SL:s biljettkontroller kritiseras

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: SL:s biljettkontroller kritiseras

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Ja jösses, stänga alla nöjesställen 23... Ravekommisionen 2.0...
(Ravekommisionen finns ju för övrigt kvar men under ändrat namn...)

Det glädjer mig att läsa att Polisen faktiskt på ett ställe i landet har utrett cykelstölder och liknande. Att inte utreda cykelstölder men däremot utreda bilstölder är väl om något helt makalöst gubbigt, helt på samma nivå som gubbplogning...

Hur ser plankningen ut i förhållande till klass/inkomstnivå? Eftersom Skärholmen nämndes så är det kanske läge att titta på jämlikhet snarare än plankning? Men det är ju jobbigt, då får medelklassen sina lyxrenoveringar av badrum ifrågasatta, typ...
De allra flesta som verkligen vill eller behöver åka kan betala för sina resor. Det är bara det att alternativ användning av biljettpengarna lockar! (Märkeskläder, guldkedjor, öl, cigaretter för att nämna några.)
... eller mat, hyra, elräkning...

Varför ska de i Skärholmen behöva göra dessa val när de i Danderyd får allt serverat på silverfat?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Konstig fråga. Det tjuvåks i Danderyd också. Om du påstår att det sker i mindre omfattning där pga de ekonomiska skillnaderna, så accepterar du säkert även antagandet att tjuvåkandet inte är större i Skärholmen om man korrigerar för ekonomiskt välstånd. (Du kanske vill korrigera för grupptryck också, fast jag tror att det är jämnt fördelat!)

Så egentligen menar du väl: Varför ska de som har dåligt med pengar behöva göra dessa val, medan de som har gott om pengar får allt serverat på silverfat?
Alternativt: Varför ska de i Skärholmen behöva ha dåligt med pengar medan de i Danderyd har gott om pengar?

Och det är ju förstås bra frågor, åtminstone om det är en mellanstadieelev som frågar. :!:
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:Konstig fråga. Det tjuvåks i Danderyd också. Om du påstår att det sker i mindre omfattning där pga de ekonomiska skillnaderna, så accepterar du säkert även antagandet att tjuvåkandet inte är större i Skärholmen om man korrigerar för ekonomiskt välstånd. (Du kanske vill korrigera för grupptryck också, fast jag tror att det är jämnt fördelat!)

Så egentligen menar du väl: Varför ska de som har dåligt med pengar behöva göra dessa val, medan de som har gott om pengar får allt serverat på silverfat?
Alternativt: Varför ska de i Skärholmen behöva ha dåligt med pengar medan de i Danderyd har gott om pengar?

Och det är ju förstås bra frågor, åtminstone om det är en mellanstadieelev som frågar. :!:
Ja jag har en f.d kollega som jobbar som kontrollant och säger att plankarna finns i de flesta grupper och faktiskt visade en storkontroll vid Karlaplan på lika stor andel plankare som en koll i Rinkeby. Men vänder vi på det så är det många, och t.o.m den avgjort stora majoriteten, av dem i samhället som har det lite knapert som faktiskt ärligt betalar sina biljetter. Det är därför jag tycker att dom nu egensinnigt tar sig rätten att åka gratis är mer än oförskämda mot dessa ärliga människor som ser till att betala.
Och faktiskt råkade jag inte ut för en sådan snyltare häromdagen, han hade uppenbart dyr märkesjacka stod och låtsades glo in i en dyr mobil men det var uppenbart att han bara väntade på en rygg att smita in bakom. Så efter att ha blippat kortet i spärren backade jag och gick igenom den manuella . PÅ något sätt trasslade sig ändå snyltaren och nere på plattformen fick jag en hotfull blick som sade en del, med lite otur hade ju den stackarn kunnat missa tåget med min manöver.
Och det verkar vara rätt många som vittnar om att det kan bli hotfull aggressivitet från de här snyltarna om någon försöker hindra dem
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

"Hot kan stänga hållplatsen i Gunsta"
Här handlar det om en grupp där de flesta kan förmodas ha väldigt lite pengar. Inte för att regler explicit är till för att följas, men följas skall de förstås!
Flera personer kan ju faktiskt dela på ett busskort om de kan samsas om att resa olika dagar. Eller är inte inte busskorten opersonliga i Uppsala län?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

LÅ1 skrev:"Hot kan stänga hållplatsen i Gunsta"
Här handlar det om en grupp där de flesta kan förmodas ha väldigt lite pengar. Inte för att regler explicit är till för att följas, men följas skall de förstås!
Flera personer kan ju faktiskt dela på ett busskort om de kan samsas om att resa olika dagar. Eller är inte inte busskorten opersonliga i Uppsala län?
UL-korten är lika opersonliga som SL-korten, ja. Man borde kunna ha ett begränsat antal kort på boendet som de boende får kvittera ut ett visst antal gånger per månad, och sedan lämna tillbaka vid återkomst. Det kostar pengar för myndigheten, ja. Men förlägger man boende strax utanför en stad får man väl räkna med att de vill åka in till staden ofta, för att slippa "fängelsekänslan" ute på förläggningen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nu verkar det vara något på gång. :D Men det blir väl snart som vanligt igen! :roll:
ABC (SvT): "Krafttag väntas mot plankare"
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:Nu verkar det vara något på gång. :D Men det blir väl snart som vanligt igen! :roll:
ABC (SvT): "Krafttag väntas mot plankare"
Mina små förslag :
Bygg igen ovanför spärrarna så det inte går att klättra ( men kanske ska det gå att riva ner i en nödsituation)
Justera in spärrarna så dom sluter om bakom de som går in-eller ut, nu är det ju så generöst tajmat att det inte går att hålla emot.
Folk med hund småbarn,barnvagn går genom den manuella som blir möjlig att öppna bredare än i idag.
I lågtrafik på stationer med glest åkande hänvisas till enbart manuell granskning men spärrvakten ska kunna öppna upp automatspärr om det blir kö.
Lite elakare jakt på de som plankar in, spärrvakt kan rapportera in att "långväxt med tomteluva smet just in på xx-station" och om en patrull är på plats så letar dom rätt på "tomteluvan" , övervakningskamerorna vid spärrarna kan också användas (det är fullt lagligt att titta på dom i realtid.
Och "sänk tilläggsavgiften" , vilket kan låta överraskande och kontraproduktivt men kan ge mindre tjafs än om "hela taket ramlar ned med krav på 1200kr".
I andra länder finns också system där man får en låg tilläggsavgift första gången, sedan höjs den och upprepat ett antal gånger lämnas det till åklagare.
fortfarande har vi en hyggligt låg frekvens av plankning men det bygger i stor utsträckning på att de flesta har god betalningsmoral och inte vill planka även om det kan vara enkelt. Men eskalerar plankningen så kommer många att tänka i termer som "när ingen annan betalar så behöver ju inte jag heller".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Eller så inför man vändkors igen. Eftersom glasdörrarna i praktiken inte stoppar plankningen men skapar stora obehag för oss som ibland blir utsatta för "ryggsäckar" så borde vändkorsen återinföras.
Kontrollerna skall vara hårda men rättvisa. Om man reser två gånger om dagen i kollektivtrafiken så är det rimligt att man råkar ut för 2-3 kontroller per månad i genomsnitt, kontroller som inte går att smita ifrån, snabba och effektiva. Så inför man ett trestegssystem för kontrollavgift. Första avgiften är på låt säga 400 kr. Andra avgiften är på 2000 kr. Om man sedan åker dit en tredje gång så skickas det i stället till åtal för bedrägeri eller liknande, där domstol då kan döma ut dagsböter. Dessa åtgärder i kombination torde lösa problemet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen

Odd skrev:Eller så inför man vändkors igen. Eftersom glasdörrarna i praktiken inte stoppar plankningen men skapar stora obehag för oss som ibland blir utsatta för "ryggsäckar" så borde vändkorsen återinföras.
Kontrollerna skall vara hårda men rättvisa. Om man reser två gånger om dagen i kollektivtrafiken så är det rimligt att man råkar ut för 2-3 kontroller per månad i genomsnitt, kontroller som inte går att smita ifrån, snabba och effektiva. Så inför man ett trestegssystem för kontrollavgift. Första avgiften är på låt säga 400 kr. Andra avgiften är på 2000 kr. Om man sedan åker dit en tredje gång så skickas det i stället till åtal för bedrägeri eller liknande, där domstol då kan döma ut dagsböter. Dessa åtgärder i kombination torde lösa problemet.
Intressant. Ett minimum borde väl vara i snitt en kontroll i månaden vilket är långt mer än nuvarande frekvens.
Och kontrollerna ska vara mindre förutsägbara och mera på udda tider och även i periferin där det knappast är någon kontroll alls.
Kontrollgruppen bidrar ju också till lite trygghet ombord på tågen.
Kontrollerna ska också vara ombord på tåget så man bekvämt kan plocka upp och visa kortet.
Sen tycker jag att man kunde vara generösa och ge ett kort att åka på till dem som lever på botten med absolut existensminimum.
Då blir det desto mer uppenbart att de som ändå plankar helt enkelt är snyltare.
Some

Inlägg av Some »

De som plankar är snyltare. Visst, men det svåra är ju att avgöra vem som plankat och vem som bara drabbats av trafikförvaltningens odugliga biljettsystem. Det var väl det nya biljettsystemets oduglighet som var anledningen till den "mildare" bedömningen och inget har ändrats idag. Trafikförvaltningen har inte sopat framför egen dörr, utan sitter fortfarande med ett juridiskt ohållbart biljettsystem.

Sedan är det en annan sak att kontrollanterna inte behöver gråta ut till var och varannan resenär om att de inte kan göra något. Överhörde senast i Lördags ett samtal mellan kontrollgrupp och äldre dam vid Spånga station. Damen var förstås nöjd med att de var ute och tog fast plankare. Kvinnan i kontrollgruppen svarade med att gny om att de inte hade rätt att gripa de som bara gick förbi. Så är det, men varför detta officiella meddelande?
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Lennart Petersen skrev: Sen tycker jag att man kunde vara generösa och ge ett kort att åka på till dem som lever på botten med absolut existensminimum.
Det görs det också, efter behovsprövning, du skall t ex. vara arbetssökande och därmed vara inskriven på arbetsförmedling och ha utöver det ett giltigt skäl till att du behöver ett Accesskort för tex arbetsresor:
http://www.socialstyrelsen.se/hittaratt ... jningsstod

Du kan ju ladda ner handboken:
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Art ... -12-31.pdf
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lennart Petersen

roggek skrev:
Lennart Petersen skrev: Sen tycker jag att man kunde vara generösa och ge ett kort att åka på till dem som lever på botten med absolut existensminimum.
Det görs det också, efter behovsprövning, du skall t ex. vara arbetssökande och därmed vara inskriven på arbetsförmedling och ha utöver det ett giltigt skäl till att du behöver ett Accesskort för tex arbetsresor:

Ja men jag tycker alltså att man kan vara generös och bevilja till flertalet som lever på "botten" utan någon omfattande prövning.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:Konstig fråga. Det tjuvåks i Danderyd också. Om du påstår att det sker i mindre omfattning där pga de ekonomiska skillnaderna, så accepterar du säkert även antagandet att tjuvåkandet inte är större i Skärholmen om man korrigerar för ekonomiskt välstånd. (Du kanske vill korrigera för grupptryck också, fast jag tror att det är jämnt fördelat!)

Om en mellanstadieelev frågar så är frågan bra eftersom det då går att ge ett svar som inte är obehaglig. Om någon lite äldre ställer frågan så blir det lätt en jobbig stämning om inte alla närvarande politiskt tillhör något vänster om sossarna...
Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:"Hot kan stänga hållplatsen i Gunsta"
UL-korten är lika opersonliga som SL-korten, ja. Man borde kunna ha ett begränsat antal kort på boendet som de boende får kvittera ut ett visst antal gånger per månad, och sedan lämna tillbaka vid återkomst. Det kostar pengar för myndigheten, ja. Men förlägger man boende strax utanför en stad får man väl räkna med att de vill åka in till staden ofta, för att slippa "fängelsekänslan" ute på förläggningen.
Är det inte bättre att använda enkelbiljetter om det ska beviljas ett visst antal resor?

Bättre vore att UL kollar sin statistik över resandemängderna på bussarna och ihop med ett schablonbelopp från migrationsverket beviljar fria resor för de asylsökande men med undantag för de turer som redan har så många resande att det totalt sett skulle bli för fullt. Jag gissar här att linjen inte körs med fulla bussar utanför rusningen, men kan ha fel.
Lennart Petersen skrev:
roggek skrev:

Ja men jag tycker alltså att man kan vara generös och bevilja till flertalet som lever på "botten" utan någon omfattande prövning.
Medhåll++

Problemet med kraven som nämns ovan är att då ställs det högre krav på de i botten än på andra.

Tänk om det fanns krav på giltigt skäl för att vem som helst skulle få åka i rusningen. Skicka in intyg från arbetsgivare om arbetsplats och arbetstider samt uppgifter från folkbokföringen överförda automatiskt, och så en handläggningstid. Ytterligare prövning för den som t.ex. är särbo och emellanåt övernattar på annat ställe än hemma hos sig själv. Givetvis totalt orimligt men det är på denna nivå som de längst ner behandlas. :(
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Lennart Petersen skrev:
roggek skrev:

Två problem:

* Fler än du tror får SL-kort, men de säljer dem omgående eftersom det är helt riskfritt att tjuvåka. Risken att åka fast är liten, och när de åker fast vet alla inblandade att de inte har några utmätbara tillgångar. Det enda som händer är att de blir utkörda från tunnelbanan/pendeltåget och sedan inte insläppta så länge vakterna har tid att stå kvar, men det brukar inte vara så länge.

* En hel del av de som vistas i Stockholm är skrivna någon annanstans. Deras hemkommuner kanske inte tycker att ett SL-kort är det mest prioriterade i tillvaron.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

NerdBoy skrev:* En hel del av de som vistas i Stockholm är skrivna någon annanstans. Deras hemkommuner kanske inte tycker att ett SL-kort är det mest prioriterade i tillvaron.
Någonstans inom länet, eller utanför muren?
Att vara skriven på samma ort (i detta fall "inomläns") är ju ett rimligt krav för att få ett kort från "sin egen" huvudman.

Samma sak med universitets- och högskolestudenter. Om man t.ex är skriven hemma hos föräldrarna i Sundbyberg kanske man inte ska kunna kräva att få rabatter på t.ex Luleå tätortstrafik, där man studerar.
Lennart Petersen

Verspieder skrev:
NerdBoy skrev:* En hel del av de som vistas i Stockholm är skrivna någon annanstans. Deras hemkommuner kanske inte tycker att ett SL-kort är det mest prioriterade i tillvaron.
Någonstans inom länet, eller utanför muren?
Att vara skriven på samma ort (i detta fall "inomläns") är ju ett rimligt krav för att få ett kort från "sin egen" huvudman.

Samma sak med universitets- och högskolestudenter. Om man t.ex är skriven hemma hos föräldrarna i Sundbyberg kanske man inte ska kunna kräva att få rabatter på t.ex Luleå tätortstrafik, där man studerar.
Det är ett rimligt krav och jag har i vart fall inte förfäktat något annat.
Och den här studenten ska nog vara skriven i Luleå om det är där studierna bedrivs.
Enligt regelverket ska man vara mantalsskriven där man, som det heter : "har sin huvudsakliga dygnsvila"
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Och den här studenten ska nog vara skriven i Luleå om det är där studierna bedrivs.
Enligt regelverket ska man vara mantalsskriven där man, som det heter : "har sin huvudsakliga dygnsvila"
Det har varit ett undantag just för studenter, som alltså kunde vara skrivna "hemma" även när de studerade på annan ort. Men det undantaget är borttaget. Vet inte när.
Finns säkert fler undantag. Kan tänka mig att vård på annan ort kan vara undantaget liksom fängelsevistelse. Men det är inget jag vet.
(Sedan finns det säkert de som tycker att "rika" (= höginkomsttagare) svenskar skall vara tvungna att vara skrivna i Sverige även när de "har sin huvudsakliga dygnsvila" utomlands.)
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:Och den här studenten ska nog vara skriven i Luleå om det är där studierna bedrivs.
Det har varit ett undantag just för studenter, som alltså kunde vara skrivna "hemma" även när de studerade på annan ort. Men det undantaget är borttaget. Vet inte när.
Finns säkert fler undantag. Kan tänka mig att vård på annan ort kan vara undantaget liksom fängelsevistelse. Men det är inget jag vet.
(Sedan finns det säkert de som tycker att "rika" (= höginkomsttagare) svenskar skall vara tvungna att vara skrivna i Sverige även när de "har sin huvudsakliga dygnsvila" utomlands.)
Men med sådana principer så skulle ju de som bor i Sverige utan svenskt medborgarskap betala skatt till sina hemländer och man kan ju även förmoda att svenskar i förskingringen skulle byta medborgarskap om de såg en väsentlig fördel i detta.
lirdo

Inlägg av lirdo »

LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Inte en dag för tidigt, säger jag!
Den här förändringen är ett svar på den kritik som revisorerna framförde. Se trådens första inlägg. Det är bra att revisorer ser saker bakom sifferkolumnerna!

Fler artiklar i ämnet finns. Förstås. Svt har lagt in en poll!

Det jag lagt märke till på sistone är att det inte står några kontrollanter och ser till att de som kommer upp med rulltrappan vänder och åker ner när de ser biljettkontrollanterna. (Ett beteende som i alla fall vid T-centralens uppgång mot Sergels torg kan vara fullt legitimt, och planerat, om det sker mellan blå linjen och de övriga.)

Jag talade med någon som börjar närma sig pensionen, men ännu ej är pensionär. Han köpte ändå pensionärsbiljett, men sa att han hade ett annat kort med reskassa på som han tänkte visa upp om det blev kontroll. Vad gäller om man visar upp ett reskassekort där ingen resa gjort på länge? I dag har jag en känsla av att han kan tala sig fri, men det kanske kommer att bli svårare?
Skriv svar