Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av LÅ1 »

218 skrev:Jag hävdar fortfarande att SB tåg under den här perioden utan problem kan vända på den gamla befintliga stationen ett stenkast från Slussen!

218
Här ser man stationen: https://goo.gl/maps/Mr0oq (Och en åsiktsbanderoll.)
Men är det inte här, eller i närheten, som man skall (eller vill) spränga en tunnel för bussar in till den bussterminal som man kanske kommer att få anlägga?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av 218 »

LÅ1 skrev:
218 skrev:Jag hävdar fortfarande att SB tåg under den här perioden utan problem kan vända på den gamla befintliga stationen ett stenkast från Slussen!

218
Här ser man stationen: https://goo.gl/maps/Mr0oq (Och en åsiktsbanderoll.)
Men är det inte här, eller i närheten, som man skall (eller vill) spränga en tunnel för bussar in till den bussterminal som man kanske kommer att få anlägga?
Jag har svårt att säga det för jag har sett så många förslag på det! Och så är det väl fortfarande att inget beslut är taget. Det man definitivt kan säga är ju då att byggnationen kan antas bli så försenad så att SB skulle ha kunnat vända i lugn och ro på den gamla stationen i många år! Betydligt bättre än att kasta ut folk vid Henriksdal på 400-linjernas mest belastade sträcka. Bara den omstigningstiden och den förlängda restiden därifrån till Slussen jämfört med tåg borde få vem som helst att gå och köpa en bil...om det nu finns någon ännu som inte gjort det!

218
twr
Inlägg: 9246
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

218 skrev:
LÅ1 skrev:
218 skrev:Jag hävdar fortfarande att SB tåg under den här perioden utan problem kan vända på den gamla befintliga stationen ett stenkast från Slussen!

218
Här ser man stationen: https://goo.gl/maps/Mr0oq (Och en åsiktsbanderoll.)
Men är det inte här, eller i närheten, som man skall (eller vill) spränga en tunnel för bussar in till den bussterminal som man kanske kommer att få anlägga?
Jag har svårt att säga det för jag har sett så många förslag på det! Och så är det väl fortfarande att inget beslut är taget. Det man definitivt kan säga är ju då att byggnationen kan antas bli så försenad så att SB skulle ha kunnat vända i lugn och ro på den gamla stationen i många år! Betydligt bättre än att kasta ut folk vid Henriksdal på 400-linjernas mest belastade sträcka. Bara den omstigningstiden och den förlängda restiden därifrån till Slussen jämfört med tåg borde få vem som helst att gå och köpa en bil...om det nu finns någon ännu som inte gjort det!

218
Borde man inte bygga den tillfälliga bussterminalen några meter längre norrut, så att Saltsjöbanans spår kan ligga kvar? Har expertgruppen uttalat sig om Saltsjöbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Den fria mannen
Inlägg: 45
Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Den fria mannen »

När bussterminalen börjar byggas är det rimligtvis infarten som påbörjas först, och när den är klar bör Saltsjöbanan åter kunna rulla bortom Stadsgårdstunnelns västra ände. Att tågtrafiken redan från början planerats vara avstängd i 5 - 7 beror väl annars på byggandet av "Stadsgårdstunneln" (som kommer täcka över Saltsjöbanan hela vägen) samt den nya östra bron.

Att gamla Stadsgårdens station inte funkar hade man bestämt sig för två år sen, eftersom plattformslängden inte tillåter mer än cirka fyra vagnar, plus att sträckan från SB:s station till T-Slussen är för långt ur tillgänglighetssynpunkt. Allt enligt denna rapport nedan:

http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... unkt12.pdf
Some
Inlägg: 283
Blev medlem: torsdag 01 januari 2015 21:13

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Some »

Den fria mannen skrev:När bussterminalen börjar byggas är det rimligtvis infarten som påbörjas först, och när den är klar bör Saltsjöbanan åter kunna rulla bortom Stadsgårdstunnelns västra ände. Att tågtrafiken redan från början planerats vara avstängd i 5 - 7 beror väl annars på byggandet av "Stadsgårdstunneln" (som kommer täcka över Saltsjöbanan hela vägen) samt den nya östra bron.

Att gamla Stadsgårdens station inte funkar hade man bestämt sig för två år sen, eftersom plattformslängden inte tillåter mer än cirka fyra vagnar, plus att sträckan från SB:s station till T-Slussen är för långt ur tillgänglighetssynpunkt. Allt enligt denna rapport nedan:

http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... unkt12.pdf
Men där framgår ju också tydligt att man avfärdar den gamla stationen med att den vore för dyr att ta i drift för 1-2 år. Men när verkligheten snarare är något mellan 7-8 år och oändligheten, om den tillfälliga busterminalen blir permanent, borde kanske prioriteringen vara en annan?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6871
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Odd »

Nu vet jag inte exakt hur långt bort som infarten till terminalen kommer att gå, men en innovativ lösning vore att helt enkelt bygga en station vid Birkaterminalen. Eftersom det skall vara något som pågår under många år så kan man bygga en permanent korsning över vägen mellan tunnelmynningen och den tillfälliga stationen.
birkaterminalen.png
birkaterminalen.png (555.27 KiB) Visad 6721 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av CS »

Odd skrev:Nu vet jag inte exakt hur långt bort som infarten till terminalen kommer att gå, men en innovativ lösning vore att helt enkelt bygga en station vid Birkaterminalen. Eftersom det skall vara något som pågår under många år så kan man bygga en permanent korsning över vägen mellan tunnelmynningen och den tillfälliga stationen.
birkaterminalen.png


Det där är en ganska dålig idé att låta SB korsa ett bussflöde med en buss var 20:e sekund, och ett antal personbilar i plan.

Det finns en uppenbar lösning som går ut på att vända vid den gamla stationen. Det går hela Slussens byggperiod förutom när
-bron för SB över bergterminalens infart ska byggas
-vissa jobb för den provisoriska terminalen ska göras

När den provisoriska bussterminalen är på plats kan SB:s resenärer gå igenom den.

Frågeställningen handlar snarare om SB är ett hinder för stadsutvecklingen eller en tillgång eller en förutsättning för densamma. Svaret är lite olika beroende på vilken stol man sitter på.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2120
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av ADDE »

Jag skulle vilja se en ny tunnel under Södermalm som tågen dyker in i, gärna en dubbelspårig tunnel. Och därmed två underjordiska stationer; Slussen & Sofia, med ny anslutning till Blå linjen.
Blå linjens hissar har en mellanplan för SBs tåg, som i sig kan få rulltrappsförbilndelse och en andra utgång mot Tjärvhovsplan eller så...

Sedan kan man förlänga banan mot Stockholms Södra. Nacka behöver ju bra förbindelse med pendeltågsnätet, anser jag.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Per Lind »

Det har diskuterats mycket om olika lösningar men vilka är fördelarna med att dra SB vidare från Slussen till Södra Station?
Är resandeströmmen så stor till pendeltågen att det vore vettigt?
Skulle man kunna återanvända en del av gamla tåg-tunneln för att få ned kostnaden?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av gbd »

ADDE skrev:Jag skulle vilja se en ny tunnel under Södermalm som tågen dyker in i, gärna en dubbelspårig tunnel. Och därmed två underjordiska stationer; Slussen & Sofia, med ny anslutning till Blå linjen.
Blå linjens hissar har en mellanplan för SBs tåg, som i sig kan få rulltrappsförbilndelse och en andra utgång mot Tjärvhovsplan eller så...

Sedan kan man förlänga banan mot Stockholms Södra. Nacka behöver ju bra förbindelse med pendeltågsnätet, anser jag.

Skulle inte en lösning med Sofia t-bana - Slussen - Södra station bli väldigt slingrig?Om man ska dra en tvärtunnel varför inte löpalinan ut: Sofia - Medborgarplatsen - Södrastation - Hornstull/Zinkensdamm?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Kantorn »

gbd skrev:
ADDE skrev:Jag skulle vilja se en ny tunnel under Södermalm som tågen dyker in i, gärna en dubbelspårig tunnel. Och därmed två underjordiska stationer; Slussen & Sofia, med ny anslutning till Blå linjen.
Blå linjens hissar har en mellanplan för SBs tåg, som i sig kan få rulltrappsförbilndelse och en andra utgång mot Tjärvhovsplan eller så...

Sedan kan man förlänga banan mot Stockholms Södra. Nacka behöver ju bra förbindelse med pendeltågsnätet, anser jag.

Skulle inte en lösning med Sofia t-bana - Slussen - Södra station bli väldigt slingrig?Om man ska dra en tvärtunnel varför inte löpalinan ut: Sofia - Medborgarplatsen - Södrastation - Hornstull/Zinkensdamm?
Nu löper du för kort. Sofia-Medis-Sth S-Hornstull-Fridhemsplan-Odenplan-Tekniska högskolan-Ropsten-Lidingö... eller kanske inte...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2120
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av ADDE »

Satsjöbanan är intressant i alla olika aspekter på div. utbyggnadsförslag, några har jag presenterat i Denna tråd. Sofia-Mariatorget-Södra är ju en alternativ förslag som ger rakare sträckning, t.ex. Cut-And-Cover under Folkkungagatan. (Kan ju funka som bäst om man gör som jag tidigare har föreslagit, att göra om SB till en "Tunnelbana" (Eller Automatbana, som jag vill kalla det, även om banan får samma standard som T-banan)) Problemet med att gå förbi Mariatorget är att man missar Röda linjen, Men förslaget att dra till Hornstull är ju en ny idétänk som kan sammankopplas med Kungsholmentvären och arenastadslinjen & därmed skapa en sammanhängande lång ny T-banelinje med Arenastaden i norr och Saltsjöbanden/Solsidan i Sydöst. Idéerna är många.

Åhh, är sugen att använda det där ritprogrammet och skissa på nya spårlinjekartor över stockholmstrafiken igen. Förutsättningarna kan ändras snabbt på ett kvartal.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av M_M »

Stefan B skrev:I varje fall borde avkortningen inte accepteras innan Tvärbanan är öppnad till Sickla. Hur ligger tidsplanen för detta f.n.?
SB
Vi kan väl konstatera att hela planeringen i Stockholm verkar ligga felsynkat. Tunnelbanan till Nacka borde byggas före det ändras saker vid Slussen.
Stefan B skrev:PS. Kanske hade konverteringen till en flexiblare spårväg inte varit så dum ändå? Var det optimalt med "järnväg" om det nu leder till Henriksdalsavkortning i tio år?
Den hade varit så dyr att det blivit billigare att lägga ner banan :( Men däremot kan man väl utreda vad det skulle kosta att anlägga provisoriska spårvagnsplattformar längs banan och köra spårvagnar istället för Saltsjöbanetåg i lågtrafik (då Tvärbanans vagnar ändå kanske räcker till - åtminstone om man avropar option för Kistagrenen i förtid eller nåt sånt). Då kan man köra genomgående tåg Tvärbanan-Saltsjöbanan under den tid Saltsjöbanan har kapacitet nog för att rymma spårvagnståg som rymmer resandeunderlaget. Fast det är väl "för svårt" eller nåt.

Det kommer bli "intressant" vid Sickla. Fördelningen mellan Tvärbanan och ersättningsbussarna kommer nog till halvstor del styras av hur bra/dåligt respektive trafikslag fungerar. Det gäller att ersättningsbussarna inte fungerar för illa, annars kommer det bli överfullt på vissa spårvagnsavgångar.

En bonusfråga är om det skulle vara vettigt att lägga en tidtabell för Tvärbanan med snabbvagnar och långsamvagnar genom sjöstaden? En snabbvagn avgår precis före en långsamvagn från Sickla, och endast den långsamma stannar vid mellanhållplatserna?
ADDE skrev:Jag skulle vilja se en ny tunnel under Södermalm som tågen dyker in i, gärna en dubbelspårig tunnel. Och därmed två underjordiska stationer; Slussen & Sofia, med ny anslutning till Blå linjen.
Om du skippar Slussen så har du föreslagit ett avsevärt billigare men nästan lika bra alternativ till nuvarande planer på tunnelbana till Nacka. (lägg på det jag tjatar om - omdragning av Saltsjöbanan via Nacka Forum och nedläggning av Lillängen med sitt enkelspår, så har vi dubbelspår på en rätt stor del av banan).

P.S. måste det verkligen byggas tak över Saltsjöbanan vid Stadsgårdskajområdet SAMTIDIGT som Slussen byggs om? Om detta inte måste ske samtidigt så kommer ersättningsbusstrafik funka mycket smidigare under tiden Saltsjöbanan faktiskt måste stängas av.

Fast om man ska kosta på vad det kostar att bygga vad som i praktiken är en cut-and-cover-tunnel så borde man väl titta på vad det kostar att dra om banan via nytt dubbelspår t.ex. som ADDE föreslår eller liknande... (Fast ska man till Sofia och Södra station så verkar det bättre att ha station vid Medis-Marieatorget eller liknande).
twr
Inlägg: 9246
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Blir det sommaravstängningar 2015, 2016, 2017 som man tidigare har sagt? Sommaren 2015 är snart här...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Den fria mannen
Inlägg: 45
Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Den fria mannen »

twr skrev:Blir det sommaravstängningar 2015, 2016, 2017 som man tidigare har sagt? Sommaren 2015 är snart här...
Sommaravstängningen i år blir av, information om det har stått ute på stationerna i någon vecka nu, och igår gick man även ut med info på hemsidan: http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... mmar-2015/

Någon avstängning 2016 och 2017 lär det också bli, trots att de kapacitetshöjande åtgärderna (dvs mötesstationerna) riskerar att "skjutas upp i tid" pga SL:s ansträngda ekonomi.
twr
Inlägg: 9246
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Den fria mannen skrev:
twr skrev:Blir det sommaravstängningar 2015, 2016, 2017 som man tidigare har sagt? Sommaren 2015 är snart här...
Sommaravstängningen i år blir av, information om det har stått ute på stationerna i någon vecka nu, och igår gick man även ut med info på hemsidan: http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... mmar-2015/

Någon avstängning 2016 och 2017 lär det också bli, trots att de kapacitetshöjande åtgärderna (dvs mötesstationerna) riskerar att "skjutas upp i tid" pga SL:s ansträngda ekonomi.
Har du någon länk till att de riskerar att skjutas upp? Eller är det din tolkning?

Vad är det som ska göras i sommar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Den fria mannen
Inlägg: 45
Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Den fria mannen »

twr skrev: Har du någon länk till att de riskerar att skjutas upp? Eller är det din tolkning?
Alliansens budget och tjänstemännens förslag till investeringsplan 2016 - 2020.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf
twr skrev: Vad är det som ska göras i sommar?
Enligt den affisch som har satts upp på infotavlorna så ska kontaktledningsfundament och kanalisation repareras eller bytas ut från Henriksdal till Fisksätra, bulleråtgärder och linjeblockering införs på Solsidangrenen och i och med det byggs också nya signalställverk i Igelboda och Solsidan. Dessutom spårväxelbyten vid Neglinge, och nya likriktarstationer vid Henriksdal, Saltsjö-Järla, Östervik och Igelboda.
twr
Inlägg: 9246
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Alliansens budget och tjänstemännens förslag till investeringsplan 2016 - 2020.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf

Saltsjöbanan
Saltsjöbanan är i stort behov av upprustning.Delar av anläggningens tekniska system är nära eller har passerat den tekniska eller ekonomiska livslängden. En upprustning av banan kommer därför att genomföras.
Kapacitetsförstärkningen för att öka turtätheten på Saltsjöbanan förskjuts i tiden. Kapacitetsförstärkningen avser en mindre del av den totala utgiften för åtgärdena på Saltsjöbanan. Införande av det nya säkerhetssystemet ATC prioriteras och genomförs enligt plan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2555
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av roggek »

twr skrev:Alliansens budget och tjänstemännens förslag till investeringsplan 2016 - 2020.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf

Saltsjöbanan
Saltsjöbanan är i stort behov av upprustning.Delar av anläggningens tekniska system är nära eller har passerat den tekniska eller ekonomiska livslängden. En upprustning av banan kommer därför att genomföras.
Kapacitetsförstärkningen för att öka turtätheten på Saltsjöbanan förskjuts i tiden. Kapacitetsförstärkningen avser en mindre del av den totala utgiften för åtgärdena på Saltsjöbanan. Införande av det nya säkerhetssystemet ATC prioriteras och genomförs enligt plan.
Gör om gör rätt (använd gärna förhandsgranskning så att länkarna fungerar!):
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Den fria mannen
Inlägg: 45
Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Den fria mannen »

twr skrev:Alliansens budget och tjänstemännens förslag till investeringsplan 2016 - 2020.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf

Saltsjöbanan
Saltsjöbanan är i stort behov av upprustning.Delar av anläggningens tekniska system är nära eller har passerat den tekniska eller ekonomiska livslängden. En upprustning av banan kommer därför att genomföras.
Kapacitetsförstärkningen för att öka turtätheten på Saltsjöbanan förskjuts i tiden. Kapacitetsförstärkningen avser en mindre del av den totala utgiften för åtgärdena på Saltsjöbanan. Införande av det nya säkerhetssystemet ATC prioriteras och genomförs enligt plan.
Precis. I den uppdelning av kostnader som gjordes under utredningen om Saltsjöbanan så var kapacitetsförstärkningen just mötesstationerna, överflyttningen av fordon från Röda linjen, och den utbyggnad av depån som krävdes vid Neglinge. Allt annat verkar sitta säkert, så därför kommer nog banan stängas av även kommande år för spårbyte, ombyggnaden av Sickla inför Tvärbanan osv.
Skriv svar