Antal M28/M29 med röd inredning?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
niklas828
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 19:24

Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av niklas828 »

Som det framgår i rubriken, så är jag intresserad av att veta hur många vagnar av GS M28/M29 som är röda invändigt.
Jag kan inte riktigt hitta det på Google.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av 2763 »

Ingen, törs jag nog säga.

/T
Med reservation för tyckfel.
Hpdnfk
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 07 november 2013 3:34

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av Hpdnfk »

2763 skrev:Ingen, törs jag nog säga
Vilket dumt svar. Den inredning som frågeställaren avser finns i nästan alla M28.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av darthjpp »

Hpdnfk skrev:
2763 skrev:Ingen, törs jag nog säga
Vilket dumt svar. Den inredning som frågeställaren avser finns i nästan alla M28.
Var det inte M25 som var hade röd/vit inredning med blå säten?
M28 var väl gul eller grön med gröna säten? Numer är ju alla säten blå. M29 hade väl samma färgsättning gul/grön som M28. Numer är nog de flesta M28/29 gulgröna, åtminstone när jag lite snabbt försöker komma ihåg interiören.... Det känns som om det var ett tag sedan jag åkte i en vagn med röd/vit inredning.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av 2763 »

Hpdnfk skrev:
2763 skrev:Ingen, törs jag nog säga
Vilket dumt svar. Den inredning som frågeställaren avser finns i nästan alla M28.
Jaså... gör den. Fanns skulle jag säga. Utom PLC-vagnarna så är alla 28:or isblå med blå säten. Den röda Perstorpen finns bara i 621 och 582 (och de är M25:or). Så har det varit så länge jag bott i Göteborg.
M32, M31, M29 och PLC-vagnarna är beigegula. Så den röda inredningen får du leta efter.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av 2763 »

darthjpp skrev:
Hpdnfk skrev:
2763 skrev:Ingen, törs jag nog säga
Vilket dumt svar. Den inredning som frågeställaren avser finns i nästan alla M28.
Var det inte M25 som var hade röd/vit inredning med blå säten?
M28 var väl gul eller grön med gröna säten? Numer är ju alla säten blå. M29 hade väl samma färgsättning gul/grön som M28. Numer är nog de flesta M28/29 gulgröna, åtminstone när jag lite snabbt försöker komma ihåg interiören.... Det känns som om det var ett tag sedan jag åkte i en vagn med röd/vit inredning.
Av de gamla inredningarna har jag bara koll på M25. Brun Perstorp cremevitt innertak och gröna säten. Bruna dörrar och svart matta.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av Hechtwagen »

Finns det inte M28 med ljusblå inredning kvar? Och har inte de rött laminat under fönstren? Vad har de annars för färg invändigt under fönstren?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av 2763 »

Hechtwagen skrev:Finns det inte M28 med ljusblå inredning kvar? Och har inte de rött laminat under fönstren? Vad har de annars för färg invändigt under fönstren?
Det var många år sedan det, minst 15.

Idag är det isblått eller gult, kulturskymning, jag vet.

/T
Med reservation för tyckfel.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av hej »

De flesta M28 har röda väggar under fönster, det syns tydligt att vagn 701 har denna färgsättning i denna tråd https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=37871

M28 fick den färgsättningen invändigt i slutet på 80-talet och med några få undantag så har de flesta M28or denna röda färg invändigt under fönstren övriga delar är målade i olika blå nyanser. M29or fick aldrig denna färgsättning utan vid revision så blev de senapsgula och pansargrå invändigt.

Jag har tyvärr inte koll på rak arm hur många M28or som är ommålade invändigt till gul-grått.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av hej »

Hechtwagen skrev:Finns det inte M28 med ljusblå inredning kvar? Och har inte de rött laminat under fönstren? Vad har de annars för färg invändigt under fönstren?
De flesta M28or ser invändigt ut som du beskriver dem. Några har blivit senapsgula och pansargrå invändigt.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av hej »

2763 skrev:
Hechtwagen skrev:Finns det inte M28 med ljusblå inredning kvar? Och har inte de rött laminat under fönstren? Vad har de annars för färg invändigt under fönstren?
Det var många år sedan det, minst 15.

Idag är det isblått eller gult, kulturskymning, jag vet.

/T
Mig veterligen så senast igår såg jag flera M28or med den inredningen.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av hej »

niklas828 skrev:Som det framgår i rubriken, så är jag intresserad av att veta hur många vagnar av GS M28/M29 som är röda invändigt.
Jag kan inte riktigt hitta det på Google.
Enligt osäker uppgift är följande M28 ommålade invändigt: 729, 730, 738, 745, 747, 749, 754, 763 (8 st).

Eftersom det sammanlagt lär finnas 61 st så har alltså 53 st blå-röd inredning. Är inte helt säker om jag fått rätt siffror men kanske nån kan korrigera om jag har uppskattat fel.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av Hechtwagen »

Dags för 2763 att bedriva lite (vägg)fältstudier? :D
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av M_M »

hej skrev:De flesta M28 har röda väggar under fönster, det syns tydligt att vagn 701 har denna färgsättning i denna tråd https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=37871

M28 fick den färgsättningen invändigt i slutet på 80-talet och med några få undantag så har de flesta M28or denna röda färg invändigt under fönstren övriga delar är målade i olika blå nyanser. M29or fick aldrig denna färgsättning utan vid revision så blev de senapsgula och pansargrå invändigt.

Jag har tyvärr inte koll på rak arm hur många M28or som är ommålade invändigt till gul-grått.
Nja, på den länkade bilden ser man väl mest bara att det är nån slags mörkare kulör utan att riktigt kunna vara säker på vilken. Eftersom t.ex. sätena är demonterade så är det väl inte otänkbart att man passar på att byta till senaste färgsättningen på inredningen. Sen är det väl inte helt otänkbart att just denna vagn 701 får lite extra ompyssling inför 50-årsjubileumet.

Allmänt så är det säkert svårt att motivera det ekonomiskt men det vore inte dumt om M28-vagnarna i allmänhet får lite extra kärlek och omtanke utöver det vanliga när det görs sånahär lite större jobb. Det är givetvis rationellt att man de senaste åren har gjort en del arbeten som är lite provisoriska, t.ex. dra en del ledningar utvändigt i kabellister monterade i taket och liknande, men det vore vackert om sånt snyggades till. Olönsamt med vackert.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av hej »

Jag tror att majoriteten av de som åkt med en M28 identifierar den mörka kulören som den röda färg panelen har under fönstren invändigt på de flesta av M28orna. Eller ska vi börja en ny diskussion om vilken färg de är invändigt. Jag kanske är färgblind men jag tycker mig känna igen en rödnyans på panelen. Men den kanske egentligen är blå eller gröneller greddelin?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av M_M »

Jag ifrågasätter inte den röda färgen på de flesta M28, bara just på den länkade bilden. Den är klart mer gul än både grundlacken på ståldelarna på utsidan och klart gulare än rödfärgen i femman i linjenumret baktill. Men visst, det kan förstås vara någon slags synvilla. :)
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av Harald »

Det finns ju minst tre felkällor när man tittar på bilden i den länkade tråden. Belysningen, kamerans vitbalans och skärmens vitbalans. På bilden nedan är i alla fall en av felkällorna borta eftersom den är tagen i naturligt ljus. Det är inte helt otroligt att den nyans man ser här skulle kunna framstå som på den andra bilden i svagare belysning. Där ser den brun ut, men det vi kallar för brunt är faktiskt mörkt rött. Ta ett program där man kan definiera egna färger och ställ in den röda kanalen på halv styrka (128) och de två andra på 0 så får du se. Grönt och blått med halv styrka kallar vi för mörkgrönt resp. mörkblått, men motsvarande rött har alltså fått ett eget namn, vilket gör att vi inte tänker på det som rött.

Bild
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av olasand »

Här kommer lite olika länkar som kanske kan sprida ljus över den invändiga färgsättningen på bl.a M28.

Blogginlägg med bilder på M28

M28:orna är alltså röda under fönstren. Men har samma duvblå färg som i taket runt dörrarna medan själva dörrarna har en starkare blå färg på insidan.

Över till M25:

M25-inlägg på Postvagnen

M25:orna hade, när de togs ur trafik, samma röda plattor under fönstren som M28:orna har nu. Det som skiljer är att M25:ornas dörrar var röda på insidan istället för M28:ornas blå och att även väggen runt dörrarna var rödmålad ända upp till taket. Även förardörren och skåpen bakom förarplatsen på M25 var röd medan M28:orna har duvblå förardörr.
Kort sagt: M25 är rödare inuti än M28.

Bild på röd M21

Även de första M21:orna var röda inuti. Nästan ännu rödare än M25. Vet någon hur många M21 som hann levereras med den röda invändiga designen innan den ändrades till den duvblå?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av Harald »

De sista M25 som reviderades fick samma invändiga färgsättning som M28. Jag minns inte exakt antal, men det var färre än fem.

Jag minns inte heller hur många av de första M21 som hade den rödare färgsättningen, men det var också ett ensiffrigt antal.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Antal M28/M29 med röd inredning?

Inlägg av hej »

Det finns väl olika varianter på dörrfärgerna på M28, åtminstone en har haft annorlunda blå färg på dörrarna invändigt.

Var det inte någon M25 som fick stolarna utbytta och lite annorlunda målning invändigt?
Skriv svar