Some skrev:
3. Följder av "investeringen" i nytt ickefungerande biljettsystem. Det handlar inte bara om planknkng utan även om att personal och resenärer inte kan hantera det. Det är inte juridiskt hållbart, vilket ökar plankningen och självklarheter som att kunna ladda på andra ställen än stationer saknas. Det i kombination med informationsbristen som gör att många saknar kontroll över sina pengar och blir förbivinkade på hållplatser. Även resenärer som egentligen har pengar laddade men där kortet inte funkar första gången, mycket vanligt, blir förbivinkade.
4. Den orimlga skevheten i taxorna gör faktiskt att andelen resor som är billiga att producera faller till förmån för långa och komplicerade resor med flera byten involverande dyra, glest besatta linjer.
Det är för övrigt svårt att förstå vad landstingsrådet menar med nolltolerans i sambant med tilläggsavgifter. Tillägsavgifter är bara lagliga i de fall då tolerans enligt andra paragrafen givits. Har man ett undermåligt biljettsystem kan dessa fall utgöra en stor andel av fallen med resenärer ertappade utan giltig biljett.
Nja, däremot verkar ju det nya systemet fått oväntade effekter. Antalet 30-dagarskort ökade ju 2013 (första året med systemet), med 7,5 procent. Det tycks alltså som om att fler - när man har möjlighet att köpa de olika biljettyperna i samma automat och på samma kort, upptäcker att man kommer upp i samma kostnadsnivå med kort - och då anser man det vara lättare att använda sig av. Att antalet fuskåkare eller icke viserade skulle göra så stor andel idag, tror jag inte på. Nytt tycker jag systemet fungerar rätt bra. Men för både 2013 och 2014, var det säkert så att den som hade reskassa kunde tjäna en del på systemet.
Därtill kommer ju också "engångseffekten" av att rabatthäftena kunde redovisas direkt som en intäkt, medan pengarna på reskassan inte gör det förrän folk reser. Där kommer det nog också finnas en viss permanent effekt. Hur många rabatthäften har man inte haft som man slarvat bort på olika sätt? Tappar man ett kort med reskassa kvar, så finns ju pengarna förvisso i SLL:s balansräkning, men kan inte tillgodagöras som en biljettintäkt.
Visst finns det en skevhet i taxorna. Men det har det ju funnits under många år. Förklarar ju inte de senaste två-tre årens minskning. Det får nog förklaras med ovanstående + en mer stabilt bensinpris och för flertalet bättre ekonomiskt utrymme.