Stefan B skrev:I varje fall borde avkortningen inte accepteras innan Tvärbanan är öppnad till Sickla. Hur ligger tidsplanen för detta f.n.?
SB
Vi kan väl konstatera att hela planeringen i Stockholm verkar ligga felsynkat. Tunnelbanan till Nacka borde byggas före det ändras saker vid Slussen.
Stefan B skrev:PS. Kanske hade konverteringen till en flexiblare spårväg inte varit så dum ändå? Var det optimalt med "järnväg" om det nu leder till Henriksdalsavkortning i tio år?
Den hade varit så dyr att det blivit billigare att lägga ner banan

Men däremot kan man väl utreda vad det skulle kosta att anlägga provisoriska spårvagnsplattformar längs banan och köra spårvagnar istället för Saltsjöbanetåg i lågtrafik (då Tvärbanans vagnar ändå kanske räcker till - åtminstone om man avropar option för Kistagrenen i förtid eller nåt sånt). Då kan man köra genomgående tåg Tvärbanan-Saltsjöbanan under den tid Saltsjöbanan har kapacitet nog för att rymma spårvagnståg som rymmer resandeunderlaget. Fast det är väl "för svårt" eller nåt.
Det kommer bli "intressant" vid Sickla. Fördelningen mellan Tvärbanan och ersättningsbussarna kommer nog till halvstor del styras av hur bra/dåligt respektive trafikslag fungerar. Det gäller att ersättningsbussarna inte fungerar för illa, annars kommer det bli överfullt på vissa spårvagnsavgångar.
En bonusfråga är om det skulle vara vettigt att lägga en tidtabell för Tvärbanan med snabbvagnar och långsamvagnar genom sjöstaden? En snabbvagn avgår precis före en långsamvagn från Sickla, och endast den långsamma stannar vid mellanhållplatserna?
ADDE skrev:Jag skulle vilja se en ny tunnel under Södermalm som tågen dyker in i, gärna en dubbelspårig tunnel. Och därmed två underjordiska stationer; Slussen & Sofia, med ny anslutning till Blå linjen.
Om du skippar Slussen så har du föreslagit ett avsevärt billigare men nästan lika bra alternativ till nuvarande planer på tunnelbana till Nacka. (lägg på det jag tjatar om - omdragning av Saltsjöbanan via Nacka Forum och nedläggning av Lillängen med sitt enkelspår, så har vi dubbelspår på en rätt stor del av banan).
P.S. måste det verkligen byggas tak över Saltsjöbanan vid Stadsgårdskajområdet
SAMTIDIGT som Slussen byggs om? Om detta inte måste ske samtidigt så kommer ersättningsbusstrafik funka mycket smidigare under tiden Saltsjöbanan faktiskt måste stängas av.
Fast om man ska kosta på vad det kostar att bygga vad som i praktiken är en cut-and-cover-tunnel så borde man väl titta på vad det kostar att dra om banan via nytt dubbelspår t.ex. som ADDE föreslår eller liknande... (Fast ska man till Sofia och Södra station så verkar det bättre att ha station vid Medis-Marieatorget eller liknande).