Stockholms gömda tunnelbaneuppgångar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek

Stockholms gömda tunnelbaneuppgångar

Inlägg av roggek »

Att det finns en i princip färdig uppgång vid Universitetet det vet väl de flesta.
Men visste du att det finns en utsprängd andra uppgång i Masmo?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Some

Re: Stockholms gömda tunnelbaneuppgångar

Inlägg av Some »

Artikeln var väl lite så där faktamässigt. Att det är hög radonhalt kring skärholmen stämmer förvisso. I synnerhet vårberget och kanske även massmoberget är drabbat. Men det var knappast det som stoppade bygget. Är problematiken känd i byggskedet finns ganska enkla lösningar. Nä det var MP-gänget som ville plocka svamp eller vad det nu var som lyckades stoppa utbyggnaden.

Det var inte heller bostäder som skulle buggas ut runt kymninge, utan den statliga förvaltningen.
twr

Inlägg av twr »

roggek skrev:Att det finns en i princip färdig uppgång vid Universitetet det vet väl de flesta.
Jag vill minans att det utreddes för några år sedan att öppna Universitetets norra uppgång. Det galna är att utredningen faktiskt visade att det var samhällsekonomiskt lönsamt! Men slutsatsen var att det fanns andra projekt som var ännu mer lönsamma, så därför skulle man ändå inte göra det. Så minns jag det i alla fall.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

I bergshamra öppnade man den andra uppgången för sisådär 25-30 år sedan.
twr

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:I bergshamra öppnade man den andra uppgången för sisådär 25-30 år sedan.
När man byggde husen i den södra delen av stadsdelen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Ja! Det blev väl liksom behov då!
Marcus L

Inlägg av Marcus L »

roggek skrev:Att det finns en i princip färdig uppgång vid Universitetet det vet väl de flesta.
Sedan finns det ju ytterligare någon.
Huvudsta har ju bara en vanlig utgång. I andra änden av plattformen finns en nödutgång.
Vet inte riktigt var den kommer upp och om det är ett snedschakt eller nån form a spiraltrappa "rakt upp".
Nu var det ett tag sen jag klev av vid Solna strand (f.d. Vreten), men där är det också bara en uppgång. Visst är det väl nödutgång åt andra hållet där också.
Men var den isåfall kommer upp har jag inte riktigt koll på, men det borde ju nästan vara i närheten av värmeverket vid uppfarten till Huvudstabron?
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Det är inte några tilltänkta uppgångar som används som nödutgångar på TUB3. De flesta är fd. transportunnlar. Jag var med och byggde.

Ett undantag från regeln är dock Duvbo där den tänkta Norra uppgången mot Ursviksvägen är nödutgång med trappor i hisschaktet. Det var endast tänkt med hiss till biljetthallen där, men det togs beslut 1984 att inte öppna den utgången. Det blev bara en uppgång i en del av ICA butiken som det var ursprungligen tänkt. Banan genom Sundbyberg invigdes sedan året efter 1985.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Leif Steen skrev:Det är inte några tilltänkta uppgångar som används som nödutgångar på TUB3. De flesta är fd. transportunnlar. Jag var med och byggde.

Ett undantag från regeln är dock Duvbo där den tänkta Norra uppgången mot Ursviksvägen är nödutgång med trappor i hisschaktet. Det var endast tänkt med hiss till biljetthallen där, men det togs beslut 1984 att inte öppna den utgången. Det blev bara en uppgång i en del av ICA butiken som det var ursprungligen tänkt. Banan genom Sundbyberg invigdes sedan året efter 1985.

Och då är det den andra tänkta uppgången i Duvbo vi ser här?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Some

Inlägg av Some »

Den förlorade uppgången i Duvbo torde också vara anledningen till stationens namn. Den nuvarande uppgången ligger ju inte ens i Duvbo. För övrigt kanske man borde öppna utgången för Annaedalsbornas skull. Det är närmre dit än till Sundbyberg eller tvärbanan. Duvboborna själva förmodas åka bil antar jag, eller?
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Some skrev:Den förlorade uppgången i Duvbo torde också vara anledningen till stationens namn. Den nuvarande uppgången ligger ju inte ens i Duvbo. För övrigt kanske man borde öppna utgången för Annaedalsbornas skull. Det är närmre dit än till Sundbyberg eller tvärbanan. Duvboborna själva förmodas åka bil antar jag, eller?
Fridolin åker T-bana och går av i Rissne i vart fall, och för en del Duvbobor är Hallonbergen ett alternativ.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lennart Petersen skrev:
Some skrev:Den förlorade uppgången i Duvbo torde också vara anledningen till stationens namn. Den nuvarande uppgången ligger ju inte ens i Duvbo. För övrigt kanske man borde öppna utgången för Annaedalsbornas skull. Det är närmre dit än till Sundbyberg eller tvärbanan. Duvboborna själva förmodas åka bil antar jag, eller?
Fridolin åker T-bana och går av i Rissne i vart fall, och för en del Duvbobor är Hallonbergen ett alternativ.
Yupp, Duvbo borna är lite sura för namnet, borde vara Sundbyberg V(?), inom parantes så är det uppförsbacke till nuvarande uppgång (eller nedgång). Dom största tavlorna inom det här ämnet för SL är att dom vägrar öppna uppgångarna Duvbo N samt Universitetet N.
Lennart Petersen

C12C3C3C12 skrev:
Lennart Petersen skrev:
Yupp, Duvbo borna är lite sura för namnet, borde vara Sundbyberg V(?), inom parantes så är det uppförsbacke till nuvarande uppgång (eller nedgång). Dom största tavlorna inom det här ämnet för SL är att dom vägrar öppna uppgångarna Duvbo N samt Universitetet N.
Men rimligtvis borde det väl vara lika mycket uppför som nedförsbacke för den som reser frekvent bägge vägarna ? :D
Som jag uppfattat det så skulle även den icke öppnade uppgången hamna utanför Duvbo men omedelbart intill så stationsnamnet är lite mystiskt men något skulle den väl heta. Samma sak med Västra Skogen som ligger (låg) i Ingentingsskogen men något geni hävdade att en en tunnelbanestation inte kunde heta Ingenting.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Lennart Petersen skrev: Samma sak med Västra Skogen som ligger (låg) i Ingentingsskogen men något geni hävdade att en en tunnelbanestation inte kunde heta Ingenting.
Hå hå jaja. Nu dyker den här gamla myten upp igen. Den har varit uppe förr och blivit vederlagd. Det officiella namnet på området där tunnelbanestationen ligger har alltid varit Västra skogen. Det var t.o.m. en egen fastighet med namnet Västra Skogen kronopark. Öster om den fanns en annan fastighet med namnet Ingenting. Detta kan utläsas av den ekonomiska kartan från tiden runt förra sekelskiftet.

Nästa ekonomiska karta är från 1950-talet.Då var Solna stad och för städer angavs inte fastighetsgränser, men namnet Västra skogen står kvar på den tidigare platsen. En liten kil i öster, intill den tidigare fastigheten Ingenting har fått namnet Ingentingskogen, men det är alltså inte där tunnelbanestationen ligger.

Namnet Västra skogen är alltså ett gammalt namn på området och inget som något "geni" har hittat på.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Tack för detta tillrättaläggande. Det cirkulerar en vandringssägen om att "Västra Skogen" skulle vara ett "hittepånamn", snabbt uppfunnet av SL i någon slags panik över att "någonting kan ju inte heta Ingenting". Men så är det alltså INTE. Möjligen kan ändå "Ingenting" ha figurerat tidigt i diskussionen om namngivningen, men ansetts olämpligt. Dock, redan på Tunnelbaneplan 1965 är det nuvarande namnet angivet. Några stationer har på planen andra namn än de slutligen fick (Ör blev Hallonbergen, Råsunda blev Näckrosen etc), men så icke Västra Skogen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Om jag uppfattar saken rätt så härstammar den där skrönan, eller åtminstone dess vida spridning, från en krönika i en gammal MfSS. Precis som innehållet i ett tal på en fest, så blir det lite konstigt om man rycker den ur sitt sammanhang och berättar den vidare som om den vore en neutral faktabeskrivning.

Nåväl, dags att diskutera vidare? Det finns väl fler dolda uppgångar som inte har nämnts, och även ovanjordsstationerna har ju en del intressanta arrangemang som skulle kunna räknas till det här temat!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Är det inte så att alla stationer byggda efter någon viss tidpunkt, som jag inte känner till, har en nödutgång om det bara finns en vanlig utgång på stationen?

I norra änden av station Farsta strand finns en spiraltrappa som jag antar är en nödutgång. Den är dock inte gömd, utan fullt synlig från perrongen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

Anders Hanquist skrev:Tack för detta tillrättaläggande. Det cirkulerar en vandringssägen om att "Västra Skogen" skulle vara ett "hittepånamn", snabbt uppfunnet av SL i någon slags panik över att "någonting kan ju inte heta Ingenting". Men så är det alltså INTE. Möjligen kan ändå "Ingenting" ha figurerat tidigt i diskussionen om namngivningen, men ansetts olämpligt. Dock, redan på Tunnelbaneplan 1965 är det nuvarande namnet angivet. Några stationer har på planen andra namn än de slutligen fick (Ör blev Hallonbergen, Råsunda blev Näckrosen etc), men så icke Västra Skogen.

Men nu är det inte så att jag har påstått att Västra Skogen är ett påhittat namn, det fanns där före T-banestationen.
I Solna hade vi en fotbollsklubb som hette just Västra Skogen och där jag var medlem och jag var även delägare i travstallet stall Västra Skogen som hade hästar på Solvalla så visst känner jag till Västra Skogen. Och torpet Ingenting och Ingentingsskogen.
Ingenting var på förslag som namn på T-banestationen men det ansågs alltså inte bra nog.
Och på min stora karta över Stockholm från 1948 är Ingentingsskogen markerad som ett stort område mellan Tomteboda rangerbangård, SBL , Andersberg,Hyddan och Karlberg och det fanna också på kartor över området när jag började på posten i Solna 1963 så det torde ha varit det vedertagna namnet.
Västra Skogen som skog hade då i stort sett försvunnit.
Jag tycker i vart fall att Ingenting hade varit ett trevligt och kul namn på stationen som anknytning till Ingentringsskogen och torpet Ingenting som i tur har anknytning till Bellman ( kungen sa: ja i år har jag Ingenting at erbjuda Bellman) och ett senare torp har fått sin kakelugn bevarad i f.d Postterminalen Tomteboda.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Bild

1901

Bild

1951
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nya bussdepån hamnar väl i Ingenting-skogen enligt kartbilden från 1951, om jag lyckas orientera mig rätt. Så varför inte kalla den Ingentingdepån!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar