Nytt museilok
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13
Nytt museilok
Detta kom till Malmköping i går
Re: Nytt museilok
Hamstertakterna sitter i...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Nytt museilok
"roggek" - vet inte riktigt hur jag ska tolka detta uttalande, men det skulle kunna uppfattas som negativt...roggek skrev:Hamstertakterna sitter i...

SL 9236 har hittills lyckats överleva sin systervagn 9237 med 51 år och loket är högst användbart i Malmköping m fl
platser - i åtskilliga decennier har det stått på listan över lämpliga anskaffningsobjekt - men det ju alltid kul att
gnälla...

"Gnälla är som att gunga, du har något att göra men du kommer ingenstans"
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Nytt museilok
Skal den bevares som den er, eller skal den restaureres som det den en gang var?
Mvh Bjørn
Mvh Bjørn
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Nytt museilok
Trevligt och roligt med anskaffning. Vore ju faktiskt lite kul om man avvaktar med (eller ställer in) eventuell planerad restaurering till originalskick i passagerarutförande, då även arbets- och nyttofordon förtjänar att bevaras. Dylika "arbetshästar" glöms ju lätt bort av den stora massan, även om de tillhör mina personliga favoriter. 

-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: söndag 19 oktober 2003 22:52
Re: Nytt museilok
Vad signaturen "roggek" i skydd av sin anonymitet syftar till vet jag inte men alla med omdömet i behåll kan nog hålla med om att denna vagn är en verklig "överlevare" och värd att bevara. För övrigt är det ju en fantastisk ombyggnad (i flera steg) som vagnen genomgått och inte minst när man gjorde om den till dieselelektriskt lok. Ett enastående arbete av SS egna verkstäder.
Men nu till en fråga till läsekretsen:
-vad var det som gjordes att systervagnen 9237 skrotades för ca 50 år sedan. Det kan ju knappast varit så att man plötsligt inte såg något behov. Hade det hänt något (sammanstötning ,brand) eller något annat. Någon som har lite fakta.
Christer Ljunggren
Men nu till en fråga till läsekretsen:
-vad var det som gjordes att systervagnen 9237 skrotades för ca 50 år sedan. Det kan ju knappast varit så att man plötsligt inte såg något behov. Hade det hänt något (sammanstötning ,brand) eller något annat. Någon som har lite fakta.
Christer Ljunggren
Re: Nytt museilok
Har minne av 9237 ståendes - inte på skrotvagns/SSS´museispåret utan på ett spår utanför Högdalsverkstadens portar.Christer Ljunggren skrev:Vad signaturen "roggek" i skydd av sin anonymitet syftar till vet jag inte men alla med omdömet i behåll kan nog hålla med om att denna vagn är en verklig "överlevare" och värd att bevara. För övrigt är det ju en fantastisk ombyggnad (i flera steg) som vagnen genomgått och inte minst när man gjorde om den till dieselelektriskt lok. Ett enastående arbete av SS egna verkstäder.
Men nu till en fråga till läsekretsen:
-vad var det som gjordes att systervagnen 9237 skrotades för ca 50 år sedan. Det kan ju knappast varit så att man plötsligt inte såg något behov. Hade det hänt något (sammanstötning ,brand) eller något annat. Någon som har lite fakta.
Christer Ljunggren
Det kan ha varit så att man demonterat t ex förbränningsmotorn, i övrigt såg vagnen hel och fin ut och luktade inte
påfallande illa. Någon av oss kanske kan få fram en bild? Då loket var fullt användbart även på T-banan kan man väl
inte skylla på omdaningen av det sydvästra förortsnätet?!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Nytt museilok
Hamstra på! Roggek kan omöjligt ha varit något annat än positiv med sin kommentar! Har har man i framtiden möjlighet att få ytterligare en A1/A3 och fram till dess har man ett väldigt användbart lok! 

-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Nytt museilok
Kul att se att loket överlevt!
För tio år sedan, när jag arbetade tillfälligt på Tågias Säkerhetsavdelning, stod det avställt i uppställningshallen i Hammarby. Man hade försökt använda det som växellok i stället för Gullplutten (som visst redan finns i Mkp) men ställt av det med körförbud efter att det dammat in i en C6 efter att ha tappat bromsförmågan i luftbromsen. Det såg ganska så tilltuffsat ut, en strålkastare var borta efter smällen och lacken var inte världens fräschaste. Jag hade loket inne för en utvärdering i lokverkstan för att se vad det skulle kosta att göra det körbart igen. Det slutade med att loket återvände in i uppställningshallens halvdunkel. Det blev inte ens en provkörning eftersom luftbromsen inte gick att lita på. Någon förselog att man borde köra ut det på "heden" (skrotspåren) och låta det ruttna bort.
Men tydligen förbarmade man sig senare över loket och rustade upp det. Det har visst senast varit på Lidingö.
//Lars S
För tio år sedan, när jag arbetade tillfälligt på Tågias Säkerhetsavdelning, stod det avställt i uppställningshallen i Hammarby. Man hade försökt använda det som växellok i stället för Gullplutten (som visst redan finns i Mkp) men ställt av det med körförbud efter att det dammat in i en C6 efter att ha tappat bromsförmågan i luftbromsen. Det såg ganska så tilltuffsat ut, en strålkastare var borta efter smällen och lacken var inte världens fräschaste. Jag hade loket inne för en utvärdering i lokverkstan för att se vad det skulle kosta att göra det körbart igen. Det slutade med att loket återvände in i uppställningshallens halvdunkel. Det blev inte ens en provkörning eftersom luftbromsen inte gick att lita på. Någon förselog att man borde köra ut det på "heden" (skrotspåren) och låta det ruttna bort.
Men tydligen förbarmade man sig senare över loket och rustade upp det. Det har visst senast varit på Lidingö.
//Lars S
Re: Nytt museilok
Ja, hamstra kan man ju göra på allt...Hechtwagen skrev:Hamstra på! Roggek kan omöjligt ha varit något annat än positiv med sin kommentar! Har har man i framtiden möjlighet att få ytterligare en A1/A3 och fram till dess har man ett väldigt användbart lok!
Sen att få det i körbart skick verkar det vara en och annan juraperiod bort...
Hur vore det om man till och börja med försökte att få t ex SS 11 i fräscht skick? En unikare vagn än 9236...
Och vad är det för fel på SSS 1342?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Nytt museilok
Jag förstår inte gnället här, den är ju perfekt för kontaktlednings arbeten där ute på vishan.
Som hoppas på att vi detta sekel får se mera Stockholmsvagnar i Stockholm innan jag lägger bromsklubban samt fartnyckeln på hyllan.
Som hoppas på att vi detta sekel får se mera Stockholmsvagnar i Stockholm innan jag lägger bromsklubban samt fartnyckeln på hyllan.
Re: Nytt museilok
Det var länge sedan en arbetsvagn tillfördes samlingarna. Det är inget fel på 1342, men den är inte en museivagn. 9236 kan dessutom skänka oss en välbehövlig redundans i form av icke eldriven dragkraft. I jämförelse med lokomotorn 1322, som har typ tolv rörliga delar och är en mycket pålitlig maskin, är förstås 9236 lite mer tekniskt komplicerad och felbenägen. Men det är ändå bra att ha en reserv tycker jag!roggek skrev:Ja, hamstra kan man ju göra på allt...Hechtwagen skrev:Hamstra på! Roggek kan omöjligt ha varit något annat än positiv med sin kommentar! Har har man i framtiden möjlighet att få ytterligare en A1/A3 och fram till dess har man ett väldigt användbart lok!
Sen att få det i körbart skick verkar det vara en och annan juraperiod bort...
Hur vore det om man till och börja med försökte att få t ex SS 11 i fräscht skick? En unikare vagn än 9236...
Och vad är det för fel på SSS 1342?
Vad SS 11 har med saken att göra förstår jag inte. Vagnarna konkurrerar inte med varandra. Fast det där är nog lättare att förstå när man är med och jobbar själv.

Re: Nytt museilok
Dammsugarvagnen 9163 borde kanske i första hand återställas till trafikvagnsutförande i stället
för att bida sin tid i den obsoleta tunneln vid Alviksdepån, där den stått i en ofantlig massa år,
enl uppgift beroende på att den högst närliggande hjulsvarvningsanläggningen av rent progam-
meringstekniska skäl hittills omöjligtvis har kunnat förse vagnens hjul med den önskade profilen.
Om 9236´ truck kan få sina hjul svarvade, varför kan man inte göra så med 9163???
Högst personligen skulle jag gärna vilja se loket 9236 återställt i grå målning, med ASEA-
strömavtagare och EN strålkastare av spårvagnstyp. Har funderat mycket över olika sätt att
förstärka vagnskorgen - Arlöfsvagnarnas korgar påstods ju vara totalslut redan för närmare
100 år sedan (!) men utbyttes i sin helhet omkr 1925 liksom truckarna. När jag skulle "låna"
halvrundlister och annat från 9163 att använda på SS 76 satt de fast å det grövsta, ekstolparna
var påfallande friska!
för att bida sin tid i den obsoleta tunneln vid Alviksdepån, där den stått i en ofantlig massa år,
enl uppgift beroende på att den högst närliggande hjulsvarvningsanläggningen av rent progam-
meringstekniska skäl hittills omöjligtvis har kunnat förse vagnens hjul med den önskade profilen.
Om 9236´ truck kan få sina hjul svarvade, varför kan man inte göra så med 9163???
Högst personligen skulle jag gärna vilja se loket 9236 återställt i grå målning, med ASEA-
strömavtagare och EN strålkastare av spårvagnstyp. Har funderat mycket över olika sätt att
förstärka vagnskorgen - Arlöfsvagnarnas korgar påstods ju vara totalslut redan för närmare
100 år sedan (!) men utbyttes i sin helhet omkr 1925 liksom truckarna. När jag skulle "låna"
halvrundlister och annat från 9163 att använda på SS 76 satt de fast å det grövsta, ekstolparna
var påfallande friska!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Nytt museilok
Var närvarande när loket skulle flyttas från Lidingö. Därvarande personal påstod att loket skulle "skrotas"Lars Stegenius skrev:Kul att se att loket överlevt!
För tio år sedan, när jag arbetade tillfälligt på Tågias Säkerhetsavdelning, stod det avställt i uppställningshallen i Hammarby. Man hade försökt använda det som växellok i stället för Gullplutten (som visst redan finns i Mkp) men ställt av det med körförbud efter att det dammat in i en C6 efter att ha tappat bromsförmågan i luftbromsen. Det såg ganska så tilltuffsat ut, en strålkastare var borta efter smällen och lacken var inte världens fräschaste. Jag hade loket inne för en utvärdering i lokverkstan för att se vad det skulle kosta att göra det körbart igen. Det slutade med att loket återvände in i uppställningshallens halvdunkel. Det blev inte ens en provkörning eftersom luftbromsen inte gick att lita på. Någon förselog att man borde köra ut det på "heden" (skrotspåren) och låta det ruttna bort.
Men tydligen förbarmade man sig senare över loket och rustade upp det. Det har visst senast varit på Lidingö.
//Lars S

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Nytt museilok
OBS hörsägen - bidragande orsak till avställning kan ha varit att instruktionerna helt utelämnat uppgiften om att loket var643 skrev:Var närvarande när loket skulle flyttas från Lidingö. Därvarande personal påstod med emfas att loket skulle "skrotas"Lars Stegenius skrev:Kul att se att loket överlevt!
För tio år sedan, när jag arbetade tillfälligt på Tågias Säkerhetsavdelning, stod det avställt i uppställningshallen i Hammarby. Man hade försökt använda det som växellok i stället för Gullplutten (som visst redan finns i Mkp) men ställt av det med körförbud efter att det dammat in i en C6 efter att ha tappat bromsförmågan i luftbromsen. Det såg ganska så tilltuffsat ut, en strålkastare var borta efter smällen och lacken var inte världens fräschaste. Jag hade loket inne för en utvärdering i lokverkstan för att se vad det skulle kosta att göra det körbart igen. Det slutade med att loket återvände in i uppställningshallens halvdunkel. Det blev inte ens en provkörning eftersom luftbromsen inte gick att lita på. Någon förselog att man borde köra ut det på "heden" (skrotspåren) och låta det ruttna bort.
Men tydligen förbarmade man sig senare över loket och rustade upp det. Det har visst senast varit på Lidingö.
//Lars S
försett med sedvanlig kortslutningsbroms. Otroligt klantigt - även i dessa sammanhang

Berörd personal reagerade sålunda alls ej på det faktum att kontrollerveven gick att vrida även till vänster om 0-läget in på en tydligt
utmärkt text "BROMS" utan körde hellre in i olika saker än de försökte tänka själva ... - det var väl ändå inte något som direkt
premierades...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Nytt museilok
Det var nog så som du säger. Jag pratade själv med rangerarna om vad som hänt. Fordonsutbildningen för rangerarna verkade lämna en del övrigt att önska.643 skrev:OBS hörsägen - bidragande orsak till avställning kan ha varit att instruktionerna helt utelämnat uppgiften om att loket var643 skrev:Var närvarande när loket skulle flyttas från Lidingö. Därvarande personal påstod med emfas att loket skulle "skrotas"Lars Stegenius skrev:Kul att se att loket överlevt!
För tio år sedan, när jag arbetade tillfälligt på Tågias Säkerhetsavdelning, stod det avställt i uppställningshallen i Hammarby. Man hade försökt använda det som växellok i stället för Gullplutten (som visst redan finns i Mkp) men ställt av det med körförbud efter att det dammat in i en C6 efter att ha tappat bromsförmågan i luftbromsen. Det såg ganska så tilltuffsat ut, en strålkastare var borta efter smällen och lacken var inte världens fräschaste. Jag hade loket inne för en utvärdering i lokverkstan för att se vad det skulle kosta att göra det körbart igen. Det slutade med att loket återvände in i uppställningshallens halvdunkel. Det blev inte ens en provkörning eftersom luftbromsen inte gick att lita på. Någon förselog att man borde köra ut det på "heden" (skrotspåren) och låta det ruttna bort.
Men tydligen förbarmade man sig senare över loket och rustade upp det. Det har visst senast varit på Lidingö.
//Lars S
försett med sedvanlig kortslutningsbroms. Otroligt klantigt - även i dessa sammanhang
Berörd personal reagerade sålunda alls ej på det faktum att kontrollerveven gick att vrida även till vänster om 0-läget in på en tydligt
utmärkt text "BROMS" utan körde hellre in i olika saker än de försökte tänka själva ... - det var väl ändå inte något som direkt
premierades...
Annars var det ett trevligt gäng. Jag fick lära mig köra Gullplutten, en annorlunda upplevelse.
//Lars S
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Nytt museilok
Här är den en månad tidigare utanför verkstaden i Hammarby den 8 aprilLennart Hjelm. skrev:Detta kom till Malmköping i går



Den ser nylackad ut, men tittar man närmare så kan man se att man inte gjort något åt underliggande skavanker. Taket har man lämnat utan åtgärd. Man bör byta typsnittet på siffrorna så de överensstämmer med text och logga (1967-1977 ca).
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Nytt museilok
Så där snyggt var det minsann inte när jag såg det senast. Man verkar ha monterat hastighetsvakt också, har för mig att det inte fanns då.
Jag kan i alla fall skryta med att jag åkt med loket, vi fick ett tillfälligt tillstånd att köra loket för att få ut det ur uppställningshallen. Och det var på vippen att jag fick köra det själv.
//Lars S
Jag kan i alla fall skryta med att jag åkt med loket, vi fick ett tillfälligt tillstånd att köra loket för att få ut det ur uppställningshallen. Och det var på vippen att jag fick köra det själv.
//Lars S
Re: Nytt museilok
Lars Stegenius skrev:Så där snyggt var det minsann inte när jag såg det senast. Man verkar ha monterat hastighetsvakt också, har för mig att det inte fanns då.
Nja, 1995 ser det ut att ha funnits i alla fall (bilden finns på http://www.lokman.se/sslidj/sslidj.htm)

-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Nytt museilok
Hm, jag fick för mig att en av anledningarna till att loket hamnat i HY var att man inte ville använda det ute på linjen eftersom det saknade hastighetsvakt. Men jag kan ju givetvis ha förstått och minnas fel.daniel_s skrev:Lars Stegenius skrev:Så där snyggt var det minsann inte när jag såg det senast. Man verkar ha monterat hastighetsvakt också, har för mig att det inte fanns då.
Nja, 1995 ser det ut att ha funnits i alla fall (bilden finns på http://www.lokman.se/sslidj/sslidj.htm)
//Lars S