"Gamla" Tvärbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"Gamla" Tvärbanan
Hur går det med nytt signalsystem, fler vändspår, tillgänglighetsanpassning etc. Tvärbanan skulle stängas av hösten 2012, sedan har det försenats gång på gång. Hösten 2015 var det senaste jag hörde. Men det blir en avstängning i sommar också. Vad är det som ska göras då?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: "Gamla" Tvärbanan
Har sommaravstängningen inletts nu?twr skrev:Hur går det med nytt signalsystem, fler vändspår, tillgänglighetsanpassning etc. Tvärbanan skulle stängas av hösten 2012, sedan har det försenats gång på gång. Hösten 2015 var det senaste jag hörde. Men det blir en avstängning i sommar också. Vad är det som ska göras då?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag har inte bekäftat själv på plats, men kl 22 igår ska den ha inletts och nu anger reseplaneraren ersättningsbuss för mesta av sträckan.
Du frågade efter kl 22 igår. Således är svaret Ja.
Du frågade efter kl 22 igår. Således är svaret Ja.
well known yimby
Jag och sonen reste idag med Tvärbanan på sträckan Alvik - Gröndalsrampen (Gröndal) där vi bytte till linje 133.
- Bilagor
-
- Tvärbanan, hållplats Gröndalsrampen.jpg (187.21 KiB) Visad 8842 gånger
"Gamla" tvärbanan, vilket kraftfullt uttryck... 

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Det var inte alla grejer som blev perfekta från början. Ur trafikantsynpunkt fanns det en del över att önska:
- Skyltningen var obefintlig. Många gick till den gamla södergående hållplatsen, ca 250 meter, för att konstatera att där gick det ingen trafik.
- Reseplaneraren föreslår att man skall gå av vid Gröndal när linje 152 ingår men det framgår inte att man då måste gå till Rampen/Fågelsångsvägen innan, gångväg på ca 300m, men planeraren säger att bytet skall ske i Gröndal, trots att Fågelsångsvägen är den rätta hållplatsen för spårvagnen. För linje 133 blir det dock rätt (nästan). En del bussförare kände dock inte till detta utan släppte glatt av folk i Gröndal utan att informera om bytesplatsen.
Men, så småningom kanske det blir rätt.
F ö, så satte man upp en till isolator i kontaktledningen utan att behöva stoppa trafiken på tvärbanan:
- Det saknas övergångsställe till linje 133. Antingen måste man gå en omväg på ca 100 meter eller så genar man över gatan. Övergångsstället den "ordinarie" långa vägen runt (gömt bakom skåpbilen på andra sidan korsningen) var avspärrat.- Skyltningen var obefintlig. Många gick till den gamla södergående hållplatsen, ca 250 meter, för att konstatera att där gick det ingen trafik.
- Reseplaneraren föreslår att man skall gå av vid Gröndal när linje 152 ingår men det framgår inte att man då måste gå till Rampen/Fågelsångsvägen innan, gångväg på ca 300m, men planeraren säger att bytet skall ske i Gröndal, trots att Fågelsångsvägen är den rätta hållplatsen för spårvagnen. För linje 133 blir det dock rätt (nästan). En del bussförare kände dock inte till detta utan släppte glatt av folk i Gröndal utan att informera om bytesplatsen.
Men, så småningom kanske det blir rätt.
F ö, så satte man upp en till isolator i kontaktledningen utan att behöva stoppa trafiken på tvärbanan:
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Vad är det mer som görs nu i sommar?
Byggs vändspåren i Årstaberg och Mårtensdal?
Byggs vändspåren i Årstaberg och Mårtensdal?
Senast redigerad av twr den måndag 28 juli 2014 23:07, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Bl.a. spränger man bort en massa berg på båda sidor om spåret vid korsningen av Johanneshovsvägen. (Mellan Valla torg och Linde, närmare den senare.) Passerade med ersättningsbussen där för några dagar sedan. Verkar vara mycket kvar att göra där till den 17:e augusti!twr skrev:Vad ar det mer som gors nu i sommar
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Gröndalsrampen? Kan inte minnas jag såg det namnet där.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Blir det en till avstängning nästa sommar? Byter man signalanläggningen då? är det först då man bygger vändspår och allt? Vad har man egentligen gjort i sommar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det som jag som intresserad lekman har kunnat sett är följande:twr skrev:Blir det en till avstängning nästa sommar? Byter man signalanläggningen då? är det först då man bygger vändspår och allt? Vad har man egentligen gjort i sommar?
1. Spårbyte lite här och var. Bl.a. i Gröndal. (Även i Sjöstaden, tror jag.)
2. Justeringar vid Alvik så att de båda dellinjerna bytt hållplatsläge med varandra.
3. Sprängt bort en massa berg på båda sidor om spåret mellan Valla torg och Linde. (Förmodligen skall spåret överdäckas senare, kanske vid nästa totalavstängning. ?)
4. Jag tror man tagit bort asfalt i spårområdet nära Liljeholmen, mot Årstadal. Jag tror i alla fall att det var asfalt där tidigare.
Men man har säkert gjort mer både synligt och osynligt.
Men det finns säkert de här som vet betydligt mer.
Är det egentligen lite typiskt Stockholm att bygga en fantastisk spårvägslinje från Sickla Udde till Solna Station och så kan man inte köra hela sträckan utan trafikanterna måste byta halvvägs! Ungefär som att man förlänger 7:an till Åhléns men måste byta vagn på nuvarande slutstation. (Ironi)

Så är ju planen. (Fast iofs så var det den planen som gällde för den här sommaren för ett år sedan, eller om den nu gällde för förra sommaren för två år sedan, eller både och...)twr skrev:Blir det en till avstängning nästa sommar? Byter man signalanläggningen då? är det först då man bygger vändspår och allt?
-
Det kan man ju tycka men Tvärbanan har ju inte planerats eller byggts i ett svep.Patrick skrev:Är det egentligen lite typiskt Stockholm att bygga en fantastisk spårvägslinje från Sickla Udde till Solna Station och så kan man inte köra hela sträckan utan trafikanterna måste byta halvvägs! Ungefär som att man förlänger 7:an till Åhléns men måste byta vagn på nuvarande slutstation. (Ironi)![]()
Man började bygga på den äldre tvärbanan 1996 och långt efter det kom beslut på förlängningen Alvik-Sona med byggstart 2009.
Hösten 2012, är det första datum för Tvärbanans totalavstängning som jag minns. Först förskjöts till det våren 2013, sedan flera gånger till efter det.daniel_s skrev:Så är ju planen. (Fast iofs så var det den planen som gällde för den här sommaren för ett år sedan, eller om den nu gällde för förra sommaren för två år sedan, eller både och...)twr skrev:Blir det en till avstängning nästa sommar? Byter man signalanläggningen då? är det först då man bygger vändspår och allt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
När du nu ändå tar upp tråden.
Tidtabellen ser nu ut så att en uppdatering av Solnagrenens signalsystem kommer att ske i januari. Utvärderingen av denna avgör om det blir avstängning i sommar.
Man kan nog påstå att det är make or brake för GEs signalsystem med denna uppdatering. Ingen i verksamheten förväntar sig något annat än att signalsystemet efter uppdateringen fungerar felfritt, utan störningar samt ett fullt fungerande ATC. Om detta inte är uppfyllt och man ändå beslutar sig för att riva Sicklagrenens signalsystem och ersätta det med GEs nya så kommer vi med stor sannoliket se fram mot en spännande höst 2015 gällande tålamod. Jag utgår i sådana fall från att man måste redogöra för var miljarderna tar vägen någon stans...
Tidtabellen ser nu ut så att en uppdatering av Solnagrenens signalsystem kommer att ske i januari. Utvärderingen av denna avgör om det blir avstängning i sommar.
Man kan nog påstå att det är make or brake för GEs signalsystem med denna uppdatering. Ingen i verksamheten förväntar sig något annat än att signalsystemet efter uppdateringen fungerar felfritt, utan störningar samt ett fullt fungerande ATC. Om detta inte är uppfyllt och man ändå beslutar sig för att riva Sicklagrenens signalsystem och ersätta det med GEs nya så kommer vi med stor sannoliket se fram mot en spännande höst 2015 gällande tålamod. Jag utgår i sådana fall från att man måste redogöra för var miljarderna tar vägen någon stans...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
http://www.dn.se/sthlm/sls-trafikledare ... ga-sa-fel/
Sannolikt ingen sammankoppling mellan "gamla" Tvärbanan och Solnagrenen i sommar.
Jag är endast en amatör och har full förståelse för att det är komplicerade system, men tycker ändå att detta med signalsystemen i SL-land är en skandal. Varför trillar man dit på detta på samtliga nybyggnationer (kanske orättvist, men så känns det)?
Vad är det som driver utvecklingen? Är det att förbättra säkerheten? och har säkerheten i så fall varit undermålig på "gamla" Tvärbanan eftersom man skall införa ett signalsystem som kommer innebära glesare trafik (kanske det bara är i införandefasen, artikel är otydlig här, men ändå)?
Ursäkta upprördheten, men jag som ändå i grunden är positivt inställd till kollektivtriken undrar hur denna inkompetens, oförmåga och detta slöseri med skattepengar upplevs av den stora allmänheten.
Sannolikt ingen sammankoppling mellan "gamla" Tvärbanan och Solnagrenen i sommar.
Jag är endast en amatör och har full förståelse för att det är komplicerade system, men tycker ändå att detta med signalsystemen i SL-land är en skandal. Varför trillar man dit på detta på samtliga nybyggnationer (kanske orättvist, men så känns det)?
Vad är det som driver utvecklingen? Är det att förbättra säkerheten? och har säkerheten i så fall varit undermålig på "gamla" Tvärbanan eftersom man skall införa ett signalsystem som kommer innebära glesare trafik (kanske det bara är i införandefasen, artikel är otydlig här, men ändå)?
Ursäkta upprördheten, men jag som ändå i grunden är positivt inställd till kollektivtriken undrar hur denna inkompetens, oförmåga och detta slöseri med skattepengar upplevs av den stora allmänheten.
- dr Cassandra Nojdh
Bra att Odd och hans kamrater rutit ifrån! Frågan är bara vilken effekt detta får, utöver några krusningar i pressen. Även om landstingsrevisorerna mot förmodan skulle få utreda detta kan man rätt lugnt förutsätta att det inte leder till någon särskild åtgärd. Solnagrenen utreddes flera gånger, både banprojektet och vagnprojektet, av olika revisorer på olika nivåer inom landstingssfären, utan att den kritik som där framkom ledde till någon reaktion från ansvariga politiker. Och det var ändå under pågående projekt, vilket innebar att man åtminstone i teorin skulle kunnat korrigera några av de felaktigheter som påpekades. Den politiskt ansvarige då, f. hr. trafiklandstingsrådet Wennergren har ju sedan ändå fockats av sitt parti (i likhet med fru Filippa Reinfelt, trots att hon lär ha fått flest personvalskryss i senaste valet). Och efterträdaren, hr. trafiklandstingsrådet Tamson säger sig inte vilja "peka finger".
Rent faktiskt som måste de olika bandelarna (Alvik-Sickla Udde resp. Alvik-Solna Stn.) ha samma signalsystem (eller noga taget samma ATC-system, vilket egentligen är samma sak eftersom ATC-funktionen är integrerad i både Bombardiers system - det på Sicklagrenen - och General Electrics system, alternativet är ex.vis Siemens ZUB200-ATC som kan "hängas på" annat signalsystem, som på Lidingöbanan) för att man ska kunna köra genomgående trafik. Då Bombardier inte längre säljer det system som idag finns på Sicklagrenen var man nödd och tvungen att handla upp någonting nytt.
Sen blev det som det blev. Problemet för landstinget är att man nu sitter i rävsaxen. Det borde, som Odd säger, vara make or break för GE, men landstinget verkar inte tro sig om att ha något annat val än att fortsätta på det inslagna spåret. Massor av hårdvara har redan installerats längs banan, även Sicklagrenen. Alla A35-vagnar har GE:s ombordutrustning installerad liksom i stort sett alla A32 "hollandsvagnar". Att sedan ombordutrustningen inte fungerar ordentligt, med oförklarliga omstarter, med en bildskärm som inte går att läsa av i solljus osv är en annan sak. Liksom att banutrustningen levererar motstridiga bromskurvor eftersom man envisas med att förregla även kollektivtrafiksignaler (detta
-ans otyg) i ATC:n. Detta enligt de fåtaliga provkörningar som ägt rum med påslagen ATC. Det var förresten bl.a. sådana man skulle göra under den sistlidna julavstängningen, men eftersom GE ställde in den stora systemuppdatering som Odd talar om i sitt inlägg, blev det ingenting av med någonting. Inga arbeten alls gjordes, utan avstängningen var helt meningslös, men kunde inte stoppas eftersom Arriva redan tagit höjd för denna i personalplanering, ersättningsbusstrafik etc.
Rent faktiskt som måste de olika bandelarna (Alvik-Sickla Udde resp. Alvik-Solna Stn.) ha samma signalsystem (eller noga taget samma ATC-system, vilket egentligen är samma sak eftersom ATC-funktionen är integrerad i både Bombardiers system - det på Sicklagrenen - och General Electrics system, alternativet är ex.vis Siemens ZUB200-ATC som kan "hängas på" annat signalsystem, som på Lidingöbanan) för att man ska kunna köra genomgående trafik. Då Bombardier inte längre säljer det system som idag finns på Sicklagrenen var man nödd och tvungen att handla upp någonting nytt.
Sen blev det som det blev. Problemet för landstinget är att man nu sitter i rävsaxen. Det borde, som Odd säger, vara make or break för GE, men landstinget verkar inte tro sig om att ha något annat val än att fortsätta på det inslagna spåret. Massor av hårdvara har redan installerats längs banan, även Sicklagrenen. Alla A35-vagnar har GE:s ombordutrustning installerad liksom i stort sett alla A32 "hollandsvagnar". Att sedan ombordutrustningen inte fungerar ordentligt, med oförklarliga omstarter, med en bildskärm som inte går att läsa av i solljus osv är en annan sak. Liksom att banutrustningen levererar motstridiga bromskurvor eftersom man envisas med att förregla även kollektivtrafiksignaler (detta

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Mitt i skriver "Två somrar till utan tvärbana".
Jag talade med någon som i somras fick åka buss i stället för spårvagn. Inte för att hon tyckte buss var bättre, men hon fick i alla fall en viss uppfattning av hur Marieviksområdet ser ut, vilket hon inte tidigare hade. Dessutom hamnade hon något närmre resmålet med bussen än med spårvagnen, men det är ju något man skulle uppskatta mer på vintern.
Jag talade med någon som i somras fick åka buss i stället för spårvagn. Inte för att hon tyckte buss var bättre, men hon fick i alla fall en viss uppfattning av hur Marieviksområdet ser ut, vilket hon inte tidigare hade. Dessutom hamnade hon något närmre resmålet med bussen än med spårvagnen, men det är ju något man skulle uppskatta mer på vintern.
Min åsikt är att en del av dessa problem ska tillskrivas LOU. Det är en jättebra idé att ha bra konkurrens vid upphandlingar, men eftersom det uppenbart krävs en hel del utbildning för att kunna göra upphandling enligt LOU så borde de som förespråkat LOU också stå för merparten av kostnaden för denna utbildning.heasm skrev:Jag är endast en amatör och har full förståelse för att det är komplicerade system, men tycker ändå att detta med signalsystemen i SL-land är en skandal. Varför trillar man dit på detta på samtliga nybyggnationer (kanske orättvist, men så känns det)?