Inga pendeltåg stannar i Årstaberg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Magnus Ahltorp

Inga pendeltåg stannar i Årstaberg

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Gömt i informationen om påskavstängningen mellan Stockholm C och Älvsjö finner man att inga pendeltåg kommer stanna på Årstaberg förrän i början augusti. Information om detta har funnits anslaget på stationen, men det har varit väldigt lätt att uppfatta det som att det bara gällde påsken.
twr

Re: Inga pendeltåg stannar i Årstaberg

Inlägg av twr »

Magnus Ahltorp skrev:Gömt i informationen om påskavstängningen mellan Stockholm C och Älvsjö finner man att inga pendeltåg kommer stanna på Årstaberg förrän i början augusti. Information om detta har funnits anslaget på stationen, men det har varit väldigt lätt att uppfatta det som att det bara gällde påsken.
Förstärker man någon busstrafik i gengäld?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Ersättningsbuss Årstaberg-Älvsjö.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det verkar som att SJs ersättningsbussar mellan Stockholm och Södertälje fastnar i köerna, kan man höra på Radio Stockholm.
Jag undrar om du kör hela vägen mellan Stockholm och Södertälje med buss? Om så, varför kör dom inte bara till Älvsjö och sedan hyra pendeltåg som körs direkt mellan Älvsjö och Södertälje?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Det verkar som att SJs ersättningsbussar mellan Stockholm och Södertälje fastnar i köerna, kan man höra på Radio Stockholm.
Jag undrar om du kör hela vägen mellan Stockholm och Södertälje med buss? Om så, varför kör dom inte bara till Älvsjö och sedan hyra pendeltåg som körs direkt mellan Älvsjö och Södertälje?
Antagligen vill man inte besvära resenärens med ytterligare ett byte.
Frågan är vilket som tar längs tid för hela resan Stockholms central -- Södertälje, endast buss eller buss + expresspendeltåg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Magnus Ahltorp skrev:Gömt i informationen om påskavstängningen mellan Stockholm C och Älvsjö finner man att inga pendeltåg kommer stanna på Årstaberg förrän i början augusti. Information om detta har funnits anslaget på stationen, men det har varit väldigt lätt att uppfatta det som att det bara gällde påsken.
Ja, det är mycket på en gång nu. Att tågen inte stannar i Årstaberg de närmaste 4 månaderna framgår också av tidtabellen från december.

Södergående tåg kommer för övrigt att gå via Älvsjö godsbangård under den här perioden.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

kildor skrev: Södergående tåg kommer för övrigt att gå via Älvsjö godsbangård under den här perioden.
Omväxling förnöjer... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Orsak är ju att Gamla Årstabron ska renoveras under 16 veckor. Detta medför begränsad spårkapacitet mellan Stockholm Södra och Älvsjö.
Detta har även medför ändrade tidtabeller för i stort sätt samtliga regionaltåg och fjärrtåg.
Magnus Ahltorp

kildor skrev:Att tågen inte stannar i Årstaberg de närmaste 4 månaderna framgår också av tidtabellen från december.
Men inte av SL:s icke-finstilta information. Visst kan man tycka att resenärerna har skyldighet att studera tidtabellerna i detalj, men SL har bemödat sig om att skylta ordentligt om påskavstängningen, vilket gör det lätt att tro att Årstaberg kommer öppna efter helgen. Det borde ha stått lika stora skyltar på Årstaberg, men istället för att skriva 2:a-6:e april (och 6:e april-2:a augusti med mycket mindre stil) direkt skriva 2:a april - 2:a augusti.

På tvärbanans skyltar står det "Pendeltågen är inställda mellan Stockholm C och Älvsjö, och du kan därmed inte byta till pendeltåg i Årstaberg.", vilket får det att låta som att så fort pendeltågen går igen mellan Stockholm C och Älvsjö så kommer man kunna byta i Årstaberg igen. Så är ju inte fallet.
Magnus Ahltorp

leifd skrev:Orsak är ju att Gamla Årstabron ska renoveras under 16 veckor. Detta medför begränsad spårkapacitet mellan Stockholm Södra och Älvsjö.
Detta har även medför ändrade tidtabeller för i stort sätt samtliga regionaltåg och fjärrtåg.
Ja, men det är väl ingen anledning att inte informera ordentligt? Det är ju ingen liten station vi pratar om heller.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Magnus Ahltorp skrev:
leifd skrev:Orsak är ju att Gamla Årstabron ska renoveras under 16 veckor. Detta medför begränsad spårkapacitet mellan Stockholm Södra och Älvsjö.
Ja, men det är väl ingen anledning att inte informera ordentligt? Det är ju ingen liten station vi pratar om heller.
Har jag sagt något annat då? Klaga på infon till SL du, de ger säkert bättre resultat än att gnälla här. Jag berättade om orsaken inget annat.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev:Ersättningsbuss Årstaberg-Älvsjö.
Mitt i skriver om avstängningarna och nämner ersättningsbussar, men inte att de bara går till Älvsjö. Å andra sidan finns det ju spårvagn, eller ersättningstrafik för den, som går till T-barn. Och Ersättningsbuss mot Södra station är ju inte riktigt rimligt.

"Tuff vår och sommar för pendlare"
Magnus Ahltorp

leifd skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Har jag sagt något annat då?
Ja, det står ju ovan: "Orsak är ju ..." som svar på att informationen var dålig. "Ju" indikerar att det på något sätt ursäktar den dåliga informationen. Relevant exempel:

- Dumt att de inte informerade flera dagar i förväg om avstängningen.
- Det var ju först igår de upptäckte felet.
leifd skrev: Klaga på infon till SL du, de ger säkert bättre resultat än att gnälla här. Jag berättade om orsaken inget annat.
Jag har klagat till SL, men om alla skulle låta bli att skriva här för att det kanske ger bättre effekt att göra något annat skulle det nog fort bli tomt på inlägg. Jag tycker att det är ett ganska relevant ämne för forumet "Debatt Spårtrafik" när en stor station stängs ner utan att det informerats ordentligt. Det är nämligen anmärkningsvärt att SL har haft en stor kampanj om påskavstängningen utan att informera ordentligt om den mycket viktigare längre avstängningen.
Some

Inlägg av Some »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Det verkar som att SJs ersättningsbussar mellan Stockholm och Södertälje fastnar i köerna, kan man höra på Radio Stockholm.
Antagligen vill man inte besvära resenärens med ytterligare ett byte.
Frågan är vilket som tar längs tid för hela resan Stockholms central -- Södertälje, endast buss eller buss + expresspendeltåg.
Jo, men man har ju inte riktigt tänkt färdigt när man valt bytespunkt. I samband med långhelg är faktiskt Huddingevägen bättre än Södertäljevägen. Hade man bara valt en plats längre in så hade det löst sig.

F.ö. förstår jag inte varför man inte kunde kört undan tågen innåt, i väntan på bussarna. Slapphet och nonchalans?
Olle Mornell

Inlägg av Olle Mornell »

Fast idag verkar tågen gå som vanligt mellan Stockholm C och Älvsjö, antagligen med uppehåll i Årstaberg.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Olle Mornell skrev:Fast idag verkar tågen gå som vanligt mellan Stockholm C och Älvsjö, antagligen med uppehåll i Årstaberg.
Enligt sl.se stannar inte pendeltågen i Årstaberg i dag. Och skall inte göra så för än 3 augusti. Vad får dig att tro att de stannar i dag?
Olle Mornell

Inlägg av Olle Mornell »

Men var inte ursprungliga planen att tågen inte alls skulle gå Stockholm C - Älvsjö idag? Idag kunde jag dock konstatera att tågen fortsatte från Stockholm C och söderut. Då antog jag, uppenbarligen felaktigt, att de skulle stanna även i Årstaberg.

Jag kan hålla med om att informationen har varit något svårtolkad.
Some

Inlägg av Some »

En sak att de slutat stanna i Årsta, men har de börjat köra via godsbangården?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Informationen blir konstig därför att man försöker uttrycka sig enkelt och snällt, i stället för logiskt och korrekt. Det kommer aldrig att rättas till, för varje gång någon klagar på informationen så rör man till det ännu mer.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:Informationen blir konstig därför att man försöker uttrycka sig enkelt och snällt, i stället för logiskt och korrekt. Det kommer aldrig att rättas till, för varje gång någon klagar på informationen så rör man till det ännu mer.
Ja, de borde skicka korrektur till detta forum för varenda skrift de ämnar lämna ut till allmänheten. :)
Professionell tyckare
Skriv svar