Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1 skrev:Får Stockholms Handelskammare bestämma blir det ingen ny Lidingöbro alls. I alla fall inte en för spårvagnar!
"Handelskammaren sågar ny Lidingöbro"
Är någon förvånad?
Klart de inte vill ha! Stockholms bilkammare önskar inget hellre än att kollektivtrafiken försvinner. Till skillnad från deras motsvarande föreningar runt om i Europa så har de bestämt att tunnelbana och buss är ok, på nåder, men att allt i övrigt skall vara bensin och dieseldrivet.
Stockholms stad har ju visat att de fattat att Stockholms Handelskammare inte klarar sina åtaganden genom att de sade upp avtalet med handelskammaren om hanteringen av Kungsträdgården, enligt Wikipedia. Man är ju inte förvånad!
Stockholms Handelskammare lever kvar i föreställningen att alla ska ha egen bil. De som till äventyrs inte har råd eller inte kan ha bil struntar man i. De hänvisas till t-banan och en på nåder dåligt fungerande förbränningsmotordriven busstrafik. Deras bild av ett nydanande Stockholms centrum på 40 till 60 talet var att alla skulle resa med egen bil till arbete och shopping. I denna föreställning lever man kvar och stora delar av samhällsplaneringen lever också efter denna syn.
Att ett modernt fungerande samhälle behöver snabba effektiva och miljövänliga alternativ bekymrar inte HK. De tror att utvecklingen av handel i Stockholmregionen bäst görs med ökat bilåkande. Vilket enbart befrämjar stora, utanför staden liggande, köpcentra av typen Kungens Kurva och motsvarande. Det är en ensidig syn på ett mer mångfasetterat problem, att ordna trafiksystem som är kostnadseffektiva, snabba och miljövänliga.
Att nu komma och beklaga sig över spårvägsbrobygget till Lidingö när banan i princip är färdigupprustad tyder på hur verklighetsfrånvänd denna organisation är. Om de hade kommit med dessa invändningar innan besluten fattades om Lidingöbanan å bron kunde man ha haft respekt för deras avvikande åsikt. Men att komma och klaga nu i efterskott sprider enbart ett löjets skimmer över dem.
Ja, i tunnelbanerapporten som presenterades i september 2014 föreslår man nerläggning av Lidingöbanan, trots att upprustningen redan var beslutad och igångsatt. Kan inte någon ge lite mera bakgrundsinformation om handelskammarens expert i dessa frågor?
/jes skrev:Ja, i tunnelbanerapporten som presenterades i september 2014 föreslår man nerläggning av Lidingöbanan, trots att upprustningen redan var beslutad och igångsatt. Kan inte någon ge lite mera bakgrundsinformation om handelskammarens expert i dessa frågor?
För att det ska vara meningsfullt att förmedla sakupplysningar krävs det att respondenten är intresserad av att ta emot sådana. Den förutsättningen saknas.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Handelskammarens Anna Wärsell är välkänd för att komma med osakliga påståenden och uttalanden. I vissa fall har det vart så grova att man verkligen häpnar över att Handelskammarens styrelse inte reagerar kraftigare..
Här finns alltså stora möjligheter för den som känner sig hågad att föra ut detta till offentligheten.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Nya Lidingöbron övergick till statligt ansvar och ägande den 1:te december förra året, i samband med att norra länken öppnade. Man kan väl anta att Lidingö kommun inte velat riskera denna överlåtelse genom att börja diskutera en flytt av spårvägen till nya bron. Men när nu förutsättningarna är klara finns kanske nya möjligheter att diskutera en lösning där spåren förläggs på nya bron mot en engångsersättning till staten?
Kan inte alla som pratar om tunnelbana till Lidingö centrum beskriva lite närmare hur man tänker sig en bussterminal där i centrum? Om tunnelbanan ska dras ut till Lidingö stannar väl också bussarna kvar på ön. Eller ska man både ha kakan och äta den?
Man förstås konvertera nya Lidingö-depån till bussterminal/garage och dra tunnelbanan dit - via Lidingö centrum förstås. Någon som tipsar Stockholms handelskammare? Provision mottages tacksamt, men jag vill inte ha ersättning i form av axelräknare!
/jes skrev:Kan inte alla som pratar om tunnelbana till Lidingö centrum beskriva lite närmare hur man tänker sig en bussterminal där i centrum? Om tunnelbanan ska dras ut till Lidingö stannar väl också bussarna kvar på ön.
Tunnelbanan ska förstås gå vidare till Näset och där ska byte till 208/209 ske. Förlåt, 203/213 ska det vara. Eller vänta, bara 203 ska det tydligen vara.
/jes skrev:Kan inte alla som pratar om tunnelbana till Lidingö centrum beskriva lite närmare hur man tänker sig en bussterminal där i centrum? Om tunnelbanan ska dras ut till Lidingö stannar väl också bussarna kvar på ön.
Tunnelbanan ska förstås gå vidare till Näset och där ska byte till 208/209 ske. Förlåt, 203/213 ska det vara. Eller vänta, bara 203 ska det tydligen vara.
Nej, 203 och 213 ska givetvis uppdelas i fyra linjer. Vid Lidingövallen får alla gå av och så skyltas bussen om, och så får alla kliva på igen och blippa om sina biljetter. I operatörens drömvärld alltså, för i verkligheten ger väl de flesta upp och går i stället, utom några stackars östermalmsbor som står kvar och fryser ihjäl i väntan på en buss som går till Ropsten i verkligheten och inte bara enligt destinationsskylten
/jes skrev:Kan inte alla som pratar om tunnelbana till Lidingö centrum beskriva lite närmare hur man tänker sig en bussterminal där i centrum? Om tunnelbanan ska dras ut till Lidingö stannar väl också bussarna kvar på ön. Eller ska man både ha kakan och äta den?
Man förstås konvertera nya Lidingö-depån till bussterminal/garage och dra tunnelbanan dit - via Lidingö centrum förstås. Någon som tipsar Stockholms handelskammare? Provision mottages tacksamt, men jag vill inte ha ersättning i form av axelräknare!
Vadå terminal? Det räcker väl med ett par hållplatser. En av de största poängerna med tunnelbana till Lidingö Centrum är att busslinjerna inte behöver vända vid en terminal utan kan gå genomgående förbi tunnelbanans ändpunkt. Därmed behövs inte utrymme för bussar som står med en stunds ställtid/reglertid (som i Ropsten) utan detta kan ske vid linjernas ändar.
/jes skrev:Kan inte alla som pratar om tunnelbana till Lidingö centrum beskriva lite närmare hur man tänker sig en bussterminal där i centrum? Om tunnelbanan ska dras ut till Lidingö stannar väl också bussarna kvar på ön. Eller ska man både ha kakan och äta den?
Man förstås konvertera nya Lidingö-depån till bussterminal/garage och dra tunnelbanan dit - via Lidingö centrum förstås. Någon som tipsar Stockholms handelskammare? Provision mottages tacksamt, men jag vill inte ha ersättning i form av axelräknare!
Vadå terminal? Det räcker väl med ett par hållplatser. En av de största poängerna med tunnelbana till Lidingö Centrum är att busslinjerna inte behöver vända vid en terminal utan kan gå genomgående förbi tunnelbanans ändpunkt. Därmed behövs inte utrymme för bussar som står med en stunds ställtid/reglertid (som i Ropsten) utan detta kan ske vid linjernas ändar.
Kalla det vad du vill, men man behöver alltså en särskild sorts kör-yta för bussar där man på ett bra sätt kan samla ihop många linjer på en och samma plats utan att folk behöver korsa en massa vanliga körbanor. "Terminal" är väl strängt taget fel begrepp när linjerna inte slutar där, men planlösningsmässigt sett är det i stort sett samma sak minus uppställningsplatserna.
/jes skrev:Kan inte alla som pratar om tunnelbana till Lidingö centrum beskriva lite närmare hur man tänker sig en bussterminal där i centrum? Om tunnelbanan ska dras ut till Lidingö stannar väl också bussarna kvar på ön. Eller ska man både ha kakan och äta den?
Man förstås konvertera nya Lidingö-depån till bussterminal/garage och dra tunnelbanan dit - via Lidingö centrum förstås. Någon som tipsar Stockholms handelskammare? Provision mottages tacksamt, men jag vill inte ha ersättning i form av axelräknare!
Vadå terminal? Det räcker väl med ett par hållplatser. En av de största poängerna med tunnelbana till Lidingö Centrum är att busslinjerna inte behöver vända vid en terminal utan kan gå genomgående förbi tunnelbanans ändpunkt. Därmed behövs inte utrymme för bussar som står med en stunds ställtid/reglertid (som i Ropsten) utan detta kan ske vid linjernas ändar.
Kalla det vad du vill, men man behöver alltså en särskild sorts kör-yta för bussar där man på ett bra sätt kan samla ihop många linjer på en och samma plats utan att folk behöver korsa en massa vanliga körbanor. "Terminal" är väl strängt taget fel begrepp när linjerna inte slutar där, men planlösningsmässigt sett är det i stort sett samma sak minus uppställningsplatserna.
Genomgående linje förbi en terminal var väl gamla 195 Högdalen-Liljeholmen-Ekensberg samt 141 förbi Teflonpl.. sorry Explositionspl... sorry Telefonplan.
/jes skrev:Kan inte alla som pratar om tunnelbana till Lidingö centrum beskriva lite närmare hur man tänker sig en bussterminal där i centrum? Om tunnelbanan ska dras ut till Lidingö stannar väl också bussarna kvar på ön. Eller ska man både ha kakan och äta den?
Man förstås konvertera nya Lidingö-depån till bussterminal/garage och dra tunnelbanan dit - via Lidingö centrum förstås. Någon som tipsar Stockholms handelskammare? Provision mottages tacksamt, men jag vill inte ha ersättning i form av axelräknare!
Vadå terminal? Det räcker väl med ett par hållplatser. En av de största poängerna med tunnelbana till Lidingö Centrum är att busslinjerna inte behöver vända vid en terminal utan kan gå genomgående förbi tunnelbanans ändpunkt. Därmed behövs inte utrymme för bussar som står med en stunds ställtid/reglertid (som i Ropsten) utan detta kan ske vid linjernas ändar.
Kalla det vad du vill, men man behöver alltså en särskild sorts kör-yta för bussar där man på ett bra sätt kan samla ihop många linjer på en och samma plats utan att folk behöver korsa en massa vanliga körbanor. "Terminal" är väl strängt taget fel begrepp när linjerna inte slutar där, men planlösningsmässigt sett är det i stort sett samma sak minus uppställningsplatserna.
Om man kopplar alla dagens linjer parvis och drar dem via Lidingö C så blir det ju ändå inte ens en buss varannan minut. Det räcker väl med en vanlig hållplats i varje riktning och en gångbro/gångtunnel för att korsa buss+bilvägen om det nu ska vara öppet för vanlig biltrafik där.
Men det är ju inte direkt en buss varannan minut som ska köras, utan snarare fem bussar var tionde minut. Så jag tycker nog att vi kör vidare på tanken om en särskilt avdelad buss-"terminal" även om linjerna är genomgående. Den behöver för all del inte innehålla några slingor, utan det kan räcka med ett stort avgränsat område som t ex vid Odenplan.
Behövs säkert yta för att parkera en eller två extra bussar också, finns ju ingen depå på ön längre. Dessutom är väl platsen där alla linjer möts den naturliga för att placera en lokal med pentry, omklädningsrum och toaletter för personalen...
M_M skrev:Så vi ska fortsätta köra bussarna tur och retur till Ropsten för att det inte finns parkeringsplats för bussar vars personal behöver bajsa?
Kanske inte just av det skälet, men gärna av det skälet att tunnelbanan slutar där. Om den av någon anledning skulle förlängas till någon plats på Lidingö, så föreslår jag att en bussterminal anordnas på den platsen i stället. Med bl a parkeringsplats för bussar vars personal behöver bajsa