Inga pendeltåg stannar i Årstaberg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Inga pendeltåg stannar i Årstaberg
Gömt i informationen om påskavstängningen mellan Stockholm C och Älvsjö finner man att inga pendeltåg kommer stanna på Årstaberg förrän i början augusti. Information om detta har funnits anslaget på stationen, men det har varit väldigt lätt att uppfatta det som att det bara gällde påsken.
Re: Inga pendeltåg stannar i Årstaberg
Förstärker man någon busstrafik i gengäld?Magnus Ahltorp skrev:Gömt i informationen om påskavstängningen mellan Stockholm C och Älvsjö finner man att inga pendeltåg kommer stanna på Årstaberg förrän i början augusti. Information om detta har funnits anslaget på stationen, men det har varit väldigt lätt att uppfatta det som att det bara gällde påsken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ersättningsbuss Årstaberg-Älvsjö.
Det verkar som att SJs ersättningsbussar mellan Stockholm och Södertälje fastnar i köerna, kan man höra på Radio Stockholm.
Jag undrar om du kör hela vägen mellan Stockholm och Södertälje med buss? Om så, varför kör dom inte bara till Älvsjö och sedan hyra pendeltåg som körs direkt mellan Älvsjö och Södertälje?
Jag undrar om du kör hela vägen mellan Stockholm och Södertälje med buss? Om så, varför kör dom inte bara till Älvsjö och sedan hyra pendeltåg som körs direkt mellan Älvsjö och Södertälje?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Antagligen vill man inte besvära resenärens med ytterligare ett byte.Odd skrev:Det verkar som att SJs ersättningsbussar mellan Stockholm och Södertälje fastnar i köerna, kan man höra på Radio Stockholm.
Frågan är vilket som tar längs tid för hela resan Stockholms central -- Södertälje, endast buss eller buss + expresspendeltåg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ja, det är mycket på en gång nu. Att tågen inte stannar i Årstaberg de närmaste 4 månaderna framgår också av tidtabellen från december.Magnus Ahltorp skrev:Gömt i informationen om påskavstängningen mellan Stockholm C och Älvsjö finner man att inga pendeltåg kommer stanna på Årstaberg förrän i början augusti. Information om detta har funnits anslaget på stationen, men det har varit väldigt lätt att uppfatta det som att det bara gällde påsken.
Södergående tåg kommer för övrigt att gå via Älvsjö godsbangård under den här perioden.
Omväxling förnöjer...kildor skrev: Södergående tåg kommer för övrigt att gå via Älvsjö godsbangård under den här perioden.

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Orsak är ju att Gamla Årstabron ska renoveras under 16 veckor. Detta medför begränsad spårkapacitet mellan Stockholm Södra och Älvsjö.Magnus Ahltorp skrev:Gömt i informationen om påskavstängningen mellan Stockholm C och Älvsjö finner man att inga pendeltåg kommer stanna på Årstaberg förrän i början augusti. Information om detta har funnits anslaget på stationen, men det har varit väldigt lätt att uppfatta det som att det bara gällde påsken.
Detta har även medför ändrade tidtabeller för i stort sätt samtliga regionaltåg och fjärrtåg.
-
Men inte av SL:s icke-finstilta information. Visst kan man tycka att resenärerna har skyldighet att studera tidtabellerna i detalj, men SL har bemödat sig om att skylta ordentligt om påskavstängningen, vilket gör det lätt att tro att Årstaberg kommer öppna efter helgen. Det borde ha stått lika stora skyltar på Årstaberg, men istället för att skriva 2:a-6:e april (och 6:e april-2:a augusti med mycket mindre stil) direkt skriva 2:a april - 2:a augusti.kildor skrev:Att tågen inte stannar i Årstaberg de närmaste 4 månaderna framgår också av tidtabellen från december.
På tvärbanans skyltar står det "Pendeltågen är inställda mellan Stockholm C och Älvsjö, och du kan därmed inte byta till pendeltåg i Årstaberg.", vilket får det att låta som att så fort pendeltågen går igen mellan Stockholm C och Älvsjö så kommer man kunna byta i Årstaberg igen. Så är ju inte fallet.
-
Ja, men det är väl ingen anledning att inte informera ordentligt? Det är ju ingen liten station vi pratar om heller.leifd skrev:Orsak är ju att Gamla Årstabron ska renoveras under 16 veckor. Detta medför begränsad spårkapacitet mellan Stockholm Södra och Älvsjö.
Detta har även medför ändrade tidtabeller för i stort sätt samtliga regionaltåg och fjärrtåg.
Har jag sagt något annat då? Klaga på infon till SL du, de ger säkert bättre resultat än att gnälla här. Jag berättade om orsaken inget annat.Magnus Ahltorp skrev:Ja, men det är väl ingen anledning att inte informera ordentligt? Det är ju ingen liten station vi pratar om heller.leifd skrev:Orsak är ju att Gamla Årstabron ska renoveras under 16 veckor. Detta medför begränsad spårkapacitet mellan Stockholm Södra och Älvsjö.
Mitt i skriver om avstängningarna och nämner ersättningsbussar, men inte att de bara går till Älvsjö. Å andra sidan finns det ju spårvagn, eller ersättningstrafik för den, som går till T-barn. Och Ersättningsbuss mot Södra station är ju inte riktigt rimligt.ADDE skrev:Ersättningsbuss Årstaberg-Älvsjö.
"Tuff vår och sommar för pendlare"
-
Ja, det står ju ovan: "Orsak är ju ..." som svar på att informationen var dålig. "Ju" indikerar att det på något sätt ursäktar den dåliga informationen. Relevant exempel:leifd skrev:Har jag sagt något annat då?Magnus Ahltorp skrev:Ja, men det är väl ingen anledning att inte informera ordentligt? Det är ju ingen liten station vi pratar om heller.leifd skrev:Orsak är ju att Gamla Årstabron ska renoveras under 16 veckor. Detta medför begränsad spårkapacitet mellan Stockholm Södra och Älvsjö.
- Dumt att de inte informerade flera dagar i förväg om avstängningen.
- Det var ju först igår de upptäckte felet.
Jag har klagat till SL, men om alla skulle låta bli att skriva här för att det kanske ger bättre effekt att göra något annat skulle det nog fort bli tomt på inlägg. Jag tycker att det är ett ganska relevant ämne för forumet "Debatt Spårtrafik" när en stor station stängs ner utan att det informerats ordentligt. Det är nämligen anmärkningsvärt att SL har haft en stor kampanj om påskavstängningen utan att informera ordentligt om den mycket viktigare längre avstängningen.leifd skrev: Klaga på infon till SL du, de ger säkert bättre resultat än att gnälla här. Jag berättade om orsaken inget annat.
Jo, men man har ju inte riktigt tänkt färdigt när man valt bytespunkt. I samband med långhelg är faktiskt Huddingevägen bättre än Södertäljevägen. Hade man bara valt en plats längre in så hade det löst sig.LÅ1 skrev:Antagligen vill man inte besvära resenärens med ytterligare ett byte.Odd skrev:Det verkar som att SJs ersättningsbussar mellan Stockholm och Södertälje fastnar i köerna, kan man höra på Radio Stockholm.
Frågan är vilket som tar längs tid för hela resan Stockholms central -- Södertälje, endast buss eller buss + expresspendeltåg.
F.ö. förstår jag inte varför man inte kunde kört undan tågen innåt, i väntan på bussarna. Slapphet och nonchalans?
-
Fast idag verkar tågen gå som vanligt mellan Stockholm C och Älvsjö, antagligen med uppehåll i Årstaberg.
Enligt sl.se stannar inte pendeltågen i Årstaberg i dag. Och skall inte göra så för än 3 augusti. Vad får dig att tro att de stannar i dag?Olle Mornell skrev:Fast idag verkar tågen gå som vanligt mellan Stockholm C och Älvsjö, antagligen med uppehåll i Årstaberg.
-
Men var inte ursprungliga planen att tågen inte alls skulle gå Stockholm C - Älvsjö idag? Idag kunde jag dock konstatera att tågen fortsatte från Stockholm C och söderut. Då antog jag, uppenbarligen felaktigt, att de skulle stanna även i Årstaberg.
Jag kan hålla med om att informationen har varit något svårtolkad.
Jag kan hålla med om att informationen har varit något svårtolkad.
En sak att de slutat stanna i Årsta, men har de börjat köra via godsbangården?
Informationen blir konstig därför att man försöker uttrycka sig enkelt och snällt, i stället för logiskt och korrekt. Det kommer aldrig att rättas till, för varje gång någon klagar på informationen så rör man till det ännu mer.
Ja, de borde skicka korrektur till detta forum för varenda skrift de ämnar lämna ut till allmänheten.daniel_s skrev:Informationen blir konstig därför att man försöker uttrycka sig enkelt och snällt, i stället för logiskt och korrekt. Det kommer aldrig att rättas till, för varje gång någon klagar på informationen så rör man till det ännu mer.

Professionell tyckare