar sitt tydliga språk. Och kostnadsmässigt måste denna utbyggnad handla om ett mindre belopp.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
En sak att ta hänsyn till är ju hur övrig trafik skall gå om Klarabergsgatan endast skall vara öppen för kollektivtrafik öster om Klara norra kyrkogata.
Är man helt på det klara med hur det skall ordnas och vilka åtgärder som kan behövas göras på andra platser för detta? Kan detta ha någon koppling till att man vill skjuta upp det hela?
Å andra sidan är det ett komunalt bekymmer medan spårvägsutbyggnaden är en landstingsfråga.
Är man helt på det klara med hur det skall ordnas och vilka åtgärder som kan behövas göras på andra platser för detta? Kan detta ha någon koppling till att man vill skjuta upp det hela?
Å andra sidan är det ett komunalt bekymmer medan spårvägsutbyggnaden är en landstingsfråga.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Arbetet ska ju ändå inte påbörjas från 2018 med själva byggandet. Det är därmed inget akut problem om det inte finns pengar i budgeten för, men om man upplöser projektgruppen som föreslås, så innebär ju det att man inte kan bli klar med planen. Den håller ju nu på att kompletteras efter att man bestämt att Klarabergsgatan ska bli gågata. Utan några som arbetar med frågan blir det ju därmed tvärstopp.LÅ1 skrev:En sak att ta hänsyn till är ju hur övrig trafik skall gå om Klarabergsgatan endast skall vara öppen för kollektivtrafik öster om Klara norra kyrkogata.
Är man helt på det klara med hur det skall ordnas och vilka åtgärder som kan behövas göras på andra platser för detta? Kan detta ha någon koppling till att man vill skjuta upp det hela?
Å andra sidan är det ett komunalt bekymmer medan spårvägsutbyggnaden är en landstingsfråga.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Det blir intressant att se hur SLL och Stockholms stad väljer att betrakta det här avtalet
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=111090
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=111090
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7430
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Ålägger detta avtal landstinget att färdigställa den resterande sträckan före någon viss tidpunkt?CS skrev:Det blir intressant att se hur SLL och Stockholms stad väljer att betrakta det här avtalet
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=111090
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Inte detta, det är bara en principöverenskommelse. Men sedan ska det ju finnas ett mer strikt avtal också mellan staden och SL. Där finns det väl förmodligen mer tvingande villkor.dr Cassandra Nojdh skrev:Ålägger detta avtal landstinget att färdigställa den resterande sträckan före någon viss tidpunkt?CS skrev:Det blir intressant att se hur SLL och Stockholms stad väljer att betrakta det här avtalet
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=111090
Senast redigerad av Lars_L den tisdag 16 juni 2015 1:17, redigerad totalt 2 gång.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
NÅGON måste alltid koka kaffe och hålla kavajerdr Cassandra Nojdh skrev:Nä, men en del här verkar ju gå på någon slags intellektuell tomgång när den här typen av planeringspolitiska frågor kommer upp. Som kamrat Widén påpekar är ju rätt meningslöst att demonisera ett enskilt parti, om man nu inte har andra agendor, förstås.Magnus Ahltorp skrev:Så länge som Stockholms stad har ingått i Stockholm län har (S) aldrig haft egen majoritet i Stockholms läns landstingsfullmäktige, och sedan 2006 har Alliansen haft makten i landstingsfullmäktige. Hur ska då (S) kunna infria sina vallöften, om du inte syftar på några vallöften från 2002?Per Lind skrev:Hur var det (S) sa för inte så länge sedan - Först skall 4'an ställas om till spårväg, sedan bygger vi till Ropsten.
Vad blev det av det?
Hur mycket av (s) vallöften har man tagit bort?
Ska jag ta ett exempel till? 1997 kollapsade den sk. Dennisöverenskommelsen, och då föreslog Elwe "potatisnäsan" Nilsson (m) på fullt allvar att byggandet av Tvärbanan skulle avbrytas och redan byggda sträckor omvandlas till GC-väg. Men 2002 stod han ändå och skrävlade när han invigde sträcka Gullmarsplan-Sickla Udde (medan den korrumperade skurk som då var VD för SL AB stod bredvid men hade degraderats till att hålla kavajerna - det var varmt den dagen, nämligen).

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Dumsnålhet har som bekant ingen övre gräns...Bussmicke skrev:Är ju fan löjligt om man ska vara såå dumsnål för den ynka biten. Knappt att man ens kan kalla det förlängning..Thomas Lange skrev:Med "till Centralen" menas en hållplats i Klarabergsgatan framför varuhuset Åhléns och med gångavstånd till resp. Centralstationen, blivande pendeltågstationen Stockholm City och T-centralen. Även Cityterminalen för bussar kan räknas dit.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
I de avtal jag hittat (skriver på platta, så det är för knöligt att länka här), verkar väl skadeståndsrisken för SL:s del ligga i om planer eller underlag är försenade så att det stoppar upp bygget. Då får man räkna med att betala skadestånd. Risken för det blir väl rätt stor om det inte finns någon projektgrupp. Det är ju främst de försvarsarbeten och andra förberedelser som blir problematiska att vänta med, medan man väl kan vänta till 2030 om man vill med att lägga ut spår och själva kontaktledningen. Det förra har ju SL lovat betala för oavsett, så det lär ju staden fakturera för i alla fall (om SL inte utför arbetena med egna konsulter).Lars_L skrev:
Inte detta, det är bara en principöverenskommelse. Men sedan ska det ju finnas ett mer strikt avtal också mellan staden och SL. Där finns det väl förmodligen mer tvingande villkor.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Det är väl något slags konsekvens eller hämnd för att man inte får höja priset på månadskortet. Men samtidigt förlorar ju sträckan längs Klarabergsgatan signifikant i betydelse 2017, när pendeltågen flyttar. Så i större mån än man kan anses ha klarat sig hittills och fram till 2017, klarar man ju sig i framtiden utan förlängningen.
Man kanske rent av skulle satsa på att dra spåren under Kulturhuset och ner till Slottet och eventuellt Slussen istället?
Man kanske rent av skulle satsa på att dra spåren under Kulturhuset och ner till Slottet och eventuellt Slussen istället?
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Nä, varför skulle det vara en månadskortshämnd? Det här rör ju investeringsbudgeten för 2018 - innan dess har man ju inte tagit bort några pengar för Spårväg city. Själva projektgruppen lär ju inte heller kosta något ( sett till ekonomin i stort).vad som händer om man inte höjer månadskortet vet vi inte ännu. Men att spara 800 miljoner på busstrafiken, innebär väl nästan nedlagd trafik i många avtalsområden. Så det blir vi nog varse på andra sätt.Some skrev:Det är väl något slags konsekvens eller hämnd för att man inte får höja priset på månadskortet. Men samtidigt förlorar ju sträckan längs Klarabergsgatan signifikant i betydelse 2017, när pendeltågen flyttar. Så i större mån än man kan anses ha klarat sig hittills och fram till 2017, klarar man ju sig i framtiden utan förlängningen.
Man kanske rent av skulle satsa på att dra spåren under Kulturhuset och ner till Slottet och eventuellt Slussen istället?
Fast den nya vändhållplatsen vid Kungsträdgården är ju inte optimal på något sätt. Man kan ju inte bygga tillbaka ens till det provisoriska läget utan en projektgrupp...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Oavsett vad man tycker om Stockholms politiker finns det ett antal frågor som flertalet av väljarna i Stockholm (både länet och kommunen) anser är viktigare än utbyggnaden av en spårväg några hundra meter. Med detta inte sagt att utbyggnaden är onödig men det gäller att ha den stora bilden och inse vilka frågor som ska prioriteras när och hur.Bussmicke skrev:Som sagt, Stockholms politiker har jag Inte mycket till övers för.. Man skäms.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Nja. Politikerna har ju nu hamnat i någon slags rävsax där man hellre vill bevara månadskortspriset än att investera. Men skall man dra en logisk slutsats av detta blir det också ingen tunnelbaneutbyggnad för det är viktigare att slå vakt om ett billigt månadskort....
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7430
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Linje 7 förlängs inte till Stockholm C?
Månadskortet är inte billigt.spårsnoken skrev:Nja. Politikerna har ju nu hamnat i någon slags rävsax där man hellre vill bevara månadskortspriset än att investera. Men skall man dra en logisk slutsats av detta blir det också ingen tunnelbaneutbyggnad för det är viktigare att slå vakt om ett billigt månadskort....
mvh/spårsnoken
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".