Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
En kritik av planerna för nya Slussen som sällan diskuteras är att man planerar att inte separera cyklister från fotgängare. Det finns mycket att säga om detta, och bloggaren Krister Isaksson tycks ha fått med det mesta: "Nya Slussen – vakna! Vad håller ni på med?"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Det är kanske bara bra, det kan hjälpa till att hålla ner hastigheterna. Det lutar en hel del vid Slussen och många cyklar betydligt fortare än vad som är lämpligt i nedförsbackarna.
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Jag tror inte att Slussen kommer att bli en "mötesplats" på det sätt som de tänker sig. Det finns trevligare platser i Stockholm att mötas eller sitta och hänga på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
For 48 år sedan passerade ett antal spårvägslinjer Slussen. Jag har inte hittat något i de olika förslagen till ombyggnad av Slussen, där man talar om spårväg. Inte ens att broarna skall utformas så att det är möjligt att trafikera dem med spårväg!
/Göran
/Göran
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Nu har jag ingen källa just nu, men jag är ganska säker på att det finns en tanke om spårväg från Katarinavägen till Skeppsbron. Hållplatsen skulle ligga på torgytan vid Katarinahissen. Bron, liksom anslutningen från Stadsgårdsleden, har kollektivtrafikkörfält. Det är detta som har fått intellektuellt ohederliga personer att tala om en "åttafilig motorväg", som efter några rundor i den offentliga debatten skulle "rusa fram nedanför Slottet".hgsldf skrev:For 48 år sedan passerade ett antal spårvägslinjer Slussen. Jag har inte hittat något i de olika förslagen till ombyggnad av Slussen, där man talar om spårväg. Inte ens att broarna skall utformas så att det är möjligt att trafikera dem med spårväg!
/Göran
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Speciellt med tanke på att det i dag finns 12 filer, har jag för mig. Även om någon eller några är avstängda för tillfället.twr skrev:Nu har jag ingen källa just nu, men jag är ganska säker på att det finns en tanke om spårväg från Katarinavägen till Skeppsbron. Hållplatsen skulle ligga på torgytan vid Katarinahissen. Bron, liksom anslutningen från Stadsgårdsleden, har kollektivtrafikkörfält. Det är detta som har fått intellektuellt ohederliga personer att tala om en "åttafilig motorväg", som efter några rundor i den offentliga debatten skulle "rusa fram nedanför Slottet".hgsldf skrev:For 48 år sedan passerade ett antal spårvägslinjer Slussen. Jag har inte hittat något i de olika förslagen till ombyggnad av Slussen, där man talar om spårväg. Inte ens att broarna skall utformas så att det är möjligt att trafikera dem med spårväg!
/Göran
Förutom att planeringen är dålig för gångtrafikanter och cyklister så kommer det inte att vara möjligt att vända innerstadsbussarna vid nya Slussen. I alla fall enligt vad som sagts tidigt i debatten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Expertgruppen som just nu granskar Slussenprojektet undersöker även cykellösningen, och om de kommer på förbättringar som skulle vara lätta att implementera, så är det nog ganska troligt att staden kommer att lyssna. Det är väl precis den sortens små halvkosmetiska förändringar som krävs för att MP ska gå med på det hela.
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Att göra gångstråken cykelfria är inte en "halvkosmetiskt" åtgärd. Det borde vara en grundbult i all planering i staden! Inte minst barn (och föräldrar) och handikappade borde kräva detta! Man skall inte behöva gå och vara rädd att bli påcyklad hela tiden. Jämför med de andra platserna i stan som bloggaren tar upp. Om dagens planer genomförs så kommer Slussen att bli lika osäker som dessa platser i kvadrat, med tanke på mängden pendelcyklister som passerar platsen, utan intresse av att vara på en "mötesplats". Och i alla fall alla dessa pendelcyklister vill nog inte ha gångtrafikanter som springer som yra höns på cykelvägarna heller. (Värre är det med flanörcyklisterna.)C30 skrev:Expertgruppen som just nu granskar Slussenprojektet undersöker även cykellösningen, och om de kommer på förbättringar som skulle vara lätta att implementera, så är det nog ganska troligt att staden kommer att lyssna. Det är väl precis den sortens små halvkosmetiska förändringar som krävs för att MP ska gå med på det hela.
Här kan man läsa om ett bra initiativ från polisen.
De cyklande poliserna skall bl.a. få bort bilarna från cykelbanan. (De menar nog framför allt cykelfälten? Fast vid Norrmalmstorg står det ofta bilar på cykelbanan, för att de inser att det inte är är lika bra att stå i vägen för spårvagnarna som det är att stå i vägen för bussar.) "Vi kommer också se till att få bort bilar i cykelbanorna till exempel. De bötar vi direkt och är föraren i närheten måste bilen flyttas". ("Bötar" skall väl betyda utfärda böter, även om det för mig är ett gammalt, eller rent av ålderdomligt, ord som betyder att sy på en lapp på trasiga kläder, men det är klart, man säger ju att felparkerade bilar blir lappade, så det är nog rätt i alla fall!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Att blanda cyklister, gångtrafikanter, lekande barn, rullstolar, hundar och gud vet jag på en och samma yta har aldrig varit en bra idé. Så irrationellt som 90 procent av gångtrafikanterna beter sig gör det inte heller enklare som cyklist.
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Det är bara att hålla med! Jag tycker det är skrämmande hur många som bra tar steget rätt ut i en cykelbana utan att se sig för. Men det är också skrämmande att se cyklister i relativ hög fart bland alla andra du nämnde ovan.BSB101 skrev:Att blanda cyklister, gångtrafikanter, lekande barn, rullstolar, hundar och gud vet jag på en och samma yta har aldrig varit en bra idé. Så irrationellt som 90 procent av gångtrafikanterna beter sig gör det inte heller enklare som cyklist.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Jag vill inte ha några service linjer som passerar Slussen och än mindre vänder där. Detta viktiga stråk borde trafikeras av genomgående spårväg och inget annatLÅ1 skrev:Speciellt med tanke på att det i dag finns 12 filer, har jag för mig. Även om någon eller några är avstängda för tillfället.twr skrev:Nu har jag ingen källa just nu, men jag är ganska säker på att det finns en tanke om spårväg från Katarinavägen till Skeppsbron. Hållplatsen skulle ligga på torgytan vid Katarinahissen. Bron, liksom anslutningen från Stadsgårdsleden, har kollektivtrafikkörfält. Det är detta som har fått intellektuellt ohederliga personer att tala om en "åttafilig motorväg", som efter några rundor i den offentliga debatten skulle "rusa fram nedanför Slottet".hgsldf skrev:For 48 år sedan passerade ett antal spårvägslinjer Slussen. Jag har inte hittat något i de olika förslagen till ombyggnad av Slussen, där man talar om spårväg. Inte ens att broarna skall utformas så att det är möjligt att trafikera dem med spårväg!
/Göran
Förutom att planeringen är dålig för gångtrafikanter och cyklister så kommer det inte att vara möjligt att vända innerstadsbussarna vid nya Slussen. I alla fall enligt vad som sagts tidigt i debatten.
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Ja, precis. Men Benny Andersson och den övriga kultureliten är inte intresserade av att bidra till att utveckla samhällsplaneringen. Utan bara av att framhäva sin egen förträfflighet. Vilket är väldigt synd, för det fanns också en del substans i deras kritik. Nu kom den i stället bort bland alla lögner.LÅ1 skrev:Speciellt med tanke på att det i dag finns 12 filer, har jag för mig. Även om någon eller några är avstängda för tillfället.twr skrev:Nu har jag ingen källa just nu, men jag är ganska säker på att det finns en tanke om spårväg från Katarinavägen till Skeppsbron. Hållplatsen skulle ligga på torgytan vid Katarinahissen. Bron, liksom anslutningen från Stadsgårdsleden, har kollektivtrafikkörfält. Det är detta som har fått intellektuellt ohederliga personer att tala om en "åttafilig motorväg", som efter några rundor i den offentliga debatten skulle "rusa fram nedanför Slottet".hgsldf skrev:For 48 år sedan passerade ett antal spårvägslinjer Slussen. Jag har inte hittat något i de olika förslagen till ombyggnad av Slussen, där man talar om spårväg. Inte ens att broarna skall utformas så att det är möjligt att trafikera dem med spårväg!
/Göran
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Nej, men problemet är att man vid stopp i T-banan ofta vill vända vid Slussen. I alla fall sa man så när problemet upptäcktes. Jag vet inte hur vanligt det är att ersättningstrafiken vänder där, för man vänder väl inte T-banetågen så ofta vid Slussen? Men i lågtrafik kanske man vill bussa folk dit och låta alla åka på den linje (system) som är i trafik, för att minimera antalet bussar.hgsldf skrev:Jag vill inte ha några service linjer som passerar Slussen och än mindre vänder där. Detta viktiga stråk borde trafikeras av genomgående spårväg och inget annatLÅ1 skrev:Förutom att planeringen är dålig för gångtrafikanter och cyklister så kommer det inte att vara möjligt att vända innerstadsbussarna vid nya Slussen. I alla fall enligt vad som sagts tidigt i debatten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Krister Isakssons problem kan kanske ses som bagatellartade. Men monstret vid slussen är det inte. Ett par artiklar från gårdagen.
Det historiska perspektivet
Det dagspolitiska läget
Enligt min mening består väsentligen problemet i att man söker motivera en inkompetent politikerkonstruerad konstruktion uteslutande genom att frammana hat mot det gamla. Inte genom att faktiskt söka bästa möjliga lösning för framtiden.
Det historiska perspektivet
Det dagspolitiska läget
Enligt min mening består väsentligen problemet i att man söker motivera en inkompetent politikerkonstruerad konstruktion uteslutande genom att frammana hat mot det gamla. Inte genom att faktiskt söka bästa möjliga lösning för framtiden.
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Att blanda gångtrafikanter och cyklister är inget bagatellartat problem! Framför allt inte om man vill öka cyklandet och samtidigt göra platsen attraktiv! Det är större idioti än det skulle vara att bredda Hornsgatan och bygga "sexvåningshus med ensartad fasad". Kan man inte gå hela vägen och inte separera något trafikslag utan göra allt till en stor torgyta där bilar, bussar, cyklister och fotgängare får röra sig fritt som det passar! När man ändå är inne på den tankegången. Cykel är ett fordon och passar bättre bland bilarna än bland fotgängarna!Some skrev:Krister Isakssons problem kan kanske ses som bagatellartade.
När det gäller Slussens framtida utformning så skulle jag helst se att man hade den gamla (= den nuvarande, före förfallet) som förebild. Med dess runda former och gångstråk som inte kräver att man korsar biltrafik oavsett i vilka relationer man passerar platsen gåendes. Men samtidigt anpassad till dagens och framtidens krav.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
hgsldf har ju en rätt så meningslös systematik i sina åsikter, han tror tydligen att det blir lättare att argumentera för spårväg om man på alla tänkbara sätt motarbetar bussar, även sådana som inte alls går där hgsldf vill ha sina spårvagnar...LÅ1 skrev:Nej, men problemet är att man vid stopp i T-banan ofta vill vända vid Slussen. I alla fall sa man så när problemet upptäcktes. Jag vet inte hur vanligt det är att ersättningstrafiken vänder där, för man vänder väl inte T-banetågen så ofta vid Slussen? Men i lågtrafik kanske man vill bussa folk dit och låta alla åka på den linje (system) som är i trafik, för att minimera antalet bussar.hgsldf skrev:Jag vill inte ha några service linjer som passerar Slussen och än mindre vänder där. Detta viktiga stråk borde trafikeras av genomgående spårväg och inget annatLÅ1 skrev:Förutom att planeringen är dålig för gångtrafikanter och cyklister så kommer det inte att vara möjligt att vända innerstadsbussarna vid nya Slussen. I alla fall enligt vad som sagts tidigt i debatten.
Hur som helst: Att kunna vända bussar vid Slussen finns det nog ett rätt så stort strategiskt behov av. Även om man skulle föreställa sig att det alltid kommer att råda en sådan jämvikt att man inte behöver ha någon innerstadslinje som planenligt vänder vid Slussen vare sig dag- eller nattetid, så kommer behovet då och då att uppstå i samband med avstängningar av gatutrafiken, eller för all del tunnelbanestopp och liknande.
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
I dag skriver ett antal bussförare om hur mycket sämre den nya trafiklösningen för Slussen är, jämfört med dagens. ”Nya Slussen är en dramatisk försämring”.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Artikeln/länken i trådens första inlägg kommenteras i Direktpressens tidningar här: "Nya Slussen – skolboksexempel på konfliktdesign"
Man skriver i en annan artikel att expertgruppen som skulle redovisa sina slutsatser på lördag kommer att göra det "först flera dagar senare", dvs på efterkommande måndag! "Ingen Slussenrapport på lördag – experterna har fått nytt datum"
Vill man debatter Slussen, eller höra andra göra det så kan man gå till Stadsbiblioteket om några veckor: "Stadsbiblioteket laddar för supersamtal om Slussen – har bjudit in båda sidor". Jag hoppas att man möter upp med flera väktare som kan avlägsna de som stör diskussionen. Jag har den erfarenheten att motståndarna mot "Nya Slussen" för oväsen när deras motståndare talar. Det kanske var en engångshändelse, men jag känner mig inte säker på det. (Man förespråkar en mer öppen och demokratisk stadsbyggnadsdebatt, men tillåter inte motståndare komma till tals. Så var det i alla fall den gången jag hörde på en sådan debatt i Kungsträdgården. Och jag tycker mig ha märkt den tendensen även i andra sammanhang när Slussen diskuteras.)
Men "Slussenmotståndarna" vill få in högdjur i debatten: "Slussen-motståndare vill se Bildt och Reinfeldt protestera". Men är de säkra på de nämnda partiföreträdarnas åsikt i frågan? Och vem är Ulf Adolphsson? Är det möjligen Ulf Adelsohn man menar?
Man skriver i en annan artikel att expertgruppen som skulle redovisa sina slutsatser på lördag kommer att göra det "först flera dagar senare", dvs på efterkommande måndag! "Ingen Slussenrapport på lördag – experterna har fått nytt datum"
Vill man debatter Slussen, eller höra andra göra det så kan man gå till Stadsbiblioteket om några veckor: "Stadsbiblioteket laddar för supersamtal om Slussen – har bjudit in båda sidor". Jag hoppas att man möter upp med flera väktare som kan avlägsna de som stör diskussionen. Jag har den erfarenheten att motståndarna mot "Nya Slussen" för oväsen när deras motståndare talar. Det kanske var en engångshändelse, men jag känner mig inte säker på det. (Man förespråkar en mer öppen och demokratisk stadsbyggnadsdebatt, men tillåter inte motståndare komma till tals. Så var det i alla fall den gången jag hörde på en sådan debatt i Kungsträdgården. Och jag tycker mig ha märkt den tendensen även i andra sammanhang när Slussen diskuteras.)
Men "Slussenmotståndarna" vill få in högdjur i debatten: "Slussen-motståndare vill se Bildt och Reinfeldt protestera". Men är de säkra på de nämnda partiföreträdarnas åsikt i frågan? Och vem är Ulf Adolphsson? Är det möjligen Ulf Adelsohn man menar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Lämplig hastighet är den hastighet som går att uppnå om man börjar rulla från stillastående. Allt annat är en felkonstruktion av trafikmiljön.daniel_s skrev:Det är kanske bara bra, det kan hjälpa till att hålla ner hastigheterna. Det lutar en hel del vid Slussen och många cyklar betydligt fortare än vad som är lämpligt i nedförsbackarna.
Om det behövs trafiksignaler nedanför backen så bör trafiksignalstyrningen även ha försignaler uppe vid backen som indikerar när det är lämpligt att börja rulla för att det precis ska ha hunnit bli grönt när man kommer med till trafiksignalerna...
Men visst, med den takt som slussenprojektet har så lär väl cyklisterna ha elmotorer med regenerativ bromsning...

Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!
Varför skall inte cyklister aktivt behöva anpassa hastigheten till trafiksituationen? Ingen skulle komma på tanken att hastighetsgränsen i en brant utförsbacke skall sättas så hög så att bilister slipper bromsa, utan kan låta bilen rulla fritt!M_M skrev:Lämplig hastighet är den hastighet som går att uppnå om man börjar rulla från stillastående. Allt annat är en felkonstruktion av trafikmiljön.daniel_s skrev:Det är kanske bara bra, det kan hjälpa till att hålla ner hastigheterna. Det lutar en hel del vid Slussen och många cyklar betydligt fortare än vad som är lämpligt i nedförsbackarna.
Om det behövs trafiksignaler nedanför backen så bör trafiksignalstyrningen även ha försignaler uppe vid backen som indikerar när det är lämpligt att börja rulla för att det precis ska ha hunnit bli grönt när man kommer med till trafiksignalerna...
Men visst, med den takt som slussenprojektet har så lär väl cyklisterna ha elmotorer med regenerativ bromsning...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling