Norrköping: Urspårning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Norrköping: Urspårning
Såg just hos Norrköpings Tidningar att en spårvagn spårat ur. Av den suddiga bild och beskrivningen i tidningen ser det ut som en norrgående M06 gått av spåret på Trozelligatan strax efter växeln från enkelspåret.
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/lar ... 96472.aspx
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/lar ... 96472.aspx
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
- Hechtwagen
Re: Norrköping: Urspårning
Olycka? Det är väl ändå att överdriva lite?
Har växeln gått om under vagnen?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enligt Östgötatrafiken ersätts hela linje 2 med buss idag söndag och i morgon måndag.
Positivt korn i detta: Trean kör på.
Positivt korn i detta: Trean kör på.
En ny artikel talar om "troligt växelfel": http://nt.se/nyheter/norrkoping/troligt ... 97976.aspx
Det är väl den här växeln som varit trasig och provisoriskt lagad på nåt sätt. Kan det ha med det att göra?
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=36890
Har det förresten inte varit urspårning exakt här tidigare? Eller minns jag fel?
Ser också på Ö-trafs hemsida att man kör vagnarna Fridvalla-Söder Tull under måndagen. Ersättningsbuss Kvarnberget-Söder Tull. Hur vänder vagnarna vid Söder Tull då?
Det är väl den här växeln som varit trasig och provisoriskt lagad på nåt sätt. Kan det ha med det att göra?
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=36890
Har det förresten inte varit urspårning exakt här tidigare? Eller minns jag fel?
Ser också på Ö-trafs hemsida att man kör vagnarna Fridvalla-Söder Tull under måndagen. Ersättningsbuss Kvarnberget-Söder Tull. Hur vänder vagnarna vid Söder Tull då?
Det finns triangelspår i korsningen Drottninggatan - Nygatan.X12 skrev: Hur vänder vagnarna vid Söder Tull då?
Man vänder Klingsberg. Växeln är klossad.
Med vänlig hälsning
Lagerbrax
Med vänlig hälsning
Lagerbrax
-
lagerbrax skrev:Man vänder Klingsberg. Växeln är klossad.
Med vänlig hälsning
Lagerbrax
Hehe Klingsbergsslingan är tydligen bra att ha kvar - som kommer ihåg L4 Smedstuguplan-Klingsberg samt L2 Fridvalla-Klingsberg
http://www.ostgotatrafiken.seBuss ersätter spårvagnslinje 2 mellan Kvarnberget-Söder Tull -Kvarnberget tisdag den 10 mars. Detta på grund av växelfel vid Albrektsvägen. Prognos för sluttid finns inte.
(Senast uppdaterad: 9 mars 19:04)
Trafiken återupptas från kl04.30 12/3 - 15
lagerbrax
lagerbrax
-
Vad var det för fel på växeln? Den har ju krånglat under rätt lång tid nu.lagerbrax skrev:Trafiken återupptas från kl04.30 12/3 - 15
lagerbrax
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Från början lades en (två) begagnade växlar i övergångsspåret på Trozelligatan.Niklas Karlsson skrev:Vad var det för fel på växeln? Den har ju krånglat under rätt lång tid nu.lagerbrax skrev:Trafiken återupptas från kl04.30 12/3 - 15
lagerbrax
/Niklas
Den östra av dessa körs upp av alla vagnar mot Kvarnberget, läggs sen åter med fjäderkraft. Detta sker dessutom 4 ggr per vagn, eftersom de har 4 boggier...
Nu höll inte denna växel för detta rätt stora slitage. Något stag i återställningsanordningen gick av, först en gång för något år sedan. Tyvärr fanns då inget nytt stag i lager, utan de blev en provisorisk reparation, svetsning.
Nu har denna reparation troligen havererat igen.
Att man inte gjort en riktig reparation, kan ses som märkligt, men tanken är att dessa två övergångsväxlar ska bort, då det korta enkelspåret ska ersättas med dubbelspår. Detta ska ske i sommar, om jag minns rätt.
De växlarna var väl nya när allt byggdes. Däremot har växeln in till Klingsberg legat i en Brunnspark ganska nära den ena terminalen för många 4xx-tåg i typ tio år.
Med reservation för tyckfel.
Ja du brukar ju veta bäst, så jag lägger mej platt...2763 skrev:De växlarna var väl nya när allt byggdes. Däremot har växeln in till Klingsberg legat i en Brunnspark ganska nära den ena terminalen för många 4xx-tåg i typ tio år.
Men vad betyder "ära den ena terminalen för många 4xx-tåg i typ tio år." ??
Kan det vara en begagnad växel från Göteborg?leifd skrev:Ja du brukar ju veta bäst, så jag lägger mej platt...2763 skrev:De växlarna var väl nya när allt byggdes. Däremot har växeln in till Klingsberg legat i en Brunnspark ganska nära den ena terminalen för många 4xx-tåg i typ tio år.
Men vad betyder "ära den ena terminalen för många 4xx-tåg i typ tio år." ??
Men läs vad Tony skriver...darthjpp skrev: Kan det vara en begagnad växel från Göteborg?
2763 skrev:De växlarna var väl nya när allt byggdes.
leifd skrev:Men läs vad Tony skriver...darthjpp skrev: Kan det vara en begagnad växel från Göteborg?2763 skrev:De växlarna var väl nya när allt byggdes.
Det var denna växel jag gissade att den legat i Brunnsparken i Göteborg. Snabbtågen (X2000) mellan Cst och G har ju tågnummer i serien 4xx....darthjpp skrev:Kan det vara en begagnad växel från Göteborg?leifd skrev:Men vad betyder "nära den ena terminalen för många 4xx-tåg i typ tio år." ??2763 skrev:Däremot har växeln in till Klingsberg legat i en Brunnspark ganska nära den ena terminalen för många 4xx-tåg i typ tio år.
Växeln in till Klingsberg har legat utanför Golden Days i Göteborg. Övriga växlar vid Trozelligatan var så vitt jag minns nya när man byggde första snutten.
Med reservation för tyckfel.
Låt mej i så fall undra vad DET har med begagnade spårvägsväxlar att göra ??darthjpp skrev:Snabbtågen (X2000) mellan Cst och G har ju tågnummer i serien 4xx....
Det var ju för att du skulle kunna lista ut i vilken stad dessa blivit begagnade!leifd skrev:Låt mej i så fall undra vad DET har med begagnade spårvägsväxlar att göra ??darthjpp skrev:Snabbtågen (X2000) mellan Cst och G har ju tågnummer i serien 4xx....