Spårvägsplaner i Norge
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvägsplaner i Norge
Blev det bussbana i Stavanger i stället? Vad hände med Grenlandsbanen? Och i Trondheim?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: torsdag 05 februari 2015 15:58
Re: Spårvägsplaner i Norge
Norge står kvar med 4 mil i Oslo och 1 mil i Trondheim. Töntiga siffror när Göteborg har 8 mil. Ljuspunkt är Bergen som från 2016 har 2 mil från flygplatsen till centrum. Restid 45 minuter med 27 stationer. I 2018 planeras en linje nummer 2 från centrum till förorten Fyllingsdalen via sjukhuset.
Många städer i Norge är spårvägsvänliga med 2-3 mil långa stråk med hus hela vägen, speciellt älv-dubbelstäderna Drammenselven (Hokksund-Drammen), Skienselva (Skien-Porsgrunn), Glomma (Fredrikstad-Sarpsborg) och Vestfold (Tønsberg-Sandefjord via flygplatsen i Torp). När det är mycket villor och bara bor 100000-150000 i hela stadsregionerna bliver det dock svårt.
En spårväg från flygplatsen i Stavanger till centrum via Forus (Statoils huvudkontor), universitetet och sjukhuset är mest sannolikt om Norge skal få sin spårvägsstad nummer 4.
Mycket stora flygplatser också vid Trondheim och Sarpsborg, men avståndet från flygplatserna är 30 km till Trondheim centrum och 15 km till nya storsjukhuset utanför Sarpsborg, så bliver troligen för långt för spårväg. Nya sjukhuset till 6 miljarder öppnar nu i 2015 och bliver under 60 minuter från Ed i Dalsland med tåg, men spårvägen från Sarpsborg station upp till sjukhuset (ca 6 km) blev nobbad av kommunstyrelsen denna veckan. Folkpartiet i Strömstad vann just kommunvalet med affischer om sjukvård för Strömstad och Tanum i Sarpsborg framför Trollhättan!
Många städer i Norge är spårvägsvänliga med 2-3 mil långa stråk med hus hela vägen, speciellt älv-dubbelstäderna Drammenselven (Hokksund-Drammen), Skienselva (Skien-Porsgrunn), Glomma (Fredrikstad-Sarpsborg) och Vestfold (Tønsberg-Sandefjord via flygplatsen i Torp). När det är mycket villor och bara bor 100000-150000 i hela stadsregionerna bliver det dock svårt.
En spårväg från flygplatsen i Stavanger till centrum via Forus (Statoils huvudkontor), universitetet och sjukhuset är mest sannolikt om Norge skal få sin spårvägsstad nummer 4.
Mycket stora flygplatser också vid Trondheim och Sarpsborg, men avståndet från flygplatserna är 30 km till Trondheim centrum och 15 km till nya storsjukhuset utanför Sarpsborg, så bliver troligen för långt för spårväg. Nya sjukhuset till 6 miljarder öppnar nu i 2015 och bliver under 60 minuter från Ed i Dalsland med tåg, men spårvägen från Sarpsborg station upp till sjukhuset (ca 6 km) blev nobbad av kommunstyrelsen denna veckan. Folkpartiet i Strömstad vann just kommunvalet med affischer om sjukvård för Strömstad och Tanum i Sarpsborg framför Trollhättan!
Re: Spårvägsplaner i Norge
En spårväg ut till flygplatsen i Trondheim är dessutom onödig. Det finns ju en jernbanestasjon vid flygplatsen. Man kunde å andra sidan köra trikk-tram ut till flygplatsen.Storgoteborg skrev: Mycket stora flygplatser också vid Trondheim..., men avståndet från flygplatserna är 30 km till Trondheim centrum
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: torsdag 05 februari 2015 15:58
Re: Spårvägsplaner i Norge
Bättre att byta till spårväg vid järnvägsstationen bredvid IKEA på Leangen, då behöver man inte resa förbi stan för att komma från flygplatsen till universitetet, som er Norges största. Men innan det är möjligt måste det byggas 1 mil lång spårväg från Leangen upp til Dragvoll och vidare till andra campusen vid Lerkendal Stadion. Vidare in till stan och anslutning med spårvagnslinjen som redan finns upp till villaområdet Byåsen.Piirka skrev:En spårväg ut till flygplatsen i Trondheim är dessutom onödig. Det finns ju en jernbanestasjon vid flygplatsen. Man kunde å andra sidan köra trikk-tram ut till flygplatsen.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårvägsplaner i Norge
Oslo har bygd T-bane og har derfor et mindre sporveisnett enn Göteborg. Men medregnet T-banen har Oslo mer enn 50 prosent med sportrafikk og vogner enn Göteborg. Norge er et billand der bil har vært prioritert. Utenom Oslo er antall kollektivreiser marginalt. Den lille sporveien i Oslo har 10 prosent av all kollektivtrafikk i Norge og omtrent like mange passasjerer pr år som alle sporvogner og busser i Bergen og Trondheim til sammen. Nedre Glomma (Sarpsborg+Fredrikstad) har 130.000 innbyggere, men et kollektivnett med frekvens på 30-60 minutter. Norgesneste sporvei kommer i landets tredje største byområde, Nord-Jæren med 240.000 innbyggere. Men her har man allerede planlagt sporvei i over 100 år, så det vil nok ta litt tid. Der man burde hatt sporvei er ellers i Lillestrøm, Drammen, Kristiansand og Ålesund. Sporveisutredninger har vi hatt mange av og man kan jo nevne Sarpsborg, Fredrikstad, Hamar, Drøbak, Skien og Porsgrunn. Men disse kommer aldri.
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: måndag 09 september 2002 11:10
- Ort: Trondheim
Re: Spårvägsplaner i Norge
Trondheim - Værnes har en god forbindelse med tog. I desember ble den såkalte Trønderbanen utvidet til å kjøre et stykke sør for Trondheim; til Melhus og Lundamo. Dermed har lokaltrafikken fått et mye høyere kundegrunnlag. Nå kan man reise med tog fra Mehus til Værnes flyplass, mye hurtigere og rimeligere enn buss. Dessuten er det vedtatt at jernbanen skal elektrifiseres mellom Trondheim - Steinkjer og Hell - Storlien. Det er også ambisjoner om dobbeltspor. Her vil det nok skje en gradivs ombygging, men man er i gang med en strekning ved flyplassen, inklusive en ny bro over Stjørdalselva.
Når det gjelder bybane/Sporvei eller det man kaller "superbuss", går Oslo og Bergen inn for skinnegående, mens Trondheim og Stavanger vil ha superbuss. Årsaken til dette standpunkt i Trondheim er at konsulentene hevder at det blir mye billigere å bygge superbuss enn bybane, noe andre ikke sier seg enig i. Veldig synd at dette har blitt situasjonen i Trondheim, fordi partiet Høyre, som tidigere har vært negativ til sporvei, nå går inn for bybane. Det eneste som kan endre situasjonen, tror jeg, er at regnestykket mellom de to alternativ buss eller bane, blir mer gunstig for banealternativet. Positivt i så måte er prisene som Gråkallbanen har bygget nytt sporveisanlegg gjennom to år rundt St.Olavs gate. Prisene viser seg å være mye lavere enn det konsulentene har hevdet når det gjelder å bygge sporvei i gate.
Når det gjelder bybane/Sporvei eller det man kaller "superbuss", går Oslo og Bergen inn for skinnegående, mens Trondheim og Stavanger vil ha superbuss. Årsaken til dette standpunkt i Trondheim er at konsulentene hevder at det blir mye billigere å bygge superbuss enn bybane, noe andre ikke sier seg enig i. Veldig synd at dette har blitt situasjonen i Trondheim, fordi partiet Høyre, som tidigere har vært negativ til sporvei, nå går inn for bybane. Det eneste som kan endre situasjonen, tror jeg, er at regnestykket mellom de to alternativ buss eller bane, blir mer gunstig for banealternativet. Positivt i så måte er prisene som Gråkallbanen har bygget nytt sporveisanlegg gjennom to år rundt St.Olavs gate. Prisene viser seg å være mye lavere enn det konsulentene har hevdet når det gjelder å bygge sporvei i gate.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårvägsplaner i Norge
Trolig er den norske stat ikke spesielt interessert i å gi statsstøtte til "Superbuss". Når det gjelder Værnes må det nevnes at sporveien i Oslo driver busstrafikk Trondheim-Værnes. Sporveien i Oslo har nå kommet opp i 750 busser som har vunnet trafikk rundt i landet. I Tønsberg og Lillehammer har sporveien i Oslo all lokaltrafikk.
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: måndag 09 september 2002 11:10
- Ort: Trondheim
Re: Spårvägsplaner i Norge
Intet ville glede meg mer enn at Aspenbergs vurdering av støtte fra staten skulle vise seg å stemme.
Re: Spårvägsplaner i Norge
Glommabanen-planene mellom Fredrikstad og Sarpsborg stoppes.
http://www.sa.no/N__stoppes_Glommabanen ... 22480.html
Bybaneplaner i Grenland:
http://www.pd.no/breviksposten/article7575205.ece
Nei til ny bybane til Sotra (Bergen)
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vil-dro ... 80635.html
http://www.sa.no/N__stoppes_Glommabanen ... 22480.html
Bybaneplaner i Grenland:
http://www.pd.no/breviksposten/article7575205.ece
Nei til ny bybane til Sotra (Bergen)
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vil-dro ... 80635.html
Re: Spårvägsplaner i Norge
Det finns väl lösa planer på att dra om järnvägen så att Fredrikstad - Sarpsborg blir en blindtarm och de långväga tågen går en rakare väg?
I så fall skulle den befintliga banan eller åtminstone banvallen kanske skulle kunna ingå i någon spårväg eller duospårvagnslösning?
Fast det vore väl egentligen bättre att den dag det finns dubbelspår norröver till Oslo se till att både en ny rakare sträcka och gamla sträckan får bra turtäthet till Oslo. Eventuellt kan de köras så att vartannat tåg till/från Oslo går gamla och vartannat går nya vägen så blir det också dubbel turtäthet närmare Oslo.
I så fall skulle den befintliga banan eller åtminstone banvallen kanske skulle kunna ingå i någon spårväg eller duospårvagnslösning?
Fast det vore väl egentligen bättre att den dag det finns dubbelspår norröver till Oslo se till att både en ny rakare sträcka och gamla sträckan får bra turtäthet till Oslo. Eventuellt kan de köras så att vartannat tåg till/från Oslo går gamla och vartannat går nya vägen så blir det också dubbel turtäthet närmare Oslo.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårvägsplaner i Norge
Direkte linje til Sarpsborg kommer den dagen det blir ny superjernbane over Svinesund til Göteborg, og det blir lenge til. Først skal man ha ny bane Larvik-Porsgrunn og kanskje senere videre til Skorstøl. Så skal man bygge fire spor Oslo-Ski. Deretter ny bane Sandvika-Hønefoss. Og så nye dobbeltspor til Hamar, Larvik og fire spor Oslo-Lysaker.
Flertall så langt for trolleybuss i Stavanger
Kun Fremskrittspartiet vil ha dieseldrevne busser på bussveien. Samtlige av de andre partiene i samferdselsutvalget går inn for elektriske trolleybusser.
http://rogalandsavis.no/index.php?page= ... tID=101990
http://rogalandsavis.no/index.php?page= ... tID=101990