Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag tycker det är mycket bättre nu, men jag undrar naturligtvis varför inte Tvärbanan blir gul, Nockebybanan blir mörkgrön och Lidingöbanan blir brun.
Man borde i samma veva byta "linjenummer" på en del linjer till mer Europa-internationell standard. S1 Södertälje-Märsta S2 Älvsjö-Uppsala S3 Bålsta-Nynäshamn S4 Stockholm Östra-Kårsta S41 Stockholm Östra-Lindholmen S5 Stockholm Östra-Österskär S6 Stockholm Östra-Näsbypark S7 Slussen - Saltsjöbaden S71 Igelboda-Solsidan
Sen ser jag naturligtvis ett fel på kartan, nya ändstationen för S7 på kartan, borde bara Kungsträdgården, eftersom det blir ändhållplatsen under ett par år. En streckad gånglinje mellan Nybroplan och Östermalmstorg vore kanske bra också.
Tacknämligt. Dock var föregångaren till den nuvarande kartan ännu snyggare. Den "Londoninspirerade", alltså. Bra att gemensamma sträckningarna på Grön, Röd och Blå tunnelbana åter fått bara ett streck vardera. Det blir inte så tjockt och grötigt då. Samma borde ske med pendeltåg och Roslagsbanan. Tvärbanans sträckning mellan Sumpan och Solna är måhända "hoplös" att få till vettigt i en sådan här grafik. Om några år ska ju pendeln gå via Odenplan. Att få det snyggt kan också bli en utmaning.
Ja, det återstår fortfarande problem när Tvärbanans nya sträckningar ska dras. Sickla udde - Sickla station blir nog hyfsat lätt (bara en 90 graders vinkling uppåt mellan Gullmarsplan och Mårtensdal, upp till Sickla på SB), men för Ulvsunda - Helenelund kan det bli en färgglad spaghettiröra. I övrigt är kartan en klar förbättring, med uppmjukade linjer och en lite mer geografiskt korrekt sträckning.
Så länge man faktiskt rullar ut det nya skyltprogrammet till hela linjenätet och den modifierade grafiska profilen till hela organisationen, så kan det nog bli bra.
Bara de senaste 10 årens förvirring, då SL aldrig hade viljan att införa Kazakoffs väl genomtänkta profil fullt ut, äntligen slutar.
(Jag har för övrigt aldrig förstått hatet mot den nuvarande linjekartan på det här forumet. Så länge bytespunkterna är redovisade borde det väl aldrig bli några problem? Använde någon verkligen nittiotalskartan för ovanmarksorientering? Den genomgående gråa färgen för lokalbanor är den enda svaga punkt som jag hittar, vill man klaga på dålig geografisk korrekthet så är Harry Becks Londondiagram nog ett ännu mer passande offer.)
Anders Hanquist skrev:Tacknämligt. Dock var föregångaren till den nuvarande kartan ännu snyggare. Den "Londoninspirerade", alltså. Bra att gemensamma sträckningarna på Grön, Röd och Blå tunnelbana åter fått bara ett streck vardera. Det blir inte så tjockt och grötigt då. Samma borde ske med pendeltåg och Roslagsbanan. Tvärbanans sträckning mellan Sumpan och Solna är måhända "hoplös" att få till vettigt i en sådan här grafik. Om några år ska ju pendeln gå via Odenplan. Att få det snyggt kan också bli en utmaning.
Pendeltåg har väl det redan? (Se ändarna på J37 och J38.) Vad Roslagsbanan beträffar så är det ju olika stationsstopp för olika linjer, vilket tydligt (?) markerats på kartan. Där har du en anledning till tre olika linjer.
Odd skrev:
Sen ser jag naturligtvis ett fel på kartan, nya ändstationen för S7 på kartan, borde bara Kungsträdgården, eftersom det blir ändhållplatsen under ett par år. En streckad gånglinje mellan Nybroplan och Östermalmstorg vore kanske bra också.
Man ser det väl som en tillfällig avstängning och inte en permanent avkortning, och där håller jag med.
Anders Hanquist skrev:Tacknämligt. Dock var föregångaren till den nuvarande kartan ännu snyggare. Den "Londoninspirerade", alltså. Bra att gemensamma sträckningarna på Grön, Röd och Blå tunnelbana åter fått bara ett streck vardera. Det blir inte så tjockt och grötigt då. Samma borde ske med pendeltåg och Roslagsbanan. Tvärbanans sträckning mellan Sumpan och Solna är måhända "hoplös" att få till vettigt i en sådan här grafik. Om några år ska ju pendeln gå via Odenplan. Att få det snyggt kan också bli en utmaning.
Solna ser väl ganska bra ut, jag tycker inte det är så farligt?
Odenplan ligger ju rakt under Solna station, så här har de nog tänkt till för att kunna "leda om" pendeltågen.
Odd skrev:
Man ser det väl som en tillfällig avstängning och inte en permanent avkortning, och där håller jag med.
En positiv sak är väl att de inte satt ihop station Kungsträdgården med hållplats Kungsträdgården.
C30 skrev:Så länge man faktiskt rullar ut det nya skyltprogrammet till hela linjenätet och den modifierade grafiska profilen till hela organisationen, så kan det nog bli bra.
Bara de senaste 10 årens förvirring, då SL aldrig hade viljan att införa Kazakoffs väl genomtänkta profil fullt ut, äntligen slutar.
(Jag har för övrigt aldrig förstått hatet mot den nuvarande linjekartan på det här forumet. Så länge bytespunkterna är redovisade borde det väl aldrig bli några problem? Använde någon verkligen nittiotalskartan för ovanmarksorientering? Den genomgående gråa färgen för lokalbanor är den enda svaga punkt som jag hittar, vill man klaga på dålig geografisk korrekthet så är Harry Becks Londondiagram nog ett ännu mer passande offer.)
Londonkartan lider definitivt inte av den topologiska demens som drabbat SL-kartan. Tvärt om är den bra.
Odenplan är också ett område där tilltänkandet inte nått ända fram. Ja långt ifrån halvvägs faktiskt.
C30 skrev:Så länge man faktiskt rullar ut det nya skyltprogrammet till hela linjenätet och den modifierade grafiska profilen till hela organisationen, så kan det nog bli bra.
Londonkartan lider definitivt inte av den topologiska demens som drabbat SL-kartan. Tvärt om är den bra.
Odenplan är också ett område där tilltänkandet inte nått ända fram. Ja långt ifrån halvvägs faktiskt.
Det finns många ställen. Du kan få upptäcka alla om du vill. Men som sagt: det är ingen karta. Det är ett linjenät.
Odd skrev:
Fast den är under flera år, och vitsen med en linjekarta är ju att den skall visa aktuell linjekarta. I andra städer ändrar man även vid tillfälliga ändringar som pågår under tex en sommar eller en viss period. Dessutom trafikeras ju inte linjen hela vägen.
Man kan fråga sig varför J38 blivit rosagrön vid Älvsjö när den är grön resten av vägen till Uppsala.
Annars tycker jag att den nya kartan är ett klart lyft jämfört med den gamla. (Och då väljer jag att inte nämna Södra Järvabanan mellan Västra Skogen och Sundbybergs centrum...)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Å fy-fläkt vilket hemsk karta.
Jag som har konstigt synfel kan knappt läsa eller se något med mörk bakgrund utan att få yrsel.
Så hoppas man gör ett alternativ med vit bakgrund som faktiskt är standard världen över på grund av att forskning visat att mörk bakgrund gör saker svårläst.
Se t.ex instruktionsböcker och annat som alltid är svart text på vit bakgrund.
Sedan är det ju så, idag borde man kunna göra 2 alternativ och lägga ut 2 länkar, en med pdf med vit bakgrund och en med mörk och man kan välja den som passar en bäst.
När ska vi med synhandikapp få samhället anpassat efter oss som alla andra med handikapp...
PS apropå kartor, någon fler än jag som inte får se dom geografiska kartorna på SL.se hemsida mer. Har till och med provat ominstallera webbläsare och alla tillägg, plus provade via en helt sprillans ny dator, men får bara upp teckenförklaring men ingen karta utan resten är en vit sida.
Har jag missat och installera ett behövligt tillägg. Tips är välkommen.