Informationsbrist

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Olle Mornell

Informationsbrist

Inlägg av Olle Mornell »

Den 10 december skulle jag åka T-bana, Solna - Gärdet. Det är en stäcka som jag inte åker så ofta. Som de flesta känner till är vissa gator avstängda pga av Nobeldagen. Inget problem eftersom jag ju skulle åka T-bana. Trodde jag.

Vid T-centralen fanns endast en rullande text att information fanns på sl.se angående inställd trafik pga Nobeldagen. Några T-tåg annonserades inte alls, mot Ropsten/Mörby. Ett högtalarutrop sade att trafiken var inställd. Bland annat sades att "tåg till Norsborg vänder vid Zinkensdamm". Senare förstod jag att det nog skulle vara "tåg från Norsborg...".

Orsaken till stoppet var ett vagnfel mellan T-centalen och Östermalmstorg och detta tåg fick utrymmas. Detta tycks ha skötts mycket bra enligt de Facebokinlägg som strömmade in på sl.se, från resenärer som en erfarenhet rikare hade fått gå i tunneln. Trafik fanns Mörby - Stadion, Karlaplan - Ropsten samt Zinkensdamm mot sydväst.

Visserligen skulle det komma ersättningsbussar, men det brukar ta tid att sätta ut dessa och risken är att de är fullsatta. Jag tog istället T-banan till Hötorget och hoppades att hitta buss 1. Vid hållplatsen fanns flera resenärer och på hållplatsskylten visades att nästa buss kommer om 2 minuter. En polis kom strax och sade att inga bussar gick just nu och pekade mot Stureplan. Jag valde att åka 56 från hpl Kungsgatan till Hakberget och sedan gå till Värtavägen och ta ettan därifrån.
sl-klipp2.JPG
sl-klipp2.JPG (42.53 KiB) Visad 3215 gånger
Precis som det stod på skyltarna gick jag in på sl.se, men där fanns det bara en grön bock att alla bussar gick som de skulle. Jag hade hoppats att kunna hitta information om var ettan gick. D

Jag följde den Facebook-tråd som SL startade. Bra så långt, men där sades egentligen bara att resegarantin gällde och att ersättningsbussar var beställda.
https://www.facebook.com/KanalSL?hc_location=timeline. Av tråden drar jag slutsatsen att bussförarna inte hade någon kännedom om stoppet. Några resenärer gjorde inlägg att de blivit frånåkta av halvfulla bussar.

Att försöka ersätta T-banan med bussar måste vara ganska lönlöst och det var en dålig dag när även busstrafiken var påverkad av Nobel. Ändå är jag förvånad över att det inte går att hjälpa resenärer tillrätta.

Via FB har jag framfört några synpunkter. Andra resenärer framförde sina. Jag hoppas att SL tar hand om dem. För läsekretsen här framför jag några av synpunkter samt gör en del reflektioner:

- Det borde finnas scenarier för hur ersättningstrafik ska hanteras i olika fall?
- Är det verkligen så smart att ersätta hela sträckan med buss? Vore det inte bättre att köra en linje Zinkensdamm - Skanstulll/Medborgaplatsen eller Slussen samt en linje Karlaplan - Tekniska - Rådmansgatan/Odenplan eller något liknande. Går det rent av att förstärka det ordinarie linjenätet istället?
- Går det att informera bussförare att T-banan står still och att de i möjligaste mån ska vara till hjälp och hänvisa till en bra resväg. Att hålla tidtabellen är hur som helst kört.
- Varför fanns ingen information på skyltarna i T-banan om stoppet? Enbart om indragen busstrafik-
- Varför visades ingen info vid Hötorget att buss 1 inte gick där. Nu såg det ut som att trafiken gick som vanligt.
- Fanns det några stationsvärdar ute? Var fanns de i så fall? Jag såg ingen vid T-centralen.
- Varför stod det att busstrafiken fungerade som den skulle. Borde inte inskränkningen pga Nobel ha visats hur som helst.
- Går det att göra högtalarutropen tydligare?
- Övar personalen olika trafikhändelser?

Tankar kring detta?
LÅ1

Re: Informationsbrist

Inlägg av LÅ1 »

Stopp i T-banan får bussförare reda på ibland, verkar det som. Och ibland även att trafiken åter är i gång. Om de får informationen "tjänstevägen" eller om de tar reda på den själv när de hör om det från trafikanter, det vet jag inte. Eller vid närmare eftertanke så erinrar jag mig att jag åhört ett radioutrop om T-banestopp en gång när jag åkt buss.

Upplägget för ersättningstrafiken tycks också variera. Ibland har vänder man ersättningsbussarna vid Slussen resp. T-centralen och låter grön linje, i detta fall, ta alla resenärer. Ibland kör man hela vägen, vilket väl annonserades ut i torsdags.

Kortvarigt avstängda busshållplatser verkar alltid se ut som om de var i drift. Att man inte kan, eller inte bryr sig om, att informera på just de avstängda hållplatserna via trafikinformationssystemet är märkligt! Fans det ens några orangea lappar på hållplatsen som talade om att den kommer att vara avstängd vissa tider? Det brukar i och för sig inte hjälpa särskilt mycket, utom för mig om jag förbarmar mig över de väntande, för då kan jag styrka det jag säger genom att peka på lapparna. :wink:

Annars var det gott om ledbussar, både blå och röda, runt konserthuset. Hela Olofsgatan full, bl.a. (Tänkte när jag gick förbi att det skulle vara intressant om den första bussen i kön fick motorproblem och inte kunde flyttas! :cheesygrin: )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Olle Mornell

Inlägg av Olle Mornell »

Att annonsera via skyltsystemet på busshållplatser har jag sett på "min" linje 514. Där står ibland att det är försening (eller strejk). Visst borde linje 1 kunnat skyltas att den har en ändrad körväg och att vissa hållplatser inte trafikeras?

Jag kan tyvärr inte svara på om det fanns någon orange lapp. Kanske satt den i midjehöjd och inte syntes bakom väntande trafikanter.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Olle Mornell skrev: 1- Det borde finnas scenarier för hur ersättningstrafik ska hanteras i olika fall?
2- Är det verkligen så smart att ersätta hela sträckan med buss? Vore det inte bättre att köra en linje Zinkensdamm - Skanstulll/Medborgaplatsen eller Slussen samt en linje Karlaplan - Tekniska - Rådmansgatan/Odenplan eller något liknande. Går det rent av att förstärka det ordinarie linjenätet istället?
3- Går det att informera bussförare att T-banan står still och att de i möjligaste mån ska vara till hjälp och hänvisa till en bra resväg. Att hålla tidtabellen är hur som helst kört.
4- Varför fanns ingen information på skyltarna i T-banan om stoppet? Enbart om indragen busstrafik-
5- Varför visades ingen info vid Hötorget att buss 1 inte gick där. Nu såg det ut som att trafiken gick som vanligt.
6- Fanns det några stationsvärdar ute? Var fanns de i så fall? Jag såg ingen vid T-centralen.
7- Varför stod det att busstrafiken fungerade som den skulle. Borde inte inskränkningen pga Nobel ha visats hur som helst.
8- Går det att göra högtalarutropen tydligare?
9- Övar personalen olika trafikhändelser?

Tankar kring detta?
1+2. Tja, inget stopp är det andra helt likt, men just den här varianten inträffar ju då och då. Men det är nog rätt mycket upp till busstrafikledarna att föreslå och verkställa en viss lösning. Jag vill påstå att vid o-planerade stopp, där man inte har möjlighet att informera om hur bussarna går, eftersträvar man normalt att hålla sig nära den ordinarie spårtrafiklinjens sträckning, medan lösningar som den du föreslår tillämpas vid planerade störningar (då man också har möjlighet att t ex utöka trafiken på den linje man lämpar över folk på.
3. Att det är stopp kan man såklart alltid informera om, det brukar man. Men vid kortare stopp brukar man inte hinna få ut all information innan det är överspelat. Hjälpsamma är nog förarna i mån av tid, kunskap och intresse.
4. Hur länge tittade du? Man kan lägga ut flera meddelanden samtidigt men de blandas enligt en viss algoritm som jag inte närmare känner till, tror att det finns olika prio.
5. Det stod väl på varenda buss och hållplats i hela innerstan (för att inte säga länet) att det var omlagd trafik på Nobeldagen.
6. Man föreställer sig lätt en armada av stationsvärdar, redo att rycka ut i händelse av ett stopp, fullastade av information och med goda kunskaper om allt. Detta är fel, givetvis finns det eldsjälar som råkar vara på rätt plats vid rätt tid men de flesta vet inte så mycket.
7. Se 5.
8. Ja, högtalarutrop kan göras mycket tydliga. Men då kan man bli uppkallad till chefen, så man gör bäst i att inte göra några alls. Då slipper man få kritik. :twisted:
9. Vilken personal menar du? Skulle säga att tunneltågförarna och trafikledarna får mycket övning genom erfarenheterna från den dagliga trafiken. Inget stopp är det andra likt, men man lär sig generella saker som gör att man ganska lätt kan dra slutsatser när något händer. Stationspersonalen och bussförarna har inte samma förutsättningar, de får ta dagen mera som den kommer.
Olle Mornell

Inlägg av Olle Mornell »

Tack för kommentarer och reflektioner.

Jag åker ju mest pendeltåg och ganska ofta syns stationsvärdarna ombord eller på någon plattform (ja, jag vet att det är Stockholmståg på pendeln och MTR i tuben). I det aktuella fallet antar jag att stationsvärdarna ledsagade folk ur det trasiga tåget. För de har väl utbildning att gå i spåret?

En stationsvärd kan ju vara en bra kanal men givetvis hade det inte räckt i som läget var här. Å andra sidan finns ju andra bra hjälpmedel idag som inte fanns förr. Skyltsystemet, högtalare, teve-övervakning, Facebook, sl.se osv. Jag kan ana att dessa hjälpmedel inte riktigt är anpassade för att hantera störningar. Om de är för krångliga att hantera bör de utvecklas. Visst finns det väl hållplatser för ersättningstrafik numera? Det är ett exempel på ett sådant tänk. Det måste hur som helst gå snabbt att lägga ut information så att så många resenärer som möjligt kan ta beslut själva om sin fortsatta resa.

När jag pratar om övning så tänker jag i första hand på personal som ska fatta snabba beslut om att hantera incidenter och insättning av ersättningstrafik - och att lägga ut information som helst ska vara förberedd för vissa standardscenarier. Den åkande personalen kanske inte behöver öva sig men kanske kan informeras via intranätet om vad man kan göra för att lätta upp vid en störning.

Lite svar på frågor:

Jag stod vid T-centralen mellan 16.30 - 17.00. De första tio minuterna förstod jag inte att trafiken var inställd eftersom högtalarutropet löd "tåg till Norborg vänder vid Zinkensdamm". Jag tolkade detta som att trafiken gick till Z och sedan var det buss. Sedan ställde jag mig vid södra änden och hoppades att min son skulle dyka upp vilket han dessbättre gjorde. Då tog vi oss till slutmålet med buss 56. Tilläggas att många resenärer stod och väntade på t-banan. Borde de inte har rört sig därifrån om informationen som rullande text.

Skyltsystemet för linje 1 var intakt, dvs visade information om att det var trafik som vanligt. Några "lappar" såg i alla fall inte jag men det stod som sagt folk och väntade och kanske skymdes lapparna. Informationen om vilka hållplatser linje 1 trafikerade kanske fanns på en sådan lapp. I mitt fall var det specifik information om linje 1 jag sökte. Den fanns inte att hitta på ett enkelt sätt på sl.se. Hade den det hade jag inte ens åkt till Hötorget. Personligen är jag antagligen så pass digitaliserad att jag inte förväntar mig att någon skulle göra sig omaket att sätta upp en orange lapp för min skull.

Den busslinje jag oftast reser med, 514, brukar ha information i skyltsystemet, även högst tillfällig sådan. Några lappar har jag aldrig sett till.

Slutligen en fråga till: Det trasiga tåget fanns mellan T-centralen och Östermalmstorg. Hade det inte varit möjligt att vända trafik söderifrån på Strömbron mellan Slussen och Gamla Stan?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Olle Mornell skrev:Slutligen en fråga till: Det trasiga tåget fanns mellan T-centralen och Östermalmstorg. Hade det inte varit möjligt att vända trafik söderifrån på Strömbron mellan Slussen och Gamla Stan?
Jag vet inte om det är möjligt, men min erfarenhet är att man inte brukar göra så. Inte på senare år i alla fall, för jag tror man gjort så för rätt länge sedan. Fast då vänder man nog inte alla tåg där, utan några vid Zinkensdamm eller vad som blir lämpligt.

Just nu ser det ut som om man jobbar med Söderstömsbron, just vid mittenspåret. Så det kanske inte ens är möjligt just nu.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Olle Mornell skrev:Jag åker ju mest pendeltåg och ganska ofta syns stationsvärdarna ombord eller på någon plattform (ja, jag vet att det är Stockholmståg på pendeln och MTR i tuben). I det aktuella fallet antar jag att stationsvärdarna ledsagade folk ur det trasiga tåget. För de har väl utbildning att gå i spåret?
Nej, det ska du nog inte räkna med. Finns det sådan personal med på tåget så är det naturligt att de hjälper till (med eller utan behörighet) men ska man släppa in mer folk i tunneln så ska de vara behöriga och det är det inte så många som är.
Olle Mornell skrev:När jag pratar om övning så tänker jag i första hand på personal som ska fatta snabba beslut om att hantera incidenter och insättning av ersättningstrafik - och att lägga ut information som helst ska vara förberedd för vissa standardscenarier. Den åkande personalen kanske inte behöver öva sig men kanske kan informeras via intranätet om vad man kan göra för att lätta upp vid en störning.
De flesta vet nog redan det som går att lära dem. Sen ska man hinna med det också. Det är ju inte precis så att det en normal trafikdag dräller av folk som står insatsberedda "just in case".
Olle Mornell skrev:Jag stod vid T-centralen mellan 16.30 - 17.00. De första tio minuterna förstod jag inte att trafiken var inställd eftersom högtalarutropet löd "tåg till Norborg vänder vid Zinkensdamm". Jag tolkade detta som att trafiken gick till Z och sedan var det buss. Sedan ställde jag mig vid södra änden och hoppades att min son skulle dyka upp vilket han dessbättre gjorde. Då tog vi oss till slutmålet med buss 56. Tilläggas att många resenärer stod och väntade på t-banan. Borde de inte har rört sig därifrån om informationen som rullande text.
Det ska man inte ta för givet, jag har varit med många gånger om att gå fram till folk och säga till dem exakt det som står på skyltarna och då blir de glada och tackar för informationen och går därifrån, som om de aldrig sett texten på skyltarna.

Kommer bl a att tänka lite på Haverikommissionens konklusion efter branden i Rinkeby (huset, inte tunnelvagnen) - något om "särskilda demografiska utmaningar"...

Men visst, det kan ju vara så att meddelandet inte fanns, eller drunknade bland annan information med samma eller högre prioritet...
Olle Mornell skrev:Slutligen en fråga till: Det trasiga tåget fanns mellan T-centralen och Östermalmstorg. Hade det inte varit möjligt att vända trafik söderifrån på Strömbron mellan Slussen och Gamla Stan?
Nej, det spåret är nu upprivet. Däremot brukar man kunna vända vid plattformarna vid Gamla stan (för tillfället bara den ena). En förutsättning för detta är dock att strömskenan är spänningssatt. Är det utrymning på gång (och därmed spänningslöst) mellan Tce och Östermalmstorg så vete tusan om man kan köra till Gamla stan, undrar om inte sektionsgränsen går precis söder om plattformen där (om man ens kan spänningssätta så långt, även sektionen före skall ju frånkopplas)? Men jag vet inte om detta spelade någon roll, kanske var det något annat också.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Min uppfattning är att sektionen ligger söder om gamla stan. Mitt tåg blev ståendes ett bra tag i T-Centralen på grund av en olyckshändelse i Gamla stan. Strax därefter fick vi åka iväg, men blev ståendes i tunneln ett bra tag. Föraren sa något om att strömmen var ur bruk av någon anledning i gamla stan då, och vi hade fått lämna T-C eftersom olyckan var ju borta i gamla stan då.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Min uppfattning är att sektionen ligger söder om gamla stan. Mitt tåg blev ståendes ett bra tag i T-Centralen på grund av en olyckshändelse i Gamla stan. Strax därefter fick vi åka iväg, men blev ståendes i tunneln ett bra tag. Föraren sa något om att strömmen var ur bruk av någon anledning i gamla stan då, och vi hade fått lämna T-C eftersom olyckan var ju borta i gamla stan då.
På T-bana 1 vill jag minnas att gränsen går norr om Gamla stan på söderspår och söder om på norrspår. Men jag minns inte hur det var på T-bana 2 och/eller om man ändrat något och det känns rätt onödigt att spekulera :-)
Skriv svar