Bildgåta
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Bildgåta
Vad är detta för apparat och var finns den samt vad är den till för.

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Bildgåta
Gissar följande
Plats: Ropsten, vid Lidingöbanan.
Funktion: Talar om status för ankommande T-banetåg. Att det nyss kommit ett, eller möjligen alldeles strax kommer ett.
(Bussarna har ju något sådant system på en del ställen. Åtminstone i Ropsten.)
Plats: Ropsten, vid Lidingöbanan.
Funktion: Talar om status för ankommande T-banetåg. Att det nyss kommit ett, eller möjligen alldeles strax kommer ett.
(Bussarna har ju något sådant system på en del ställen. Åtminstone i Ropsten.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Va - ingen som svarat rätt ännu?
Ropsten kan det inte vara men det bör (det är jag 99½ på) vara signalen i Alvik, för 12:an, att få förvarning om ankommande tåg på tunnelbanan.
/Lars J
Ropsten kan det inte vara men det bör (det är jag 99½ på) vara signalen i Alvik, för 12:an, att få förvarning om ankommande tåg på tunnelbanan.
/Lars J
Re: Bildgåta rätt svar
Lars_J skrev:Va - ingen som svarat rätt ännu?
/Lars J
Rätt Lars. Det är samtrafiksignalen i ALV.
AGR
Hade jag fått rätt om jag hade svarat att det är en utvändig gul lampa från en cx vagn? 

Med tvekan har du möjligen fått 1/3 rätt.Sparkfot skrev:Hade jag fått rätt om jag hade svarat att det är en utvändig gul lampa från en cx vagn?
AGR
3 av 3 om jag angett från vilken cx vagntyp samt plats och användningsområde?17AGR skrev:Med tvekan har du möjligen fått 1/3 rätt.Sparkfot skrev:Hade jag fått rätt om jag hade svarat att det är en utvändig gul lampa från en cx vagn?

Här kan man ju passa på att fråga var på T-banenätet det sitter en körriktningsvisare från en spårvagn (det är möjligt att det finns flera, men jag känner bara till en!). De som inte arbetar i T-banan kan väl få förtur till att svara...
Hur sjuttsingen ser en sådan ut?daniel_s skrev:Här kan man ju passa på att fråga var på T-banenätet det sitter en körriktningsvisare från en spårvagn (det är möjligt att det finns flera, men jag känner bara till en!). De som inte arbetar i T-banan kan väl få förtur till att svara...
Det skulle jag kunna berätta, men då är det inte lika mycket sport! Jag kan dock avslöja att den innehåller en naken glödlampa. Om det behövs kan jag ge fler ledtrådar senare. (Givetvis får vem som helst göra det, jag har ju ändå kapat den här tråden!)Sparkfot skrev:Hur sjuttsingen ser en sådan ut?daniel_s skrev:Här kan man ju passa på att fråga var på T-banenätet det sitter en körriktningsvisare från en spårvagn (det är möjligt att det finns flera, men jag känner bara till en!). De som inte arbetar i T-banan kan väl få förtur till att svara...
Borde ju vara någon av de äldre depåerna, HY,NA,VY? (Hammarby,Nyboda,Vällingby)daniel_s skrev:Det skulle jag kunna berätta, men då är det inte lika mycket sport! Jag kan dock avslöja att den innehåller en naken glödlampa. Om det behövs kan jag ge fler ledtrådar senare. (Givetvis får vem som helst göra det, jag har ju ändå kapat den här tråden!)Sparkfot skrev:Hur sjuttsingen ser en sådan ut?daniel_s skrev:Här kan man ju passa på att fråga var på T-banenätet det sitter en körriktningsvisare från en spårvagn (det är möjligt att det finns flera, men jag känner bara till en!). De som inte arbetar i T-banan kan väl få förtur till att svara...
Tja... rätt bana, mestadels!Sparkfot skrev:Borde ju vara någon av de äldre depåerna, HY,NA,VY? (Hammarby,Nyboda,Vällingby)

Haha, bana 1 alltså? hmm knepigt..daniel_s skrev:Tja... rätt bana, mestadels!Sparkfot skrev:Borde ju vara någon av de äldre depåerna, HY,NA,VY? (Hammarby,Nyboda,Vällingby)
Fridhemsplan?daniel_s skrev:Här kan man ju passa på att fråga var på T-banenätet det sitter en körriktningsvisare från en spårvagn (det är möjligt att det finns flera, men jag känner bara till en!). De som inte arbetar i T-banan kan väl få förtur till att svara...
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Va, sitter det en där också?A32 skrev:Fridhemsplan?daniel_s skrev:Här kan man ju passa på att fråga var på T-banenätet det sitter en körriktningsvisare från en spårvagn (det är möjligt att det finns flera, men jag känner bara till en!). De som inte arbetar i T-banan kan väl få förtur till att svara...
-
Islandstorget, Söder om plattformen
Helt rätt, och när du säger söder antar jag att du menar tunnelbane-söder d v s i detta fall öster om plattformen.Donny Lindberg skrev:Islandstorget, Söder om plattformen
-
Precis
daniel_s skrev:Va, sitter det en där också?A32 skrev:Fridhemsplan?daniel_s skrev:Här kan man ju passa på att fråga var på T-banenätet det sitter en körriktningsvisare från en spårvagn (det är möjligt att det finns flera, men jag känner bara till en!). De som inte arbetar i T-banan kan väl få förtur till att svara...
Nu var det ju ett tag sedan man var ute och gick på spåren men det "satt" iaf en på norrspår i norra änden av Bana1 Fhp. Kan ju hända att den gått hädan efter det nya signalsystemet infördes och en massa spårarbeten företogs.
Får se när man har vägarna förbi nästa gång om den sitter kvar, den var smutsigt-orange har jag för mig.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Påverkad av fästskruvarnas bortfrätande samt tyngdkraften hamnade denna 1940-talsrelik i
makadamen. Efter åtskilligt tjat på vänner med innehav av spårbehörighet och/eller lämplig
grindnyckel gjorde jag en alldeles egen räddningsinsats...
makadamen. Efter åtskilligt tjat på vänner med innehav av spårbehörighet och/eller lämplig
grindnyckel gjorde jag en alldeles egen räddningsinsats...

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643