Det finns väl många projekt som inte är akuta. Fast debatten blir lite konstig. Visst, det är en sak att man måste minska på antalet projekt, men det påverkar inte direkt kortpriset. Finansiering av investeringar tas ju inte från biljettintäkterna (det skulle ju aldrig gå). Däremot - och det blir ju lika stort problem för SL i framtiden - så kommer ju kostnaderna även för nya tunnelbanor etc. att hamna som avskrivningar, om man inte hittar någon lösning. Det kräver en fundering hur man löser.twr skrev:Det finns ju åtminstone ett 4-miljardsprojekt som inte har någon egentlig nytta, som man skulle kunna slopa. Och det är inte en spårväg utan en tunnelbana...
Problemet är att tunnelbanor är "gratis" för tillfället, eftersom staten ställer upp med pengar. Det tillsammans med den ideologiserade trafikslagsdebatten gör att vi inte alltid lägger pengarna på rätt saker.
Men nu ligger ju inte tunnelbaneförslagen i Trafikförvaltningens budget. Så prioriteringen måste ju ändå göras dem förutan.