Stockholms gömda tunnelbaneuppgångar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Hanquist

Re: Stockholms gömda tunnelbaneuppgångar

Inlägg av Anders Hanquist »

Men nu hette den ju Tomteboda som postterminal, så då kanske det är smartast att fortsätta med det namnet även som bussdepå.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev:Om jag uppfattar saken rätt så härstammar den där skrönan, eller åtminstone dess vida spridning, från en krönika i en gammal MfSS. Precis som innehållet i ett tal på en fest, så blir det lite konstigt om man rycker den ur sitt sammanhang och berättar den vidare som om den vore en neutral faktabeskrivning.

Nåväl, dags att diskutera vidare? Det finns väl fler dolda uppgångar som inte har nämnts, och även ovanjordsstationerna har ju en del intressanta arrangemang som skulle kunna räknas till det här temat!

Ja bland ovanjordstationerna kan man se att det borde vart en ingång i Hagsätras andra ände. När man renoverade linjen anlade man en arbetsväg upp för slänten och det uppstod förhoppningar om att man skulle kasta på lite asfalt och ställa upp ett par spärrar så var det klart. Men Icke! när arbetena var klara återställdes slänten och där växer det åter gräs och Tussilago. Nu är det förvisso inga problem längre efter som jag flyttat så att jag har närmare till den befintliga ingången. Så enkelt tar man bort behov av extra ingångar :D :D

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Har det aldrig varit planerat ytterligare uppgångar vid Zinkensdam? Är sällan där men bara en uppgång i en station så centralt.. Är det avstånden till andra stationer som gör det kansle? (Känner inte till mer än att det bara är en uppgång, sällan i de trakterna..)
Hur är nödutgångarna, flera?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Medic skrev:Har det aldrig varit planerat ytterligare uppgångar vid Zinkensdam? Är sällan där men bara en uppgång i en station så centralt.. Är det avstånden till andra stationer som gör det kansle? (Känner inte till mer än att det bara är en uppgång, sällan i de trakterna..)
Det är en uppgång mitt på plattformen. Säkerheten har diskuterats just för att stationen saknar nödutgång. Man har monterat stora fläktar i rulltrappsschaktet för att kunna suga ut rök vid ev. brand. Förstår inte riktigt hur man tänker. Luft i rörelse brukar väl gynna brand?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
Medic skrev:Har det aldrig varit planerat ytterligare uppgångar vid Zinkensdam? Är sällan där men bara en uppgång i en station så centralt.. Är det avstånden till andra stationer som gör det kansle? (Känner inte till mer än att det bara är en uppgång, sällan i de trakterna..)
Det är en uppgång mitt på plattformen. Säkerheten har diskuterats just för att stationen saknar nödutgång. Man har monterat stora fläktar i rulltrappsschaktet för att kunna suga ut rök vid ev. brand. Förstår inte riktigt hur man tänker. Luft i rörelse brukar väl gynna brand?
I och för sig är det ju så men just rök brukar anses vara det största problemet i sammanhanget.
Folk hittar inte ut vid en evakuering och man kan bli rökförgiftad. Det är nästan ingen som dör i brandolyckor av direkt eld utan att först ha blivit medvetslös av rök.
Så håller man borta röken så ska man normalt hinna evakuera innan branden spridit sig
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:
I och för sig är det ju så men just rök brukar anses vara det största problemet i sammanhanget.
Folk hittar inte ut vid en evakuering och man kan bli rökförgiftad. Det är nästan ingen som dör i brandolyckor av direkt eld utan att först ha blivit medvetslös av rök.
Så håller man borta röken så ska man normalt hinna evakuera innan branden spridit sig
Visst! Men vart tar röken vägen? Kan man passera biljetthallen och ut utan att behöva hålla andan i skarpt läge?
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Nya bussdepån hamnar väl i Ingenting-skogen enligt kartbilden från 1951, om jag lyckas orientera mig rätt. Så varför inte kalla den Ingentingdepån!
Nja, den ligger snarare ungefär vid den gula ytan ovanför bokstaven "g" i "Karlberg".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

twr skrev:
LÅ1 skrev:Nya bussdepån hamnar väl i Ingenting-skogen enligt kartbilden från 1951, om jag lyckas orientera mig rätt. Så varför inte kalla den Ingentingdepån!
Nja, den ligger snarare ungefär vid den gula ytan ovanför bokstaven "g" i "Karlberg".
Den gul ytan är det som fanns kvar av Ingentings trädgård.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
Visst! Men vart tar röken vägen? Kan man passera biljetthallen och ut utan att behöva hålla andan i skarpt läge?
jag hoppas dom tänkt rätt som planerat och det lär väl vara experter på brandskydd som varit med och utfprmat anordningarna.
Som jag uppfattat det så handlar det inte om att suga ut röken utan om att trycka tillbaks den med fläktar så att utrymning kan ske .
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:
jag hoppas dom tänkt rätt som planerat och det lär väl vara experter på brandskydd som varit med och utfprmat anordningarna.
Som jag uppfattat det så handlar det inte om att suga ut röken utan om att trycka tillbaks den med fläktar så att utrymning kan ske .
Att blåsa ner luft till perrongen menar du? Kanske det!
Och naturligtvis tror jag att man vet vad man gör när man installerar dessa fläktar. Det kan bara verka konstigt för "vanligt folk" när man ser dem.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:
Att blåsa ner luft till perrongen menar du? Kanske det!
Och naturligtvis tror jag att man vet vad man gör när man installerar dessa fläktar. Det kan bara verka konstigt för "vanligt folk" när man ser dem.
Hittade en 11 år gammal SvD artikel i ämnet, fläktarnas uppgift verkar vara att skapa en skyddssektion/zon skild från perrongen vid en eventuell brand:
Det senaste framsteget i tunnelbanans interna säkerhetsarbete är särskilda rökfria skyddsrum på perrongerna med separat ventilation, där man ska kunna ta skydd vid brand. Det första, på Zinkensdamm, tas i drift endera dagen, säger Christer Lindeman, säkerhetsingenjör på SL.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

LÅ1 skrev:
Det var aldrig på tal med en andra (eller även tredje) uppgång? Vid bygget eller senare?
gek
Kontakt:

Ingenting och Jungfrudansen

Inlägg av gek »

Bland Vägverkets arkivhandlingar i Riksarkivet finns ett ärende med diarienummer 733755 som gäller stationsnamn på Järva-, Botkyrka- och Täbybanorna. Ortnamnarkivet i Uppsala har lämnat ett remissvar till Vägverket. Där kan man läsa att Solna kommun hade skrivit till Vägverket och föreslagit stationsnamnen Ingenting och Jungfrudansen istället för de av SL föreslagna Västra Skogen och Huvudsta . Kommunen tyckte namnen Ingenting och Jungfrudansen hade "betydande kulturhistoriska värden", något som Ortnamnsarkivet höll med om och också förordade dessa namn istället för de som SL föreslagit.

Vidare hade herr och fru Akalla motsatt sig att en station skulle ha samma namn som ett familjenamn. Akalla gård vore ett bättre namn på stationen. Ortnamnsarkivet tyckte både namnen var möjliga, men påpekade att "ortnamnet Akalla har urgammal hävd", medan familjenamnet bara existerat sedan 1958.

Stationsnamnet Danderydsberg fanns det också lite olika åsikter om; skulle det stavas med eller utan s?

Ortnamnsarkivet påpekade också att det senare ledet i stationsnamn såsom Solna Centrum och Täby Centrum borde skrivas med liten begynnelsebokstav.
/Gunnar Ekeving
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Intressant dokument som gek nosat upp!
Solna kommun talade då om "betydande kulturhistoriska värden". Det har man tydligen gått ifrån med namn som Solna business park och Solna strand.

Undra om man kan lägga sig att sola i den där parken till sommaren, och sedan gå till stranden och bada. :cheesygrin:
Användarens profilbild
Christer J

Re: Ingenting och Jungfrudansen

Inlägg av Christer J »

gek skrev:Stationsnamnet Danderydsberg fanns det också lite olika åsikter om; skulle det stavas med eller utan s?
Man skulle ju kunna använd den medeltida stavningen Danaröberg (Dana-rö-berg) istället. Även om det skulle vara en sentida konstruktion av just ordet med ändelsen 'berg'.
gek skrev:Ortnamnsarkivet påpekade också att det senare ledet i stationsnamn såsom Solna Centrum och Täby Centrum borde skrivas med liten begynnelsebokstav.
Stockholms stad har som princip att alltid stava med stor bokstav i alla separata orddelar vid namn på gator, torg, platser mm. Det är huvudsakligen av estetiska skäl och tydlighet (så man vet att de separata orden hör ihop i löpande brödtext). Då tunnelbanan fram till 1967 byggdes av Stockholms Spårvägar som ägdes av staden, så blev det självklart att även stationsnamnen i tunnelbanan följde samma regelverk. Efter överföringen till landstinget fortsatte man väl av "födsel och ohejdad vana" med samma princip till början av 1980-talet då Göran Månsson fick ansvaret för skyltningen på SL. Han införde Helvetika och vit text på svart bakgrund.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
twr

Re: Ingenting och Jungfrudansen

Inlägg av twr »

Christer J skrev:Han införde Helvetika och vit text på svart bakgrund.
Helvetica. :D Apropå stavning...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar