Odenplan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Odenplan
Det finns en sökfunktion uppe i den gröna listen och man får ett antal träffar om man söker på odenplan.Magnus Cedergren skrev:Det sägs finnas en T-tunnel från Odenplan och norrut. Jag vet att detta ämne varit aktuellt här förut, men jag hittar ingen sökfunktion, så jag kan inte hitta inläggen. Handlar det om någon längre sträcka (500 m eller 1000 m) eller är det bara 20 m anslutningstunnel?
Men ett inlägg med karta från ett annat forum, med skiss, finns här.
Inget svar via sökfunktionen...
Jag kikade runt, men hittade inte svaret på min fråga, dvs. om det finns en tunnelstump norrut. Någon som vet?
Re: Inget svar via sökfunktionen...
Har du klickat på länken i inlägget ovan ?Magnus Cedergren skrev:Jag kikade runt, men hittade inte svaret på min fråga, dvs. om det finns en tunnelstump norrut. Någon som vet?
Re: Inget svar via sökfunktionen...
En mycket liten stump finns mellan SEP och ODP längs söderspår kan ses om man sitter på vänstersida söderut efter SEP. Det är ingen egen tunnel utan bara ett större utryme längs söderspår. Där skulle spåret från Karolinska ha kommit ut och anslutit till söderspår.Magnus Cedergren skrev:Jag kikade runt, men hittade inte svaret på min fråga, dvs. om det finns en tunnelstump norrut. Någon som vet?
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Det skulle faktiskt vara intressant att veta hur man tänkt sig att komma vidare mot Karolinska. Det verkar vara lite kort sträcka innan behöver svänga att komma djupt nog. Naturligtvis kan man fortsätta med cut-and-cover, men då blir det väldigt svårt att komma runt hörnet Karlbergsgatan-Torsgatan. Och jag misstänker att det idag inte skulle vara helt populärt att ta ner den fastghet som står där. Om jag minns rätt ett hus som ser ut att vara byggt kring 1920, förvisso av ganska låg standard, men ändå. Det låter sig nog inte göras idag och det skulle också förstöra hela området som har en mycket homogen bebyggelse.
Så frågan återstår, är det någon som vet lite mer exakt hur man skulle kunna komma vidare mot Karolinska ?
vänligen
/GN
Så frågan återstår, är det någon som vet lite mer exakt hur man skulle kunna komma vidare mot Karolinska ?
vänligen
/GN
Mera om Odenplan
Jag glömde att det finns vissa s.k försvarsarbeten längs norrspår vid ODP dessa är svåra att se innifrån tågen. Från förarplats så syns det att man funderat på ett spår till vänster om norrspår utvigdningen syns till vänster straxt innan ODP och straxt efter ODP till vänster om norrspår.
AGR
Spårplaner Odenplan
Kunde inte hålla mig ifrån photoshop iallafall...
Så här ser det alltså ut idag:

(Hade jag sett den bilden tidigare så hade jag inte yrat så mycket förrut.)
Använder man provisionerna som Gunnar tryckte på då så antar jag att det skulle bli någonting såhär:

Spåret västerifrån ansluts till dagens vändspår så att båda grenarna oberoende kan ankomma Odenplan. Både detta förslag och nästa klarar vänding åt alla tre hållen, och tvåspårstrafik på båda grenarna om något av perrongspåren används till att dumpa ett havererat tåg. I detta förslag kan man också använda det fd vändspåret för uppställning.
Om banan sedan går i en långsträckt kurva runt så kan man ha en station Birkastan/blivande norrastationsbebyggelsen och en ifallall riktad KI/KS, det kanske är onödigt att bygga uppgång ända till KI.
Men jag har för mig att någon påstod att det inte skulle vara några mellanstationer, i såfall kanske man skulle göra så här:

Norrspåret flyttas lite söderut och en ramp grävs ut emellan. Nu kan man vrida Karolinskaspåren norrut tidigare, och får dem också i samma sid och höjdläge. Om man sedan går rakt på så hamnar eventuell andrauppgång på Karolinska någonstans väldigt nära norra länken...
Men hur har man tänkt korsa Citybanan? Vid Vanadisplan finns det plats ovanför, men så skarpt kan man väl inte dra kurvan i det första alternativet? Ska det bli bro (senare överdäckad) över Norra station? Eller djupt under alltihop med rekordrulltrappor upp till Karolinska?
Må kartritaren, bokförfattaren och bildskannaren för alltid hemsöka mig för denna materialstöld/förvanskning...
/M
Så här ser det alltså ut idag:

(Hade jag sett den bilden tidigare så hade jag inte yrat så mycket förrut.)
Använder man provisionerna som Gunnar tryckte på då så antar jag att det skulle bli någonting såhär:

Spåret västerifrån ansluts till dagens vändspår så att båda grenarna oberoende kan ankomma Odenplan. Både detta förslag och nästa klarar vänding åt alla tre hållen, och tvåspårstrafik på båda grenarna om något av perrongspåren används till att dumpa ett havererat tåg. I detta förslag kan man också använda det fd vändspåret för uppställning.
Om banan sedan går i en långsträckt kurva runt så kan man ha en station Birkastan/blivande norrastationsbebyggelsen och en ifallall riktad KI/KS, det kanske är onödigt att bygga uppgång ända till KI.
Men jag har för mig att någon påstod att det inte skulle vara några mellanstationer, i såfall kanske man skulle göra så här:

Norrspåret flyttas lite söderut och en ramp grävs ut emellan. Nu kan man vrida Karolinskaspåren norrut tidigare, och får dem också i samma sid och höjdläge. Om man sedan går rakt på så hamnar eventuell andrauppgång på Karolinska någonstans väldigt nära norra länken...
Men hur har man tänkt korsa Citybanan? Vid Vanadisplan finns det plats ovanför, men så skarpt kan man väl inte dra kurvan i det första alternativet? Ska det bli bro (senare överdäckad) över Norra station? Eller djupt under alltihop med rekordrulltrappor upp till Karolinska?
Må kartritaren, bokförfattaren och bildskannaren för alltid hemsöka mig för denna materialstöld/förvanskning...
/M
Angående boken som nämns i länken, hur får man tag på den idag?Anonymous skrev:Det finns en sökfunktion uppe i den gröna listen och man får ett antal träffar om man söker på odenplan.Magnus Cedergren skrev:Det sägs finnas en T-tunnel från Odenplan och norrut. Jag vet att detta ämne varit aktuellt här förut, men jag hittar ingen sökfunktion, så jag kan inte hitta inläggen. Handlar det om någon längre sträcka (500 m eller 1000 m) eller är det bara 20 m anslutningstunnel?
Men ett inlägg med karta från ett annat forum, med skiss, finns här.
Har visserligen den där "Stockholms Tunnelbana 1975", men det skulle va kul att ha äldre tunnelbaneböcker också...
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
Stadsbiblioteket?Nima skrev:Angående boken som nämns i länken, hur får man tag på den idag?Anonymous skrev:Det finns en sökfunktion uppe i den gröna listen och man får ett antal träffar om man söker på odenplan.Magnus Cedergren skrev:Det sägs finnas en T-tunnel från Odenplan och norrut. Jag vet att detta ämne varit aktuellt här förut, men jag hittar ingen sökfunktion, så jag kan inte hitta inläggen. Handlar det om någon längre sträcka (500 m eller 1000 m) eller är det bara 20 m anslutningstunnel?
M en ett inlägg med karta från ett annat forum, med skiss, finns här.
Har visserligen den där "Stockholms Tunnelbana 1975", men det skulle va kul att ha äldre tunnelbaneböcker också...

Angående dragning till Karolinska:
Skulle man kunna dra en en linje från Odenplan, sen ungefär under St.Eriksgatan upp mot Vanadisplan så att man nånstans i den delen av Birkastan kan bygga en station med en uppgång i Vanadisplan och en i det framtida Norra Station.
Sedan går alltså banan därifrån till Karolinska Sjukhuset (och Norra Begravningsplatsen för den delen...) med en station där.
Hittills så är ju banan dragen som i mickeb's förslag.
Men efter Karolinska så kan man ju dra banan i en båga övar Solna Centrum-Sundybergs Centrum för att sedan dras till en eventuell framtida bebyggelse på Bromma Flygplats.
Stationerna skulle kuna bli Solna Centrum - Sundbyberg och sen två styckna i Bromma, en station på södra delen av flygfältet och en i norra delen med uppgång mot Solvalla.
Eventuellt så skulle man kunna kunna ha en enda station centralt på fältet, då det kan bli välldigt kurviga dragningar med två statio9ns alternativet.
Dock så lämnar två stations alternativet möjligheter till framtida dragningar mot Spånga, även om det nog inte finns tillräcklig behov för tunnelbana eller planer som skapar den sortens behov.
Skulle man kunna dra en en linje från Odenplan, sen ungefär under St.Eriksgatan upp mot Vanadisplan så att man nånstans i den delen av Birkastan kan bygga en station med en uppgång i Vanadisplan och en i det framtida Norra Station.
Sedan går alltså banan därifrån till Karolinska Sjukhuset (och Norra Begravningsplatsen för den delen...) med en station där.
Hittills så är ju banan dragen som i mickeb's förslag.
Men efter Karolinska så kan man ju dra banan i en båga övar Solna Centrum-Sundybergs Centrum för att sedan dras till en eventuell framtida bebyggelse på Bromma Flygplats.
Stationerna skulle kuna bli Solna Centrum - Sundbyberg och sen två styckna i Bromma, en station på södra delen av flygfältet och en i norra delen med uppgång mot Solvalla.
Eventuellt så skulle man kunna kunna ha en enda station centralt på fältet, då det kan bli välldigt kurviga dragningar med två statio9ns alternativet.
Dock så lämnar två stations alternativet möjligheter till framtida dragningar mot Spånga, även om det nog inte finns tillräcklig behov för tunnelbana eller planer som skapar den sortens behov.
Yeah!