Vad betyder TLX hos SL?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
vec

Vad betyder TLX hos SL?

Inlägg av vec »

En fråga som säkert är enkel för flera, men vad betyder egentligen TLX hos SL's busstrafik? Trafikledning-någonting kan jag gissa.
LÅ1

Re: Vad betyder TLX hos SL?

Inlägg av LÅ1 »

vec skrev:En fråga som säkert är enkel för flera, men vad betyder egentligen TLX hos SL's busstrafik? Trafikledning-någonting kan jag gissa.
Jag gissar, utan att veta, att X:et står för expedition.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

TLX har jag aldrig sett/hört.
Däremot förekommer t.ex.

TX, Trafikexpedition (hos bl.a dåvarande SL Buss)
TL, Trafikledning (alla operatörer)
RTL, Radiotrafikledning (hos Keolis)
CTL, Central Trafikledning (hos Nobina)
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

Verspieder skrev:TLX har jag aldrig sett/hört.
Däremot förekommer t.ex.

TX, Trafikexpedition (hos bl.a dåvarande SL Buss)
RTL, Radiotrafikledning (hos Keolis)
CTL, Central Trafikledning (hos Nobina)
TLX fanns på Lidingö, TLX Aga alltså TrafikLedningseXpeditionen.
Den fungerade som trafikexpediton och trafikledning, och förr i tiden då SL Lidingö drevs företagsekonomiskt riktigt, med TLX för både buss och tågtrafik.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

TLC = Trafikledningscentral

Beteckning på den blivande trafikledningsfunktionen i Aga för linje 21 och linje 7.
Ju förr dess bättre.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Mycket imponerande :wink:

Men för tillfället är det ju faktiskt TLX (trafikledarexpedition) som gäller på Djurgården.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Inte på tunnelbanan.
TL är trafikledare, alltså trafikledarutbildad person - i princip de som tidigare var trafikmästare.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Christer J skrev:
Inte på tunnelbanan.
TL är trafikledare, alltså trafikledarutbildad person - i princip de som tidigare var trafikmästare.
Eftersom tråden är postad i forumet "Bussar" och frågan i startinlägget (som Verspieder svarade på) var "vad betyder egentligen TLX hos SL's busstrafik?" så kan man väl kanske nästan helt sonika bortse från tunnelbanan :-)

Ett område där det verkligen hette TLX för SL-busstrafik var som sagt (av Kjell L) Lidingö.

Men du som har varit med länge Christer, bara mellan tummen och pekfingret - hur många procent av de som var trafikmästare på 80-talet hade i verkligheten TL-utbildning? Det fanns väl alla möjliga expeditionsföreståndare, kontrollbefäl, bussförståsigpåare m fl som var trafikmästare. Och hur var det egentligen med kopplingsövervakarna på den tiden, har hört att det fanns trafikmästare där också? Men jag har aldrig förstått om det var basarna själva som övervakade när förarna kopplade eller om det därutöver fanns en kopplingsövervakare som övervakade att basen inte ramlade av pallen.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det var diverse saker som skulle övervakas av befäl vid SS. Koppling i tunnelbanan var en sådan. Dock hade man kommit på att man kunde spara pengar genom att överlåta en del sådana uppgifter på utvalda förare. Kopplingsövervakarna var alltså i stället för en trafikmästare. En annan var enkelspårsövervakare. Det var ju också ett arbete med rätt få och väldefinierade uppgifter.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Det var diverse saker som skulle övervakas av befäl vid SS. Koppling i tunnelbanan var en sådan. Dock hade man kommit på att man kunde spara pengar genom att överlåta en del sådana uppgifter på utvalda förare. Kopplingsövervakarna var alltså i stället för en trafikmästare. En annan var enkelspårsövervakare. Det var ju också ett arbete med rätt få och väldefinierade uppgifter.
Tack Harald.

Nu åter till busstrafiken. Om jag uppfattat saken rätt så betyder TL i de flesta fall ursprungligen trots allt "trafikledare", alltså funktionen hos en person. "Ta det med TL" skulle alltså uppfattas som "ta det med trafikledaren", snarare än "ta det med trafikledningen". Men organisationer beter sig mystiskt och folk vill av någon anledning ha något okänt, ointagligt att se upp till.

Antagligen är det så att ju fler lås och ju tjockare fönster man sätter på dörren in till trafikledarnas lokal, desto mer upplever sig medarbetaren tala med just denna lokal i stället för med en trafikledare. Detta kan man skratta åt, men lyssnar man på språkbruket hos många spårvagns- och tunneltågförare, så talar de hela tiden om trafikledarna som om de vore en lokal: "TLC sade åt mig att..." osv.

Och jag misstänker att det är denna effekt som inträder även i busstrafiken, men att det då snarare är lokalen som fått heta "TL"? Inte för att man kan ändra så mycket på traditioner men jag tycker iofs att det är bra att ha ett särskilt uttryck för lokalen (TLC, TLX etc), speciellt om det inte är en enmanstrafikledning.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är nog inte lokalen utan funktionen man tänker på när man säger "TLC sade åt mig ...". Det är också rätt naturligt. Det är ju inte personen som sådan som är av intresse i det fallet, utan just det att personen representerar funktionen trafikledning. Man säger t.ex. också "Min bank har sänkt räntan". Då menar man inte att det är något bankpalats som har gjort något. Det är en eller flera personer som har beslutat att sänka räntan, men det relevanta med de personerna i det sammanhanget är att de kan besluta saker i bankens namn.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Antagligen är det så att ju fler lås och ju tjockare fönster man sätter på dörren in till trafikledarnas lokal, desto mer upplever sig medarbetaren tala med just denna lokal i stället för med en trafikledare. Detta kan man skratta åt, men lyssnar man på språkbruket hos många spårvagns- och tunneltågförare, så talar de hela tiden om trafikledarna som om de vore en lokal: "TLC sade åt mig att..." osv.
Kan det inte vara så att i meningen som börjar med "TLC sade åt mig att..." finns det en underförstådd inledning, nämligen "Han på ...", "Hon på ...", "Den jag kommunicerade med på ..." eller något liknande?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Antagligen är det så att ju fler lås och ju tjockare fönster man sätter på dörren in till trafikledarnas lokal, desto mer upplever sig medarbetaren tala med just denna lokal i stället för med en trafikledare. Detta kan man skratta åt, men lyssnar man på språkbruket hos många spårvagns- och tunneltågförare, så talar de hela tiden om trafikledarna som om de vore en lokal: "TLC sade åt mig att..." osv.
Kan det inte vara så att i meningen som börjar med "TLC sade åt mig att..." finns det en underförstådd inledning, nämligen "Han på ...", "Hon på ...", "Den jag kommunicerade med på ..." eller något liknande?
Just i det sats-exemplet kan det ju självklart det, men oftast passar den förklaringen inte in. Ett annat exempel är "Dom sade åt mig att..." när det gäller en enbemannad trafik- eller arbetsledning. Alltså språket är en ledtråd till kulturen, medarbetaren föreställer sig expeditionen som ett ämbete, som tilltalas och omnämns enligt särskilda artighetsprinciper. Men egentligen är det bara en eller ett par helt vanliga människor i ett rum! :D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
Just i det sats-exemplet kan det ju självklart det, men oftast passar den förklaringen inte in. Ett annat exempel är "Dom sade åt mig att..." när det gäller en enbemannad trafik- eller arbetsledning. Alltså språket är en ledtråd till kulturen, medarbetaren föreställer sig expeditionen som ett ämbete, som tilltalas och omnämns enligt särskilda artighetsprinciper. Men egentligen är det bara en eller ett par helt vanliga människor i ett rum! :D
OK! :D
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Vitsen med trafikledningen är väl att den är ett ämbete. Om den bara vore en person vem som helst, så kunde man ju glatt strunta i vad den sade, och göra som man själv ville.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Vitsen med trafikledningen är väl att den är ett ämbete. Om den bara vore en person vem som helst, så kunde man ju glatt strunta i vad den sade, och göra som man själv ville.
Så kan man uttrycka det, men denna ämbetsrätt är i alla fall i Stockholm knuten till funktionen "trafikledare", inte till "trafikledningen" i största allmänhet och i synnerhet inte till de lokaler där den utövas.
Skriv svar